صفحات

۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

درآمد 100ميليون دلاري صادرات خدمات فني مهندسي سيمان

مدير عامل شركت احداث صنعت خبر داد:
درآمد 100ميليون دلاري صادرات خدمات فني مهندسي سيمان
خبرگزاري فارس: مدير عامل شركت احداث صنعت گفت: تاكنون از صدور خدمات فني مهندسي سيمان به كشورهاي سوريه و ونزوئلا حدود 100ميليون دلار درآمد داشته‌ايم.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، سيد مجيد توكلاني افزود: شركت احداث صنعت با توجه به ماموريت جديد خود مبني بر صدور خدمات فني مهندسي سيمان به خارج از كشور، تاكنون پروژه احداث كارخانه سيمان حماء سوريه را با موفقيت به پايان برده و تا الان نيزاين كارخانه 5/1 ميليون تن توليد داشته است.
وي افزود: پروژه ديگر درحال اجرا، پروژه ونزوئلاست كه 53 درصد پيشرفت دارد و قرار است تا سال 2010 به پايان برسد.
توكلاني با اشاره به حضور شركت احداث صنعت در مناقصه ساخت كارخانه شش هزار تني الجزاير گفت: اين شركت در مراحل اول و دوم مناقصه مذكور پذيرفته شده ودر حال حاضر، منتظر بررسي قيمت ها هستيم.
وي افزود: علاوه بر اين، پيگير عملياتي كردن تفاهم نامه هايي براي ساخت كارخانه سيمان با چند كشور از جمله اكوادور، كوبا، بوليوي و نيز مطالعه و مذاكره با عراق ولبنان هستيم.
مدير عامل شركت احداث صنعت با بيان اين كه 70 درصد كارخانه هاي ساخته شده و در حال احداث، ساخت داخل است، اظهار داشت: تلاش اين شركت، استفاده از توانمندي هاي ساخت داخل است تا به نحوي، بازارهاي بين الملل را به روي ماشين آلات ساخت داخل باز كند و از ركود آنها نيز جلوگيري شود.
وي ادامه داد: در صنعت سيمان، ظرفيت مهندسي بسيار غني وجود دارد كه مي توان از حضور آنها در پروژه هاي خارجي بهره برد.
http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

دکتر و مهندس‌ها دور هم جمع‌اند

ادامه مطلب

در راستای ایمن سازی نقاط حادثه خیز تجهیزات ایمنی در تقاطع های شهر مشهد افزایش می یابد

در راستای ایمن سازی نقاط حادثه خیز تجهیزات ایمنی در تقاطع های شهر مشهد افزایش می یابد
در راستای ایمن سازی نقاط حادثه خیز مشهد، تجهیزات ایمنی در تقاطع های سطح شهر افزایش می یابد. به گزارش روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد اظهار کرد: در این راستا در حال حاضر در بولوار وکیل آباد، میدان جهاد، پل قائم و چهارراه دکترا نصب بشکه های ایمنی را آغاز کرده ایم و به مرور در سایر نقاط مورد نیاز نیز این بشکه ها نصب خواهند شد. سید مهدی امامی با اشاره به کاربرد بشکه های ایمنی تصریح کرد: این استوانه ها مطابق استانداردها و آیین نامه های مصوب به وسیله آب یا شن پر شده اند و به منظور ایمن سازی و کاهش خسارات تصادفات و شدت آن ها سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد اقدام به نصب این بشکه ها کرده است. دکتر امامی در ادامه خاطر نشان کرد: در صورت برخورد وسیله نقلیه با این تجهیزات قسمتی از انرژی حرکتی وسیله نقلیه کاسته می شود و از خسارت شدید به وسیله نقلیه جلوگیری می کنند.
ادامه مطلب

دکتر و مهندس‌ها دور هم جمع‌اند



دکتر و مهندس‌ها دور هم جمع‌اند

در دنیای امروز فوتبال بازيكناني هستند كه ثابت كرده‌اند فوتبال و هوش رابطه تنگاتنگي با یکدیگر دارند. برخي از بازيكنان مانند رومارين بلانگ كامروني داراي مدرك استادي در كنترل امور اقتصادي و ژان آليان بومسانگ داراي گواهي دانشگاهي در رشته رياضيات با وجود بازي و شركت در تمرين‌ها، به تحصيلات خود ادامه داده‌اند. به همین مناسبت سایت فیفا به مرور بازیکنانی پرداخته که علی‌رغم درخشش در زمین چمن در زندگی تحصیلی هم از رقبایشان عقب نمانده‌اند.
تحصيل‌كرده‌هاي رئال كودتاي واقعي فلورنتينو پرس رئيس باشگاه رئال‌مادرید شايد به خدمت گرفتن دو شخصيت بارز در كادر فنی این تیم يعني خورخه والدانو به عنوان مدير فوتبال و مانوئل پيگريني پیوندبه عنوان سرمربي باشد. پيگريني داراي مدرك مهندسي عمران از دانشگاه كاتوليك سانتياگو است و والدانو فارغ‌التحصيل فلسفه است كه البته مقاله‌های بسياري در مورد ورزش به رشته تحرير درآورده است. در رخت‌كن رئال‌مادريد كريستوف متسلدر هم هست كه زبان اسپانيولي را بهتر از بسياري از اسپانيايي‌ها صحبت مي‌كند. اين مدافع آلماني بدون شك از مسابقه هوش با رقيب جديدش يعني استبان خرانرو كه يك متخصص روان‌شناسي است، لذت خواهد برد. رئال‌مادريد سابقه طولاني از بازيكنان تحصيل‌كرده دارد به طوري‌كه خوسه مارتينس سانچس معروف به «پيري» با كسب 10 عنوان قهرماني درليگ به رشته پزشكي روي آورد و در دهه 80 عضو كادر پزشكي رئال شد.
پزشكان و سياست‌مداران پيري اولين نفري نبود كه پايش را در كفش جراحان كرد. كارلوس بيلاردو سرمربي تيم ملي آرژانتين در سال 1983 و قهرمان جام جهاني در مكزيك نيز در دوران فوتبال خود در رشته پزشكي تحصيل كرد و تخصص زنان گرفت. يكي ديگر از بازيكنان اهل آمريكاي جنوبي دكتر سوكراتس يكي از بزرگ‌ترين بازيكنان تاريخ فوتبال برزيل است. او كه امروزه همچنان يكي از شخصيت‌هاي با نفوذ برزيل است به محض خداحافظي از فوتبال، پزشك شد و در حال حاضر نيز به طور مرتب در مسائل مختلف از فوتبال گرفته تا سياست اظهار نظر مي‌كند. اين در حاليست كه سياست هم به عنوان مشغله دوم، محبوبيت بسياري در بين فوتباليست‌‌ها دارد و پل برايتنر از آلمان پيشتاز اين مسير است. ژرژ وه‌آ بازيكن ديگري است كه رو به سياست آورد. اين بازيكن اهل ليبريا كه در سال 1995 مرد سال اروپا شد، در سال 2005 نامزد رياست جمهوري كشورش شد و 4/40 درصد آرا را به دست آورد. پله نيز از سال 1994 تا 1998، وزارت ورزش برزيل را بر عهده گرفت اما هم‌زمان در سال 1992 به عنوان سفير حفاظت از محيط زيست سازمان ملل انتخاب شده بود.
فوتباليست‌هاي اقتصاددان تعدادي از بازيكنان ديگر، اقتصاد را به سياست ترجيح دادند، از جمله پل لو گوئن كه بعد از شروع دوران بازيگري خود در سال 1984 گفت: «مي‌خواهم اقتصاد بخوانم. اگر به بازي در دسته يك ادامه بدهم ممكن است مشكلاتي برايم پيش بيايد. من تحصيل را به اندازه فوتبال دوست دارم.» سرمربي سابق پاري‌سن‌ژرمن و رنجرز نه تنها مدرك دانشگاهي خود را گرفت بلكه در سال 1996 به همراه پاري سن ژرمن به قهرماني در جام در جام برندگان اروپا رسيد. اوليور بيرهوف مهاجم سابق تيم ملي فوتبال آلمان و آرسن ونگر سرمربي اسطوره‌اي آرسنال هم مدارج علمي در زمينه اقتصاد دارند اما كسي كه از اين بابت گوي سبقت را از هر دوي آن‌ها ربوده، حسن حرمت‌ا... است. اين فرانسوي مراكشي‌الاصل در دهه 1970 به عضويت تيم لانس درآمد و سپس در دو باشگاه TSC كازابلانكا و ويداد كازابلانكا مربي شد و علاوه بر دكتراي اقتصاد، دكتراي اقتصاد سياسي و تحليلي هم دارد و در رشته توسعه اجتماعي نيز مدارجي را كسب كرده است.
وكلا و حقوق‌دا‌نان ايوان هاسك به زبان‌هاي چك، اسلواكي، آلماني، انگليسي، فرانسه، عربي و ژاپني مسلط است و همچنين در دانشگاه پراگ حقوق خوانده است و از همان‌جا دانش‌نامه وكالت دارد. او اكنون به‌عنوان مربي تيم چك و رئيس اتحاديه فوتبال كشور خود مشغول است. بازيكنان بسيار ديگري هم هستند كه علاوه بر درون زمين، در خارج از زمين نيز موفق بوده‌اند از جمله ژان لوك ساسوس شيميدان از فرانسه، روبن باراخا فيزيوتراپ و خوآن مانوئل ماتا فارغ‌التحصيل تربيت بدني از اسپانيا، گرنوت روهر زبان‌شناس از آلمان، ژرار هوليه معلم انگليسي سابق از فرانسه و گودني برگسان حقوق‌دان ايسلندي.
http://mahdihashemi.blogspot.com/ روزنامه خراسان
ادامه مطلب

مطالعات نهایی دوبانده شدن محور بیرجند- قاین انجام شد


حسینی نژاد:مطالعات نهایی دوبانده شدن محور بیرجند- قاین انجام شده و امسال 35 كیلومتر آن به مناقصه گذاشته می شود.
معاون وزیر راه و ترابری پنج شنبه به خراسان جنوبی سفر و از محورهای مواصلاتی بازدید كرد.
در این سفر نمایندگی شركت زیر ساخت های وزارت راه و ترابری استان هم راه اندازی شد.
مهندس «محمدرضا برزگر» سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: با تفكیك حوزه زیرساخت ها از خراسان رضوی، این نمایندگی در زمینه راه آهن و آزاد راه سرویس دهی كرده و با رویكرد جدید سرعت اجرایی پروژه ها را ارتقا خواهد بخشید.
وی در پاسخ به سوال خراسان مبنی بر اقدامات وزارت راه و در ارتباط با رفع نقاط حادثه خیز ورودی های شهرهای نهبندان- سربیشه و قاین- بیرجند گفت: مطالعات نهایی دوبانده شدن محور بیرجند- قاین انجام شده و امسال 35 كیلومتر آن به مناقصه گذاشته خواهد شد.
همچنین دوبانده شدن محور بیرجند- نهبندان هم امسال ردیف بودجه مستقل خود را اخذ خواهد كرد.
وی در خصوص دیگر ورودی های استان تصریح كرد: با توجه به حجم انبوه پروژه های وزارت راه تصمیم بر آن شده مسیرهای ورودی شهرهایی كه دارای بار ترافیكی بیشتری هستند در اولویت كار قرار گیرد.
معاون وزیر راه به اهمیت جاده فراه افغانستان اشاره كرد و گفت: محور كرمان به نهبندان از پروژه های بسیار مهم وزارت راه بود كه ترانزیت محور بندرعباس و از بندر چابهار به كشور افغانستان را به طول 400 كیلومتر میسر می كند.
وی از دیگر پروژه های مهم وزارت راه به محور چابهار- نیك شهر- ایرانشهر اشاره كرد و گفت: این پروژه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
مهندس «محمدرضا برزگر» در خصوص طرح های ریلی در دست اقدام وزارت راه، نیز گفت: با توجه به اهمیت پروژه راه آهن چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد و ترانزیت به كشورهای آسیای میانه و قرار گرفتن آن در جدول 12 قانون بودجه 88 مطالعات این طرح 1350 كیلومتری اجرایی شده است.
وی پیش بینی بودجه این طرح مهم را از محل اعتبارات ملی بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان عنوان كرد.وی از افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه در هفته دولت خبر داد و گفت: در حال حاضر 4 هزار و 400 كیلومتر راه آهن در كشور ما در حال ساخت می باشد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در بازدید معاون وزیر راه از پروژه های خراسان جنوبی در خصوص تعریض محور نهبندان- چاهداشی قول مساعدت اتخاذ شد و تصمیم بر آن شد حداقل یك میلیارد ریال برای بازسازی از محل راه های كویری به این پروژه اختصاص یابد.
«صابری» افزود: دوبانده شدن محور بیرجند- نهبندان نیز در ردیف بودجه مستقل سال 88 قرار خواهد گرفت، ضمن این كه محور بیرجند- زاهدان از اولویت های بعدی وزارت می باشد.
وی در خصوص محور سربیشه میل 78 به فراه افغانستان گفت: آسفالت این محور به اتمام رسیده و طی 20 روز آینده میل 78 حالت رسمیت به خود خواهد گرفت.
وی گفت: از مرز به سمت افغانستان 15 كیلومتر كار شد و 50 كیلومتر نیز با استقرار پیمانكار قوی در حال انجام است.
به گفته صابری دولت 33 میلیارد تومان در بودجه سال 88 برای كمك به بحث زیرساخت های راه و راه آهن كشور افغانستان اختصاص داده كه در صورت اقدامات اجرایی و نبود مشكلات امنیتی، آینده بسیار مطلوبی در این زمینه پیش بینی می شود.
وی گفت: در برخی از برنامه ها از جمله احداث باند دوم، ما از برنامه چهارم توسعه عقب هستیم و با توجه به این كه ردیف اعتباری آن كم است توسعه چندانی نداشته و در بحث راه های روستایی از برنامه چهارم نیز جلوتر می باشیم.
روزنامه خراسان http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

مكان انتقال سر ریز جمعیت بیرجند مشخص شد

مكان انتقال سر ریز جمعیت بیرجند مشخص شد
خسروی با اشاره به این كه سال گذشته تصمیماتی برای انتقال سرریز جمعیت بیرجند گرفته شده بود گفت: احداث محمدشهر (شهرك محمدیه) به این منظور تصویب شده است و حتی تابلوی این شهر در كنار جاده نصب و مكان توسعه و سرریز جمعیت شهرستان بیرجند مشخص شده و در دست اجراست.
وی درخصوص طرح ارتقای شهر خوسف به شهرستان تصریح كرد: این تصمیم با نمایندگان مجلس به شور گذاشته شده و قول هایی از دكترمحمدی مسئول تقسیمات وزارت كشور گرفته ایم.
وی سهم بیرجند از اعتبارات خراسان جنوبی را 27 درصد اعلام كرد و افزود: هنوز از اصل اعتبارات اطلاع چندانی در دست نیست و تاكنون 300 میلیارد ریال از مجموع اعتبارات به شهرستان بیرجند ابلاغ شده است كه این اعتبار در سر فصل های آموزشی، عمرانی و بهداشتی و... صرف می شود.
وی افزود: از آنجا كه كل مبلغ اعتبارات هنوز مشخص نشده است نمی توان میزان رشد آن را نسبت به سال قبل برآورد كرد.
وی پیشرفت فیزیكی پروژه های دو بانده كردن راه های بیرجند- قاین، بیرجند- مشهد، بیرجند- سربیشه را مثبت ارزیابی كرد و افزود: چندین نقطه حادثه خیز جاده های استان تعریض شده است و حذف نقاط حادثه خیز جاده های استان هنوز ادامه دارد.
وی با ابراز نگرانی از مشكل ترافیك بیرجند گفت: موضوع ترافیك بارها در شورای ترافیك استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: با توجه به رشد روزافزون خودروها، در حال حاضر خیابان های بیرجند به محلی برای پارك كردن تبدیل شده است كه باید چاره اندیشی شود.
خسروی بر مشاركت مردم و مسئولان برای حل مشكل ترافیك بیرجند تاكید كرد و گفت: مركزیت بیرجند و جمعیت بالای این شهرستان نسبت به دیگر شهرستان های استان لزوم توجه و مساعدت بیش از پیش مسئولان را می طلبد.
وی بر ایجاد زیرساخت های توسعه ای این شهرستان تاكید كرد و افزود: با اجرای پروژه های سایت اداری استان برای كاهش بار مضاعف شهرستان ها، ساخت پادگان امام رضا(ع)، احداث بلوار صیاد شیرازی و بلوار غفاری و رینگ كمربندی، احداث استادیوم ورزشی چند منظوره، توسعه فرودگاه و راه های استانی و راه اندازی شهرك صنعتی شماره 2 و.... در حال حاضر بیرجند، به یك كارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است.وی به پروژه های در دست اقدام شهرستان بیرجند طی سال جاری اشاره كرد و گفت: اتصال شهرستان بیرجند به راه آهن سراسری مشهد- بافق از مهم ترین پروژه های در دست اقدام این شهرستان است.
ادامه مطلب

آخرین وضعیت پروژه های راه سازی نیمه تمام مانه و سملقان

گفت و گو با رئیس اداره راه و ترابری تشریح شد؛
آخرین وضعیت پروژه های راه سازی نیمه تمام مانه و سملقان
رئیس اداره راه و ترابری شهرستان مانه و سملقان در گفت و گو با خراسان شمالی آخرین وضعیت پروژه های در دست ساخت نیمه تمام و مصوبات در دستور كار این دستگاه اجرایی را تشریح كرد.
«نظیفی» طول راه های شهرستان مانه و سملقان را 743 كیلومتر اعلام كرد و گفت: 115 كیلومتر از این راه ها، اصلی، 180 كیلومتر فرعی و 448 كیلومتر نیز راه های روستایی هستند.
به گفته وی، از راه های روستایی این شهرستان تنها 146 كیلومتر آن آسفالت است.
این مقام مسئول در عین حال از 7 پروژه راه روستایی به طول 64 كیلومتر به عنوان بخشی از پروژه های در دست اجرای این اداره نام برد و گفت: برای اتمام این پروژه ها به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
«نظیفی» اجرای پروژه های روكش آسفالت محورهای آشخانه- شهرآباد و پیش قلعه- راز و نیز احداث كنارگذر آغ مزار را از دیگر پروژه های سال جاری اداره راه و ترابری مانه و سملقان برشمرد و تصریح كرد: تكمیل مطالعات فاز دوم جاده اصلی بجنورد- آزادشهر و شروع عملیات اجرایی یك قطعه از آن در سال 88، انجام مطالعه مقدماتی تعریض محورهای 2راهی پیش قلعه راز و جرگلان و آشخانه- شهرآباد و پیش بینی اعتبارات اجرایی آن در سال 88 و هم چنین اصلاح طرح هندسی ورودی شهر آشخانه از محل اعتبارات ملی از جمله مصوبات سفر دوم هیئت دولت به استان در خصوص راه سازی در این شهرستان است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نقاط حادثه خیز در جاده های شهرستان مذكور گفت: در سال جاری 2 پروژه روشنایی جوزك و چمن بید به طول 14 كیلومتر با صرف 6 میلیارد ریال و طرح تقاطع هم سطح 2راهی گرمه و جاجرم با هزینه كرد 10 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
رئیس اداره راه و ترابری مانه و سملقان هم چنین در خصوص وضعیت ورودی شهر آشخانه نیز گفت: در این رابطه قراردادی با شركت های مشاور برای مطالعه طرح اصلاح هندسی امضا شده است كه پس از تامین اعتبار مورد نیاز از منابع ملی به مرحله اجرا خواهد رسید.


ادامه مطلب

چه زماني معماري ايراني- اسلامي اجرايي مي شود


چه زماني معماري ايراني- اسلامي اجرايي مي شود ؛ جاي خالي «هويت» در نماي ساختمانها
نماي ساختمانها جزو الزامات عمومي ساختمان است و طراحي و ساخت آن بايد تحت ضوابط و مقررات واحد انجام شود. بر همين اساس شهرداري تهران آيين نامه اي را براي نماي ساختمانها تهيه کرده است که در صورت عدم تطابق نماي ساختمانهاي در حال ساخت با آنچه در آن آمده، پايان کار صادر نخواهد کرد. نظير اين آيين نامه در برخي از شهرهاي کشور از جمله مشهد نيز اجرايي شده، اما به عنوان يک اصل کلي در همه شهرهاي ايران اجرا نمي شود و به همين دليل شاهد ساختمانهايي غير شکيل و نامرتب هستيم. اين آيين نامه به شهرداري هاي مناطق 22 گانه تهران ابلاغ شده که بر اساس آن چنانچه هر کدام از موارد خواسته شده رعايت نشوند، ساختمان نيمه تمام خواهد ماند. در اين آيين نامه علاوه بر الزامات، توصيه هايي هم براي اجراي بهتر نما در نظر گرفته شده است. مهندس سيدصباح الدين متقي، مدير کل معماري و ساختمان معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران درباره بخشنامه ارسال شده به مناطق مي گويد: با بخشنامه اي که به مناطق ارسال شده، صدور پروانه نما، ملزم به داشتن طراحي نماي ساختمان است. بر اين اساس پس از اينکه نقشه ساختمان با نقشه نماي ساختمان تطبيق داده و تأييد شود، پايان کار صادر مي شود. به عنوان مثال طبق قوانين، خط زميني که براي ساختمان در نظر گرفته مي شود بايد با خط زمين همسايگان همسان باشد، ضمن آنکه رعايت خط آسمان به لحاظ ارتفاع، استفاده از رنگ و مصالح ساختمان و فرورفتگي هايي که براي ساختمان طراحي شده از مواردي است که در نقشه نماي ساختمان در نظر گرفته مي شود.
به گفته مهندس متقي رعايت نکردن برخي از قوانين علاوه بر آنکه به عدم صدور پايان کار منجر مي شود، جريمه هم خواهد داشت. بر اساس مصوبه شوراي شهر اگر در نماي ساختماني بيشتر از 50 درصد شيشه استفاده شود صاحب ساختمان بايد به شهرداري جريمه بپردازد که البته مقدار اين جريمه در دست بررسي است. طبق قانون استفاده از شيشه به طور پيوسته و بيشتر از 50 درصد در ساختمان ممنوع است و استفاده ناپيوسته از آن شرايط خاصي دارد که بايد به تأييد شهرداري برسد. به گفته مدير کل معماري و ساختمان شهرداري تهران، پرداخت جريمه براي ساختمانهاي ساخته شده نيست و اين قانون مربوط به ساختمانهايي است که در حال ساخت است. علاوه بر اين طراحان در صورت استفاده از شيشه در نماي ساختمان بايد آن را به طور ناپيوسته و در شرايط ويژه به کار ببرند. يکي از دغدغه هاي اصلي شهرداري که موجب صدور چنين آيين نامه اي شده، تک روي معماران در ساخت و ساز است. مسأله اي که مي تواند هويت يک شهر را زير سؤال ببرد و بعد از مدتي چهره آن را مخدوش کند. مدير کل معماري و ساختمان شهرداري تهران معتقد است، هويت يک کشور مسأله اي است که مردم به آن افتخار مي کنند. خوشبختانه در تهران و در دوره جديد مديريت شهري، ارايه و توزيع خدمات طبيعي در سطح شهر به عنوان ملاک عمل قرار گرفته است. متأسفانه در کشور و در زمينه معماري شاهد تک روي هستيم و اين موضوع موجب کاهش موفقيت در سطح کلان اين موضوع شده است. از امسال مقرر شده است، در صورتي که نماي ساختمان با چارچوبهاي تعريف شده براي آن مطابقت نداشته باشد، پايان کار صادر نشود.
دکتر غفراني، قائم مقام معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران نيز با مهندس متقي هم عقيده است. معماري و فضاي شهرداري از هم جدا نيستند. زماني در مورد يک بنا حساسيت ايجاد مي شود که آن بنا سرمايه گذاري باشد و در غير اين صورت شاهد تخريب بنا هستيم که متأسفانه تعداد آنها کم نيست و در کمتر جايي از دنيا مي بينيم که اين سرمايه هاي ملي به همين راحتي تخريب شوند. در تهران فضاي شهري داراي هويت نداريم و اين موضوع زندگي شهري را تهديد مي کند. طبق آيين نامه طراحي و اجراي نماي ساختمانها، در طراحي ساختمان اين مورد بايد رعايت شود. هماهنگي نماي خرپشته با نماي ساختمان، طراحي و تأکيد بر فضاي ورودي ساختمان متناسب با ساير اجزاي نما، پوشش درز انقطاع ساختمان از هر دو طرف با استفاده از مصالح به کار رفته در نما، عدم استفاده از نماهاي شيشه اي پيوسته در ساختمانهاي مسکوني، طراحي اتصال مصالح با سازه ساختمان، مکان يابي الحاقات مانند کانالها و لوله هاي تأسيساتي، کولر و نظاير آن در بخشهاي غير قابل رؤيت از معبر عمومي و در صورت عدم امکان ارايه طرح پوشش آنها هماهنگ با نماي ساختمان، طراحي ناودان و ساير کانالهاي تخليه آب باران در داخل ساختمان، طراحي محل نصب هر گونه تابلو، تأمين فاصله ايمني حداقل 2 متر بين نماي ساختمان تا پياده رو و استفاده از شيشه ايمني و غير ريزنده در تمامي سطح شيشه اي مجاور فضاي باز. در اين آيين نامه توصيه شده است، نماي ساختمانها تا حد امکان با نماي ساختمانهاي مجاور به لحاظ فرم و رنگ هماهنگ باشد و تمامي مناطق نتايج اقدامات انجام شده نسبت به آيين نامه را هر سه ماه يک بار بايد به اداره کل معماري و ساختمان حوزه معاونت شهرسازي اعلام کنند تا در صورت لزوم نسبت به بازنگري مجدد آن تصميم گيري شود. همچنين بررسي طراحي نماي ساختمانهاي 12 طبقه و بيشتر يا با زيربناي 20 هزار مترمربع و بيشتر به عهده شوراي معماري حوزه معاونت شهرسازي خواهد بود. مدير کل معماري و ساختمان معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران در اين باره مي گويد: بر اين اساس نماي ساختمان ساخته شده بايد حداقل با دو ساختمان مجاور آن از لحاظ رنگ و مصالح به کار رفته همخواني داشته باشد. در مرحله بعدي ساماندهي نماي ساختمانها با توجه به تأکيد شهرداري تهران به منظور استفاده از معماري ايراني- اسلامي در نماي ساختمانها قرار است ترويج اين مسأله در دستور کار اين معاونت قرار گيرد که در نهايت امر، کاربردهاي ايراني- اسلامي در نماي ساختمانها ابتدا فرهنگ سازي، سپس توصيه و در نهايت به صورت يک الزام مي شود. معمار ساختمان موظف است طراحي نما را بر اين اساس اجرا کند و مهندس ناظر نيز موظف است تا نقشه طراحي شده را با آنچه که در نما اجرا مي شود، مطابقت دهد. معاونت شهرسازي شهرداري تهران براي ساختمانهاي تازه تأسيس اجازه استفاده از جاگلي در لبه بالکن يا در مجاورت پنجره ها مشروط به اتصال ثابت بر سطح نما را صادر کرده است. منظور شهرداري از محدود کردن تنوع ساخت و ساز در شهر، ايجاد يک نماي چشم نواز در شهر است. نمايي که بتواند معرف فرهنگ و اصالت ايراني باشد و مردمي که در آن تردد مي کنند، احساس آرامش داشته باشند. دکتر غفراني، قائم مقام معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران از زاويه اي ديگر به شهر نگاه کرده و تعريف جديدي از شهر ارايه مي دهد. او مي گويد: شهر به عنوان بزرگترين حوزه اجتماعي و محل تعاملات مختلف مردم است و مردم زمان زيادي از زندگي خود را در آن مي گذرانند. از اين رو فضاهاي شهري نيازمند توجه بويژه افراد و متخصصان است. اگر دقت کنيم مي بينيم که بهترين آثاري که در يک کشور ماندگار مي شوند، آثاري هستند که از جوهره انسان نشأت گرفته باشد. براي اينکه مهندسان و متخصصان بتوانند در اين زمينه بخوبي عمل کنند ما بايد زمينه لازم را فراهم کنيم و در همه ابعاد نيز نيازمند ديدگاه هاي شهروندان هستيم. به گفته مهندس غفراني، با تصويب اين آيين نامه شهرداري در را به روي شهروندان نبسته است و هنوز هم از ايده هاي جديد استقبال مي کند.
ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

براي ترميم تجهيزات ورزشگاه و نصب نرم‌افزارهاي پيشرفته رئال مادريد با ناسا قرارداد همكاري بست

ادامه مطلب

خرید پستی

ادامه مطلب

سازه های بتنی

303.1-97: Standard Specification for Cast-in-Place Architectural Concrete
304.1R-92: Guide for Use of Preplaced Aggregate Concrete for Structural & Mass Concrete Applications (Reapproved 2005)
304.2R-96: Placing Concrete by Pumping Methods (Reapproved 2008)
304.3R-96: Heavyweight Concrete: Measuring, Mixing, Transporting, and Placing (Reapproved 2004)
308.1-98: Standard Specification for Curing Concrete
309.1R-08: Report on Behavior of Fresh Concrete During Vibration
309.2R-98: Identification and Control of Visible Effects of Consolidation on Formed Concrete Surfaces (Reapproved 2005)
309.5R-00: Compaction of Roller-Compacted Concrete (Reapproved 2006)
311.4R-05: Guide for Concrete Inspection
311.5-04: Guide for Concrete Plant Inspection and Testing of Ready-Mixed Concrete
325.10R-95: Report on Roller-Compacted Concrete Pavements (Reapproved 2001)
325.11R-01: Accelerated Techniques for Concrete Paving
325.12R-02: Guide for Design of Jointed Concrete Pavements for Streets and Local Roads
325.13R-06: Concrete Overlays for Pavement Rehabilitation
330.1-03: Specification for Unreinforced Concrete Parking Lots
332.1R-06 Guide to Residential Concrete Construction
332M-08: Metric Code Requirements for Residential Concrete and Commentary
334.1R-92: Concrete Shell Structures Practice and Commentary (Reapproved 2002)
334.3R-05: Construction of Concrete Shells Using Inflated Forms
336.1R-01: Specification for the Construction of Drilled Piers
341.2R-97: Seismic Analysis and Design of Concrete Bridge Systems (Reapproved 2003)
341.3R-07 Seismic Evaluation and Retrofit Techniques for Concrete Bridges
343R-95: Analysis & Design of Reinforced Concrete Bridge Structures (Repproved 2004)
345.1R-06: Guide for Maintenance of Concrete Bridge Members
345.2R-98: Guide for Widening Highway Bridges (Reapproved 2005)
345R-91: Guide for Concrete Highway Bridge Deck Construction (Reapproved 2005)
346-01: Specification for Cast-In-Place Concrete Pipe
347.2R-05: Guide for Shoring/Reshoring of Concrete Multistory Buildings
349.1R-07 Reinforced Concrete Design for Thermal Effects on Nuclear Power Plant Structures
349.3R-02: Evaluation of Existing Nuclear Safety Related Concrete Structures
350.2R-04: Concrete Structures for Containment of Hazardous Materials
351.1R-99: Grouting between Foundations and Bases for Support of Equipment and Machinery (Reapproved 2008)
351.2R-94: Foundations for Static Equipment (Reapproved 1999)
352R-02: Recommendations for Design of Beam-Column Connections in Monolithic Reinforced Concrete Structures
352.1R-89: Recommendations for Design of Slab-Column Connections in Monolithic Reinforced Conc Structures (Reapp 2004)
355.2-07 Qualification of Post-Installed Mechanical Anchors in Concrete & Commentary
357.2R-88: Report on Barge-Like Concrete Structures (Reapproved 1997)
357R-84: Guide for the Design and Construction of Fixed Offshore Concrete Structures (Reapproved 1997)
358.1R-92: Analysis and Design of Reinforced Concrete Guideway Structures
362.2R-00: Guide for Structural Maintenance of Parking Structures (Reapproved 2005)
363.2R-98: Guide to Quality Control and Testing of High-Strength Concrete
363R-92: Report on High-Strength Concrete (Reapproved 1997)
364.1R-07 Guide for Evaluation of Concrete Structures before Rehabilitation
364.2T-08: TechNote: Increasing Shear Capacity Within Existing Reinforced Concrete Structures
365.1R-00: Service-Life Prediction
372R-03: Design and Construction of Circular Wire and Strand Wrapped Prestressed Concrete Structure
373R-97: Design and Construction of Circular Prestressed Concrete Structures with Circumferential Tendons
374.1-05: Acceptance Criteria for Moment Frames Based on Structural Testing and Commentary
408R-03: Bond and Development of Straight Reinforcing Bars in Tension
408.2R-92: Bond Under Cyclic Loads (Reapproved 2005)
408.3-01/408.3R-01: Splice and Development Length of High Relative Rib Area Reinforcing Bars in Tension and Commentary
421.1R-08 - Guide to Shear Reinforcement for Slabs
421.1R-99: Shear Reinforcement for Slabs (Reapproved 2006)
421.2R-07 Seismic Design of Punching Shear Reinforcement in Flat Plates
423.3R-05: Recommendations for Concrete Members Prestressed with Unbonded Tendons
423.4R-98: Corrosion and Repair of Unbonded Single Strand Tendons
423.6/423.6R-01: Specification for Unbonded Single-Strand Tendons and Commentary
423.7-07 Specification for Unbonded Single-Strand Tendon Materials and Commentary
435.8R-85: Observed Deflections of Reinforced Concrete Slab Systems, and Causes of Large Deflections (Reapproved 1997)
435R-95: Control of Deflection in Concrete Structures (Reapproved 2000)
437R-03: Strength Evaluation of Existing Concrete Buildings
437.1R-07 Load Tests of Concrete Structures: Methods, Magnitude, Protocols & Acceptance Criteria
439.3R-07 Types of Mechanical Splices for Reinforcing Bars
440.3R-04: Guide Test Methods for Fiber-Reinforced Polymers (FRPs) for Reinforcing or Strengthening Concrete Structures
440.4R-04: Prestressing Concrete Structures with FRP Tendons
440.5-08 Specification for Construction with Fiber-Reinforced Polymer Reinforcing Bars
440.5M-08 Metric Specification for Construction with Fiber-Reinforced Polymer (FRP) Reinforcing Bars
440.6-08 Specification for Carbon and Glass Fiber-Reinforced Polymer Bar Materials for Concrete Reinforcement
440.6M-08 Metric Specification for Carbon & Glass Fiber-Reinforced Polymer Bar Materials for Conc Reinforcement
441R-96: High Strength Concrete Columns
445R-99: Recent Approaches to Shear Design of Structural Concrete (Reapproved 2009)
446.1R-91: Fracture Mechanics of Concrete: Concepts, Models and Determination of Material Properties (Reapproved 1999)
446.3R-97: Finite Element Analysis of Fracture in Concrete Structures
446.4R-04: Report on Dynamic Fracture of Concrete
503.1-92 - 503.4-92: Four Epoxy Specifications(Reapproved 2003)
503.5R-92: Guide for the Selection of Polymer Adhesives in Concrete (Reapproved 2003)
503.6R-97: Guide for Application of Epoxy and Latex Adhesives for Bonding Freshly Mixed &Hardened Conc (Reapproved 2003)
503.7-07 Specification for Crack Repair by Epoxy Injection
503R-93: Use of Epoxy Compounds with Concrete (Reapproved 2008)
506.2-95: Specification for Shotcrete
506.4R-94: Guide For The Evaluation of Shotcrete (Reapproved 2004)
523.1R-06 Guide for Cast-in-Place Low Density Cellular Concrete
523.2R-96: Guide for Precast Cellular Concrete Floor, Roof, and Wall Units
523.3R-93: Guide for Cellular Concretes Above 50 pcf and for Aggregate Concrete Above 50 pcf with Compression Strength L
524R-08 Guide to Portland Cement-Based Plaster
533.1R-02: Design Responsibility for Architectural Precast-Concrete Projects
533R-93: Guide for Precast Concrete Wall Panels (Reapproved 2004)
543R-00: Design, Manufacture, and Installation of Concrete Piles (Reapproved 2005)
544.1R-96: Report on Fiber Reinforced Concrete (Reapproved 2002)
544.2R-89: Measurement of Properties of Fiber Reinforced Concrete (Reapproved 1999)
544.3R-93: Guide for Specifying,Proportioning, Mixing, Placing and Finishing Steel Fiber Reinforced Conc (Reapp 1998)
544.4R-88: Design Considerations for Steel Fiber Reinforced Concrete (Reapproved 1999)
546.1R-80: Guide for Repair of Concrete Bridge Superstructures
546.2R-98: Guide to Underwater Repair of Concrete
546.3R-06 Guide for the Selection of Matl's for the Repair of Concrete
548.3R-03: Polymer-Modified Concrete
548.4-93: Standard Specification for Latex-Modified Concrete (LMC) Overlays (Reapproved 1998)
548.5R-94: Guide for Polymer Concrete Overlays (Reapproved 1998)
548.6R-96: Polymer Concrete-Structural Applications State-of-the-Art-Report
548.7-04: Test Method for Load Capacity of Polymer Concrete Underground Utility Structures
548.8-07 Specification for Type EM (Epoxy Multi-Layer) Polymer Overlay for Bridge and Parking Garage Decks
548.8M-07 Metric Specification for Type EM (Epoxy Multi-Layer) Polymer Overlay for Bridge and Parking Garage Decks
548.9-08: Specification for Type ES (Epoxy Slurry) Polymer Overlays for Bridge and Parking Garage Decks
548.9M-08: Specification for Type ES (Epoxy Slurry) Polymer Overlay for Bridge and Parking Garage Decks (Metric)
549.1R-93: Guide for the Design, Construction & Repair of Ferrocement (Reapproved 2009)
549.2R-04: Report on Thin Reinforced Cementitious Products
549R-97: Report on Ferrocement (Reapproved 2009)
555R-01: Removal and Reuse of Hardened Concrete
IPS-1: Essential Requirements For Reinforced Concrete Buildings
ITG-3-04: Report on Bridge Decks Free of Steel Reinforcement
ITG-4.1-07 Specification for High-Strength Concrete in Moderate to High Seismic Applications
ITG-4.2R-06 Materials and Quality Considerations for High-Strength Concrete in Moderate to High Seismic Applications
ITG-4.3R-07 Report on Structural Design & Detailing for High Strength Concrete in Moderate to High Seismic Applications
ITG-5.1-07 Acceptance Criteria for Special Unbonded Post-Tensioned Precast Structural Walls Based on Validation Testing
ITG-5.1M-07 Metric Acceptance Criteria for Special Unbonded Post-Tens.Precast Struct. Walls Based on Validation Testing
T1.1-01/T1.1R-01: Acceptance Criteria for Moment Frames Based on Structural Testing
T1.2-03/T1.2R-03: Special Hybrid Moment Frames Composed of Discretely Jointed Precast and Post-Tensioned Conc. Members
T1.2M-03/T1.2RM-03: Special Hybrid Moment Frames Composed of Discretely Jointed
Precast & Post-Tensioned Conc. Members
http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

سازه های بتنی

ادامه مطلب

concrete

104-71: Preparation of Notation for Concrete (Revised 1982) (Reapproved 1997)
122R-02: Guide to Thermal Properties of Concrete and Masonry Systems
126.3R-99: Guide to Recommended Format for Concrete in Materials Property Database(Reapproved 2008)
201.1R-08 Guide for Conducting a Visual Inspection of Concrete in Service
207.2R-95: Effect of Restraint, Volume Change, and Reinforcement on Cracking of Mass Concrete (Reapproved 2002)
207.3R-94: Practices for Evaluation of Concrete in Existing Massive Structures for Service Conditions (Reapproved 2008)
207.4R-05: Cooling and Insulating Systems for Mass Concrete
207.5R-99: Roller Compacted Mass Concrete
209.1R-05: Report on Factors Affecting Shrinkage and Creep of Hardened Concrete
209R-92: Prediction of Creep, Shrinkage, and Temperature Effects in Concrete Structures (Reapproved 2008)
210R-93: Erosion of Concrete in Hydraulic Structures (Reapproved 2008)
211.2-98: Standard Practice for Selecting Proportions for Structural Lightweight Concrete (Reapproved 2004)
211.3R-02: Guide for Selecting Proportions for No-Slump Concrete (Reapproved 2009)
211.5R-01: Guide for Submittal of Concrete Proportions (Reapproved 2009)
212.3R-04: Chemical Admixtures for Concrete
212.4R-04: Guide for the Use of High-Range Water-Reducing Admixtures (Superplasticizers) in Concrete
213R-03: Guide for Structural Lightweight-Aggregate Concrete
214R-02: Evaluation of Strength Test Results of Concrete
214.4R-03: Guide for Obtaining Cores and Interpreting Compressive Strength Results
215R-92: Considerations for Design of Concrete Structures Subjected to Fatigue Loading (Reapproved 1997)
ادامه مطلب

۱۳۸۸ مرداد ۳۰, جمعه

براي ترميم تجهيزات ورزشگاه و نصب نرم‌افزارهاي پيشرفته رئال مادريد با ناسا قرارداد همكاري بست


براي ترميم تجهيزات ورزشگاه و نصب نرم‌افزارهاي پيشرفته
رئال مادريد با ناسا قرارداد همكاري بست


خبرگزاري فارس: باشگاه رئال مادريد براي ترميم تجهيزات ورزشگاه و نصب نرم افزارهاي پيشرفته در زمين تمرين خود با سازمان فضايي ناسا قرارداد بست.
به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از آس اسپانيا، مقامات باشگاه رئال مادريد ضمن قبول حمايت مالي ناسا و تبليغ اين سازمان در اطراف چمن برنابئو، قرارداد همكاري 4 ساله اي با اين سازمان فضايي منعقد كردند. بر اساس اين قرارداد ورزشگاه سانتياگو برنابئو به پيشرفته ترين تجهيزات صوتي و تصويري همچنين سقف متحرك با قابليت جذب انرژي نور خورشيد و انتقال باران به سمت مخزن مخصوص آبياري چمن مجهز خواهد شد. در زمين تمرين تيم فوتبال رئال مادريد (والدبباس) نيز تجهيزات رفاهي جديدي براي اولين بار توسط سازمان ناسا راه اندازي مي شود. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

احمدي نژاد ليست نهايي 21 وزير پيشنهادي را اعلام كرد

احمدي نژاد ليست نهايي 21 وزير پيشنهادي را اعلام كرد
رئيس جمهور در گفتگوي مستقيم با مردم از شبكه اول سيما، ليست نهايي 21 وزير يشنهادي را اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در گفتگوي مستقيم تلويزيوني با مردم ليست نهايي 21 وزير دولت دهم كه به مجلس نيز ارائه شده را اعلام كرد. *اسامي وزراي پيشنهادي به شرح زير است:
1- وزارت آموزش و پرورش: سوسن كشاورز (خانم كشاورز كه داراي دكتراي فلسفه تعليم و تربيت است، از سومين سال دولت نهم تاكنون معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي بوده است) 2- وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات: رضا تقي‌پور (تقي‌پور كه در دولت نهم معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان فضايي كشور بوده است. مديريت عامل صنايع مخابرات ايران و مديريت كلان پروژه ماهواره‌هاي كوچك، از جمله سوابق مديريتي رضا تقي پور در سال هاي اخير است) 3- وزارت اطلاعات: حيدر مصلحي (مصلحي ضمن تحصيلات حوزوي، تحصيلات خود را در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد با گرايش الهيات و معارف اسلامي در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) پشت سر گذاشته است. وي كه نمايندگي ولي فقيه در نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي مقاومت بسيج را در كارنامه خود دارد، در دولت نهم ابتدا مشاور رئيس‌جمهور بود و اكنون نيز مشاور و نماينده رئيس جمهور در دانشگاه مذاهب اسلامي است و نمايندگي ولي‌فقيه و سرپرستي سازمان اوقاف و امور خيريه را بر عهده دارد.) 4- وزارت امور اقتصاد و دارايي: سيدشمس‌الدين حسيني (حسيني كه داراي دكتراي اقتصاد است، در دولت نهم وزير اقتصاد بود و پيش از آن نيز مدير كلي دفتر بين‌الملل و روابط عمومي وزارت نيرو و مديركل دفتر مطالعات اقتصادي وزارت بازرگاني را در كارنامه خود دارد.) 5- وزارت امور خارجه: منوچهر متكي (متكي كه داراي كارشناسي علوم اجتماعي از دانشگاه بنگلور هندوستان و كارشناسي ارشد روابط بين الملل دانشگاه تهران است، در دولت نهم نيز وزير خارجه بوده و پيش از آن نمايندگي دوره‌هاي اول و هفتم مجلس شوراي اسلامي و سفير ايران در آنكارا و توكيو بوده است) 6- وزارت بازرگاني: مهدي غضنفري (وي در دولت نهم معاون وزير بازرگاني در توسعه روابط اقتصادي و رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران بوده است) 7- وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشكي: مرضيه وحيد دستجردي (وحيددستجردي كه داراي درجه تخصصي در رشته زنان از دانشگاه علوم پزشكي تهران است، سوابق متعدد پزشكي را در كارنامه خود دارد و در دوره‌هاي چهارم و پنجم نيز نماينده مجلس شوراي اسلامي بوده است.) 8- وزارت تعاون: محمد عباسي (عباسي كه داراي مدرك دكتراي مديريت، در دولت نهم نيز وزير تعاون بود و پيش از آن نمايندگي مردم گرگان در مجلس هفتم را بر عهده داشت.) 9- وزارت جهاد كشاورزي: صادق خليليان (صادق خليليان داراي دانشنامه دكتراي اقتصاد طبيعي دانشگاه تربيت مدرس است. سابقه تدريس دو دهه اقتصاد كلان و اقتصاد سنجي و همچنين معاون امور اقتصادي و برنامه‌ريزي وزارت جهاد و كشاورزي را در كارنامه خود دارد.) 10- وزارت دادگستري: سيدمرتضي بختياري (وي پيش از اين استاندار اصفهان، مدير كل دادگستري استان خراسان رضوي، معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان زندانهاي كشور و مدير كل دادگستري استان فارس بوده است و داراي مدرك حوزوي است.) 11- وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح: احمد وحيدي (وحيدي كه در دولت نهم جانشين وزير دفاع بوده و با حكمي از سوي رئيس جمهور به عنوان نماينده نيروهاي مسلح در تدوين برنامه پنجم منصوب شده بود، در دوران وزارت دفاعي شمخاني معاونت طرح و برنامه اين وزارتخانه را بر عهده داشت. رياست كميسيون سياسي، دفاعي و امنيتي مجمع تشخيص و مسئوليت معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع نيز از ديگر مسئوليت‌هاي وي به شمار مي‌رود) 12- وزارت راه و ترابري: حميد بهبهاني (بهبهاني كه داراي دكتراي تخصصي عمران با گرايش حمل و نقل و ترافيك از دانشگاه كينزول فلوريدا است، در دولت نهم پس از رحمتي به عنوان وزير راه منصوب شد و پيش از آن نيز به عنوان معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل و نقل در همين وزارتخانه مشغول بكار بوده است) 13- وزارت رفاه و تامين اجتماعي: فاطمه آجرلو (آجرلو كه داراي كارشناسي ارشد روانشناسي شخصيت و دانشجوي دكتراي روانشناسي تعليم و تربيت است، در مجلس هفتم و هشتم نماينده كرج ،اشتهارد و آسارا بوده است.) 14- وزارت صنايع و معادن: علي‌اكبر محرابيان (محرابيان كه داراي مدرك مهندسي عمران از دانشگاه علم و صنعت است، در دولت نهم وزير صنايع بود و پيش از آن مديرعامل شركت‌هاي شهروند و رفاه، نماينده رئيس جمهور در ستاد تبصره 13، رئيس سازمان عمران و مشاور محمود احمدي نژاد نيز بوده است.) 15- وزارت علوم تحقيقات و فناوري: كامران دانشجو (دانشجو كه داراي دكتراي مكانيك با گرايش هوافضا است، پيش از اين در دولت نهم قائم مقام و معاون سياسي وزارت كشور، رئيس ستاد انتخابات كشور و استاندار تهران بوده است) 16- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: سيدمحمد حسيني (حسيني كه داراي دكتراي فقه و مباني حقوق اسلامي از دانشگاه تهران است، در دولت نهم معاون پارلماني و قائم مقام وزارت علوم بوده و پس از عليرضا علي‌احمدي رياست دانشگاه پيام نور را نيز بر عهده داشته و پيش از آن نيز نمايندگي مجلس پنجم و مدير عاملي انتشارات سروش و معاونت سازمان صدا و سيما در زمان رياست لاريجاني را در كارنامه خود دارد) 17- وزارت كار و امور اجتماعي: عبدالرضا شيخ‌الاسلامي (شيخ‌الاسلامي كه داراي دكتراي مهندسي عمران است، ابتدا در دولت نهم به استانداري استان هرمزگان منصوب شد اما در پي وزير شدن الهام، رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور و با حفظ سمت به رياست گروه مشاوران جوان رئيس‌جمهور منصوب شد و چندي پيش نيز به عنوان دستيار ويژه رئيس‌جمهور در سازماندهي نيروي انساني منصوب شده است) 18- وزارت كشور: مصطفي محمدنجار (محمدنجار كه داراي مدرك مهندسي مكانيك در رشته طراحي جامدات و فوق ليسانس در رشته مديريت اجرايي با گرايش مديريت استراتژيك است، پيش از آنكه در دولت نهم به عنوان وزير دفاع منصوب شود، فعاليتهاي متعدد مديريتي در سپاه پاسداران و وزارت دفاع داشته است) 19- وزارت مسكن و شهرسازي: علي نيكزاد (نيكزاد كه داراي كارشناسي ارشد عمران است در دولت نهم معاون عمراني وزير كشور، رئيس سازمان شهرداري‌ها و استاندار اردبيل بود و پيش از آن نيز در دولت هشتم معاونت عمراني استانداري لرستان را بر عهده داشت) 20- وزارت نفت: سيدمسعود ميركاظمي (ميركاظمي كه داراي دكتراي مهندسي صنايع از دانشگاه تربيت مدرس است، در دولت نهم وزير بازرگاني بود و پيش از آن نيز رئيس دانشگاه شاهد و رئيس مركز مطالعات بنيادي سپاه از جمله سوابق وي است) 21- وزارت نيرو: محمد علي‌آبادي (علي‌آبادي كه داراي مهندسي عمران است، معاون عمراني شهردار سابق تهران بود و در دولت نهم نيز معاونت رئيس‌جمهور و رياست سازمان تربيت بدني را بر عهده داشت)
ادامه مطلب

۱۳۸۸ مرداد ۲۸, چهارشنبه

صفر؛ رتبه خراسان رضوی در برخورداری از آزادراه

صفر؛ رتبه خراسان رضوی در برخورداری از آزادراه

مصوبه اخیر دولت در سفر استانی به فارس درباره اجرای آزادراه شیراز-اصفهان تا سال ۹۱ و جایگاه بالای این استان در برخورداری از بزرگراه و آزادراه از یک سو و محرومیت شدید استان خراسان رضوی از این حیث سبب شد تا در گزارشی به بررسی ضرورت های احقاق حق خراسان رضوی و توجه به توسعه آزادراه های آن بپردازیم.


کم لطفی به خراسان رضوی
در حالی که وزارت راه و ترابری اعلام کرده است ۳ هزار و ۶۶۷ کیلومتر آزادراه در قالب ۱۲ پروژه در کشور آماده سرمایه گذاری است و نام آزادراه تهران-مشهد در این فهرست به چشم می خورد لیکن هنوز سرمایه گذاری برای عملیاتی کردن این پروژه وارد میدان نشده است. برابر اطلاعات سایت وزارت راه و ترابری در میان ۱۹ پروژه قابل سرمایه گذاری پیوست قانون در احداث آزادراه ها نام سه پروژه آزادراه کنارگذر شمالی مشهد، آزادراه باغچه، نیشابور، سبزوار، سمنان و آزادراه قوچان-گرگان به چشم می خورد ولی در استانی که باید بیش از سایر استان ها مورد توجه باشد تنها کنارگذر شمالی مشهد در قالب آزادراه در حال ساخت است. جدول زیر نیز حکایت از آن دارد که سهم خراسان رضوی از آزادراه های ساخته شده با بودجه دولتی صفر بوده است.


آزادراه هایی که با بودجه های دولتی احداث شده اند:
ردیف نام
آزادراه طول به کیلومتر

۱ تهران-کرج-قزوین ۱۴۶

۲ تهران-قم ۱۳۸

۳ کنارگذر قم ۲۰

۴ کنارگذر صالح آباد ۲۲

۵ انشعاب بهشت زهرا ۴

۶ کنارگذر آمل ۱۴

۷ اصفهان-فولادشهر ۳۵

۸ اصفهان-شاهین شهر ۳۲

۹ اصفهان-فرودگاه ۲۰

۱۰ کنارگذر شرقی اصفهان ۲۲

۱۱ کنارگذر مرند ۱۰

۱۲ کنارگذر تبریز ۲۱

جمع: ۴۸۴ کیلومتر

اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که در آزادراه هایی که با استفاده از قانون مشارکت احداث شده اند و در حال بهره برداری می باشد سهم بزرگ ترین و پر جمعیت ترین استان کشور تنها ۴۰ کیلومتر است. در حالی که در این راستا ۹ پروژه جمعا به طول یک هزار و ۷۳ کیلومتر به بهره برداری رسیده است در خراسان رضوی آزادراه مشهد-باغچه به طول ۴۰ کیلومتر افتتاح شده است. این آزادراه که تنها سرمایه این استان در شرایط فعلی است در مقایسه با آزادراه ۱۸۹ کیلومتری قزوین-زنجان، ۲۵۵ کیلومتری زنجان-بستان آباد و ۱۶۱ کیلومتری کاشان-نطنز-اصفهان رقمی به حساب نمی آید. به این جدول توجه کنید.


آزادراه هایی که با استفاده از قانون مشارکت احداث شده اند و در حال بهره برداری می باشند:
ردیف نام آزادراه طول به کیلومتر

۱ قزوین-زنجان ۱۸۹

۲ تهران-ساوه 113

۳ قم-کاشان ۱۰۴

۴ کاشان-نطنز-اصفهان ۱۶۱

۵ مشهد-باغچه ۴۰

۶ ساوه-سلفچگان ۶۷

۷ زنجان-بستان آباد ۲۵۵

۸ کنارگذر غربی اصفهان (قسمت اول) ۵۲

۹ اهواز-بندرامام (باند رفت)۹۲

جمع: ۱۰۷۳ کیلومتر

در شرایطی که آزادراه های حائز اولویت در کشور ۵ پروژه شامل محور سیرجان-بندرعباس، کنارگذر جنوبی تهران، قسمت دوم ساوه-همدان، تبریز-مرند-بازرگان و اصفهان-شیراز معرفی شده اند که جمعا یک هزار و ۱۰۵ کیلومتر طول دارد متاسفانه نامی از پروژه های آزادراهی استان خراسان رضوی دیده نمی شود. گرچه در اولویت دوم آزادراه های آماده سرمایه گذاری محور باغچه-نیشابور-سبزوار-سمنان به طول ۶۲۰ کیلومتر جای دارد ولی اولویت های دیگری که در ۱۳ پروژه تعریف شده و بیش از ۳ هزار کیلومتر راه را شامل می شود به استان های دیگر کشور از جمله فارس، مرکزی و... تعلق دارد.


رتبه ای نداریم
مدیر کل آزادراه های خراسان رضوی نیز با اعلام این که هم اکنون رتبه ای در زمینه برخورداری از آزادراه در کشور نداریم به خراسان گفت: استان خراسان رضوی تنها ۴۰ کیلومتر آزادراه دارد و اگر ۷۲ کیلومتر آزادراه کنارگذر شمالی مشهد طی سال های آینده به بهره برداری برسد به متوسط برخورداری کشور در آزادراه نزدیک خواهیم شد. مهندس «علی پور» با اشاره به این که آزادراه محورهای بالاتر از بزرگراه هستند و معمولا از طریق مشارکت اجرا می شود افزود: احداث بزرگراه باغچه-تهران چند سال است که اولویت یک کشور است ولی تا به حال برای اجرا سرمایه گذاری پیدا نشده است. وی با اعلام این که احداث آزادراه مشهد-قوچان نیز در سفر دوم دولت به خراسان رضوی مصوب شده است تصریح کرد: در این مورد نیز اقدامی انجام نشده است. مدیر کل آزادراه های استان گفت: فاز سوم محور باغچه-تربت حیدریه نیز اولویت دیگر ساخت آزادراه در استان ماست که کار آن نیز هنوز شروع نشده است. گزارش خراسان حاکی است یکی از سیاست های بخش راه و ترابری در سند توسعه استان خراسان رضوی در دو سال اول برنامه ۵ ساله چهارم تسریع در اجرای باند دوم محور باغچه-تربت حیدریه-بیرجند بوده است که به دلیل کمبود اعتبار روند اجرای آن رضایت بخش نیست. اداره کل راه و ترابری خراسان رضوی نیز در پاسخ به پی گیری خراسان با ارسال نمابری طول آزادراه های استان را ۳/۳۹ کیلومتر اعلام کرد در حالی که طول آزادراه های کشور در فروردین ماه امسال به یک هزار و ۴۶۴ کیلومتر رسیده است. براساس این گزارش تراکم آزادراه در استان ۳صدم است. در بحث بزرگراه نیز خراسان رضوی ۶۹۸ کیلومتر بزرگراه دارد در حالی که طول بزرگراه های کشور ۸هزار و ۳۷ کیلومتر است.


مقایسه مصوبات دولت در ۲ استان
هیئت دولت در سفر استانی به فارس «اجرای
آزادراه شیراز-اصفهان به نحوی که تا سال ۱۳۹۱ پروژه به اتمام برسد» را اولین مصوبه در حوزه راه و حمل و نقل تایید کرد. در حالی دومین سفر استانی دولت نهم به فارس ۲۸ مصوبه در این حوزه داشت که در اولین سفر استانی دولت به این استان نیز توجه فوق العاده به بخش راه و ترابری شده بود. مقایسه مصوبات سفر اول و دوم دولت نهم به استان بزرگی چون خراسان رضوی حکایت از آن دارد که متاسفانه آن طور که باید و شاید بخش راه و ترابری این استان مورد توجه قرار نگرفته است. در اولین سفر استانی رئیس جمهور به خراسان رضوی در فروردین ماه ۸۵ تنها ۴ مصوبه در حوزه راه و حمل و نقل استان مصوب شد و در حالی که یکی از پروژه های مهم و ناتمام استان احداث باند دوم و بزرگراه مشهد-تربت حیدریه-بیرجند بود در یازدهمین جلسه استانی هیئت دولت در مشهد به آن توجهی خاص نشد. البته در سفر دوم دولت به خراسان رضوی توجه به بخش راه و حمل و نقل استان مضاعف شد و خروجی جلسه دولت در ۲۲ فروردین ۸۷ در مشهد ۱۷ مصوبه در این حوزه بود. در این نشست برای پروژه راه سازی در محوری که ما از آن به جاده مرگ یاد می کنیم در کنار پروژه های دیگر تعیین اعتبار شد. بر اساس یکی از مصوبات اختصاص مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال ادامه عملیات اجرایی باند دوم تربت حیدریه-باغچه-نیشابور-سبزوار بوده است. نگاه تبعیض آمیز دولت به حوزه راه در استان خراسان رضوی در ادوار گذشته نیز سابقه داشته و اکنون نیز با مقایسه مصوبات سفر استانی دولت در فارس می توان به عینیت آن پی برد. با پی گیری های خراسان دو بانده شدن محورهای باغچه تا تربت حیدریه و سپس تربت حیدریه تا گناباد از سال ۸۲ جدی شد ولی به دلیل کندی اعتبار اتمام این پروژه ها هنوز در هاله ای از ابهام است. کارشناسان حوزه راه در استان با گلایه از عقب ماندگی استان خراسان رضوی در بحث آزادراه و بزرگراه مدعی هستند استان خراسان رضوی به ویژه مسیرهای منتهی به مشهدالرضا که سالانه شاهد تردد صدها هزار دستگاه خودرو است نیاز به توجه ویژه در بحث راه سازی دارد ولی به دلیل پی گیری نکردن مسئولان و مطالبه نکردن حق استان شاهد پیشرفت دیگر استان ها از جمله اصفهان، فارس و کرمان در حوزه راه و راه سازی هستیم. مدیر کل راه و ترابری استان فارس مدعی است این استان با 620 کیلومتر بزرگراه رتبه سوم کشوری را دارد و از نظر مجموع طول بزرگراه اصلی و فرعی در کشور با ۶ هزار و ۱۵۱ کیلومتر مقام اول را دارد. این استان پارسال در بحث آسفالت ریزی جاده ها نیز با پخش ۲ میلیون تن آسفالت مقام اول کشوری را احراز کرده است. نوروزی می گوید: تا ۸۵ درصد مصوبات سفر ریاست جمهوری در مورد راه و ترابری فارس انجام شده و تنها مصوبه ای که هنوز نتوانسته ایم آن را به مرحله اجرا درآوریم بزرگراه شیراز-اصفهان است که دلیل آن هم مشخص نشدن سرمایه گذار می باشد. معاون عمرانی استانداری فارس نیز رمز موفقیت این استان در تبدیل راه ها به بزرگراه را برخورداری از مدیریت توانمند و قوی و جذب اعتبارات می داند. گرچه در دولت نهم سرمایه گذاری در حوزه راه سازی استان خراسان رضوی نیز به شدت افزایش یافته است و طول بزرگراه های استان (باند دوم) به حدود ۷۰۰ کیلومتر رسیده است لیکن باز هم شاهد جلوتر بودن استان های دیگر از جمله فارس هستیم. جالب این که اخیرا وزیر راه و ترابری در شیراز اعلام کرده بود تمامی محورهای مواصلاتی به شیراز به سازی، راه سازی و دو خطه می شود و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در راه سازی این استان هزینه می شود. یک مقایسه دیگر حکایت از آن دارد که هم اکنون دو پروژه آزادراه های شیراز-اصفهان و شیراز-بوشهر در استان فارس به طول ۳۴۰ کیلومتر در حال پی گیری و اجراست که بیش از ۸ برابر کار انجام شده طی ده سال قبل در خراسان رضوی است. در اولویت دوم نیز استان فارس پروژه آزادراه شیراز-فیروزآبادجم به طول ۳۸۸ کیلومتر را در نوبت اجرا دارد که تحقق آن، این استان را در صدر استان های برخوردار از آزادراه قرار می دهد. معاون راه سازی اداره کل راه و ترابری استان فارس نیز در گفت وگو با خراسان می گوید: آزادراه شیراز - اصفهان که در سفر دولت اجرای آن تصویب شده است ۳۵۰ کیلومتر طول دارد که اجرای آن فاصله شیراز تا اصفهان را ۱۳۰ کیلومتر نسبت به مسیر فعلی کاهش می دهد. مهندس «خوش بخت» می افزاید: تنها مطالعات این پروژه انجام شده است و هنوز ساخت آن وارد مرحله اجرایی نشده است.پی گیری خراسان حکایت از این مهم دارد که ساخت آزادراه در کشور ۷۹ درصد از برنامه های توسعه ای پیش بینی شده برای بخش حمل و نقل در برنامه چهارم توسعه عقب است.

منبع http://mahdihashemi.blogfa.com/

روزنامه خراسان

ادامه مطلب

حذف فلزات سنگين فاضلاب توسط سيمان تقويت شده با نانورس

به همت پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس محقق شد:
حذف فلزات سنگين فاضلاب توسط سيمان تقويت شده با نانورس

نتايج تحقيق پژوهشگران مهندسي عمران (محيط زيست) دانشگاه تربيت مدرس نشان داد که بتن حاوي نانورس مي‌تواند به صورت بسيار موثري، فلز سنگين سرب را از غلظت‌هاي مختلف محلول‌هاي آلوده به سرب حذف كند.

به گزارش سرويس پايان نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، توانايي جذب بالاي سيمان تقويت شده توسط نانورس، ارزان قيمت و زيست محيطي بودن آن و مهمتر امکان توليد بومي و خودکفايي در توليد آن، از اين ماده نوين ماده اي مناسب و عالي جهت استفاده در تصفيه فاضلاب هاي صنعتي، آب و شيرابه‌هاي مراکز دفن غني از فلزات سنگين مي‌كند.

مهندس آزاد عرفاني که اين طرح پژوهشي در قالب پايان نامه دوره کارشناسي ارشد وي انجام و ارائه شده است با بيان اين مطلب گفت: يکي از چالش‌هايي که در رشته مهندسي محيط زيست بوجود آمده است، بتن با خواص زيست محيطي مناسب و بهمراه عملکرد بالا مي باشد. به عبارت واضح تر مطالعات بر پايه بهبود خواص زيست محيطي بتن (مانند نفوذپذيري، عبور تشعشعات و ... ) در عين حفظ مقاومت و پايداري بتن يا حتي افزايش آن جهت عملي، اجرايي و کاربردي بودن محصول حاصله است.

وي افزود: اين نوع بتن مقاوم از نوع مصالح کامپوزيت بوده و از نظر دوام جزو مصالح کامپوزيت و چندفازي مرکب و پيچيده مي باشد. خواص، رفتار و عملکرد زيست محيطي بتن بستگي به نانو ساختار ماده زمينه بتن و سيماني دارد که چسبندگي، پيوستگي و يکپارچگي را بوجود مي آورد؛ بنابراين مطالعات بتن و خمير سيمان در مقياس نانو براي توسعه مصالح جديد با کاربرد ريست محيطي بالاتر نسبت به مواد مرسوم بسيار حائز اهميت مي باشد.

دانش آموخته دانشگاه تربيت مدرس در خصوص طرح پژوهشي خود گفت: روش معمولي براي توسعه بتن با عملکرد بالا اغلب شامل پارامترهاي مختلفي از جمله طرح اختلاط بتن معمولي و بتن مسلح با انواع مختلف الياف مي باشد. هدف از اين تحقيق بررسي تاثير افزودن نانورس با ابعاد نانو صفحه‌يي به بتن جهت بررسي بهبود خواص مکانيکي بتن شامل مقاومت فشاري و خمشي آن بصورت آزمايشگاهي بود. نانورس در سه درصد متفاوت نسبت به جرم سيمان مصرفي در درصدهاي اختلاط ثابت به بتن افزوده شد و نمونه هاي بتني در دو سن عمل آوري شده و طبق روش استاندارد ASTMC116 تحت آزمايش قرار گرفتند.

عرفاني در تشريح نتايج اظهار داشت: نتايج حاکي از تاثير مثبت نانورس در درصدهاي بسيار پائين بر خواص مکانيکي نمونه ها بودند. همچنين در اين طرح پژوهشي مطالعات آزمايشگاهي بر روي ظرفيت بتن اصلاح شده توسط نانورس در استخراج و حذف فلز سنگين سرب از محلول هاي آبي، فاضلاب هاي صنعتي و شيرابه هاي مراکز دفن در شرايط بسيار نامطلوب و مهاجم اسيدي صورت گرفته است.

وي گفت: نتايج جذب بر روي محلول هاي آبي و فاضلاب سينتتيک حاوي فلز سنگين سرب با مدل خطي تطابق داشتند که عرض از مبداء و شيب آن با مطالعات آزمايشگاهي به دست آمد.

عرفاني خاطرنشان كرد: بتن حاوي نانو رس به صورت بسيار موثري فلز سنگين سرب را از غلظت هاي مختلف محلول هاي آلوده به سرب حذف كرد. توانايي جذب بالاي سيمان تقويت شده توسط نانورس، ارزان قيمت و زيست محيطي بودن آن و مهمتر امکان توليد بومي و خودکفايي در توليد آن، اين ماده نوين را گزينه‌اي مناسب و عالي جهت استفاده در تصفيه فاضلاب هاي صنعتي، آب و شيرابه هاي مراکز دفن غني از فلزات سنگين مي‌كند.

گفتني است اين پژوهش با راهنمايي دکتر احمد خدادادي و با مشاوره دکتر بيتا آيتي از اعضاي هيات علمي دانشکده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

معرفي ماشين آلات ساختماني وراهسازي " شناخت اسکريپرها "

معرفي ماشين آلات ساختماني وراهسازي قسمت اول " شناخت اسکريپرها "
همواره دو مورد صرفه جويي اقتصادي و انجام طرح طبق برنامه زمان بندي شده از نکات مهم پروژه هاي مختلف است و انتخاب نوع ماشين آلات و تعداد آن براي کارهاي مختلف تاثير مستقيمي در زمان اجرا و هزينه پروژه دارد براي انتخاب ماشين آلات مورد نياز هرپروژه لازم است که شناختي از ماشين آلات داشته باشيم در قسمت هاي بعدي سايرماشين آلات معرفي خواهند شد

.





اسکريپر( زداينده )



اسکريپر ماشيني است که از آن براي عمليات تسطيح و محل هايي که بکارگيري بولدوزر اقتصادي نيست استفاده ميشود زيرا در مناطقي که فاصله حمل متوسط است نه از بولدوزر ميتوان استفاده کرد ونه از ماشين هاي با سرعت زياد چرا که اقتصادي نيست.در واقع اسکريپر نوعي ماشين حفار استاز اسکريپر ميتوان براي کندن بارگيري حمل و تخليه مواد استفاده کرد . وسيله مناسبي براي عمليات خاکي حجيم است و براي انجام کارهاي تکميلي مانند تسطيح هم استفاده ميشود.اسکريپرها داراي 3 قسمت عمده هستند :1-مخزن (جام) 2- صفحه نگهدارنده خاک در جام3-بخش تخليه کننده خاک. اين ماشين ها داراي دو دسته موتور دار و بدون موتور هستند بعضي اسکريپر ها توسط تراکتور هاي چرخ لاستيکي يا زنجيري کشيده ميشود وبعضي از آنها بخشي از يک تراکتور-اسکريپر هستند.در مواردي که فاصله حمل زياد است از اسکريپرهاي لاستيک دار يا دو موتوري استفاده ميشود. اگر بخواهند از بولدوزر براي هل دادن اسکريپر ها استفاده کنند بر روي بولدوزر تيغه کوشن که ويژه هل دادن اسکريپرها طراحي شده نصب ميشود. لازم به ذکر است که اسکريپر ها قادر به انجام کار 5 نوع از ماشين آلات راهسازي هستند:1- کندن مواد خاکي (بولدوزر) 2- خاک کنده شده را بارگيري ميکند ( لودر ها) 3- حمل مواد حفاري شده (کاميون ها يا واگن ها) 4-قادر به تسطيح سطح راه هنگام تخليه و پخش مواد بارگيري شده است (گريدر ها) 5-ميتواند جاده را کوبيده وغلتک بزند.(غلتکها)**"نبايد انتظارداشت که هريک از کارهاي ذکر شده دقيقا همانند ماشين آلات خاص همان کار انجام گيرد"
ادامه مطلب

معرفی بلدوزر ها


معرفی بلدوزر ها

بنا به درخواستهایی که از طریق ایمیل و... برای افزایش مطالب بخش معرفی ماشین آلات ساختمانی و راهسازی شده بود این مطلب را در مورد یکی از معروفترین و پر کاربرد ترین ماشین آلات یعنی بلدوزرها نوشتم امیدوارم مورد استفاده کاربران گرامی قرار گیرد.


بولدوزر بعنوان یک وسیله برای کندن خاک و حمل تا محل دپوی موقت یا پر کردن گودالها وتسطیح زمین و جاده ها استفاده میشود. در قسمت جلو دارای یک تیغه که ممکن است بصورت کابلی یا هیدرولیکی برای حرکت تحت زاویه مشخص به سمت بالا یا پایین باشد. اگر تیغه ثابت باشد ماشین حاصله بلدوزر و اگر تیغه متحرک باشد ماشین انگل دوزر است. به زبان ساده تر بولدوزر خاک را به جلو هل میدهد حال آنکه انگل دوزر هم خاک را هل می دهد وهم خاک را به کناره می راند . در انگل دوزرها زاویه چرخش در صفحه ی قائم تقریبا 30 تا 40 درجه است .


بولدوزرها در قسمت عقب دارای ریپر برای شکافاندن زمینهای سخت هستند. به بلدوزر چرخ لاستیکی مفصل دار کمر شکن هم می گویند وجود مفصل مانور دستگاه را افزایش می دهد. نوع معمول بلدوزرها چرخ زنجیری اند واز بلدوزرها میتوان برای کشش ماشین آلات دیگر (اسکریپر ها) نیز استفاده کرد.


از دیگر موارد استفاده بلدوزر ها میتوان به:
1- تسطیح وپاکسازی بوته ها و ...
2-ایجاد راههای اولیه دسترسی
3-جابجایی توده خاک تا 300 فوت
4-پخش خاک
5-پشته کردن خاک
6-نگهداری راه موقت خاکی
و....اشاره کرد. نکته بعدی که جا دارد به آن اشاره کنم معرفی انواع تیغه های بلدوزر است که عبلرتند از:
تیغه مستقیم - تیغه یونیور سال -تیغه v- تیغه انگل دوزر وبالاخره تیغه کوشن که بر خلاف سایر تیغه ها نمیتواند حول محور طولی دوران کند.


http://www.mh.coo.ir/ http://www.mahdihashemi.blogfa.com/
ادامه مطلب

ایمنی ماشین الات راهسازی و ساختمانی


ایمنی ماشین الات راهسازی و ساختمانی
در این مطلب سعی شده است نکات عمومی (بر اساس آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و مقررات ملی ساختمان) ذکر گردد.

1- کلیه رانندگان و اپراتورها باید آموزشهای لازم را فرا گرفته باشد و دارای گواهینامه وی‍ژه باشند2- ماشین آلات باید با نوع عملیات تطابق داشته و محدوده عملیات برای رانندگان مشخص گردد3- برای ماشین آلات هر 3 ماه یکبار معاینه فنی توسط متخصص انجام و گواهینامه اجازه کار صادر شود4- هنگام کار کردن ماشین آلات در نزدیکی خطوط انتقال برق (فشار ضعیف) باید حریم این خطوط در نظر گرفته شود و فا‌صله بالاترین نقطه ماشین آلات تا کابل های برق کمتر از 5/1 متر نباشد.5- کلیه قسمتهای متحرک و انتقال دهنده نیرو از قبیل تسمه فلکه ، زنجیر، چرخ دنده باید داری پوشش یا حفاظ مناسب و مقاومی باشد.6- در مواردی که میدان دید راننده محدود باشد وجود یک نفر کمک یا علامت دهنده الزامی است7- راننده قبل از ترک ماشین باید دستگاه را ترمز و تیغه و یا باکت را روی زمین قرارداده و دستگاه را خاموش کند8- در زمانی که به سبب سستی بستر و یا شیب زیاد تعادل دستگاه به خطر می افتد نباید آن را به کار انداخت9- ماشین آلات را نباید شبها در حاشیه جاده های عمومی متوقف نمود در صورت ناممکن بودن این امر باید علائم خطر نصب شود10- در زمان کار ماشین آلات ورود افراد به داخل شعاع عمل آنها ممنوع گردد11- ماشین آلات چرخ لاستیکی سنگین که اجبارا روی لبه های تیز حرکت می کنند جهت جلوگیری از ترکیدگی لاستیک باید مجهز به زنجیر حفاظتی گردند12- هنگام حرکت بیل مکانیکی، باکت آن باید خالی بوده و بوم در جهت حرکت قرار گیرد13- در زمان تعمیر باکت و تعویض ناخن باید از حرکت ناگهانی دستگاه جلوگیری شود14- از تیغه بولدوزر نباید به عنوان ترمز مگر در شرایط اضطراری استفاده کرد15- ورود به کابین ماشین آلات در زمان کار فقط برای مکانیک، مسئول ایمنی و مسئول فنی کارگاه مجاز است16- جلو و عقب چرخهای ماشین آلات در حال توقف باید17- به دقت مسدود گردد تا از حرکت احتمالی خصوصا در شیب جلوگیری شود18- سوار شدن افراد غیر مجاز بر لودر ، گریدر ، بولدوزر و ... ممنوع بوده و هیچکس حق ندارد بر روی جامو تیغهای لودر ، گریدر و ... سوار شود. 19- در هوای تاریک گریدر زنی نزدیک لبه ها و کنار دیوارهای بلند ممنوع است20- جابجایی باکت با بار از روی افراد و تاسیسات ممنوع است21- در حفر با بیل مکانیکی هیچگاه نباید از زیر محل ماشین خاکبرداری انجام شود22- رانندگان لودر باید از عملی به نام (گم کردن لودر) بر حذر شوند.23- هل دادن خاک با بولدوزر در لبه پرتگاه باید به گونه ای باشد تا در لبه پرتگاه با ایجاد یک مانع شیبدار به سمت بالا از سقوط بولدوزر جلوگیری شود24- کلیه ماشین آلات باید مجهز به بوق دنده عقب باشند25- روشنایی مناسب جهت کار در شب تامین شود و در نزدیکی معابر عمومی و جاده ها چراغ چشمک زن نصب شود26- جهت جلوگیری از سقوط افراد دهانه های سیلوهای مصالح و قیفهای تغذیه تراک میکسر و پمپ بتن باید به وسیله چند میله عمود برهم حفاظ گذاری شود
www.mahdihashemi.blogfa.com
tejarat21.com
ادامه مطلب

۱۳۸۸ مرداد ۲۳, جمعه

سوالات متداول در مورد پذیرش کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه امیر کبیر




سؤالات متداول

1- آموزش مجازي چيست؟

آموزش مجازي يا آموزش الکترونيکي (E-learning) شيوه جديد يادگيري و مبتني بر شبکه اينترنت مي باشد. در اين شيوه آموزش ، منابع مورد نياز از طريق شبکه دراختيار دانشجويان قرار گرفته و دانشجويان مي توانند در هر زمان از منابع آموزشی جهت يادگيری استفاده کنند و همچنين در هر مکان (منزل يا محل کار يا محل های ديگر ) در کلاس‌های درس بصورت برخط (on-line) شرکت کنند.

2- مزاياي آموزش مجازي چيست؟

1- عدم نياز به رفت و آمدهاي طولاني و خسته کننده

2- دسترسي به محتواي دروس ارائه شده در هر زمان، در هر مکان و به دفعات از طريق اينترنت

3- تعامل مستقيم با اساتيد از طريق کلاسهاي برخط

4- پشتيباني آموزشي مستقيم و برخط براي هر درس توسط دستيار آموزشي دروس

5- به علت برگزاري کلاس­ ها بصورت همزمان (synchronous) امکان تعامل مستقيم دانشجو با استاد و ديگر دانشجويان درس بصورت صوتي و نوشتاري و تصويری وجود دارد.

3- آموزش مجازي براي چه کساني مناسبتر است؟

آموزش مجازي براي مديران، کارشناسان، مهندسين و کارکنان مناسب بوده و به آنها اين امکان را مي دهد که همزمان با کار، دانش خود را ارتقاء دهند.

4- آموزش مجازي براي چه افرادي مناسب نيست؟

افرادي که مايلند بطور تمام وقت تحصيل کنند بهتر است که در دوره هاي حضوري (روزانه يا نوبت دوم) دانشگاه شرکت کنند.

5- تفاوت آموزش مجازي با آموزش از راه دور چيست؟

در آموزش از راه دور (مانند دانشگاه پيام نور) منابع در اختيار دانشجويان قرار گرفته و دانشجو بايد بصورت خودخوان دروس را خوانده و فقط در امتحانات شرکت مي‌کند. ولي در آموزش مجازي، دانشجو بصورت برخط (on-line) در کلاسهاي درس حضور پيدا کرده و تعامل بيشتري بين استاد و دانشجو و همچنين بين دانشجويان وجود دارد.

6- تحصيل از طريق آموزش مجازي سخت تراست يا از طريق آموزش حضوري؟

معمولا آموزش مجازي نياز به تلاش بيشتري از جانب دانشجو دارد. همچنين دانشجويان بايد زمان بيشتري را صرف مطالعه درس و انجام تکاليف دروس نمايند.

7- شرايط عمومي ورود به دوره هاي مجازي چيست؟

شرايط عمومي داوطلبان برابر با ضوابط و مقررات ورود به دوره هاي روزانه مي باشد.

8- آزمون ورودي سال 1388 چگونه بر‌گزار می‌شود؟

آزمون ورودي براي پذيرش دانشجويان مجازي در یک مرحله برگزار می‌شود. این آزمون تحت نظارت توسط سازمان سنجش آموزش کشور در تاريخ پنج شنبه 29/5/88 بطور همزمان در تهران، بندر عباس و بندر ماهشهر برگزار می‌شود.

اين آزمون بصورت تستي و شامل دو آزمون عمومی و اختصاصی است.

آزمون عمومی شامل رياضيات، هوش عمومي و زبان انگليسي بوده و آزمون تخصصی شامل 30 سوال تستی از دروس مشخص شده برای هر رشته می‌باشد.

دروس تخصصی هر رشته توسط دانشکده مربوطه مشخص شده و در این سایت اعلام می‌گردد.

همچنین سوابق علمي و اجرائي و پژوهشی داوطلبان در پذیرش نهایی بررسی می‌شود.

9- آزمون ورودي سال 1388 در چه تاریخی بر‌گزار می‌شود؟

این آزمون در تاريخ پنج شنبه 29 مرداد 1388 بطور همزمان در تهران، بندر عباس و بندر ماهشهر برگزار می‌شود.

10- نحوۀ اعلام اسامی پذيرفته شدگان چگونه خواهد بود؟

اسامي پذيرفته شدگان از طريق سايت دانشگاه صنعتی اميرکبير در اواخر شهریور ماه 1388 اعلام می‌گردد.

11- مدرک دانش آموختگان دوره های مجازی چگونه صادر مي شود؟

به دانش آموختگان دوره هاي مجازي، مدرک کارشناسي ارشد رسمي دانشگاه با ذکر کلمه مجازي اعطا مي‌شود.

اين مدرک مورد تائيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوری بوده و جهت اشتغال يا ادامه تحصيل در دوره دکترا معتبر مي باشد.

12- نحوه ارائه کارت دانشجويي چگونه است؟

به دانشجويان دوره مجازي، کارت دانشجوئي دانشگاه صنعتي اميرکبير با قيد کلمه مجازي اعطا مي‌گردد. دانشجويان مجازي مي توانند با ارائه کارت دانشجويي از خدمات کتابخانه مرکزي دانشگاه، مرکز اطلاع رسانی دانشگاه برای استفاده از مقالات، سايت مرکز تحصيلات تکميلي‌آموزش‌هاي مجازي و سايت و کتابخانه دانشکده مربوطه استفاده کنند.

13- آيا دوره های مجازی بدون پايان نامه می باشد؟

دوره هاي کارشناسي ارشد مجازي دانشگاه صنعتي اميرکبير، دوره هاي کارشناسي ارشد آموزشي مي‌باشند. اين دوره ها بدون پايان نامه هستند.

14-نحو ه ادامه تحصيل دانش آموختگان اين دوره‌ها در مقطع دکترا چگونه است؟

دارندگان مدرک کارشناسي ارشد مجازي مي‌توانند مانند دارندگان مدرک دوره روزانه در پذيرش دوره دکترا در دانشگاه‌هاي داخل يا خارج از کشور شرکت کنند.

15- دوره کارشناسی ارشد مجازی شامل چند واحد درسی است؟

تعداد واحد هاي دوره کارشناسي ارشد ناپيوسته 32 واحد مي باشد.

16- دوره کارشناسی ارشد مجازی چند سال است؟

اين دوره معمولا در 2 سال به اتمام می رسد ولی حداکثر مدت مجاز تحصيل در دوره کارشناسی ارشد ناپيوسته مجازي 3 سال مي باشد.

تبصره: به ازاي گذراندن 6 تا 12 واحد دروس جبراني، يک نيمسال تحصيلي به طول مدت تحصيل دانشجو اضافه مي‌شود.

17- شهريه دوره چقدر است؟

شهريه دوره توسط هيات امناي دانشگاه براي هر سال تحصيلي تصويب مي شود. جهت اطلاع از شهريه سال جاري به سايت مرکز آموزشهاي آزاد دانشگاه مراجعه فرماييد.

18- آيا تغيير رشته وگرايش امکان پذير است؟

تغيير رشته و گرايش در دوره‌هاي کارشناسي ارشد مجازي امکان پذير نمي‌باشد.

19- آيا امکان انتقال وجود دارد؟

انتقال موقت يا انتقال دائم در دوره‌هاي مجازي امکان پذير نيست.

20- آيا تسهيلات رفاهي نيز به دانشجويان مجازی تعلق می گيرد؟

با توجه به ماهيت دوره‌هاي مجازي، تسهيلات رفاهي مانند خوابگاه، وام دانشجويي و استفاده از سلف سرويس به دانشجويان تعلق نمي‌گيرد.

21- آيا امکان تحصيل همزمان در دوره مجازی وجود دارد؟

تحصيل همزمان در دو رشته مجازي يا يک رشته مجازي و يک رشته حضوري امکان پذير نيست.

22- امتحانات پايان ترم چگونه برگزار می گردد؟

امتحانات پايان ترم بصورت حضوري و در محل دانشگاه صنعتی اميرکبير طبق برنامه زمانبندي از پيش اعلام شده، برگزار مي‌شود.

23- آيا نداشتن پايان نامه در دورۀ کارشناسي ارشد باعث عدم پذيرش در دوره دکترا مي شود؟

خير، معمولا دانشگاه‌ها جهت پذيرش دانشجوي دوره دکترا سوابق تحصيلي داوطلبان را بطور کامل بررسي مي‌کنند‌؛ مثلا کارنامه دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد، مقالات و سوابق کاري بررسي مي شوند و گذراندن يا نگذراندن پايان نامه به تنهائي معياري براي ورود به دورۀ دکترا نمی‌باشد.

24- پروژه تحقيق 3 واحدي چيست؟

پروژه تحقيق يک درس اختياري 3 واحدي است که گروه آموزشي مجري دوره آموزش مجازي مي‌تواند براي تعدادي از دانشجويان مجازي ارائه کند.

25- نحوۀ برگزاري کلاسهاي حضوري چگونه است؟

در حال حاضر براي هر درس در هر ماه يک جلسه کلاس حضوري در محل دانشگاه صنعتي اميرکبير در روزهاي چهارشنبه يا پنج شنبه برگزار مي شود. شرکت در کلاسهاي حضوري الزامي مي باشد.

26- کلاسهاي برخط (on-line )

براي هر درس در طول هفته يک جلسه کلاس برخط (on-line) توسط استاد درس برگزار مي شود. شرکت در کلاس برخط الزامي بوده و غيبت دانشجو درهردرس نبايد از 16/3 مجموع کلاسهای درس بيشتر شود.

27- آيا امکان گرفتن پروژه 6 واحدي براي دانشجويان مجازي وجود دارد؟

چون دوره هاي فوق، کارشناسي ارشد آموزشي محسوب مي‌شوند، امکان اخذ پروژه 6 واحدي براي دانشجويان آن وجود ندارد.

28- کلاسهای تدريس يار چيست و چگونه برگزار می‌شود؟

برای هر درس، تدريس يار مشخص شده و در طول هفته يک جلسه کلاس برخط (on-line) توسط تدريس يار برگزار می‌شود. معمولا حل تمرينات و رفع اشکال دروس توسط تدريس يار انجام می شود.

29- آيا تفاوتی بين مدرک دوره های کارشناسی ارشد آموزشی ( بدون پايان نامه يا بدون‌تز ) با دوره‌های کارشناسی‌ارشد آموزشی پژوهشی (با پايان نامه ) وجود دارد؟

خير؛ کارشناسی ارشد بدون پايان نامه و با پايان نامه، دو شيوۀ اجرای دوره بوده و مدرک اين دوره ها تفاوتی با يکديگر ندارند.

30- آيا در مدرک دوره های کارشناسی ارشد آموزشی، بدون پايان نامه بودن ذکر می‌شود؟

خير؛ مدرک دوره های کارشناسی ارشد با پايان نامه يا بدون پايان نامه يکسان صادر می شود.

31- در آئين نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد مورخ 28/8/1387 ذکر شده که تعداد واحد پايان نامه بين 4 تا 8 واحد می باشد و اگر دانشجو موفق به گذراندن پايان نامه نشود با شرايط خاصی به او مدرک معادل کارشناسی‌ارشد داده می شود. اين مساله در مورد دانشجويان کارشناسی ارشد مجازی چگونه است؟

آئين نامه فوق مربوط به دوره های آموزشی – پژوهشی می‌باشد. دوره های مجازی از نوع آموزشی بوده بنابراين پايان نامه نداشته و مدرک آن نيز مانند مدرک شيوه آموزشی– پژوهشی می‌باشد.

32- آيا دوره های کارشناسی ارشد بدون پايان نامه در دانشگاه های ديگر ايران نيز اجرا شده است؟

بله؛ دانشگاه صنعتی شريف چندين سال است که دوره‌های کارشناسی ارشد بدون پايان نامه را اجرا می کند. از سال آينده در 14 دانشگاه برتر کشور اين دوره ها اجرا می شوند.

33- آيا در کشورهای ديگر نيز دوره‌های کارشناسی ارشد بدون پايان نامه وجود دارد؟

اکثر دانشگاه های معتبر دنيا هر دو نوع دوره کارشناسی ارشد ( با پايان نامه و بدون پايان نامه ) را دارند. به دوره‌های کارشناسی ارشد بدون پايان نامه، Course - based Masters نيز می‌گويند.

34- از نظر کيفی آيا تفاوتی بين فارغ التحصيلان دوره های کارشناسی ارشد با پايان نامه و بدون پايان نامه وجود دارد؟

خير؛ گذراندن يا نگذراندن پروژه در دوره کارشناسی ارشد، دو شيوه تحصيلی می‌باشد و تاثيری در کيفيت دوره يا سطح علمی فارغ التحصيلان ندارد.

35- آيا نداشتن پايان نامه در دوره کارشناسی ارشد يک نکته منفی در پذيرش دوره دکترا می باشد؟

خير؛ پذيرش دانشجوی دکترا با بررسی کامل سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان انجام می شود و نداشتن پايان نامه دوره کارشناسی ارشد، باعث رد شدن در پذيرش دوره دکترا نمی‌شود.

منبع مرکز تحصیلات تکمیلی آموزش های مجازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر http://mahdihashemi.blogspot.com/

ادامه مطلب

كامپوزیت در مهندسی عمران

كامپوزیت در مهندسی عمران
چندین سال است كه مواد كامپوزیتی به دلیل ویژگیهای منحصر به فردی همانند استحكام زیاد، وزن كم، دوام و پایداری عالی و رفتار مناسب در برابر آتش سوزی، نسبت به مواد سنتی مانند فولاد، بتن و آلومینیوم در صنایع گوناگون ازجمله هوافضا، خودرو و غیره به كار میروند. بیش از 10 سال است كه مزایای كاربردی این مواد در صنعت عمران نیز به وضوح مشاهده شده است. طرحهای پزوهشی و به دنبال آن پروژه های اجرایی انجام شده در كشورهای گوناگون در این سالها راه را برای به كارگیری این مواد در صنعت ساختمان چه در ساخت سازه های تمام كامپوزیتی و چه تقویت سازه های گوناگون دیگر هموار كرده است. به عنوان مثال، از سال 1960 پلاستیك های تقویت شده با الیاف شیشه در صنعت ساختمانی لندن به كار گرفته شده اند. در این كشور برخی از بخشهای سازه های قدیمی و مشهور همانند گنبدها و بام ها با قدمتی 70- 80 ساله با استفاده از پوشش های كامپوزیتی تعدیل شده اند.

پانل های GRP (پلاستیك تقویت شده با الیاف شیشه)
برخی از سازه های بزرگراهی كه از عرشه های بتنی مهار شده توسط تیرهای فولادی تشكیل شده اند، در طول عمرشان چندین بار رنگ آمیزی میشوند. تعمیر، نگهداری و رنگ آمیزی این تیرهای فولادی به ویژه در پل های قدیمی بلند كه دسترسی به آنها مشكل است، بسیار هزینه بر است. استفاده از پانل های كامپوزیتی GRP روشی مناسب برای كاهش هزینه های تعمیر و نگهداری این سازه هاست. این پانل ها از روش هایی همچون لایه چینی دستی و پالتروژن ساخته میشوند. پل وینتر بروك بر روی رودخانه تایمز در انگلستان نمونه ای از كاربرد این پانل هاست. دسترسی دائمی به این پانل ها برای بازبینی و تعمیر و نگهداری بسیار آسان است.

پل های عابر پیاده
پل های عابر پیاده ساخته شده از مواد كامپوزیتی، نمونه های بارز گسترش كاربرد كامپوزیت های GRP در صنعت عمران هستند. چندین پل عابر پیاده مشهور جهان در دهه اخیر با استفاده از كامپوزیت ها ساخته شده اند. پل عابر پیاده باشگاه گلف ابرفلدی بر روی رودخانۀ تای در اسكاتلند در سال 1992 تكمیل شده است. سازه كابل مهار این پل با طول بیش از 113 متر نخستین پل مهمی بود كه به طور كامل از FRP و به روش پالتروژن ساخته شد. پل فایبر لاین در دانمارك، با استفاده از مقاطع استاندارد GRP های پالتروژن شده ساخته شده است. این پل بر روی یك مسیر راه آهن دو ریله كشیده شده و كابل مهاری آن 40 متر طول دارد. برای سادگی حمل و نقل، سازه اصلی این پل در دو بخش در كارخانه ساخته شده و به محل موردنظر انتقال داده شد. موشل پل عابر پیاده دیگری است كه به صورت تمام كامپوزیتی طراحی شده و در پایان سال 2000 روی رودخانه تایمز نصب شده است. طرح كامپوزیتی پیشنهاد شده برای این پل، هم در اسكلت پل و هم در فونداسیون های آن حدود 10 برابر سبك تر از نمونه فلزی آن است و باتوجه به هزینه های تعمیر و نگهداری، كل هزینه این پل كامپوزیتی حدود 10 تا 15 درصد كمتر از نمونه فلزی است.

تقویت سازه ها
جدای از ساخت سازه های تمام كامپوزیتی، در صنایع گوناگون ازجمله صنعت ساختمان، كامپوزیت ها برای مقاوم سازی و ترمیم سازه های گوناگون چوبی، فلزی، بتنی و غیره نیز به كار گرفته میشوند. استفاده از مواد كامپوزیتی برای تقویت و احیای پل ها و ساختمان ها در اروپا، آمریكا، كانادا و آسیا به فعالیتی سودآور تبدیل شده و جای روش های سنتی تعمیر و تقویت را گرفته است. امروزه كاربرد عمده كامپوزیت در صنعت ساختمان، استفاده از صفحات پلاستیك تقویت شده با الیاف كربن ( CFRP) به صورت پالترود شده یا الیاف پیش آغشته (پری پرگ)، برای افزایش ظرفیت خمشی و برشی سازه های موجود است. اینگونه ورقهای كامپوزیتی در اغلب كشورهای جهان از جمله انگلستان، وجود داشته و جای مواد سنتی را در تقویت و احیای سازه ها گرفته اند؛ چرا كه جدای از استحكام و مقاومت، از نظر هزینه نیز قابل رقابت با مواد سنتی هستند. در 18 ماه گذشته، بیش از 100 پل و سازه دیگر در انگلستان توسط صفحات CFRP تقویت شده اند.
در كار پژوهشی گسترده ای كه در انگلستان انجام شده است، اثبات شد كه به كارگیری صفحات كامپوزیتی CFRP نسبت به صفحات فلزی اقتصادی تر است. این روش در محدوده گسترده ای از انواع سازه های بتنی، مصالح ساختمانی، سازه های چوبی فلزی و غیره كاربرد دارد و میتوان از آن برای افزایش مقاومت خمشی و برشی سازه ها، حل مشكلات تغییر مكان در ساختمانها، تقویت آنها در برابر بارهای ارتعاشی ناشی از زلزله و باد و غیره استفاده كرد.
پل معروف هایث در آكسفورد، یك سازه فلزی است كه در سال 1874 ساخته شده است. این پل با اتصال صفحات CFRP پیش تنیده تقویت شده و كاربری آن از 5/7 تن به 40 تن افزایش داده شده است. این نمونه، نخستین كاربرد این نوع صفحات در تقویت سازه های فلزی در جهان بود. اگرچه رای تقویت این سازه، اتصال صفحات فلزی و CFRP هردو پیشنهاد شد و كاربرد نیز داشت، اما در دراز مدت و برای پروژه های بزرگ، روش CFRP هزینه كمتری در بر خواهد داشت.

پل كانال ردمایل
كاربرد دیگر صفحات CFRP برای ارتعاشات، به ویژه در پل های آهنی است كه صفحات با مدول بالا استفاده می شود در انگلستان دو پل آهنی با این صفحات مدول بالا كه از روش پیش آغشته سازی (پری پرگ) تهیه شده اند، تقویت شده است. مدول این صفحات از 360 تا 400 گیگا پاسكال تغییر می كند. به علت مدول بال، ضخامت این صفحات نسبت به صفحات فلزی مشابه كمتر است. یك نمونه موفق از كاربرد این صفحات پل ردمایل است. ضخامت صفحات به كار گرفته شده در این پروژه 10 تا 14 میلی متر است. ضخامت 14 میلی متر در مركز استفاده شده و به تدریج به سمت دو انتها، ضخامت كم شدهو به زیر 2 تا 3 میلی متر میرسد. البته با توجه به گران و پرهزینه بودن این صفحات با مدول بالا، میتوان از صفحات معمولی تهیه شده به روش پالتروژن با مدول 160 تا 200 با ضخامتی بیشتر تا حدود 30 میلی متر بهره جست.

پل كانال اسلتكس
این پل، فلزی و مربوط به سال 1936 است و به تازگی با استفاده از صفحات CFRP، ظرفیت آن از 17 تن به 40 تن افزایش داده شده است. در واقع هزینه بالای روش های سنتی برای انجام تقویت، علت اصلی گزینش این روش بود. این پل از نخستین پل های بزرگراهی تقویت شده با صفحات CFRP در اروپا است.
صفحات مورد استفاده دارای ضخامت 4 میلی متر و طول 5/7 متر بودند و روی تیرهای فلزی نصب شدند.

تقویت ستون ها
تقویت خارجی ستون های موجود با استفاده از كامپوزیت ها، برای افزایش ظرفیت های برشی، فشاری، خمشی و مقاومت در برابر ضربه، به طور گسترده ای در صنعت ساختمان به كار گرفته میشود. این روش برای اصلاح مقاومت لرزه ای ستون های پل ها و ساختمان ها در كشورهای گوناگون از جمله آمریكا، كانادا و ژاپن گسترش داده شده و به اثبات رسیده است. در سال های اخیر بر روی بیش از 150 روش در ژاپن، كانادا و آمریكا كار شده است. در انگلستان نیز، پیچیدن FRP دور ستون های پل های بزرگراه ها برای افزایش مقاومت برشی، خمشی و ضربه ای آنها آزمایش شده است. این روش برای افزایش ظرفیت باربری ستون های پاركینگ ها نیز به كار گرفته شده است.
ادامه مطلب

۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

مطالب مهندسی عمران و معماری

ادامه مطلب

ساختمان‌هاي فاقد نماي مناسب پايان كار نمي‌گيرند

مدير كل معماري و ساختمان شهرداري تهران گفت :به ساختمان‌هايي كه نماي آنها با چارچوب‌هاي تعريف شده مطابقت نداشته باشد ، پايان كار صادر نمي شود.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ايرنا ، سيد صباح‌الدين متقي در مراسم اختتام سومين دوره مسابقه‌هاي معماري و طراحي با اشاره به دو مسابقه برگزار شده در سال‌هاي گذشته اظهار كرد : گام اول در راستاي نماي ساختمان و گام دوم براي شاخص‌هاي مربوط به كوچه خوب برگزار شد و اين مسابقه به عنوان سومين مرحله با موضوع زيبايي‌هاي يك محله برگزار گرديد.
وي با بيان اين كه هويت يك كشور مساله‌اي است كه مردم آن كشور به آن افتخار مي‌كنند ، افزود : اين هويت در سطح كوچكتر مربوط به شهر و محلات يك كشور است و خوشبختانه در تهران و در دوره جديد مديريت شهري ، ارائه و توزيع خدمات نرمال در سطح شهر به عنوان ملاك عمل قرار گرفته است .
متقي تصريح كرد : اين مسابقه در سه سطح شهروندان ، دانشجويان و مهندسان و با هدف استفاده از سرمايه‌هاي كلان مردمي در همه ابعاد برگزار شد .
وي با تاكيد بر آن كه سازماني پايدار است كه بتواند مشاركت مردمي را جلب كند و در غير اين صورت ناموفق است ، افزود : مشاركت مردمي ، سرمايه است و هركس بتواند به درستي از آن استفاده كند به مقصد خواهد رسيد .
متقي خاطر نشان كرد : متاسفانه در كشور و در زمينه معماري شاهد تك روي هستيم و اين موضوع موجب كاهش موفقيت در سطح كلان اين موضوع شده است .
مدير كل معماري و ساختمان شهرداري تهران در ادامه گفت : از امسال مقرر شده است تا در صورتي كه نماي ساختمان با چارچوب‌هاي تعريف شده براي آن مطابقت نداشته باشد ، پايان كار صادر نشود. http://www.mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

ستاد تخصصي كاربرد نانو در صنعت ساختمان تشكيل شد

با امضاي تفاهم نامه‌اي بين ستاد ويژه توسعه فناوري نانو و مركز تحقيقات ساختمان و مسكن، ستاد تخصصي كاربرد فناوري نانو در صنعت ساختمان در اين مركز تشكيل شد.
به گزارش ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين ستاد در چهار كارگروه كاري سياست گذاري، مالي و اقتصادي، فني و تخصصي، اجرا و كنترل پروژه فعاليت خود را آغاز كرده است.
با راه اندازي اين ستاد، چند پروژه تحقيقاتي كاربردي در حوزه‌هاي مختلف از جمله، افزايش دوام بتن‌هاي ويژه، سطوح خود تميزشونده، كنترل اتلاف انرژي حرارتي در ساختمان، اتاق‌هاي پاك يبمارستاني با مشاركت ساير مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي شروع شده است
ادامه مطلب

بيمه كيفيت ساختمان الزامي مي‌شود

بيمه كيفيت ساختمان الزامي مي‌شود
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران از ارائه لايحه بيمه ساختمان به شوراي اسلامي شهر تهران تا هفته آينده خبر داد و گفت: اميدواريم با تصويب اين لايحه بيمه كيفيت ساختمان الزامي شود .
به گزارش خبرنگار ايرنا هيربد معصومي روز دوشنبه در حاشيه حضور در مركز نظارت همگاني شهرداري تهران (‪ (۱۸۸۸‬با اشاره به اقدامات انجام شده در زمينه ارتقاي كيفيت ساختمان‌ها افزود: براي اولين بار بيمه كيفيت ساختمان از زمان طراحي تا اتمام آن و پس از آن تا ‪ ۱۰‬سال مطرح شد كه از جمله اقدامات بسيارمهمي است كه در اين زمينه انجام شده است.
وي اظهارداشت: با شركت بيمه‌اي مجربي نيز در اين مورد مذاكره شده است كه اميدواريم اين كار موجب افزايش كيفيت ساخت و ساز شود .
معصومي خاطرنشان كرد: هم اكنون لايحه اين طرح تهيه شده و تا هفته آينده براي بررسي و تصويب به شوراي شهر ارسال مي‌شود كه به محض تصويب و اتمام مراحل اداري ضمانت اجرايي پيدا مي‌كند.
وي با تاكيد بر لزوم بيمه براي ساختمان‌ها افزود: هر خودرو با آن كه ظرفيتي تا ‪ ۵‬نفر مسافر دارد ، داراي بيمه شخص ثالث است اما ساختمان‌ها كه گاهي ده‌ها نفر آن زندگي مي‌كنند بيمه نيستند كه بايد براي آن تدبيري مي شد.
به گفته معصومي با اجرايي شدن اين طرح ، مالكان ‪ ۱/۵‬درصد هزينه ساخت را براي بيمه ساختمان پرداخت مي‌كنند.
معاون شهردار تهران ، ممنوعيت استفاده از بتن دستي را از ديگر اقدامات انجام شده در زمينه ارتقاي كيفيت ساخت و ساز دانست و افزود: با ممنوعيت استفاده از بتن دستي، شركت‌هايي كه بتن آماده نيز توليد مي‌كنند نظارت مي شوند و در مكان‌هايي كه ماشين بتن نمي‌تواند وارد شود مهندس ناظر بايد براين موضوع نظارت كند.
به گفته وي تهيه زونكن كارگاهي كه همه اطلاعات مربوط به ساخت و ساز ساختمان در آن درج مي‌شود و به منزله شناسنامه ساختمان است، از ديگر اقدامات معاونت شهرسازي و معماري در راستاي افزايش كيفيت ساختمان هاست.
ادامه مطلب
 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده