صفحات

۱۳۸۵ تیر ۵, دوشنبه

كــــــعـــــبـــــــــه

 



كــــــعـــــبـــــــــه
مطلبي که ميخوانيد در مورد کعبه است وبي ربط به ساختمان سازي و معماري نيست وبراي همين فکر ميکنم براي شما جالب باشد. 
يك دانشمند امور فلكي در كشور مصر گفت : تحقيقات نشان داده است كه كعبه مشرفه دقيقا در مركز كره زمين قرار گرفته است.



روزنامه الرياض چاپ عربستان  به نقل از "مسلم شلتوت" استاد "مركز ملي تحقيقات خورشيد و فضا"ي مصر نوشته است : تحقيقات فلكي همچنين نشان داده است كه ركن كعبه درست به سمت چهار جهت اصلي ( شرق ، غرب ،شمال و جنوب ) قرار گرفته است.


                                                 



وي افزود : اين تحقيقات تاكيد دارد "حجرالاسود" به سمت شرق ، ركن يماني به سمت جنوب ، ركن شامي به سمت شمال و ركن مقابل حجر الاسود نيز به سمت غرب قرار گرفته است.


اين استاد امور فلكي با بيان اينكه در واقع اركان كعبه مشرفه از بدو خلقت نشانگر 4جهت اصلي بوده است ، اظهار داشت : كعبه نشان از يك معجزه بزرگ در زمينه معماري و جغرافيا دارد.

ادامه مطلب

۱۳۸۵ تیر ۴, یکشنبه

ايمني در برپا كردن داربست

ايمني در برپا كردن داربست


مصالح اوليه برپاداري داربست اعم از چوب، فولاد و يا مصالح مناسب ديگر، بايد از نوع سالم و مرغوب انتخاب شود، ويژگيهاي مصالح مورد استفاده، بايد از مشخصات ذكر شده در فصل دوم متابعت نمايد.


داربست بايد با اصول صحيح طراحي شود، به نحوي كه اجزا و تكيه‌گاههاي آن ظرفيت پذيرش چهار برابر بار يا فشار مورد نظر را داشته باشند.


نصب، تغيير، تعمير و يا پياده نمودن اجزاي داربست بايد توسط داربست‌بند ماهر انجام پذيرفته و قبل از بهره‌برداري، داربست توسط شخص ذي‌صلاح مورد بازرسي و كنترل قرار گيرد. سكوهاي كار، راههاي عبور و پلكان داربست، بايد داراي ابعادي باشد كه افراد را از خطر سقوط مصون نگه دارد. سكوهاي كار بايد مجهز به نرده و تور حفاظتي مقاوم با حداقل ارتفاع يك متر باشند. تخته‌هاي جايگاه بايد طوري قرار گيرند كه ابزار و مصالح از لابه‌لاي آن به پايين سقوط نكند. وقتي فاصله جايگاه داربست از زمين بيش از 5/1 متر باشد، بايد براي رسيدن به جايگاه، نردبان يا معبر مطمئني تعبيه گردد.


پايه‌هاي داربست نبايد مستقيماً روي زمين...........


ادامه مطلب

۱۳۸۵ تیر ۳, شنبه

رنگ در اتاق خواب

رنگ در اتاق خواب


اتاق خواب خصوصي ترين فضا در هر خانه است و از اين رو در طراحي دکوراسيون و رنگ آن بايد سليقه و نيازهاي شخصي صاحب آن را نيز در کنار اصول رنگ در دکوراسيون مد نظر داشت. اما گذشته از سليقه و موارد استفاده يک اتاق خواب بايد همواره فضاي آرامش بخش و راحت باشد که مکاني مناسب براي خواب و استراحت را فراهم مي آورد.
هنگام طراحي رنگ يک اتاق خواب بهتر است از انتخاب رنگ هاي درخشان پرهيز کنيم چرا که ممکن است هنگام استراحت اين رنگ هاي آزار دهنده به نظر برسند. اما چنانچه رنگهاي زنده را بيشتر مي پسنديد سايه هاي مختلف رنگ آجري در کنار کرم هاي غني و سياه مي تواند انتخابي مناسب باشد. اگر به دنبال اتاق خوابي با فضاي گرم سنتي و اندکي تجملي هستيد استفاده از رنگ هاي بکار رفته در صنايع دستي شرقي راه حلي مناسب براي..........


ادامه مطلب

۱۳۸۵ تیر ۱, پنجشنبه

Early Modern Walls * *Decentralization and Integration* *Scale Establishes Concepts

 



Early Modern Walls * *Decentralization and Integration* *Scale Establishes Concepts


In the mid-20th century, with the advent of centrally controlled HVAC systems, predominantly of the variable air volume (VAV) type, and with the requisite over or under pressure conditions to drive return air, operable windows were felt to be unnecessary, even detrimental to system performance. The building skin became a hermetically sealed membrane, absolutely decoupled from the HVAC system.


The wall did retain influence in that a better thermal barrier at the wall would allow for smaller and less complicated HVAC systems. In the 1970s through the 90s, most designers felt that a balance between HVAC system costs and wall design would allow 40 to 60 percent vision glass. Spandrel glass, stone, or other facing materials made up the remainder of the wall surface.


ادامه مطلب

چینی ها در رودخانه خشک آب ریختند!!!

 


    امسال برای چندمین سال پیاپی کشور ما دچار خشکسالی است و سطح آبهای زیرزمینی و رودخانه ها کاهش چشم گیری داشته است که موجب گردیده آب در برخی مناطق جیره بندی شود اما آیا ما هم میتوانیم مانند چینی ها در رودخانه خشک آب بریزیم؟


چینی ها پروژه مربوط به رودخانه تارم این کشور را سال گذشته  انجام دادند. بخش هایی از این رودخانه که در غرب چین قرار دارد خشک شده بود  و در  بخش های دیگری از  آن آب جاری بود. در این پروژه آب از بخش های پرآب رودخانه به بخش خشک رودخانه روانه شد.


متخصصان اعتقاد دارند که با اجرای این طرح بسیاری از معضلات اکولوژی این ناحیه حل شده و نقش بسیار مهمی در حفاظت از محیط زیست نواحی خشک رودخانه ایفا نموده است.


در طی این پروژه حدود 220 میلیون متر مکعب آب در طول 180 کیلومتری رودخانه تارم ریخته شد. این بخش رودخانه از ماه فوریه سال 2001 تا سال گذشته خشک بوده است. در فاز اول این پروژه که از 20 آوریل تا 30 جولای 2005 به طول انجامید حدود 100 میلیون متر مکعب آب به نواحی خشک رودخانه ریخته شد.


رودخانه تارم یک هزار و سیصد و بیست و یک کیلومتر طول دارد و از غرب به شرق و در حاشیه صحرای "تکلیمکان" که بزرگترین صحرای روان در چین است جریان دارد و به دریاچه "تایتما" می ریزد.


در سال 1972 بخش های پایینی و دریاچه "تایتما" و در نهایت طول 320 کیلومتر از رودخانه به دنبال ساخت سد بر روی آن خشک شد.


در فاز اول این پروژه آبی که در بخش های خشک این رود ریخته شد تنها صرف بالاآمدن سطح آب های زیزمینی گردید. پیش از این سطح آب زیرزمینی این بخش ها در عمق 7 تا 10 متری زیر زمین قرار داشته که با اجرای این پروزه سطح آب تا 3 متری سطح زمین بالا آمده است.


www.mahdihashemi.blogfa.com

ادامه مطلب

چه میکنه این تیم ملی

  


 


سلام


اول از همه بهتون تبریک میگم چون هم  با تلاش بسیار بسیار زیاد بر وبچه های تیم ملی به مرحله مقدماتی  جام جهانی 2010 صعود کردیم وهم از بچه های تیم ملی درس اخلاق یاد  گرفتیم چون دل ملت آنگولا رو نشکستند و اجازه دادند اونا توی جدول گروه دی بالا تر از ما باشند  چون میگن تا میتونی دلی رو بدست بیار که دل شکستن هنر نیست.البته بهتر بود که میباختیم چون ما که صعود نمیکردیم لا اقل به اونا اجازه صعود میدادیم حالا میخوام علت نتایج   تیم ملی  رو بگم


در بازی با مـــــــــــکـــــــزیــــــــــک اولا  اونا جادوگر داشتن و ما نداشتیم   و  دوما  توی  تیم ما  علی دایی و میرزاپور تنها نفراتی بودن که به ترتیب دفاع و گلزنی  میکردند ( البته برای تیم حریف) همچنین هنر آقای برانکو در چیدن ترکیب طلایی !  و تعویض طلایی که بیرون کشیدن علی کریمی بود (به قول مربی مکـزیک هدیه طلایی برانکو) نقش زیادی در صعود تیم ما ( به م م ج ج 2010) داشت.


 


در بازی با پــــــــرتــــــــــغـــــال چون علی دایی رو نداشتیم باختیم !!!!  و تعویض طلایی و البته تکراری  برانکو عین بازی اول  که بیرون کشیدن علی کریمی بود بی تاثیر نبود تازه  زمانی که دو گل عقب بودیم و گل محمدی هنوز مصدوم نشده بود داشتن بختیاری زاده رو گرم میکردن که یک دفاع آخره!  این یعنی برانکواز آینده خبر دارد ( پیشگوست). میگن   وقتی به برانکو گفتن با پرتغال بازی داریم قبل از بازی برای تمرین بجای توپ از پرتقال استفاده کرده چون بهش گفتن باید با پرتغال بازی کنیم! و چون بچه ها با توپ تمرین نداشتن نتونستیم اختلاف مون رو کمتر ا ز دو گل کنیم .


 


حالا بیایم بازی آخربا آنــــــــــــگــــــولـــــا آقا هرچی زور زدیم  نشد که نشد آخه کریمی رو نداشتیم چون آقا ناز کرده بودن تازه نمی شد دل ملت شریف آنگولا رو شکست چون اولین حضور در جام رو داشتن تجربه میکردن در ثانی با آلمان  1.5  ساعت اختلاف زمانی داریم  تا به شرایط عادت میکردیم سخت بود.


 


خبر  فوری **از ما نشنیده بگیرید میگن برانکو به  بعضی ها رشوه داده  بود  که ایران تو جام جهانی برنده بشه  که هنوز خبرش تا یید نشده   (توجه  افعال جمله خبر  فوری   معکوس بید   یعنی رشوه گرفته بیـــــــــــــــــد که وبازیم. )


نتیجه  آی  نتیجه


1-برانکو باید  حفظ  شود چون در  جام جهانی بعدی ( مثلا 40 سال بعد)  هم نیاز به یک آی کیو در حد صفر داریم.


2-به علی دایی مدال تحرک و دوندگی داد وسند تیم ملی را به نام او زد  وبعنوان بازیکن مربی در جامهای  جهانی بعدی! ازش استفاده کرد.


3- میرزاپور رو بعنوان بهترین تماشاچی و پاسور  انتخاب کرد چون مثل یه بچه خوب سر جاش ایستاده بود و فقط گل های حریف  تماشا میکرد .گاه گاهی پاس گل هم میداد.( کفش طلایی مبارکش باشه ما که بخیل نیستیم)


4-اگه قرار بود توی گروه 4 بعنوان تیم چهارم  بین چهارتیم باشیم اصلا چه توجیهی برای حضور در آلمان داشتیم؟ خوب اگه نمیرفتیم که سنگینتر بود.


5- عادل فردوسی پور رو بعنوان خوش یمن ترین گزارشگر جهان انتخاب کنیم . چون چشماش اصلا شور نیست واز هرکس تعریف کنه تا آخر بازی خوب بازی میکنه مگه نه؟


 

www.mahdihashemi.blogfa.com
ادامه مطلب

۱۳۸۵ خرداد ۲۹, دوشنبه

طرحهای GIS در ريچلند

عکسبرداری هوايی ديجيتال


اين بخش، اولين بخش در کشور می باشد که در کار تهيه عکسهای هوايی ديجيتالی با کيفيت بالا است. فرايند جديد از سيستم هوايی مکان يابی جهانی و فن آوریهای تصويربرداری ديجيتال جهت حذف فيلم از طرحهای عکسبرداری هوايی بهره می برد. روش جديد از تاريخ 15 آوريل 2004 بکار گرفته شد و.......


ادامه مطلب

۱۳۸۵ خرداد ۲۵, پنجشنبه

ایران و جام جهانی

                                            
ادامه مطلب

عکس

سلام دوستان اين بار براتون چند تا تصوير در نظر گرفتم که با کليک بر روي ادامه مطلب ميتونيد تصاوير ديگر رو هم ببينيد. تصاوير عبارتند از :
پلي که از شيشه ساخته شده است
تراکم آپارتمان سازي در چين
مراحل نصب يک پل بزرگ پيش ساخته بر روي رود خانه
نماي آلومينيومي چند ساختمان
يک ساختمان با نماي چوبي
چند ساختمان  در سوئيس که از سنگ ساخته شده اند آن هم بدون ملات


                                            


ادامه مطلب

۱۳۸۵ خرداد ۲۱, یکشنبه

مهندسي عمران

مهندسي عمران    


--------------------------------------------------------------------------------
در استفاده و تعاريف جديد،مهندسي عمران شاخه اي از مهندسي است که معادل و همراه است با طراحي،ساخت و نگهداري از سازه هاي ساخته شده اي که با زمين و يا با آب و نيز فرهنگ و زندگي شهري و مراحل تکامل آن ارتباط دارند. امروزه بيشتر مهندسين عمران با جاده ها، سازه ها، انتقال آب و سيستم هاي فاضلاب،کنترل سيلاب و ترافيک سرو کار دارند.


توسعه و پيشرفت مهندسي براساس مشاهدات روش هاي طبيعي و عکس العمل سيستم هاي ساخته شده انساني بوده و پيشرفت و توسعه معادلات تجربي پايه و اساس طزاحي و مهندسي را فراهم نموده است. مهندسي عمران وسيع ترين و گسترده ترين رشته مهندسي مي باشد. در حقيقت رشته مهندسي در ابتدا به دو قسمت نظامي و عمران تقسيم ميگردد. تمامي تخصص هاي مهندسي عمران بدست آمده است. مهندسي عمران هنوز مانند يک چتري است که بسياري از تخصص هاي وابسته به آن را در بر دارد.


زير شاخه هاي مهندسي عمران


مهندسي عمران عمومي


مهندسي عمران عمومي راجع به ...


ادامه مطلب

۱۳۸۵ خرداد ۱۶, سه‌شنبه

کتابها و مقالات فارسی وانگلیسی درباره آتش وساختمان

 


معرفی کتابها و مقالات فارسی وانگلیسی درباره آتش وساختمان در ادامه مطلب


ادامه مطلب

۱۳۸۵ خرداد ۱۵, دوشنبه

آماده كردن محل فضاي سبز

آماده كردن محل فضاي سبز زمين كاشت چمن بايد نرم و سطح آن كاملاً مسطح و هموار باشد. به اين منظور قبلاً، بايد نسبت به آماده‌سازي زمين چمن‌كاري اقدام نمود. آماده‌سازي زمين شامل عمليات خاكبرداري و خاكريزي، تميز كردن زمين از بقاياي گياهي، افزودن مواد مضاف نظير شن يا كود دامي مي‌باشد. عمق خاك مناسب براي عمل‌آوري چمن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. رشد چمن در خاكهاي كم‌عمق، ناكافي و بالعكس در خاكهاي عميق مناسب است. عمق خاك مناسب براي چمن‌كاري بين 30 تا 40 سانتيمتر مي‌باشد. مهمترين مسئله در آماده‌سازي زمين، شخم‌زني است، در زمينهايي كه قشر زيرين خاك زراعي سخت و متراكم است، بايد شخم‌زني عميق صورت گيرد، اين عمل بهتر است در فصل پاييز انجام شود. پس از انجام عمل تسطيح و ترازبندي بايد محل كاشت خوب كوبيده شود، چمن در چنين زمينهايي بهتر رشد كرده و به راحتي پنجه مي‌زند. براي كوبيدن مي‌توان از غلتكهاي سبك آهني استفاده نمود. معمولاً غلتك‌زني در دو نوبت يكي قبل از كشت بذر و ديگري بعد از كشت بذر صورت مي‌گيرد، در پاره‌اي موارد براي سومين بار يعني هنگامي كه اولين چمن‌زني انجام گرفت، براي آنكه ريشه‌ها به خوبي در زمين جاي گيرند، غلتك‌زني تكرار مي‌شود. در برخي موارد ممكن است قبل از كاشت عمل غلتك‌زني چندين بار تكرار شود.


نشریه ۵۵

ادامه مطلب

۱۳۸۵ خرداد ۱۴, یکشنبه

اوزان‌ْ وَ مَقادير، اصطلاحى‌ در تمدن‌ اسلامى

 


اوزان‌ْ وَ مَقادير، اصطلاحى‌ در تمدن‌ اسلامى


 


 


اوزان‌ْ وَ مَقادير، اصطلاحى‌ در تمدن‌ اسلامى‌ براي‌ واحدهاي‌ اندازه‌گيري‌ كميتهاي‌ گوناگون‌. اندازه‌گيري‌ حجم‌ با پيمايش‌ يا «كيل‌»، در گذشته‌، افزون‌ بر مايعات‌، براي‌ جامدات‌ مانند غلات‌ نيز استفاده‌ مى‌شده‌ است‌. بر اين‌ پايه‌، در بحث‌ از اوزان‌ و مقادير تاريخى‌، 3 كميت‌ وزن‌، حجم‌ و طول‌ به‌ عنوان‌ كميتهاي‌ اساسى‌ بررسى‌ مى‌شود. در منابع‌ تاريخى‌، اطلاعات‌ بسياري‌ دربارة نسبت‌ واحدها به‌ يكديگر وجود دارد كه‌ در صورت‌ معلوم‌ بودن‌ هر يك‌، اندازة ديگري‌ معلوم‌ مى‌شود؛ اما براي‌ تعيين‌ واحدهاي‌ پايه‌، به‌ اسنادي‌ ملموس‌ و قابل‌ اندازه‌گيري‌ چون‌ سكه‌، وزنه‌هاي‌ شيشه‌اي‌ و نظاير آن‌ نيازمنديم‌. همچنين‌ بايد توجه‌ داشت‌ كه‌ در مقايسه‌ با واحدهاي‌ عرفى‌، واحدهاي‌ شرعى‌ از ثبات‌ قابل‌ ملاحظه‌اي‌ برخوردار بوده‌، و در سرزمينهاي‌ مختلف‌ اسلامى‌ به‌ طور مشترك‌ به‌ كار مى‌رفته‌اند.
واحدهاي‌ وزن‌: در سرزمينهاي‌ اسلامى‌، از ديرباز دو واحد «مثقال‌» با اصل‌ سامى‌ (نك: گزنيوس‌، و «درهم‌» با اصل‌ يونانى‌ دراخما1 به‌ عنوان‌ اصلى‌ترين‌ واحدهاي‌ وزن‌ به‌ كار رفته‌اند. نسبت‌ مثقال‌ به‌ درهم‌ در منابع‌ شرعى‌ 10 به‌ 7، و در كاربرد عرفى‌ 3 به‌ 2 است‌. براساس‌ وزن‌ دو نمونة عينى‌ رطل‌ امويان‌ از 126ق‌ و سنگ‌ شيشة يك‌ قيراطى‌ عصر عباسى‌ِ مصر، براي‌ درهم‌ به‌ عنوان‌ واحد وزن‌، 125/3 گرم‌، و از آنجا براي‌ مثقال‌ شرعى‌، 464/4 گرم‌ به‌ دست‌ مى‌آيد.
در جهان‌ اسلام‌ براي‌ اندازه‌گيريهاي‌ دقيق‌تر از واحدهايى‌ چون‌ قيراط2 ( 1 24 مثقال‌)، شعير يا گندم‌ ( 1 4 قيراط)، خردل‌ ( 1 6 شعير)، فلس‌ ( 1 12 خردل‌) و فتيل‌ ( 1 6 فلس‌ يا 1 000 10 گرم‌) استفاده‌ مى‌شد.
در ايران‌، واحدهاي‌ باستانى‌ دانگ‌ (پهلوي‌: ؛ danag معرب‌: دانق‌، 1 6 مثقال‌) و تسو (پهلوي‌: ؛ tasug معرب‌: طسوج‌، 1 4 دانگ‌) نيز كاربرد داشت‌ و به‌ عنوان‌ واحدي‌ بزرگ‌تر از مثقال‌، بايد از واحد هند و ايرانى‌ سير/استير (پهلوي‌: ياد كرد كه‌ 1 40 من‌ تبريز و برابر 24/74 گرم‌ و اخيراً به‌ طور رسمى‌ 75 گرم‌ است‌ (هينتس‌، .(33
رايج‌ترين‌ واحد ميانه‌ براي‌ وزن‌، رطل‌ (يونانى‌: ليترون‌3)، برابر با 12 اوقيه‌4 است‌. در عرف‌ حجاز در آستانة ظهور اسلام‌ هر اوقيه‌ برابر 40 درهم‌ (پس‌ هر رطل‌ برابر 5/1 كيلوگرم‌) بود؛ اما در دورة عباسيان‌، به‌ تدريج‌ رطل‌ بغداد (برابر با 4 7 128 يا 130 درهم‌ معادل‌ 78/401 يا 25/406 گرم‌) در مناطق‌ مختلف‌ از جمله‌ حجاز رايج‌ ، و به‌ عنوان‌ رطل‌ شرعى‌ پذيرفته‌ شد (همو، 34-35 31, .(27-28,
در ايران‌ و بين‌النهرين‌ واحد «من‌» نيز تداول‌ داشته‌ است‌. متداول‌ترين‌ مقياس‌ من‌ در ايران‌، من‌ تبريز برابر 3 كيلوگرم‌ بوده‌ كه‌ تا امروز نيز كاربرد خود را حفظ كرده‌ است‌. واحد كوچك‌تر آن‌ چارك‌، برابر يك‌ چهارم‌ من‌ (750 گرم‌) است‌. از ميان‌ واحدهاي‌ بزرگ‌ توزين‌، قنطار5، با اصل‌ رومى‌، برابر 100 رطل‌ از پيش‌ از اسلام‌ در ميان‌ اعراب‌ به‌ ويژه‌ براي‌ كميت‌ بزرگى‌ از طلا به‌ كار مى‌رفته‌ است‌ (همو، 24 ؛ براي‌ كاربرد قرآنى‌، نك: آل‌ عمران‌ /3/75)؛ اما معمولاً براي‌ اوزان‌ كلان‌ در عربستان‌ واحد «حِمْل‌» (يك‌ بار شتر، معمولاً حدود 250 كيلوگرم‌) و در ايران‌، «خروار» (يك‌ بار خر» به‌ كار مى‌رفته‌ است‌؛ هر خروار در سده‌هاي‌ متقدم‌ اسلامى‌ در حدود 100 كيلوگرم‌ بوده‌، و در اصلاحات‌ غازان‌ خان‌، معادل‌ 3/83 تعيين‌ شده‌ است‌. امروزه‌ هر خروار 300 كيلوگرم‌ به‌ شمار مى‌آيد (همو، .(13-15
واحد كلان‌ ديگر «بُهار» است‌ كه‌ در دادوستدهاي‌ بندري‌ تداول‌ داشته‌، و در بنادري‌ چون‌ هرمز و مراكز تجارتى‌ مرتبط با بندرها، چون‌ لار و مكه‌ به‌ كار مى‌رفته‌ است‌ و اندازة وزنى‌ آن‌ نسبت‌ به‌ جنس‌ كالاها ميان‌ 207 تا 420 كيلوگرم‌ است‌ و ظاهراً اصل‌ مصري‌ دارد (ابوعبيد، 4/164؛ كروم‌، 488 ؛ هينتس‌، .(8-10
واحدهاي‌ طول‌ و سطح‌: اصلى‌ ترين‌ واحد اندازه‌گيري‌ طول‌ در سراسر جهان‌ اسلام‌، «ذراع‌» (از ابتداي‌ ساعد تا سرانگشتان‌) بوده‌ است‌؛ از مهم‌ترين‌ نمونه‌هاي‌ آن‌ ذراع‌ سوداء برابر 04/54 سانتى‌متر، و ذراع‌ شرعى‌ برابر 875/49 سانتى‌متر است‌ (همو، .(60-61 در ايران‌ واحدي‌ به‌ نام‌ ذرع‌ يا گز رواج‌ داشته‌ كه‌ اندازة آن‌ ميان‌ 94 تا 104 سانتى‌متر است‌. ذرع‌ شرعى‌ نيز 8/79 سانتى‌متر بوده‌ است‌. واحدهاي‌ ريزتر طول‌، گره‌ ( 1 16 ذرع‌) و اصبع‌ يا انگشت‌ ( 1 24 ذرع‌) است‌. وجب‌ يا شبر، واحد خرد ديگري‌ براي‌ طول‌ است‌ (همو، 64 62, .(54,
براي‌ سنجش‌ مسافتهاي‌ طولانى‌ واحدهايى‌ چون‌ ميل‌، الهام‌ گرفته‌ از نشانه‌هاي‌ ميان‌ راه‌ برابر 4 هزار ذراع‌ شرعى‌ (ح‌ 2 كم) به‌ كار مى‌رفته‌ است‌. فرسنگ‌ يا فرسخ‌، واحدي‌ ايرانى‌ برابر با 3 ميل‌ است‌؛ نيز بريد (4 فرسنگ‌) فاصله‌اي‌ بود كه‌ به‌ طور متوسط پيكى‌ در يك‌ روز مى‌پيمود (همو، 62-63 .(55, اندازه‌گيري‌ سطوح‌، ذرع‌ مربع‌ است‌؛ با اين‌ حال‌، واحدهاي‌ مستقلى‌ نيز در دستگاههاي‌ اندازه‌گيري‌ جهان‌ اسلام‌ براي‌ اندازه‌گيري‌ سطح‌ واحدهايى‌ مستقل‌ از واحدهاي‌ طول‌، همچون‌ جريب‌ و قفيز نيز كاربرد داشته‌ است‌. هر جريب‌ شرعى‌ 592 ،1م2، و هر قفيز 1 10 جريب‌ بوده‌ است‌ (همو، .(65-66
واحدهاي‌ حجم‌: ايرانيان‌ برخلاف‌ اعراب‌ در داد و ستد بيشتر روش‌ توزين‌ را بر اندازه‌گيري‌ حجم‌ ترجيح‌ مى‌نهاده‌اند، حتى‌ در مواردي‌ كه‌ واحدهايى‌ براي‌ پيمايش‌ غلات‌ به‌ كار مى‌رفته‌، پيمايش‌ صرفاً براي‌ تسهيل‌ اندازه‌گيري‌ بوده‌ است‌ (نك: رشيدالدين‌، 2/1465؛ هينتس‌، 52 .(49,
دو واحد پيمايش‌ صاع‌ و مُدّ، در عصر نبوي‌ در مدينه‌ كاربردي‌ وسيع‌ داشته‌ (نك: بخاري‌، 2/225؛ مسلم‌، 2/994)، و پس‌ از آن‌ نيز در اندازه‌گيريهاي‌ شرعى‌، همواره‌ پراهميت‌ بوده‌ است‌. صاع‌ شرعى‌، حجمى‌ در حدود 2/4 ليتر داشته‌، و خود برابر 4 مد بوده‌ است‌. گفتنى‌ است‌ كه‌ اندازة صاع‌ شرعى‌، ميان‌ مذاهب‌ اسلامى‌، به‌ خصوص‌ ميان‌ مالكيان‌ و حنفيان‌، محل‌ اختلاف‌ بوده‌ است‌ (فيومى‌، 1/415؛ هينتس‌، 51 .(45-47,
واحد كُرّ كه‌ از عصر بابليان‌ در بين‌النهرين‌ كاربرد داشته‌، اصلاً واحدي‌ براي‌ پيمايش‌ غلات‌ بود و در عصر اسلامى‌، هر كر برابر 60 قفيز دانسته‌ شده‌ است‌. در منابع‌ فقه‌ شيعه‌، به‌ خصوص‌ كر در پيمايش‌ آب‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است‌ (كلينى‌، 3/2-3؛ هينتس‌، .(42-43
نظارت‌ بر اوزان‌ و مقادير: نظارت‌ بر اندازه‌گيري‌ همواره‌ مورد توجه‌ شريعت‌ و نيز حكومتها بوده‌ است‌. در جهان‌ اسلام‌، نخستين‌ تكيه‌ها بر ضرورت‌ دقت‌ ورزيدن‌ در توزين‌ و كيل‌، در قرآن‌ كريم‌ بازتاب‌ يافته‌ است‌ (نك: الرحمن‌ /55/8 -9؛ مطففين‌ /83/2-3). دربارة جايگاه‌ اوزان‌ و مقادير در شريعت‌، بايد گفت‌ با آنكه‌ در برخى‌ از مباحث‌ مربوط به‌ طهارت‌، زكات‌، كفارات‌ و جز آن‌، بخشى‌ از احكام‌ بر پاية اندازه‌ها مبتنى‌ گشته‌اند، اما بيشترين‌ توجه‌ فقه‌ اسلامى‌ به‌ مبحث‌ واحدها، از باب‌ نظارت‌ بر مبادلات‌ و تأمين‌ حقوق‌ الناس‌ بوده‌ است‌. برخى‌ از فقيهان‌ نخستين‌، شخصاً در تدقيق‌ واحدها ايفاي‌ نقش‌ كرده‌، و معيارهايى‌ را به‌ وجود آورده‌اند كه‌ همين‌ امر منشأ انتساب‌ واحد به‌ نام‌ ايشان‌ بوده‌ است‌؛ به‌ عنوان‌ نمونه‌ مى‌توان‌ از «ذراع‌ الدور» منتسب‌ به‌ ابن‌ ابى‌ ليلى‌، «ذراع‌» بلال‌ بن‌ ابى‌ برده‌، و «صاع‌» ابن‌ ابى‌ ذئب‌ ياد كرد (نك: ماوردي‌، 152-153؛ ابن‌ اخوه‌، 148-149؛ هينتس‌، .(57-58
از همين‌ روست‌ كه‌ موضوع‌ اندازه‌گيري‌ به‌ ويژه‌ در مبحث‌ حسبه‌ مورد توجه‌ فقيهان‌ قرار گرفته‌، و كوششهايى‌ براي‌ فراهم‌ آوردن‌ امكان‌ نظارت‌ بر اندازه‌گيري‌ به‌ عمل‌ آمده‌ است‌ (مثلاً نك: ابن‌ اخوه‌، 137 بب). افزون‌ بر آن‌، بايد به‌ آثار مستقلى‌ اشاره‌ كرد كه‌ از سوي‌ فقيهان‌، در باب‌ اوزان‌ و مقادير و مطالعة آنها تدوين‌ شده‌ است‌ (براي‌ برخى‌ آثار، نك: آقابزرگ‌، 23/320-323؛ منزوي‌، 1/139-141).
نياز به‌چنين‌ نظارتى‌ خليفة دوم‌ را بر آن‌ داشت‌ تا در راستاي‌ سامان‌ بخشى‌، به‌ تعيين‌ اندازه‌هاي‌ معيار براي‌ برخى‌ از واحدها، چون‌ درهم‌، ذراع‌ و قفيز دست‌ يازد (نك: ماوردي‌، 148، 153-154؛ ابن‌ اخوه‌، 141-142، 150) و در دوره‌هاي‌ بعد نيز غالباً بخشى‌ از اصلاحات‌ اجتماعى‌ در جهت‌ اعمال‌ نظارت‌ بر واحدها و شيوه‌هاي‌ اندازه‌گيري‌ بوده‌ است‌ (مثلاً اصلاحات‌ غازان‌ خان‌، نك: رشيدالدين‌، 2/1462 بب).
مآخذ: آقابزرگ‌، الذريعة؛ ابن‌ اخوه‌، محمد، معالم‌ القربة، به‌ كوشش‌ محمد محمود شعبان‌ و احمد عيسى‌ مطيعى‌، قاهره‌، 1976م‌؛ ابوعبيد قاسم‌ بن‌ سلام‌، غريب‌ الحديث‌، حيدرآباد دكن‌، 1384-1387ق‌؛ بخاري‌، محمد، صحيح‌، استانبول‌، 1315ق‌؛ رشيدالدين‌ فضل‌الله‌، جامع‌ التواريخ‌، به‌ كوشش‌ محمد روشن‌ و مصطفى‌ موسوي‌، تهران‌، 1372ش‌؛ فيومى‌، احمد، المصباح‌ المنير، قاهره‌، 1347ق‌/1929م‌؛ قرآن‌ كريم‌؛ كلينى‌، محمد، الكافى‌، به‌ كوشش‌ على‌ اكبر غفاري‌، تهران‌، 1377ق‌؛ ماوردي‌، على‌، الاحكام‌ السلطانية، قاهره‌، 1393ق‌/1973م‌؛ مسلم‌ بن‌ حجاج‌، صحيح‌، به‌ كوشش‌ محمد فؤاد عبدالباقى‌، قاهره‌، 1955م‌؛ منزوي‌، خطى‌؛ نيز:
, W. E., A Coptic Dictionary, Oxford, 1972; Gesenius, W., A Hebrew and English Lexicon, Oxford, 1955; Hinz, W., Islamische Masse und Gewichte, Leiden / K N ln, 1970.


منبع مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی  http://www.cgie.org.ir    www.mahdihashemi.blogfa.ir

ادامه مطلب

۱۳۸۵ خرداد ۱۲, جمعه

نمونه سوالات

 


 سلام


 طی روزهای گذشته  چند تن از خوانندگان وبلاگ  درخواست قرار دادن نمونه سوالات امتحاني دروس رشته ساختمان دانشکده فني مشهد را  در وبلاگ داشته اند که اين امر با همکاري دوستان گرامي جناب آقاي مصطفي نجارآستانقدس ومهدي خوش اخلاق ميسر گرديده است که در همينجا ازاين دوستان عزيز تشکر ميکنم.


دروسي که شما ميتوانيدبا کليک بر روي ادامه مطلب به نمونه سوالات آنها دسترسي داشته باشيد عبارتند از


مقاومت مصالح


تحليل مقدماتي سازه


تعمير ونگهداري ساختمان


مکانيک خاک وپي سازه   


محاسبات سازه هاي بتني


آيين نامه هاي ساختماني


محوطه سازي


**یک ضرب المثل از مردم آمریکای جنوبی هست که میگه:


وقتی کسی به دیگری کمک می کند (کمک درسی و آشنا کردن دیگران به فنون رزمی و خلاصه در هر کاری)هر دو قدرتمند می شوند.


When one helps another both gain in strenght.


                                               


                                                  


 


www.mahdihashemi.blogfa.com


ادامه مطلب

۱۳۸۵ خرداد ۱۱, پنجشنبه

استاديوم فوتبال آزادی - پيست تارتان

استاديوم فوتبال - پيست تارتان


پیرو رئیس وقت سازمان تربیت بدنی مبنی بر بازسازی پیست تارتان استادیوم یکصدهزارنفری ، موضوع در مهر ماه سال 82 در دستور کار قرار گرفت که متعاقبا" شرکت صادراتی صنایع ایران که متعلق به فدراسیونهای ورزشی بود کار بازسازی پیست را شروع کرد و همچنین با عنایت به کاربری مهم زمین چمن و استفاده اختصاصی زمین شماره یک برای مسابقات فوتبال ، توجه به استفاده تمرینی از پیست فوق و اعتبار در نظر گرفته شده نوع کلاس Bبرای یک چنین پروژه ای انتخاب گردید(سه کلاس C,B,A برای پیست های تارتان وجود دارد ) و به دنبال آن عقد قرارداد با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، از محل اعتبار طرح بازسازی 57 تحت نظارت مهندسین مشاور ماهر و همکاران انجام گرفت . لازم به ذکراست که کل متراژ پیست در حدود 9000 متر مربع با نیم دایره ای پشت دروازه ها بود . و درنهایت این پروژه بعد از شش ماه از شروع آن ، در پایان سال82 به اتمام رسید .



azadisportcomplex.com      http://mahdihashemi.blogfa.com/

ادامه مطلب
 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده