صفحات

۱۳۸۴ اسفند ۹, سه‌شنبه

جلوه دادن به روکش های بتونی


    






روکش بتونی Quikrete یک مخلوط خاص از سیمان پورتلند و شن و یک پلیمر معتدل ساز و رنگهای افزودنی است که برای کاهش میزان خسارات مواد تعمیری و بازسازی کردن ظریف و بی عیب و نقص نما به کار می رود.

روکش بتونی یک پوشش با دوام و مقاوم که بمنظور مقاوم سازی پیاده رو ها و برخی خیابان ها در مقابل عبور و مرور عابرین پیاده و وسائط نقلیه طراحی شده است و راهی مقرون به صرفه برای تعویض بتون های سنگی فرسوده و قدیمی می باشد.

هر فردی می تواند به تنهایی از این بتون استفاده کند و در موارد پروژه های عظیم شهری هم می بایست برای این کار با پیمانکاران قرارداد منعقد کرد.

موارد استفاده از این بتون ها در : راههای اختصاصی و مدخل های ورودی، دالان ها و گذرگاه های سرپوشیده، پیاده روها، حیاط خلوت و گلخانه ها

از این روکش بتونی می توان در موارد جزئی و تعمیرات و یا در موراد کلان مانند تک لبه هاو جدول های کناره خیابان ها و یا ساخت پله ها استفاده کرد.

زمان خشک شدن

روکش کردن با این نوع بتون می بایست 6 ساعت قبل از عبور عابرین پیاده و 24 ساعت قبل از عبور و مرور وسائط نقلیه موتوری پایان پذیرد. در آب و هوای سرد زمان بیشتری برای این کار لازم است. از نفوذ آب و بارش باران بر روی روکش تا 6 ساعت پس از پایان کار جلوگیری کنید. تنها هنگام بارندگی های ناگهانی روی آن را بپوشانید و در غیر این صورت هیچ نیازی به پوشاندن روی روکش وجود ندارد.

در صورت نا مساعد بودن وضعیت آب و هوایی

هوای سرد: در دمای پایین تر از 50 درجه فارنهایت(10 درجه سانتیگراد) این کار را انجام ندهید. در آب و هوای نیمه سرد و یا خنک از آب نسبتا گرم با دمای 120 درجه فارنهایت(50 درجه سانتیگراد) برای تسریع روند کار استفاده کنید.

هوای گرم: هنگامی که هوا گرم است در محل های سایه دار و در ساعات خنک روز کار کرده و در مخلوط از آب سرد استفاده کنید.

لایه های ضخیم: برای ایجاد لایه های ضخیم بعد از اولین غلتک بر روی روکش، از لایه های نازک روکش بتونی و یا از لایه های از پیش ساخته شده استفاده کنید.

--در لایه های سطحی از تخته ها و ابزار سیمان کاری استفاده کنید.

ابزار و مواد لازم

1-روکش بتونی Quikrete

2-شستشوگر با فشار آب بالا

3-ماله فولادی

4-غلتک صنعتی

5-دریل و پاروچه برای مخلوط کردن

6-5عدد سطل برای مخلوط کردن مواد

7-چکش

8-اسکنه

9-دستکش

10-عینک ایمنی

11-جارو

آماده کردن سطوح: بتون های قدیمی باید با دقت تمیز شوند تا از چسبیدن روکش بتونی Quikrete به سطح قدیمی مطمئن شویم. برای این کار می بایست از شستشوگری با فشار آب بالا استفاده کرد تا بتون ها کاملا تمیز شوند.

تعویض: بخش پیشنهاد شده کار برای مکان هایی که بیشتر از 5/13 متر مربع مساحت دارند، می باشد. کنترل محل های اتصال و میزان فراخی اتصال معمولا برای تعیین محدوده کاری می تواند لازم می باشد. همچنین محافظت کامل از آنها باید صورت گیرد. از مکنده هوا و یا مجرای آب برای جلوگیری از ریختن روکش بتونی در مفصل ها و درزها استفاده کنید. محل هایی را که با روکش بتونی پوشانده نشده است را بپوشانید.

تعمیر زیرسازی سطوح: ضخامت لایه های بتونی که به کار برده می شود بستگی به میزان تراشیدن محل دارد. برای روکاری مجدد از مخلوط 7 پیمانه بتون و 1 پیمانه آب استفاده کنید. پس از آن اجازه دهید لایه ای که به عنوان روکاری و برای تعمیر استفاده شده کاملا سفت شود و سپس لایه جدید سطح را اضافه کنید.

مخلوط کردن: در یک سطل 5 گالنی(19 لیتری) مواد را با استفاده از دریل5/0 اینچی(12 میلیمتری) و یک پاروچه مخلوط کنید و برای جلوه بیشتر روکش بتونی می توانید به آن رنگ و یا پوشش ساروج و یا ملاط رنگی و آب اضافه کنید و از راهنمایی های درج شده بر روی بطری پیروی کنید.

کاربرد محصول بر روی سطوح قدیمی و کهنه: سطح مورد نظر را خیس کنیدسپس آبهایی که در محل جمع شده را از روی سطح بزدایید. سپس مواد را بر روی سطح بپاشید و با غلتک آن را صاف کنید. از غلتک برای ساییدن اجسام بر روی سطح مورد نظر استفاده کنید. با استفاده از یک برس نازک زائده ها را از گوشه ها و لبه ها پاک کنید و به مدت 5 دقیقه روی سطح را جارو کنید. برای حصول نتیجه مطلوب، جارو را بصورت یکنواخت و پی در پی در تمام سطوح به طور عرضی بکشید.

بافت ظاهری روکش: با استفاده از غلتک می توانید سطح روی روکش را کاملا صاف و مسطح کنید. این کار را می توانید با استفاده از ماله و یا تی هم انجام دهید که البته کیفیت سطح با استفاده از علتک مطلوب تر خواهد بود.

طول مدت انجام کار: طول مدت انجار کار با استفاده از بتون Quikrete حدود 20 دقیقه است که در این حالت می بایست دمای هوا 73 درجه فارنهایت و یا 23 درجه سانتیگراد باشد. در دماهای بالاتر این زمان کاهش پیدا می کند.


برای دیدن متن انگلیسی بهThe Easy Way to Make Concrete Look Newزیر بروید
متن انگلیسیhttp://mahdihashemi.blogfa.com/post-46.aspx

    www.quikrete.com
http://mh.coo.ir/

ادامه مطلب

۱۳۸۴ اسفند ۸, دوشنبه

گودبرداري

گودبرداري


در زمينهاي با رطوبت طبيعي مي‌توان گودبرداري تا عمق 1 متر براي ماسه، 25/1 متر براي ماسه رس‌دار، 5/1 متر براي خاك رس و 2 متر براي خاك بسيار متراكم را بدون پايه‌هاي ايمني، سپر و حايل انجام داد. در ساير موارد توصيه مي‌شود با توجه به مسائلي نظير جنس خاك، عمق گودبرداري و شرايط ترافيكي اطراف، تدابير ايمني لازم اتخاذ گردند. در زمينهاي ريزشي، هنگام عمليات حفاري، پيمانكار مسئول ايمني كارگران بوده و بايد در مهاربندي نهايت دقت را به عمل آورد، در مواردي كه كارگران درون ترانشه يا گود كار مي‌كنند، بايد مرتباً بازرسي انجام پذيرد و در صورت احتمال خطر ريزش يا مشاهده ترك و بازشدگي، كار متوقف شده و با نظر دستگاه نظارت حفاظتهاي لازم انجام پذيرد.


هنگامي كه گودبرداري در مجاورت خطوط راه‌آهن و بزرگراهها يا مراكزي كه توليد ارتعاش مي‌كند انجام مي‌گيرد، بايد............


ادامه مطلب

۱۳۸۴ اسفند ۷, یکشنبه

عمران:

عمران:

اثر درجه حرارت بر مشخصات مکانيکي فولاد:
:
**طراحي سازه هايي که تحت درجه حرارت اتمسفر قرار دارند موردي ندارد (رفتار فولاد در درجه حرارت زياد در هنگام مطالعه روش هاي جوشکاري ويا اثر آتش سوزي مورد توجه قرار مي گيرد.)وقتي دما از 93 درجه سانتي گراد تجاوز نمايد نمودار تنش کرنش از حالت خطي خارج شده وبتدريج نقطه جاري شدن از حالت مشخص خارج ميگردد. با افزايش درجه حرارت ضريب الا ستيسيته و تنش جاري شدن و مقاومت کششي کاهش مي يابد و در محدوده 430 - 530 درجه سانتي گراد سرعت کاهش حد اکثر است.
کاهش مقاومت فولاد به واسطه افزايش درجه حرارت بزرگترين عيب سازه هاي فولادي است.براي رفع اين نقيصه درعمل سعي مي گردد با بتن پاشی روي اعضاي فولادي عايق مناسبي براي حفاظت از حريق ودرجه حرارت ناشي از آن ا يجاد کرد . براي بتن ريخته شده هيچ گونه مقاومت سازه اي در نظر گرفته نمي شود.همچنين براي کاهش وزن بار مرده بتن پاشيده شده در صورت امکان از ماسه سبک استفاده مي شود.


یکی از معایبی که فولادها دارند زنگ زدگی آنهاست که نتیجه آن کاهش مقاومت فولاد مصرفی در سازه است اما چگونه میتوان با زنگ زدگی مقابله کرد؟ در زیر 4 روش را ملاحظه میکنید.

روشهای جلوگیری از زنگ زدگی فولاد

1) پوشش بوسیله فلزات زنگ نزن بروش الکترولیز.
2) استفاده از فولاد کربن دار وخودداری از مصرف قطعات وپروفیل های نازک در سازه.
3) استفاده از مواد ضد زنگ مانند سرنج در دو لایه بعد از جوشکاری.
4) پاشیدن مواد ماسه ای و خاک شیشه ورنگ بوسیله دستگاه های تحت فشار.
ادامه مطلب

جالب است بدانيد که

جالب است بدانيد که:

* *دو مدار نپتون و پولوتون يکديگر را قطع ميکنند ودر سال 1983 پولوتون از نپتون به خورشيد نزديکتر بود.

* * هنگامي که يک قطعه فلز را تحت امواج فرا صوت قرار ميدهند ابتدا ذرات کمتر چسبيده به فلز جدا ميشود از همين طريق به شماره اصلي موتور يک اتومبيل به سرقت رفته که با سوهان آن را محو کرده باشند ميتوان پي برد.

* * به عقيده ارسطو اجسام اسماني فقط روي مدارهاي دايره اي وگرد زمين ثابت مي توانند بچرخند!

* * هنري کونديش(1810-1731)علاوه بر اختراع ترازوي دوار کاشف هيدروژن نيز ميباشد.

* * شاید باورش برایتان مشکل باشد اما این یک واقعیت است که مکعب روبیک بیش از چهل وسه میلیارد میلیارد بار تغییر حالت می دهد.

* * پر کارترین نویسنده تاریخ یک فیلسوف یونانی بود که سه هزار و پانصد کتاب را طی چهل و دو سال نوشت حتی یکبار کتابی را خواند وآن را نقد هم کرد غافل از اینکه خودش آن را17 سال قبل نوشته بود.

ادامه مطلب

۱۳۸۴ اسفند ۳, چهارشنبه

تميز کردن نماي ساختمان







تميز کردن نماي ساختمان


براي اين منظور نکاتي را به شرح زير بايد در نظر گرفت:


1-      به طور مسلم در مواقع بنايي روي سطح ديوار هاي آجري ، سنگهاي نما، اندودهاي سيماني و اندودهاي شيميايي ملات پاشيده مي شود که قبل از سکني گزيدن در ساختمان بايد اين ملاتها از سطح نما گرفته شود.


 


1


2-      شوره سفيد رنگ در آجرهايي ديده مي شود که در اثر مکش آب و يا جذب رطوبت، نمکهاي موجود در گل پخته را به شکل کپک بر سطح آجر کاري ساختمان نمايان
مي سازد. ابتدا به علت ناچيز بودن آن را جارو مي زنيم . چنانچه شوره زياد باشد، آن را چند بار با آب و جارو مي شوييم. اگر با شستن هم برطرف نشد، با .........


ادامه مطلب

۱۳۸۴ اسفند ۱, دوشنبه

معرفی

اهل مشهدم
روزگارم بد نيست
تکه سايتي دارم خرده شعري سر سوزن ذوقي
گاه گاهي جمله اي مي سازم با حرف مي فروشم به شما
تا به وقتي که در ان حرفهايي است
دل تنهايي تان تازه شود
ادامه مطلب

نسل جديد دستگاههاي هاي جوش برق با گاز محافظ ( MIG/MAG )

شرح خبر

    حجم فايل  ( 36490 بايت


دستگاههاي Kempact 2530 , Kempact 2520 دو گروه از دستگاههاي جوشكاري MIG/MAG سه فاز شركت Kemppi انگليس مي باشند .وزن اين دستگاهها به خاط استفاده از سيستم هوشمند ايجاد پالس با آخرين دستاوردهاي الكترونيكي حدود يك چهارم نمونه هاي قبلي مي باشد . وزن دستگاه Kempact 2520 حدود 17.5 كيلوگرم و وزن Kempact 2530 حدود 20 كيلوگرم مي باشد . هر دو مدل با ايجاد جرقه با كيفيت عالي مي تولنند در محلي و براي هرنوع كاري از جمله در استفاده هاي تعمير وسايل كشاورزي ، ساخت يا تعمير ماشين ها ، پل ها و ساير سازه ها مورد استفاده قرار گيرند . از اين دستگاهها به خاطر كوچكي حتي مي توان در داخل اطاقك ماشين ها نيز استفاده نمود . با استفاده از سيستم اتوماتيك خاموشي و برگشت سيم ديگر نيازي نيست سر سيم را قبل از جوشكاري بريد.در هر دو دستگاه با تغيير پلاريته مي توان از الكترود داراي پودر مغزي استفاده نمود.


smeir.ir               http://mahdihashemi.blogfa.com/

ادامه مطلب

طرحهای شرکت "بريمن - هنيگر" در جنوب کاليفرنيا

طرحهای شرکت "بريمن - هنيگر" در جنوب کاليفرنيا





برنامه زير ساختی "بال پارک" سن ديگو


مکان: سن ديگو، کاليفرنيا


فضای سبز مرکز تاريخی شهر سن ديگو دستخوش تغيير و تحول مثبتی است که قسمتی از طرح توسعه "بال پارک" می باشد. شرکت "بريمن و هنيگر" بازيگر نقش اصلی نوسازی چشم انداز شهری و رنسانس بخش "ايست ويليج" است.


"بريمن-هنيگر" طراح و مهندس اصلی گروه اجرائی طراحی-بازسازی است که کار اجرای طرح زير بنايی 40 ميليون دلاری استاديوم 42000 نفری "بال پارک" را بر عهده گرفته است. علاوه بر .............


ادامه مطلب

۱۳۸۴ بهمن ۳۰, یکشنبه

سلام

سلام
ادامه مطلب

سلام

سلام به وبلاگ مهدی هاشمی خوش امدید.


 

ادامه مطلب

جنبه های روانشناختی آسمانخراش ها

جنبه های روانشناختی آسمانخراش ها






         


تنها راه تراکم سازی شهری، مرتفع سازی است.


صد سال پیش معماری از شیکاگو با نام "لوئیس سالیوان" مطالب جالبی را در مورد آسمانخراش ها بیان کرد: "مشخصه اجتماعی یکی از ابعاد حایز اهمیت در ساختمانهای مرتفع است. این ساختمان ها می بایست آنچنان فاخر و عظیم باشند که بتوانند به قدرت خلاقه ....


                  Notes on the Psychology of Great Towers


Martin Pawley 04.03.1998


The only way to achieve urban "compaction" is to build high.


A hundred years ago the great Chicago architect Louis Sullivan made an interesting remark about skyscrapers. "The social significance of the tall building," he said, 'is its most important attribute. It should be a proud and soaring thing that makes a powerful appeal to the architectural imagination. But where imagination is absent the case is hopeless."


   


The ultra-tall buildings that architects and engineers discuss today have not lost the quality of excitement and daring that Sullivan talked about. In Taiwan and China, Malaysia and Indonesia, Thailand and Singapore, Japan and Australia, such is the entrepreneurial spirit of these countries, sooner or later one will soar over a city to a height of more than half a kilometre. One day perhaps Sir Norman Foster's long planned 788 metre Millennium tower for Japan will exceed even that. Even it does, in the far distance, looms another goal, the realisation of Frank Lloyd............


ادامه مطلب

معرفي مقاله‌هاي منتشر شده در نشريات و جرايد سال

معرفي مقاله‌هاي منتشر شده در نشريات و جرايد سال 1383 برگرفته از ماهنامة نمايه ارگان دبيرخانه هيأت امناي كتابخانه‌هاي عمومي كشور


                                برای دیدن متن کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب

طرحهای مسکونی شرکت SOM


طرحهای مسکونی شرکت SOM


 


مقام اول بهترين مهندسی ساختمان در سال 2004


مکان: "تاور پليس 3"، سئول، کره جنوبی


طراح: اسکيدمور، اوينگز، مريل LLP


برج "تاور پليس3" يک برج مسکونی 71 طبقه است که با ارتفاع 264 متر، بلندترين بنا در کره جنوبی و دومين بنای بلند صرفا مسکونی در جهان می باشد. ساخت و ساز برج در نوامبر 2002 به پايان رسيد و در ماه مارس 2004 به بهره برداری رسيد. مالک اين بنا شرکت بيمه عمر "سامسونگ" است که در زمان ساخت و ساز، پيمانکاری اين طرح عظيم را نيز بر عهده گرفت. اين برج مرکز مجتمعی است که شامل يک باشگاه ورزشی 8 طبقه، پارکينگ 6 طبقه زير زمينی و يک ميدان خارجی بسيار بزرگ است. ساختار بنا از يک هسته بتون مسلح با سيمانی با کيفيت ...................


ادامه مطلب

شرکت West8 و پيشبرد اهداف شهری

پلهای بورنئو - اسپورنبرگ شهر آمستردام


زمان تکميل: 2000


سه پل بورنئو-اسپورنبرگ  نقشی حياتی را در ساخت فضای منحصربفرد ساحل مسکونی اين ناحيه ايفاء می کنند. دو عدد از اين سه پل 93 متر از پهنای آبهای اين منطقه را پوشش می دهند و جزاير بورنئو و اسپورنبرگ را به هم متصل می کنند. سومين پل به موازات پل شرقی و دارای 25 متر پهنا می باشد. اين سه پل همانند يک خانواده هستند؛ دوخواهر بزرگتر و يک برادر کوچکتر. تمامی آنها از فولاد ساخته شده اند؛ اما هر يک با خصوصيات خاص خودش. پلهای شرقی و غربی (پلهای بلند و کوتاه) به بندر وجهه ای ورزشکارانه، وحشيانه و شفاف می دهد. آنها همانند اجزايی خودمختار در اين بندر وسيع به نظر می رسند. هر دو، نمونه هايی از صنعت پيکره تراشی هستند و از T-profile فولادی و يک عرشه از جنس چوب سخت بوجود آمده اند. پل واقع در لنگرگاه درونبومی (پل کوتاهتر) درکنار ميدان نزديک جزيره بورنئو قرار دارد. اين پل همانند يک نماد برای اين بندر کوچک است و از اتصالات فولادی با يک پل با صفحات گرانيتی 8 سانتيمتری ساخته شده است. اين پل، ميدان را به سوی ديگر بندر درونبومی پيوند می دهد و ساختار شهری اين منطقه را تکميل می نمايد. سادگی پلهای کلاسيک آمستردام در طراحی اين پل به خوبی مشهود است.


        


پل مخصوص دوچرخه سواران                                     پل مخصوص عابرين پياده


 


ميدان عمومی شوبورگپلاين در شهر روتردام


زمان تکميل: 1996


شوبورگپلاين در قلب شهر قرار گرفته و محصور در ميان مغازه ها، سالن تئاتر و سالن کنسرت شهر است. طراحی اين ميدان تاکيد بسياری بر وجود يک فضای خالی دارد که چشم اندازی را به افق شهر می گشايد. اين ميدان به شکل فضای عمومی هم کنشی طراحی گرديده است که در کاربرد، دارای انعطاف فراوان و با تغيير روز و فصل، متغيير است. نمای ظاهری آن بازتابی از بندر روتردام می باشد. کليه اجزاء مورد نياز برای ساخت آن از قبل فراهم بود و تنها بايد به آن زندگی می بخشيدند. با افزايش سطح ميدان نسبت به محيط پيرامون، اين فضای خالی به دست آمد و سکوی شهر خلق شد.


رونگار اين ميدان بر اساس کاربرد قابل پيش بينی در ساعات مختلف روز و ارتباط آن با خورشيد بنا شده است. نقاط منعکس کننده نور خورشيد با کار گذاشتن موزائيکهايی بر روی کف ميدان پديد آمده است. ناحيه غربی ميدان از کفی از جنس چسب پلاستيکی ساخته شده است که حاوی برگهای نقره ای است. بخش شرقی آن (که معمولا آفتابگيرتر است) دارای يک نيمکت چوبی است که تمام طول آن قسمت را پوشش می دهد. اين قسمت دارای موادی گرم شامل: پلاستيک و چوب درخت است که کف را می پوشانند و در طول فصلهای خاص، اين سطح گرم، با گذاشتن گلدانهای شمعدانی مزين می شود.   


برجهای تهويه 15 متری که در پارکينگ زيرزمينی قرار دارند؛ بخشهای عمودی محکمی هستند که در اين ميدان ساخته شده اند. هريک از اين ساختارهای فولادی سبک وزن بوسيله يک نمايشگر LED فعال می شوند و همزمان، هر سه برج باهم تشکيل يک ساعت ديجيتال را می دهند. در شب، برجها از درون روشن می گردند و نور فيلتر شده ملايمی را از خود ساطع می کنند. مرکز اين ميدان با کار گذاری پانل های حفره دار فلزی و چوب تکميل شده است. اين پانل های حفره دار فلزی نورهای شب نمای سبز و سفيدی را از منبع پرنوری در زير خود به بيرون منتشر می کنند.


اتصالات برق و لوله کشی آب، همانند تسهيلاتی همچون چادر و نرده کشی جهت رويدادهای موقت، بر روی سطح ميدان ساخته شده است. اينگونه به نظر می رسد که ميدان حالتی شناور دارد؛ آنهم بدليل وجود نورهای خطی است که در زير لبه قسمت برآمده ميدان کار گذاشته شده اند. آخرين مشخصه مهمی که در اين ميدان به چشم می خورد؛ چهار قسمت نورانی هيدروليک آن هستند. نمای ظاهری اين اجزاء متقابلا بوسيله ساکنين شهر قابل تغيير است.


 


آپارتمان سازی در ايپنبرگ


زمان ساخت: 2001 تا 2003


ايپنبرگ منطقه ای است در نزديکی شهر لاهه. کليات نقشه به دو زمينه مجزا تقسيم گرديده است. هر يک از اين زمينه ها بايد تنوعی در مناطق مسکونی اين ناحيه پديد آورند. هر يک از اين زمينه ها به نقشه های فرعی ديگری تقسيم گرديده اند. هر نقشه شامل 500 تا 800 منزل مسکونی است. برنامه نقشه فرعی 6 توسط West8 طراحی شده است.


يک سازمانبندی رسمی محيط نقشه فرعی 6 را مشخص می نمايد. ساختار اصلی از سيستمی از خيابانهای طولانی و بلوارهای پهن تشکيل شده است. خود نقشه شامل 497 سکونتگاه کوتاه مرتبه و 155 آپارتمان، يک مدرسه و يک مرکز ورزشی است.


جای سه محل خاص در اين شبکه خالی است. يک پارک در شمال، يک باغ عمومی با محيطی دنج و يک بلوار. هر سکونتگاه در کنار يکی از اين سه مکان ياد شده ساخته می شوند؛ بگونه ای که در نهايت به يکی از آنها ختم می شوند.


ترکيبی از خانه ها، با تفاوتهايی در ارتفاع آنها در اين نقشه منظور شده است. اين تفاوتها در ارتفاع طبقات، تعداد طبقات و سطح بامهای آنهاست.


 


ميدان کاراسکو، ايستگاه راه آهن آمستردام


زمان تکميل: 1998


ميدان کاراسکو در نزديکی ايستگاه راه آهن اسلوترديک در شهر آمسترام قرار دارد. بزرگترين قسمت اين مکان در زير خط آهن هوايی واقع شده و با رفت و آمد خودروهای ورودی و خروجی به اين شهر کاملا همخوانی دارد. اين ناحيه بوسيله خودرو، تراموا، قطار و دوچرخه قابل دسترسی است و در آمدوشد عابرين پياده نيز نقش بسيار مهمی را ايفاء می نمايد.


شبکه حمل و نقلی که در بالای آن و ساختمانهايی که گرداگرد اين ميدان هستند؛ همواره آنرا در سايه خود قرار می دهند. در مواجهه با حضور ستونهای سه بعدی بتونی که خطوط راه آهن هوايی را بر دوش خود تحمل می کنند؛ شرکت West8 الگويی را برای زمين زير آن طراحی کرده است که به يک تابلوی نقاشی دو بعدی سوررئال از آسفالت و چمن می نمايد. چمن هنگامی که وارد جاده می شود و يا هنگامی که در معرض آفتاب قرار می گيرد؛ به آسفالت سياهی تبديل می شود که نقاط سفيد رنگی در آن هويداست.


با رشد پيچکها در امتداد قامت ستونها، اين منطقه بيشتر به يک جنگل شهری شباهت پيدا کرده است. يکی از ستونها با پوششی از پوست درخت غان و بتون ريخته تزئين شده است. يک کنده درخت که با آهن ريخته پوشيده شده است؛ در قسمتی از اين مکان کار گذاشته شده تا شب هنگام با انعکاس نورهای اطراف خود بدرخشد.


 


باغ عمومی چيسويک در درون يک منطقه اداری، لندن


تاريخ ساخت: 1999-2002


چيسويک پارک يک باغ عمومی است که در درون يک منطقه جديد و بزرگ اداری نزديک سنترال پارک لندن ساخته شده است. هدف از محوطه سازی اين منطقه ايجاد دو فضای کاملا تعريف شده بود: باغ داخلی و محوطه خارجی. باغ داخلی فضايی با طراحی پيشرفته است که در مرکز اين مکان و در برابر ساختمانهای اداری قرار دارد. منبع الهام بخش اين طراحی از نقاشی های مونه و آثار چينی قرن نوزدهم نشات گرفته شده است. در اين باغ گلهای سوسن، يک پری دريايی، يک پل چوبی کمانی شکل، يک سنگفرش چوبی، تخته سنگ، چمن  و درختانی از خانواده مخروطيان به چشم می خورد.


کيفيت باغ داخلی با تجسم گرايی طبيعی و استفاده از رنگهای گرم و سرخ رنگ به اوج خود رسيده است. تخته سنگهايی در اين باغ گنجانيده شده است که حکم عوامل محافظتی، جلوه های معماری و هنر سنگتراشی را دارند. نقطه مرکزی اين باغ، با درياچه ای بزرگ تزئين شده است که بوسيله يک آبشار به دو قسمت تقسيم گرديده است. سنگفرش چوبی و پل موجود در اين محل موقعيت مناسبی را بوجود آورده اند که از آنجا می توان به تمام باغ نظر کرد.


در مقابل، محوطه خارجی دارای يک طراحی ساده و کاربردی است که شامل حصار، پارکينگ فرعی اتوموبيل و راهروهای حياتی بين ساختمانها است.


مشخصه اصلی اين منطقه، محوطه ای پارک مانند با گروهی از درختان بزرگ و چمنزار در کنار خيابان است. اين محوطه پراز لطافت، پس زمينه ای هميشه سرسبز را در پشت ساختمانها پديد آورده است. کاربرد اين محوطه بيرونی تسهيل کردن جريان عبورومرور برای عابرين، دوچرخه و اتوموبيل سواران می باشد.shirazcity.org   http://mahdihashemi.blogfa.com/

ادامه مطلب

طراحی شهری در شهر بوستون (ایالت ماساچوست آمریکا)

در ابتدا به پیشینه و وضعیت کنونی شهر بوستون می پردازیم. به این شهر زیبا و جذاب "آتن آمریکا" هم می گویند. این شهر از قرن نوزدهم به بعد از نظر معماری و طراحی شهری سرآمد و دارای شهرت بوده است. جمعیت تقریبی آن در حدود 600.000 نفر است و 125 کیلومتر مربع مساحت دارد و در کشور آمریکا و در ایالت ماساچوست واقع شده است. رود چارلز از مرکز این شهر می گذرد.


در اینجا نویسنده می خواهد به توضیح این مطلب بپردازد که چگونه این شهر به این زیبایی طراحی شده است. به گفته یکی از شهرسازان :"بوستون مجموعه ساخت و سازهای بی انتهای ساختمان های نوین است."


هر چند این نقل قول تا حدودی فلسفی به نظر می رسد اما به گفته نویسنده بهترین عبارت برای بیان طراحی شهری بوستون است. آنچه در این جا قابل ذکر است این است که در هچ کجای دنیا یک فرد خاص نتوانسته یک شهر بسازد چرا که سازنده و طراح یک شهر با سازنده یک ساعت مچی از زمین تا آسمان تفاوت دارد پس آبادانی و ساخت و ساز اصولی و زیبای شهر نیاز به یک همکاری گروهی دارد که البته این همکاری تنها مربوط به افرادی که در یک عصر می زیسته اند و از یک نسل بوده اند نیست و شهر طی یک روند تدریجی ساخته می شود.


   


تاریخچه شهرسازی بوستون


سی و پنج سال پیش بوستون شهر بود که در آن تنها می شد دو یا سه ساختمان بلند را دید_ساختمان های دولتی که در سال 1930 میلادی ساخته شدند. بیتوته های شهر بسیار وسیع و دیلاق بود و مرکز شهر بسیار شلوغ و پر جمعیت بود که ............


ادامه مطلب
 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده