صفحات

۱۳۸۸ مهر ۳, جمعه

طراحی لرزه‌اي سازه‌ها براساس تغييرمكان طراحي شد


در يك پايان‌نامه دانشجويي
طراحی لرزه‌اي سازه‌ها براساس تغييرمكان طراحي شد
خبرگزاري فارس: طراحي لرزه‌اي سازه‌ها براساس تغييرمكان و تعميم آن به كنترل فعال در يك پايان‌نامه دانشجويي توسط عليرضا وارسته در پژوهشگاه زلزله‌شناسي انجام شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، با پيشرفت فناوري، امكان بكارگيري روش‌هاي پيشرفته‌تر براي كاهش خسارات ناشي از زلزله در سازه‌هاي مهندسي عمران افزايش يافته است. يكي از اين روش‌هاي پيشرفته كه اصول و كاربردهاي آن ابتدا در علوم ديگر مهندسي از جمله الكترونيك و مخابرات گسترش پيدا كرده است استفاده از سيستم‌هاي كنترل فعال در سازه‌ها‌ست. به طور كلي در اين روش سعي شده با اندازه‌گيري پاسخ‌هاي سيستم توسط يك سري از حس‌گرها (Sensors) و با معلوم بودن مشخصات ديناميكي سازه و براساس الگوريتم‌هاي كنترلي موجود، خواص ديناميكي سازه‌ها به نحوي تغيير يابد كه باعث كاهش پاسخ‌هاي سيستم به بارهاي محيطي و از جمله زلزله شود. يكي از روش‌هاي رايج براي تحقق هدف بالا، محاسبه يك دسته نيروي كنترلي است كه همزمان با بارگذاري اتفاقي خارجي (مانند زلزله) به برخي درجات آزادي سيستم اعمال و باعث كاهش پاسخ‌هاي مورد نظر مي‌شوند. نيروهاي فوق‌الذكر حاصل ضرب بردار خروجي‌هاي اندازه‌گيري شده سازه در ماتريسي به نام بهره سيستم هستند. الگوريتم‌هاي متفاوت كنترلي براي محاسبه اين ماتريس وجود دارد كه برخي از آنها عبارتند از كنترل بازخوردي وضعيت، كنترل بازخوري شتاب، كنترل بازخوردي تغييرمكان، كنترل به روش تخصيص قطب و كنترل در فضاي مستقل مدي. در سال‌هاي اخير گرايش در طراحي لرزه‌اي به سمت طراحي براساس عملكرد و بويژه طراحي براساس تغييرمكان است. در اين پايان‌نامه سعي شده است با بررسي برخي از روش‌هاي كنترل فعال و تغييراتي در اين الگوريتم‌ها، كنترل فعال را براساس تغييرمكان‌هاي هدف كه احتمالاً براساس كاربري و خطرپذيري سازه تعيين مي‌شوند، به سازه اعمال كرد. اين روش باعث كاهش انرژي لازم سيستم هاي كنترلي مي‌شود. اهميت اين كار زماني آشكار مي‌شود كه بدانيم يكي از معايب سيستم هاي كنترل فعال، نياز آن‌ها به منابع انرژي خارجي است كه در زمان رخداد زلزله به لحاظ فني و ايمني اكثر آن‌ها غيرفعال مي‌شوند(مانند نيروگاه‌هاي برق فسيلي يا اتمي) در اين پايان‌نامه براي هر يك از الگوريتم‌هاي فوق‌الذكر برنامه‌اي كامپيوتري در محيط نرم افزار MATLAB 6.0 تهيه و مثال‌هايي به وسيله آن‌ها حل شده‌اند. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ مهر ۲, پنجشنبه

قطعات زیباترین پل خاورمیانه مهر ماه امسال بر سازه اصلی نصب می‌شود

قطعات زیباترین پل خاورمیانه مهر ماه امسال بر سازه اصلی نصب می‌شود
معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 16 گفت‌: با پایان ساخت قطعات پیش ساخته پل جوادیه، نصب قطعات پیش ساخته از مهر ماه آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، "لطیف پنداریان" افزود: با پایان ساخت قطعات پیش ساخته پل جوادیه، نصب قطعات پیش ساخته بر روی عرشه اصلی پل از مهر آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه پل جوادیه دارای سازه‌ای پیچیده و تکنولوژی خاص است، گفت: چنین پلی برای نخستین بار در ایران ساخته می‌شود.
پنداریان خاطرنشان کرد: همزمان با ساخت قطعات در کارخانه، دسترسی‌های شمالی و جنوبی پل جوادیه به سمت دشت آزادگان و راه‌ آهن نیز ساخته می‌شود تا با پایان ساخت قطعات در کارخانه و نصب در محل، پل آماده افتتاح شود
ادامه مطلب

استاد دانشگاه صنعتي اميركبير جايزه انجمن جهاني بتن را كسب كرد

عضو هيات علمي دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست دانشگاه صنعتي اميركبير جايزه (‪ )awavd‬از بزرگترين انجمن بتن جهان را كسب نمود.
به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير ، علي اكبر رمضانيانپور استاد دانشكده مهندسي عمران و رئيس مركز تحقيقات تكنولوژي و دوام بتن دانشگاه صنعتي اميركبير را به علت انجام كارهاي ارزشمند در زمينه تكنولوژي بتني نظير: چاپ ‪ ۴۵‬كتاب، ‪ ۲۸۵‬مقاله در مجلات و كنفرانسهاي بين‌المللي ، ثبت ‪ ۱۲‬اختراع، عضو مجامع علمي، ملي و بين المللي ، مدرس دانشگاههاي ايران و خارج، مشاوره پروژه‌هاي مهم بتني كشور، برنده جوايز مختلف بين‌المللي و خدمات ‪ ۳۴‬ساله در زمينه بتن به عنوان محقق برجسته انتخاب نمود.
انجمن بتن آمريكا (‪Amercan Concrete Institute(‬يا ‪ ACI‬كه بزرگترين انجمن بتن جهان است ساليانه كنفرانسهاي بين‌المللي بتن را در نقاط مختلف دنيا برگزار مي‌نمايد و هر سال يك تا ‪ ۲‬نفر را در سطح جهان كه كارهاي ارزشمندي در زمينه بتن انجام داده باشند توسط يك كميته بين‌المللي انتخاب و جايزه ويژه‌اي در كنفرانس آن سال به آنها اهدا مي‌نمايد.
اين افراد بايد به عنوان سخنران ويژه مقاله‌اي نيز در جلسه اختتاميه كنفرانس ارائه نمايند.
از اين استاد دانشگاه صنعتي اميركبير در كنفرانس پيشرفتها در تكنولوژي بتن كه در روز ‪ ۲۳‬مهرماه در اسپانيا كه توسط ‪ Canmet/ACI‬برگزار مي‌شود قدرداني مي‌شود.
ادامه مطلب

قول نظام مهندسي به منظور صدور شناسنامه فني براي ساختمان‌هاي2500متر

قول نظام مهندسي به منظور صدور شناسنامه فني براي ساختمان‌هاي2500متر معاون شهردارتهران: قبل ازانعقاد توافقنامه با نظام مهندسي بايد توانمنديشان را بررسي مي‌كرديم
معاون شهرسازي شهردار تهران گفت: بهتر بود شهرداري تهران قبل از انعقاد توافقنامه بين نظام مهندسي و شهرداري، توانمندي نظام مهندسي را بررسي مي‌كرد، تا مشخص شود كه آيا سازمان نظام مهندسي استان تجربه و سخت‌افزاري‌هاي لازم براي صدور شناسنامه فني ساختمان را دارد يا نه؟
هيربد معصومي در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه اجراي ماده 33 قانون نظام مهندسي در ساخت و ساز و صدور شناسنامه فني ساختمان تاكنون نواقصي داشته و معطل باقي مانده است، اظهار كرد: متاسفانه سازمان نظام مهندسي استان تهران، آمادگي لازم را براي اجراي ماده 33 و صدور شناسنامه فني ساختمان براي ساختمان‌هاي سه هزار متر و كمتر از اين ميزان نداشت.
وي با بيان اين كه بهتر بود، شهرداري تهران قبل از تاييد توافقنامه بين نظام مهندسي و شهرداري توانمندي نظام مهندسي را بررسي مي كرد، اضافه كرد: بايد بررسي مي‌شد كه آيا سازمان نظام مهندسي استان تجربه اين شرايط و سخت‌افزاري‌هاي لازم را دارد يا نه؟
معاون شهرسازي شهردار تهران با تاكيد بر اين كه در جريان اجرا نشدن صدور شناسنامه فني ساختمان هيچ يك از دو طرف شهرداري و سازمان نظام مهندسي مقصر نيستند، ادامه داد: شهرداري وظيفه صدور پروانه براي ساختمان دارد و ما تلاش مي‌كنيم، فرايند صدور پروانه حداقل زمان ممكن را داشته باشد، اما عليرغم توافق اوليه و تلاش شهرداري تهران، اين فرايند طولاني شده و اعتراض مردم را به همراه داشته است.
وي اضافه كرد: متاسفانه شهروندان در جريان طولاني شدن روند صدور پروانه و شناسنامه فني تنها شهرداري را مقصر مي‌شناسند و روند اعتراضات آن‌ها به شهرداري زياد بوده است.
معصومي در پاسخ به سوالي در رابطه با رفع مشكل توافق بين شهرداري و تركيب جديد سازمان نظام مهندسي، خاطر نشان كرد: سازمان نظام مهندسي همواره از شهرداري تهران تقاضاي كمك و همكاري داشته تا وظيفه نظارت و كمك به اجراي ضوابط مقررات ملي ساختمان هر چه بهتر صورت گيرد.
وي تصريح كرد: شهرداري تهران همواره اين كمك را نسبت به سازمان نظام مهندسي داشته است و در آينده نيز ادامه خواهد داشت، اما مشروط به اين كه توافقنامه چهار جانبه شهرداري تهران و ساير نهادهاي مرتبط در مورد صدور شناسنامه فني ساختمان و اجراي ماده 33 رعايت شود.
معاون شهرسازي شهردار تهران با بيان اين كه قرار بود هر شش ماه يك‌بار به صورت مرحله‌اي صدور شناسنامه فني براي ساختمان‌هاي سه هزار متر و پايين‌تر از اين بنا انجام شود، توضيح داد: متاسفانه به دليل تاخير در اجراي اين توافق، هنوز صدور شناسنامه به ساختمان‌هاي با مساحت كمتر از سه هزار متر نرسيده و در آخرين نشست با سازمان نظام مهندسي استان قول داده شد كه شرايط براي صدور شناسنامه فني ساختمان در مساحت‌هاي دو هزار و 500 متر مربع را هم آماده كنند كه ما اميدواريم اين قول هر چه زودتر محقق شود.
به گزارش ايسنا، حمزه شكيب ـ رييس كميسيون توسعه وعمران شوراي شهر تهران ـ دي ماه سال گذشته در تذكري نسبت به لغو تفاهمنامه چهارجانبه شناسنامه فني و ملكي ساختمان كه در آذر ماه سال 86 به امضاي وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان نظام مهندسي و شوراي شهر تهران و شهرداري رسيده بود، اعتراض كرده بود.
وي در در يكصد و پنجاه و چهارمين جلسه شوراي شهر تهران تاكيد كرد كه بايد از دي ماه سال 86 ساختمان‌هايي با مساحت 1500 مترمربع پس از ساختمان‌هايي با مساحت سه هزار و دو هزار و 500 متر، تحت پوشش فرايند اين توافقنامه قرار مي‌گرفتند، در حالي كه اجراي توافق‌نامه در مساحت‌هاي بالاي سه هزار متر مربع متوقف باقي مانده است.
وي تصريح كرد: چنانچه در اجراي اين توافقنامه مشكلي به وجود آمده بود، بهتر بود شهرداران مناطق و شهردار تهران، ناتواني سازمان نظام مهندسي در اجراي توافق و ساير مسايل مرتبط را در جلسه‌اي با دعوت از مسوولان ذيربط مطرح مي‌كردند.http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

با برگزاري نخستين مسابقه زيبايي شناسي بتن خاورميانه مسابقات دانشجويي انجمن بتن ايران در هفت رشته برگزار مي‌شود

رييس كميته آموزشي انجمن بتن ايران از برگزاري هفتمين دوره مسابقات دانشجويي انجمن بتن ايران در هفت رشته از جمله مسابقه زيبايي شناسي بتن در معماري از نهم مهرماه خبر داد كه اين بخش از رقابت‌هاي دانشجويي بتن براي نخستين بار در خاورميانه برگزار مي‌شود.
مهندس نيما امينيان در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص ديگر بخش هاي مسابقات خاطر نشان كرد: مسابقه بتن سبك پر مقاومت، مسابقه درصد وزني جذب آب و مقاومت ويژه الكترونيكي بتن، قاب محافظ تخم مرغ (EPD)، مسابقه پوستر يا پايان نامه برتر دانشجويي، مسابقه كتبي تكنولوژي بتن و مسابقه سخنراني علمي دانشجويان با موضوع بتن و محيط زيست، از ديگر بخش هاي اين مسابقات مي باشند كه روز پنج‌شنبه نهم مهرماه در دانشگاه آزاد اسلامي كرج برگزار مي‌شود.
وي با اشاره به اين كه بهترين روش فرهنگ سازي از پايين به بالا است، خاطر نشان كرد: هنگامي كه ابتدا دانشجويان را وارد يك بحث فرهنگي كنيم، وقتي كه وارد بازار مي‌شوند، با آن آشنا هستند و پيرو اين قضايا سعي كرديم دانشجويان را در زيباشناسي بتن از طريق اين مسابقات درگير كنيم و براي اولين بار در خاورميانه مسابقه كاربرد بتن در معماري را تعريف كرديم و مهمتر اين كه دانشجويان معماري و عمران را كنار هم قرار داديم كه هم با موضوعات زيباشناسي و هم با بحث‌هاي مقاومتي بتن آشنا شوند.
رييس كميته آموزشي انجمن بتن ايران با اشاره به اينكه بتن دومين ماده پر كاربرد بر روي زمين است تصريح كرد: پس از آب كه اولين ماده پر كاربرد بر روي زمين است و با پيشرفت دانش و فن‌آوري، دگرگوني نيازها و خواسته‌هاي مردم از همه چيز به ويژه بتن،‌ گسترش استفاده از بتن در زير ساختهاي شهري و توسعه مراكز تحقيقاتي اكنون يك دوم تا دو سوم زير ساختهاي شهري از بتن است و توليد سرانه بتن در جهان در سال 2007 به يك ميليون تن رسيد. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۲۹, یکشنبه

عید سعید فطر مبارک

عید سعید فطر مبارک
ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۲۴, سه‌شنبه

تغییر کاربری بیشترین آمار تخلفات ساختمانی

تغییر کاربری بیشترین آمار تخلفات ساختمانی

نگهبان مدیر کل امور اجرایی کمیسیونهای ماده 100 شهرداری تهران گفت: تغییر کاربری آمار 57 درصد تخلفات ساختمانی را به خود اختصاص داده است که در سه ماه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.
در سه ماه اول سال جاری صدور مجوز ساخت واحد مسکونی در پایتخت کاهش چشمگیری داشت و تعداد پروانه های ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد کاهش داشته است .
در سه ماه ابتدای امسال تعداد تخلفات در موضوع تراکم مسکونی 19 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است و تخلف مازاد بر تراکم نیز با کاهش 28 درصدی روبرو بوده است .
بیشترین آمار تخلفات را در زمینه تغییر کاربری است وتغییر کاربری آمار 57 درصد تخلفات ساختمانی را به خود اختصاص داده است که در سه ماه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.میزان بیشترین تخلفات ساختمانی پس از تغییر کاربری موضوع مازاد بر تراکم با 30 درصد بوده است و کمترین آن مربوط به تخلف در حد تراکم با سهم 13 درصد از کل تخلفات بوده است.

ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۲۱, شنبه

طراحي فيوز سازه‌اي براي هدايت خسارت در خطوط لوله در زلزله

طراحي فيوز سازه‌اي براي هدايت خسارت در خطوط لوله در زلزله
خبرگزاري فارس: فيوز سازه‌اي خاص براي هدايت خسارت در خطوط لوله تحت اثر زلزله در يك طرح پژوهشي به همت هادي كلوت در پژوهشگاه زلزله‌شناسي طراحي شد.
خطوط لوله در معرض حركت بزرگ زمين نظير گسل، زمين لغزش، روانگريي، نشست قرار دارند. زلزله‌هاي گذشته نشان داده‌اند كه خسارات خطوط لوله عمدتاً به خاطر اين تغييرشكل‌هاي بزرگ زمين هستند. از طرف ديگر گسترش آسيب و شدت آن در خطوط لوله در اثر اين عوامل بسيار زياد بوده و معمول اين امكان وجود ندارد كه با مقاوم‌سازي خط لوله مانع وقوع چنين آسيب‌هايي شود. بنابراين منطقي به نظر مي‌رسد كه خسارات را به تعداد كمي نقاط از پيش تعيين شده هدايت كرد تا اينكه اجازه داد در تعداد زيادي نقطه نامعلوم از سيستم پخش شود. ‌در اين پايان‌نامه استفاده از نقاط ضعف اختياري به عنوان فيوزسازه‌اي در خطوط لوله مورد بررسي قرار گرفته است. هدف از پايان‌نامه معرفي يك فيوز ساده براي خطوط لوله و بررسي كارايي و تأثير آن در جلوگيري از وقوع آسيب‌هاي شديد در سيستم است. ايده اصلي براساس دانسته‌هاي مقاومت مصالح ايجاد تمركز تنش و كرنش در يك مقطع از پيش تعيين شده است. به همين منظور يك فيوز سازه‌اي ساده معرفي شده و خصوصيات مكانيكي و سازه‌اي آن با استفاده از تحليل‌هاي الاستو پلاستيك به منظور بررسي نحوه عملكرد و ميزان كارايي آن بررسي مي‌شوند. نتايج عددي نشان مي‌دهند كه فيوز پيشنهادي در جلوگيري از وقوع خسارت شديد در سيستم اصلي كاملاً مؤثر و كارا بوده و عملكرد رضايت بخشي دارد. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

حمايت از برنامه‌هاي بهسازي لرزه‌يي ساختمان‌ها در اولويت قرار گيرد

رييس پژوهشكده سازه پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با بيان اين كه حمايت از برنامه هاي بهسازي بايد در اولويت قرار گيرد گفت، اميدواريم با توجه به آيين نامه‌هاي تدوين شده موجود، روندي كه در اين رابطه آغاز شده با سرعت ادامه يابد.
دكتر عبدالرضا سروقدمقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار«علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره برنامه‌هاي بهسازي ساختمان عنوان كرد: بيشترين نگراني از كند شدن روند فعاليت‌هاي آغاز شده در حوزه است. به هر حال آيين‌نامه‌ها تدوين شده و مهندسان آموزش ديده اند و ارگانهاي اجرايي با كار آشنا شده‌اند.
وي افزود: در بعضي مواقع وقتي كاري شروع و چند سال هم طول بكشد و بازدهي كم باشد، تعداد ساختمان‌هايي كه بهسازي مي‌شوند، هم كم باشد براي تصميم گيران چنين حالتي پيش مي‌آيد كه كار پرخرج و زمان بري است و بنابراين بر روي آن زياد سرمايه‌گذاري‌ نمي‌كنند، در حالي كه اكنون كه سرمايه‌گذاري‌ انجام شده و همه چيز آماده است، بايد حمايت لازم ادامه پيدا كند.
سروقد مقدم در پاسخ به آنكه مقاومت لرزه‌يي ساختمان ها با بهسازي تا چه حد افزايش مي‌يابد، اظهار داشت: بيشتر بحث اين است كه از لحاظ مسايل اقتصادي توجيه دارد يا نه؟ يعني اگر ساختماني بهسازي شود چه ميزان هزينه را در بر دارد و از اول ساخته شود چقدر، لذا اگر بيش از 30 درصد هزينه داشته باشد، به سمت تخريب و نوسازي مي‌رويم، بر همين اساس اين امكان وجود دارد هزينه بالاتر توجيه داشته باشد، البته ساختمان‌هاي بهسازي شده مي‌توانند در زلزله‌هاي 5، 6 و حتي 7 ريشتري نيز مقاومت كنند.
وي در پايان درباره به كارگيري فن‌آوري الاستومرها نيز خاطر نشان كرد: چندين سال است كه از الاستومرها براي جداسازي لرزه‌يي استفاده مي‌شود، البته بر روي الاستومرهايي از نوع اليافي و يا از نوع اليافي با تيپ‌هاي مختلف كه هسته سربي دارند، نيز كارهايي صورت گرفته كه اينها همه تا به حال نمونه‌هاي آزمايشگاهي بوده است و در ايران در عرصه عمل از جداساز لرزه‌يي براي پل ها استفاده شده، ولي در زمينه ساختمان‌ها تنها در يكي دو مورد به عنوان مثال در شهر جديد پرند در بعضي از بلوك‌هاي ساختماني كارهايي شروع شده است. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

روش جديد طراحي سازه‌هاي نامتقارن بررسي شد

خبرگزاري فارس: روش جديد طراحي سازه‌هاي نامتقارن به همت محمد سيد علوي در يك پايان‌نامه پژوهشي در پژوهشگاه زلزله‌شناسي انجام شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، علي‌رغم تحقيقات فراوان در 2 دهه اخير هنوز محققان در مورد يك روش طراحي شكل‌پذير براي سازه‌هاي نامتقارن كه دقت و سادگي يك روش طراحي عمومي را داشته باشد به توافق نظر نرسيده‌اند. روش‌هاي طراحي موجود بر فرض رفتار الاستيك سازه‌ها استوار هستند و سعي مي‌كنند كه رفتار سازه‌ها را در مرحله نهايي پيش‌بيني كنند. روش طراحي جديدي كه در اين پروژه مورد بررسي قرارگرفته مبتني بر دو رفتار متفاوت سازه در مرحل الاستيك و پلاستيك است و هر يك را به طور جداگانه مورد بررسي و تحليل قرار مي‌دهد. در پروژه حاضر رفتار استاتيكي و ديناميكي 4 پلان با سختي پيچشي متفاوت براي قاب‌هاي يك طبقه و 4 طبقه مورد بررسي قرار گرفته است. پارامتر مهارشدگي تعريف شده و براي پلان‌هاي مختلف مورد محاسبه قرارگرفته است. يك پلان مهار نشده پيچشي و 3 پلان مهار شده پيچشي با مهارشدگي‌هاي متفاوت مورد تحليل قرارگرفته‌اند. در اين پايان‌نامه تغيير مكان‌هاي در سمت پلان (ديوارهاي دو انتهاي پلان) محقق شده دو سوي پلان مورد بررسي قرارگرفته است. همچنين در تحليل‌هاي ديناميكي از شتاب نگاشت‌هاي ناقان و طبس و منجيل كه به مقداري يكسان و مناسب نرمالايز شده بودند، استفاده شده است. نتايج به دست آمده نشان مي‌دهد كه سازه‌هاي مهار شده پيچشي در تحقق اهداف طراحي بسيار موفق بوده و رفتار متفاوت‌تري را نسبت به سازه‌هاي مهار نشده پيچشي دارند و اين رفتار با افزايش پارامتر مهارشدگي بهبود مي‌يابد. همچنين با افزايش پارامتر مهار شدگي رفتار ديناميكي و استاتيكي بر يكديگر بهتر منطبق مي‌شوندhttp://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

پروانه ساختمان‌هاي بالاتر از ‪ ۲۵۰۰‬متر زيربنا توسط نظام مهندسي صادر مي شود

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران از صدور پروانه براي ساختمان‌هاي بالاتر از ‪ ۲۵۰۰‬متر زيربنا توسط سازمان نظام مهندسي خبر داد و گفت:
شهرداري اين آمادگي را دارد كه تاييد نقشه‌هاي ساختماني با متراژ پايين تر را نيز به اين سازمان واگذار كند.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي شهرداري تهران، هيربد معصومي با بيان اينكه اين معاونت در چند ماه گذشته تعامل بسيار خوبي با سازمان نظام مهندسي استان تهران داشته است، افزود: در اين راستا و به منظور اجراي ماده ‪ ۳۳‬و توافق نامه چهار جانبه مي‌بايست صدور پروانه ساخت و سازهاي بالاي ‪ ۳۰۰۰‬مترمربع پس از تاييد نقشه‌هاي معماري، سازه و ساير نقشه ها، توسط سازمان نظام مهندسي استان باشد ، اما واقعيت اين بود كه در ابتدا اين سازمان آمادگي لازم براي اين كار را نداشت.

وي افزود: سازمان نظام مهندسي هم اينك آمادگي خود را براي اين اقدام در ساختمان‌هاي بالاتر از ‪ ۲۵۰۰‬متر مربع زيربنا اعلام كرده و اميدواريم با آغاز اين روند، بتوان شاهد ارتقاي كيفي ساخت و ساز در تهران باشيم.

معصومي با اشاره به اينكه اين رويه مي‌بايست براي متراژهاي پايين تر هم به كار گرفته شود افزود: شهرداري تهران آماده است، پس از ايجاد آمادگي كامل در سازمان نظام مهندسي، تاييد همه نقشه‌هاي ساختمان را به اين سازمان واگذار كند، مشروط بر اينكه روند كار با سرعت انجام شود.

وي با تاكيد بر ارتباط دو سويه و مناسب شهرداري و سازمان نظام مهندسي، افزود: سرعت بخشي در كار صدور پروانه يكي از اهداف و اولويت‌هاي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران است و اميدواريم در اقداماتي كه انجام مي شود، اين موضوع مورد توجه قرار گيرد .
ادامه مطلب

فروريختن داربست فلزي ساختمان در حال ساخت در اراک

فروريختن ميله هاي فلزي داربست در ساختمان 6 طبقه در حال ساخت در اراک به منازل اطراف آن خسارت زد . دراين حادثه که 20 شهریور و ساعت 15 امروز به وقوع پيوست ، ميله هاي فلزي داربست برروي سه منزل اطراف اين ساختمان فروريخت و خساراتي به منازل و شبکه برق اطراف آن وارد کرد . در اين اتفاق به کسي آسيب نرسيد . کارشناس آتش نشاني اراک علت اين حادثه را استاندارد نبودن داربست و رعايت نکردن اصول فني و ايمني در نصب آن اعلام کرد . خسارت وارد شده در دست بررسي است .
ادامه مطلب

امکان استفاده از آسفالت رنگی با کاربری ترافیکی و تزئینی


مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران گفت: در حال حاضر دانش فنی و پتانسیل تولید آسفالت رنگی در تهران وجود دارد و بر حسب تقاضا قابلیت اجرا دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود نصر آزادانی افزود: در حال حاضر دانش فنی و پتانسیل تولید آسفالت رنگی در کشور وجود دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
این مقام مسئول افزود : آسفالت رنگی در مکانهایی که توجیه اجرایی و همچنین تقاضا وجود داشته باشد قابل اجراست و محدودیتی برای این کار نیست.
نصرآزادانی خاطرنشان کرد: آسفالت رنگی علاوه بر قابلیت ترافیکی، قابلیتهای تزئینی نیز دارد.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران همچنین در مورد استفاده از آسفالت به وسیله بازیافت سرد گفت : قیمت تمام شده وغیرواقعی آسفالت گرم، استفاده مجدد از تراشه های آسفالتی را توجیه ناپذیر ساخته بود که در حال حاضر امکان استفاده از تراشه های آسفالتی به صورت گرم و سرد وجود دارد.
نصر آزادانی خاطرنشان کرد : با استفاده از بازیافت سرد مرحله حمل نخاله در روشهای قبلی حذف می شود و همچین سرعت عملیات اجرایی نیز بیشتر می شود.
به گفته مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران استفاده از آسفالت توسط بازیافت سرد در محورهای آزادگان بزرگراه شهید بابایی وبزرگراه آسیا به کار گرفته شده است.http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۲۰, جمعه

مطالب به مناسبت سالروز شهادت جانسوز مولاى متقيان اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السلام)

ادامه مطلب

عکس از خانه حضرت علی (ع) و محل ضربت خوردن ایشان

عکس از خانه حضرت علی (ع) و محل ضربت خوردن ایشان








منبع: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و تابناک http://www.mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

سالروز شهادت جانسوز مولاى متقيان اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السلام)

Heartfelt condolences to all Muslims of the world especially the Shias on the occasion of the
martyrdom of the Commander of Faithful, Ali – peace be upon him

سالروز شهادت جانسوز مولاى متقيان اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السلام) را به پيشگاه مقدس حضرت بقية الله الاعظم (عجل الله فرجه) و امت اسلامى و شيعيان جهان تسليت عرض مى نماييم
(تهدّمت والله اركان الهدى، وانفصمت العروة الوثقى).عظّم الله اجورنا واجورکم ، ونقدم تعازينا لمولانا صاحب العصر والزمان حجة بن الحسن العسكري (عجل الله تعالى فرجه الشريف) وللامة الاسلامية وشيعة أهل البيت (عليهم السلام) بمناسبة شهادة مولى الموحدين وامام المتقين وقائد الغر المحجلين الامام أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب (عليه السلام)
http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۱۸, چهارشنبه

متروي دبي راه اندازي شد

پس از چهار سال و طي موانعي بر سر راه احداث راه آهن شهري دبي، چهارشنبه شب با حضور شيخ محمد بن راشد آل مكتوم نخست وزير امارات و حاكم دبي راه اندازي شد .

مترو دبي با هزينه ‪ ۲۸‬ميليارد درهم ( ‪ ۷ /۶‬ميليارد دلار) و در طول چهار سال به طول ‪ ۵۲‬كيلومتر ساخته شده است .

‪ ۴۹‬ماه پيش ساخت مترو دبي آغاز شد و براي تكميل اين طرح حدود ‪ ۳۰‬هزار كارگر در قالب ‪ ۱۵۴‬شركت پيمانكاري در آن فعاليت مي‌كردند.

مقامات امارت دبي اميدوارند با راه اندازي اين طرح از ترافيك سنگين اين شهر كاسته شود.

هر قطار اين مترو شامل شش واگن است كه افراد زير پنج سال ، دانش آموزان ، دانشجويان و افراد مسن از پرداخت بهاي بليت معاف هستند.

چهارشنبه شب پس از طي تشريفات مراسم افتتاح ، نخستين قطار شهري دبي توسط شيخ محمد بن راشد در ساعت ‪ ۷:۴۵‬دقيقه راه اندازي شد.

طبق ارزيابي‌هاي به عمل آمده به دليل طولاني شدن طرح و پيش آمدن برخي حوادث و موانع بر سر اجراي طرح ، هزينه‌اي بالغ بر‪ ۵ /۲‬ميليارد درهم ( /‪۴‬ ‪ ۱‬ميليارد دلار) اضافه به سازندگان آن تحميل شده است. http://mahdihashemi.blogspot.com/

ادامه مطلب

شبکه متروي دوبي امروز افتتاح مي شود

دوبي روز چهارشنبه، در تلاش براي کاهش وابستگي مردم به خودروهاي شخصي و کاهش بار ترافيک، شبکه متروي خود را افتتاح مي کند. با راه اندازي شبکه متروي دوبي، اين شهر نخستين شهر در منطقه نفت خيز خليج فارس خواهد بود که از خطوط مترو به عنوان يکي از گزينه هاي حمل و نقل استفاده مي کند. قطارهايي که از ايستگاه مترو خارج مي شوند، براي نخستين بار مسافران را در طول "خطوط قرمز" جابجا مي کنند و قرار است "خطوط سبز" نيز در تابستان سال دو هزار و ده راه اندازي شود. اين در حاليست که در بحبوحه تبليغات گسترده رسانه ها، فقط شخصيت هاي مهمي که براي شرکت در مراسم افتتاح متروي دوبي دعوت شده اند، مي توانند عصر امروز از مترو استفاده کنند و خدمات مترو از فردا به روي عموم باز خواهد بود. بيش از يک ميليون وسيله نقليه در دوبي تردد مي کنند و خودروها و اتوبوس ها هشتاد و هشت درصد اين تعداد را شامل مي شوند . اين به ان معناست که از جمعيت بين يک ميليون و ششصد هزار تا حدود دو ميليون نفري دوبي، از هر دو نفر يک نفر خودرو دارد. ايد منتظر ماند و ديد ايا دارندگان خودرو براي کنار گذاشتن خودروهاي خود و استفاده از قطارهاي مترو، تشويق خواهند شد يا خير. بنزين در دوبي همچون ديگر بخش هاي هفت امير نشين امارات عربي متحده يارانه اي است و دريافت وام خودرو نيز تا همين اواخر اسان بود که اين مسئله از جذابيت وسايل حمل و نقل عمومي مي کاهد. سازمان حمل و نقل و جاده هاي دوبي اعلام کرده است همه افراد توانايي پرداخت هزينه بليط مترو را خواهند داشت و جابجايي از يک سر خطوط قرمز به طول پنجاه و دو کيلومتر به سوي ديگر ان، پنج مميز هشتاد درهم (يک و نيم دلار) خواهد بود. به گزارش خبرگزاري فرانسه از دوبي، در حاليکه فعاليتها براي ساخت خطوط مترو در دوبي در سال دو هزار و پنج اغاز شد فقط نه ايستگاه از بيست و نه ايستگاه ان طبق برنامه راه اندازي خواهند شد هر چند که نود درصد فعاليتهاي ساختماني در ايستگاه هاي تکميل نشده انجام شده است. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۱۵, یکشنبه

مهندسی عمران

ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۱۴, شنبه

خرید پستی نرم افزار های عمران ومعماری



ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۱۲, پنجشنبه

تولید سیمان رنگی ،نخستین بار در ایران

تولید سیمان رنگی ،نخستین بار در ایران
این سیمان در حال حاضر در سه رنگ قرمز سبز و زرد و با طیف رنگی مشخص تولید شده که تا 10 رنگ دیگر قابل افزایش است.
پژوهشگریزدی برای نخستین باردرایران سیمان رنگی ساخت.


به گزارش واحد مرکزی خبرعلی امیر ارجمند با استفاده از مواد اولیه بومی شده و با بهره گیری از روش ذوب و زینترینگ و رنگ دانه های ویژه سیمان رنگی ، موفق به تولید سیمان رنگی شده است.

این مخترع یزدی ،افزایش مقاومت پس از گیرش نهایی ،مقاومت زیاد در برابر نور خورشید و اشعه یو وی ، ارزان بودن قیمت تمام شده به میزان یک سوم قیمت سیمانهای رنگی خارجی ، همچنین استفاده از مواد اولیه داخلی در تولید آن را از مهمترین مزایای این سیمان رنگی در مقایسه با مشابه خارجی آن برشمرد.

این سیمان در حال حاضر در سه رنگ قرمز سبز و زرد و با طیف رنگی مشخص تولید شده که تا 10 رنگ دیگر قابل افزایش است.

به گفته وی این اختراع دراداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی کشوربه شماره ثبت اختراع 57146 درتاریخ 26

کار تولید این سیمان رنگی درگروه سرامیک صنعتی جهاد دانشگاهی استان یزد انجام شده است.

این مخترع یزدی برای تولید این سیمان رنگی که مطابق با استانداردهای بین المللی است ، دوسال وقت صرف و بیش از 200 میلیون ریال هزینه کرده است.
http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۱۱, چهارشنبه

شيوه جديدي براي توليد نانوكامپوزيت‌هاي پليمر-خاك رس ارائه شد

پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس، روشي نوين براي ساخت نانوكامپوزيت‌هاي پليمر- خاك رس معرفي كرده‌اند كه با استفاده از آن مي‌توان اين گونه نانوكامپوزيت‌ها را با ساختاري مطلوب تر و قابل پيش بيني، نسبت به انواع قبلي آن توليد كرد.
به گزارش روز دوشنبه ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، براي رسيدن به حداكثر خواص مطلوب نانوكامپوزيت‌ها لازم است خاك رس به صورت -از هم گسيخته> در ماتريس پليمري به طور يكنواخت توزيع شود.
براي تهيه نانوكامپوزيت‌هاي پليمر- سيليكات لايه‌اي (خاك رس) روش‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود كه در روش نوين پليمريزاسيون راديكالي انتقال اتم درجا مي‌توان شرايط واكنش را تنظيم كرده و به نانوكامپوزيت‌هايي با ساختار -از هم گسيخته> دست يافت، در حالي كه در ساير روش ها، نانوكامپوزيت‌ها غالبا ساختار -در ميان لايه اي> دارند.
از ديگر مزيت‌هاي اصلي اين روش، در مقايسه با روش‌هاي ديگر، مي‌توان به تهيه نانو كامپوزيت‌هاي پليمر-خاك رس با ساختار پيش بيني شده، اشاره كرد.
دكتر مهدي عبداللهي، از جمله پژوهشگراني است كه در سنتز نانوكامپوزيت‌هاي نامبرده از روش -پليمريزاسيون راديكالي انتقال اتم درجا> استفاده كرده است.
عبداللهي گفت: از نانوكامپوزيت‌هاي سنتز شده در اين تحقيق مي‌توان در روكش ها، چسب ها، آميزه‌سازي پليمرها به عنوان سازگاردهنده ، ساخت مواد هيبريدي آلي/ معدني، پيل سوختي به عنوان غشا و در انواع پليمريزاسيون‌هاي ناهمگن به عنوان ماده فعال سطحي و امولسيفاير استفاده كرد.
جزئيات اين پژوهش كه با راهنمايي دكتر محمدعلي سمسارزاده انجام شده، در مجله‪ European Polymer Journal(‬جلد ‪ ،۴۵‬صفحات ‪ ،۹۸۵ -۹۹۵‬سال ‪ (۲۰۰۹‬منتشر شده است.
ادامه مطلب

عمليات سازه‌اي بزرگراه دو طبقه امام علي(ع) تا پايان سال تمام مي‌شود

عمليات سازه‌اي بزرگراه دو طبقه امام علي(ع) تا پايان سال تمام مي‌شود
مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران گفت : دو طبقه كردن اتوبان امام علي (ع) از پل آغاز تا جاده دولت آباد برنامه ريزي شده كه عمليات اجرايي براي يك كيلومتر آن در حال انجام و ساير بخش‌هاي آن در دست مطالعه است .
به گزارش خبرنگار ايرنا از روابط عمومي شهرداري تهران مسعود نصر آزاداني با اشاره به اجراي طرح دو طبقه كردن اتوبان امام علي (ع) از خيابان پيروزي تا خيابان شهيد محلاتي افزود : عمليات اين بخش از اتوبان به سرعت در حال اجراست.
وي هزينه بالاي رفع معارض را از دلايل دو طبقه‌اي كردن اين اتوبان دانست و افزود: بخشي از اين طرح واقع در خيابان پيروزي تا محلاتي به طول يك كيلومتر ،به عنوان تجربه اول اجرا مي‌شود.
به گفته مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران ، در صورت تامين منابع مالي ، پس از مراحل مطالعاتي ،عمليات اجرايي ساير بخش‌هاي اين بزرگراه نيز انجام مي‌شود.
ادامه مطلب

عموم مردم می توانند از برج میلاد بازدید کنند

ایثارگران و عموم مردم می توانند از برج میلاد بازدید کنند
مدیرعامل شرکت یادمان سازه از آزادبودن بازدید عموم مردم به ویژه خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران از برج میلاد خبر داد. سیدحسن موسوی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، ضمن بیان این مطلب، گفت: در حال حاضر هیچ ممانعتی برای افرادی که قصد بازدید از برج میلاد را داشته باشند وجود نداشته و بازدید از این برج طی روزهای هفته امکان پذیر است. وی با رد هرگونه ادعایی مبنی بر آماده نبودن برج میلاد برای بازدید و در واکنش به اخبار نادرستی که در این زمینه منتشر می شود، خاطرنشان کرد: تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان بازدید از برج میلاد 2 روز در هفته و از ساعت 18 الی 20 انجام می شد که با شروع ماه مبارک رمضان ساعت بازدید از برج به دلیل مقارن شدن با اذان مغرب به 16 الی 18 تغییر کرده است. مدیرعامل شرکت یادمان سازه تصریح کرد: این در حالی است که هم اکنون بازدید از برج میلاد 3 روزه در هفته و از طریق مساعدت های روابط عمومی برج انجام می گیرد. وی همچنین یادآور شد: این بازدیدها برای افرادی که در گذشته و از طریق اینترنت ثبت نام کرده بودند به راحتی امکان پذیر است ضمن آن که پس از اتمام بازدید افرادی که قبلا ثبت نام کرده بودند، سری جدید ثبت نام با تسهیلات بهتر انجام خواهد گرفت. به گفته موسوی این شرکت در تلاش است تا شرایط برقراری شرایط استفاده عموم مردم توسط حمل و نقل عمومی به منظور بازدید از برج را هرچه سریع تر مهیا سازد.
http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

موفقيت متخصصان ايراني در مقاوم سازي سازه‌هاي بتني و فلزي با كامپوزيت

رييس موسسه كامپوزيت ايران از موفقيت متخصصان ايراني در تجاري سازي دانش فني «مقاوم سازي سازه‌هاي بتني و فلزي با كامپوزيت» در كشور خبر داد.
دكتر محمود مهرداد شكريه، رييس موسسه كامپوزيت ايران با اعلام اين مطلب به خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: مقاوم سازي سازه‌هاي فرسوده بتوني و فلزي از طرح‌هايي است كه در بازار جايگاه مناسبي پيدا كرده و طرح‌هايي در زمينه مقاوم‌سازي سازه‌ها با استفاده از كامپوزيت با همكاري شركت‌هاي مجري در پروژه پل راه آهن قاسم آباد يزد و تاسيسات بتني پالايشگاه نفت آبادان با موفقيت اجرا شده كه با گذشت ماه‌ها از اجراي آنها بدون هر گونه مشكل در حال بهره برداري هستند.
وي خاطرنشان كرد: فعاليت‌هاي موسسه كامپوزيت ايران جهت تجاري سازي اين پروژه تحقيقاتي كه از سال 1379 در كشور انجام شد، پس از تلاش بي وقفه اين موسسه به نتيجه رسيد و هم اكنون در بازار كشور در حال توسعه مي باشد.
مهرداد شكريه با اشاره به تلاش‌هاي موسسه كامپوزيت ايران براي گسترش نظامند كاربرد كامپوزيت‌ها در كشور خاطر نشان كرد: در اين راستا آيين‌نامه‌ ملي 345 در ارتباط با استفاده از مواد كامپوزيتي در جهت تقويت سازه‌هاي بتوني و آيين‌نامه تقويت لوله‌هاي فرسوده گاز به وسيله مواد كامپوزيتي به ترتيب در سازمان مديريت و برنامه ريزي و مركز تحقيقات گاز ايران تدوين شد و هم اكنون به عنوان آيين نامه هاي ملي در كشور مورد بهره برداري شركت هاي اجرايي است.
استاد دانشگاه علم و صنعت ايران در پايان با اشاره به راه‌اندازي كانون مواد و محصولات كامپوزيت در معاونت علمي و فن‌اوري رياست جمهوري و پنج برابر شدن سرانه مصرف كامپوزيت در كشور طي 13 سال اخير گفت: سرانه مصرف كامپوزيت در كشورهاي پيشرفته حدود سه كيلوگرم است كه مي‌توانيم با توليد انواع پليمر و مواد اوليه كامپوزيتي ضمن افزايش سرانه مصرف داخلي به صادرات اين مواد كه داراي ارزش افزوده بالايي مي‌باشد، بپردازيم.
ادامه مطلب

۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

اعلام زمان نتايج آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي 88

ادامه مطلب

ره آورد همگام شدن با فناوری روز ساختمان سازی

ره آورد همگام شدن با فناوری روز ساختمان سازی

اگرچه انبوهی از واحدهای مسكونی در شهرها سر به آسمان برافراشته ولی كیفیت و ایمنی آن مورد سوال كارشناسان فن بوده است.به گفته كارشناسان، معضل مسكن هنگامی حل می شود كه بتوان سالانه 750 هزار واحد مسكونی یعنی نیمی از نیاز مردم به مسكن را تامین كرد و این امر در كشورهای پیشرفته امكان نیافته است مگر با استفاده از فناوری هاي روز در ساخت و در این میان حتی اگر تقاضای جامعه به داشتن مسكن نیز لحاظ نشود، قرار گرفتن بیش از 90 درصد از پهنه كشور روی خط زلزله، نیاز به ساخت مسكن با مصالح سبك و مقاوم را بیشتر می كند.
درك ارزش انسانی و بهره وری 2 مقوله اصلی در صنعت ساختمان تولید صنعتی ساختمان و اجرای آن مستلزم آن است كه ابتدا 2 مقوله را به طور عمیق دریابیم و برپایه آن استراتژی صنعت ساختمان را تدوین كنیم كه یكی از آن ها درك صحیح ارزش انسانی است و دیگری بهره وری.
رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسكن و ساختمان خراسان شمالی با بیان این مطلب می گوید: كاهش قربانیان زلزله گویای اهمیت دادن به ارزش انسان است و از طرفی مدیریت هزینه و زمان نیز از اركان بهره وری است كه به واسطه صنعتی سازی محقق می شود. امین شكری با اشاره به آمار سازمان بهره وری و انرژی ایران می افزاید: در كشور ما به ازای هر متر مربع بنا، ماهانه 35 متر مكعب انرژی مصرف می شود در حالی كه این رقم در اروپا حداكثر 5/5 مترمكعب است.وی عنوان می كند: آمارها نشان می دهد سالانه در كشور به ساخت یك میلیون و 300 هزار واحد مسكونی نیاز داریم و بنابراین با مبحث اقتصاد در تولید مسكن مواجه شده ایم و باید برنامه ریزی برای تولید این حجم تقاضای مسكن انجام شود كه با انبوه سازی به شیوه صنعتی محقق می شود.وی صنعتی سازی را به معنای به كارگیری ابزارها، مصالح خاص در ایجاد بستر توسعه پایدار در حوزه مسكن بیان و عنوان می كند: سهم 55 درصدی تولید مسكن به شیوه انبوه سازی در كشور، زمینه ساز ورود جدی به مقوله تولید صنعتی ساختمان است.
به گفته وی، از مزایای تولید صنعتی در سطح اقتصاد كلان تاثیر مثبت آن بر تولید، اشتغال، بهبود توزیع درآمد، ثبات قیمت ها و تعادل تراز در عرضه و تقاضاست به طوری كه 15 درصد اشتغال مستقیم را نیز به دنبال دارد.
شكری اظهار می كند: در این میان نقش دستگاه های نظارتی در تدوین ضوابط و معیارهای فنی، تبیین فناوری های نوین ساختمان و الگوهای مفید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی بیان می كند: در خراسان شمالی نیز با توجه به ضریب 16/1 درصدی بعد خانوار به واحد مسكونی باید برنامه ریزی جدی توام با حمایت مسئولان استان انجام شود تا در آینده دچار مشكل در بحث مسكن نشویم.
وی تاكید می كند: بستر لازم برای پذیرش فناوری های مدرن در استان وجود دارد و امید است كه با حمایت مسئولان استانی سیاست های دولت مبنی بر سرعت بخشی به نهضت تولید مسكن، سهمی از تولید صنعتی ساختمان در خراسان شمالی را جذب و نسبت به ایجاد واحدهای تولید صنعتی با فناوری مدرن متناسب با اقلیم و فرهنگ بومی منطقه اقدام كنیم.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز می گوید: تغییر رویكرد استان از ساخت سنتی مسكن به سوی ساخت صنعتی آن كاملا محسوس است. نورعلی طالب زاده عنوان می كند: استفاده از فناوری های روز در ساخت مسكن موجب افزایش سرعت كار و كاهش هزینه ها می شود.
وی با تاكید بر این كه استفاده از مصالح سبك در ساختمان سازی به ویژه برای خراسان شمالی كه در پهنه ای زلزله خیز قرار دارد، باید همگانی شود می گوید: با رعایت اصول فنی و ضوابط مورد نیاز در اجرای كار ساختمانی و استفاده از مصالحی مانند تری دی پانل بتن آماده در بسیاری از ساختمان هایی كه در شهر بجنورد دیده می شود كاملا محسوس است.
وی ادامه می دهد: هم اكنون تعاونی هایی كه در ساخت مسكن فعالیت می كنند با شركت های ساختمانی كه از مصالح سبك مقاوم و پیشرفته استفاده می كنند قراردادهایی منعقد كرده اند.
كاهش مصرف انرژی و استفاده از فناوری های روز در ساختمان یكی از مزایای ساختمان هایی كه در ساخت آن از مصالح و فناوری ها روز استفاده شده، كاهش معنی دار مصرف انرژی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با بیان این مطلب می گوید: در حال حاضر ایران از كشورهایی است كه در زمینه مصرف انرژی گوی سبقت را از دیگر كشورها ربوده است در حالی كه می توان با استفاده از فناوری های روز، عایق بندی مناسب كف و دیوار و استفاده از مصالح نوین، مصرف انرژی را كاهش داد.مهندس گرمه تاكید می كند: علاوه بر كاهش مصرف انرژی، مقاوم سازی و سبك سازی ساختمان نیز با استفاده از این فناوری موجب كاهش 12 درصدی بار ساختمان می شود.وی با بیان این كه سازمان نظام مهندسی ساختمان، عضو كمیته بهینه سازی انرژی استان نیز است می افزاید: اجرای روش های نوین از جمله استفاده از پنجره های دوجداره، پكیج های دیواری و كف، قطعات پیش ساخته عایق بندی شده و تری دی پانل نقش عمده ای در كاهش مصرف انرژی و بار ساختمان و تاثیر عمده ای در اقتصاد كلان كشور دارد.وی با اشاره به 2 شاخص در سرعت و كاهش هزینه ها كه در ساختمان سازی و افزایش بهره وری موثر است، می گوید: استفاده از فناوری های نوین سرعت كار را تا 70 درصد افزایش می دهد، در استفاده از نیروی كار صرفه جویی می شود و میزان مصرف مصالح نیز كاهش می یابد و اگر زلزله ای نیز روی دهد، مصالح به كار رفته در ساختمان های صنعتی ساز، آوار نمی شود.وی اضافه می كند: اگرچه گرایش به استفاده از فناوری های نو در ساختمان سازی افزایش یافته است ولی روند افزایش آن كند است و مهم ترین دلیل آن نیز تقابل سنت و صنعت در زندگی انسان هاست و هر پدیده جدیدی هنگام ورود به جامعه به كندی مورد پذیرش قرار می گیرد. گرمه عنوان می كند: عمر مفید ساختمان در سال های گذشته 10 تا 15 سال بود كه با روش های نوین ساختمان سازی به 80 تا 100 سال نیز خواهد رسید و مصالح ساختمانی كه برای دوره های 5 تا 20 ساله طراحی می شود، اكنون دارای عمری بسیار طولانی است.وی تاكید می كند: در اجرای تاسیسات ساختمان نیز باید به روز بود و از فناوری های نو استفاده كرد. وی بیان می كند: به عنوان مثال اكنون به جای لوله های گالوانیزه از لوله های جدیدی استفاده می شود كه نه رسوب پذیر است و نه زنگ می زند و جلیك می بندد و فرمول شیمیایی آب را نیز عوض نمی كند.
90 درصد از پهنه كشور روی خط فعال زلزله ضرورت تولید ساختمان های صنعتی و مقاوم هنگامی بیشتر احساس می شود كه به قرار گرفتن 90 درصد از پهنه كشور بر خط فعال زلزله توجه شود.معاون عمرانی سازمان مسكن و شهرسازی خراسان شمالی با بیان این مطلب می گوید: بزرگ ترین فاجعه انسانی سال های اخیر وقوع زلزله بم در سال 82 بود و با توجه به این امر استفاده از مصالح سبك بسیار ضروری است.مهندس علی فخرایی اضافه می كند: تولید صنعتی ساختمان باعث كاهش هزینه های سوخت، افزایش كیفیت بهره گیری، كم كردن مصرف انرژی، افزایش عمر مفید ساختمان، تولید انبوه و در نتیجه كاهش چشم گیر قیمت و زمان در مدت اجراست.وی تاكید می كند: اگر كاهش زمان را تبدیل به سرمایه كنیم، در هزینه تمام شده به ما كمك می كند.وی با اشاره به این كه 27 سیستم به عنوان سیستم های نوین ساختمانی مورد تایید مركز تحقیقات ساختمان مسكن است كه تاییدیه فنی آن را 36 شركت ساختمانی از این مركز دریافت كرده اند، می گوید: باتوجه به این كه كشور، لرزه خیز است این موضوع اهمیت دارد كه از چه سیستم نوینی، در چه نقطه از كشور و متناسب با وضعیت زلزله استفاده می شود و این امر از الزامات طراحی و اجرای سیستم های نوین ساختمان است كه باید رعایت شود.وی تصریح می كند: از این تعداد سیستم قالب تونلی در كشورهای زلزله خیز و كشورهایی مانند كانادا، آمریكا، تركیه و مالزی كه به دنبال بلندمرتبه سازی هستند اجرا می شود و هزینه های این روش می تواند تا 40 درصد پالایش هزینه داشته باشد و برای پهنه های لرزه خیز مناسب است. فخرایی ادامه می دهد: سیستم دیگر اجرای قالب های سبك فولادی سرد نورد شده LSF است كه می توان از آن در مناطقی با خطر نسبی كم، متوسط و زیاد زلزله برای ساخت فنی ساختمان های 8 طبقه نیز استفاده كرد و از مزیت های آن كاهش زمان در مرحله اجرا، سبكی ساختمان و صرفه جویی موثر در مصرف انرژی است.وی با اشاره به استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی می گوید: این سیستم نیز از سیستم های تایید شده مركز تحقیقات وزارت مسكن است كه در استان، از آن استفاده می شود.وی در رابطه با ضرورت صنعتی سازی مسكن اظهار می دارد: رشد جمعیت، نرخ تخریب و استهلاك واحدهای مسكونی و شرایط اجتماعی نوین به شكلی است كه استفاده از صنعتی سازی مسكن را به عنوان ضرورتی ملی ایجاب می كند.وی تاكید می كند: مطالعات مشكل كمبود مسكن در كشورهای دیگر نشان داده است كه اكثر این كشورها با به كارگرفتن روش های صنعتی و تولید انبوه بر این مشكل فایق آمده و شرایط مطلوبی در این رابطه ایجاد كرده اند.
معاون سازمان مسكن و شهرسازی استان می گوید: مطالعات سند جامع مسكن كشور كه به عنوان سندی ملی تلقی می شود، تعادل نداشتن بین عرضه را بیان می كند و نباید بر این گمان بود كه با كاهش قیمت زمین و مسكن به نقطه ای رسیده ایم كه مشكل مسكن حل شده است. وی تصریح می كند: در ابتدای برنامه ریزی برای تولید مسكن هستیم و باید به گونه ای عمل شود كه با تجمیع تمام ظرفیت های ممكن مانند استفاده از فن آوری های نوین در ساختمان سازی بتوانیم آن گونه برنامه ریزی داشته باشیم كه با عمل به آن در افق 1400، به تعادل بین عرضه و تقاضای مسكن برسیم.
وی تصریح می كند: انبوه سازانی كه فن آوری های نوین در صنعت ساختمان را به كار گیرند، می توانند از امكانات دولتی مانند زمین و تسهیلات مناسب استفاده كنند.
وی اظهار می دارد: بر اساس تفاهم نامه ای كه بین وزارت مسكن و شهرسازی و كانون سراسری مسكن و ساختمان ایران منعقد شده آمده است انبوه سازانی كه از فن آوریهای نوین در ساختمان سازی استفاده كنند كه متناسب با ضوابط یعنی ارزان، سریع و مقاوم ساخته شود و دارای كیفیت برتر به لحاظ طراحی داشته باشد، می توانند از این تسهیلات استفاده كنند.
روزنامه خراسان http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

اعلام زمان نتايج آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي 88

نتايج آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد پنج شنبه 12-6-88 اعلام مي شود.
به گزارش روابط عمومي مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي، داوطلبان مي توانند از ساعت 10 روز پنج شنبه با مراجعه به سايت اعلام نتايج مرکز آزمون به نشاني www.azmoon.com کارنامه هاي خود را مشاهده کنند.
در پايان اين گزارش آمده است داوطلبان همچنين مي توانند هرگونه اعتراض احتمالي به نتيجه آزمون خود را از طريق پايگاه اينترنتي مرکز آزمون به نشاني www.azmoon.net ارسال و کد رهگيري جهت پيگيري اعتراض خود دريافت کنند.
ادامه مطلب
 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده