صفحات

۱۳۸۸ آذر ۹, دوشنبه

همه چیز درباره تونل توحيد



همه چیز درباره تونل توحيد

بزرگ‌ترين تونل شهري ايران در شرايطي گشايش مي‌يابد كه با توجه به ترافيك سنگين و نياز شديد بخشي از شهر به اتصال 2بزرگراه چمران و نواب صفوي، پروژه تونل توحيد داراي 2رشته تونل مجاور هم ( دو قلو ) و هر رشته داراي 3باند رفت و برگشت به طول 2136 متر است.

اين در حالي است كه اتصال اين دو بزرگراه (از ميدان توحيد تا ميدان جمهوري) تا سال 1377 بلاتكليف بود، اما با توجه به حساسيت، ترافيك سنگين و نياز شديد شهر به اتصال اين دو بزرگراه، شهرداري تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور براي مطالعه و بررسي اتصال اين دو بزرگراه كرد، در همين راستا در اواخر سال 1385 پيمانكار انتخاب و در 29/3/86 رسما عمليات اجرايي پروژه تونل توحيد شروع شد.

اين در حالي است كه با احتساب و برنامه زمان‌بندي شده، پروژه بايد در مدت 29 ماه از زمان عقد قرارداد اجرا، تكميل و بهره‌برداري شود كه همين مدت زمان تعيين شده براي انجام اين پروژه بزرگ با اين موقعيت مكاني و ويژگي‌هاي استثنايي، يك ركورد كم نظير در جهان براي كشور است. از ويژگي‌هاي خاص، مهم و منحصر به فرد اين پروژه، بايد به تلاقي تونل با خط 2و4 مترو اشاره كرد.

اين در شرايطي است كه در روند حفاري، تونل توحيد گاهي با ناپايداري خاك به‌ويژه در شمال شفت ميدان توحيد مواجه شده است كه اين امر كندي عمليات اجرا را در برداشته و همچنين در طول مسير حفاري به معارضاني از جمله لوله‌هاي آب شرب، تاسيسات شهري، رشته‌هاي متعدد قنات، كانال‌هاي فاضلاب و غيره برخورد كرده كه با تمهيدات لازم و دقت، موانع را رفع و روند اجرا درحال پيشروي است.

براي اجراي اين پروژه 6 كارگاه اصلي در نقاط مختلف: 1- رمپ شمالي، ابتداي خيابان باقر خان 2- ميدان توحيد 3- نيايش، بين توحيد و آزادي 4- تقاطع خيابان آزادي و توحيد 5- ميدان جمهوري 6- تقاطع خيابان آذربايجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه كاري در محل مستقر و فعال هستند.

از نكات بارز و قابل اهميت ديگر، توانمندي فني و تجربي 3هزار و 400 نفر پرسنل اجرايي در تونل توحيد و استفاده از 708 دستگاه تجهيزات سبك و سنگين مدرن درروند اجراي پروژه است.

در احداث و تجهيزات مورد استفاده در تونل توحيد از تكنولوژي و دانش فني و مهندسي روز بهره گرفته شده كه از جمله شامل 70 عدد جت‌فن، 11 اگزوز فن براي تهويه وخروج هواي آلوده و ورود هواي تازه به تونل، ژنراتورهاي اختصاصي و اضطراري برق كه درصورت قطع برق تهران و شبكه سراسري به‌صورت خودكار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق كند و تأمين روشنايي استاندارد و پيش‌بيني تنظيم نور طبيعي بيرون و نور مصنوعي داخل تونل (عدم‌خيرگي )، تعبيه شبكه‌هاي فاضلاب و همچنين نصب بيش از 3هزار شمع و بيش از 25هزار قطعه بتني و نصب سيستم هوشمند و محاسبه دقيق و مقاوم‌سازي‌ تونل در مواجهه با زلزله و تكان‌هاي تخريبي ناشي از گسل‌هاست.




تونل توحيد نخستين بزرگراه شمال به جنوب تهران است كه 2 بزرگراه شهيد چمران و شهيد نواب صفوي را به يكديگر متصل خواهد كرد.
با بهره‌برداري از تونل توحيد، مشكل ترافيك در حدفاصل تقاطع خيابان باقرخان و بزرگراه شهيد چمران و خيابان آذربايجان و بزرگراه شهيد نواب صفوي رفع مي‌شود كه صرفه‌جويي در مصرف بنزين و كاهش آلودگي‌‌هاي هوا، صوتي و بصري را نيز به دنبال خواهد داشت.

مشخصات تونل توحيد


نوع: دوقلو
طول: 2136متر
شيب متوسط طولي تونل: 4 درصد
تعداد خطوط عبوري از هر باند: 3
عرض خارجي: 30 متر
حداكثر عمق از سطح: سی و یک و نیم متر

شرایط کلی قرارداد


كارفرما: سازمان مهندسي و عمران شهر تهران
مدیریت طرح: شرکت مدیریت راهبردی ابنیه مهندسی ( مرام )
پیمانکار: شرکت ساختمانی پرلیت


اطلاعات قراردادي پروژه


مدیریت طرح: شرکت مدیریت راهبردی ابنیه مهندسی ( مرام (
پیمانکار : شرکت ساختمانی پرلیت
تاریخ انعقاد قرارداد ( ابلاغ ):21/3/86
تاریخ تحویل زمین: 28/3/86
تاریخ شروع واقعی: 29/3/86



شرح كلي پروژه


اجرای 2 رشته تونل مجاور یکدیگر ( دوقلو ) جهت اتصال بزرگراه چمران به بزرگراه نواب شامل 3 باند رفت و 3 باند برگشت و احداث مسیر دسترسی و پیاده‌روی اضطراری در طرفین تونل با گاباری عبوری هر تونل به ابعاد 5 در11متر با رمپ و لوپ‌ها و دسترسی‌های مورد نیاز در ابتدا و انتهای تونل با تمام امکانات و تأسیسات مکانیکی و برقی مورد نیاز بر اساس شرح خدمات و در قالب قرارداد EPC .


بخش‌هاي مختلف پروژه


-1 کارگاه رمپ شمالی از پايین پل گیشا تا ابتدای خیابان باقرخان

-2 کارگاه میدان توحید
-3 کارگاه نیایش مابین میدان توحید و تقاطع آزادی
-4 کارگاه تقاطع خیابان آزادی
-5 کارگاه میدان جمهوری
-6 کارگاه تقاطع خیابان آذربایجان با نواب



مشخصات فني پروژه


این تونل با 2 پرتال از شمال خیابان باقرخان تا خیابان آذربایجان در بزرگراه نواب احداث می‌شود و شامل 6 کارگاه جهت انجام بخش‌های مختلف پروژه است. عملیات بازگشايی 2 رمپ ورودی و خروجی تونل از اهمیت بالايی برخوردار است به طوری که تأثیر عمده‌ای بر وضعیت ترافیک منطقه خواهد داشت. تلاقی تونل با خطوط مترو باعث شده تا مطالعات فنی در سطح بالایی انجام پذیرد. از کارگاه‌هايی که در اولویت تجهیز و شروع فعالیت بودند می‌توان به کارگاه‌های رمپ شمالی و میدان توحید و میدان جمهوری و تقاطع آزادی اشاره كرد. مسیر انحراف ترافیک شمال باقرخان با وجود معارض متعدد ملکی و تأسیساتی از اهمیت ویژه‌ای جهت عملیاتی شدن فعالیت‌های اصلی برخوردار است.

مزایای احداث تونل توحید

http://mahdihashemi.blogspot.com/
كاهش نياز به رفع معارض ملكي و تاسيسات شهري، ارتقاي عملكرد كريدور شهيد چمران _ شهيد نواب در شبكه معابر شهر تهران از جاده دسترسي به بزرگراه، افزايش سرعت اجراي پروژه و در نتيجه تسريع در بهره‌برداري از آن، كاهش زمان سفرهاي درون شهري، ترافيك عبوري به علت افزايش متوسط سرعت حركت وسايل نقليه و تسهيل در دسترسي‌هاي محلي، كاهش مصرف سوخت وسايل نقليه و جلوگيري از هدر رفتن سوخت، افزايش ايمني عبور و مرور و در نتيجه كاهش حوادث، تصادفات و جرايم ترافيكي، كاهش آلودگي محيط زيست اعم از صوتي و هوايي، كاهش استهلاك وسايل نقليه و هزينه‌هاي نگهداري و تامين قطعات يدكي، بالا رفتن امنيت فكري و كاهش اضطراب شهروندان مزایای احداث تونل توحید.این تونل از شمال خیابان باقرخان تا خیابان آذربایجان در بزرگراه شهيدنواب‌صفوي احداث می‌شود تا شمال به جنوب تهران را متصل کند. شرکت مدیریت راهبردی ابنیه مهندسی (مرام) مجری پروژه تونل توحید است.
شرکت ساختمانی پرلیت پیمانکار این پروژه است و رتبه‌های زیر را دارد:


رتبه 1 آب
رتبه 1 راه‌وترابری
رتبه 1 ابنیه
رتبه 1 تأسیسات
رتبه 2 صنعت
رتبه 5 اکتشافات زیرزمینی
منبع سایت تونل توحید
http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ آذر ۶, جمعه

جزئیات لایحه پیش فروش ساختمان ها

جزئیات لایحه پیش فروش ساختمان هادر این لایحه مقرر شده که پیش فروش آپارتمان باید از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود و متقاضیان پیش فروش آپارتمان باید ابتدا تا یک میزانی از عملیات ساختمانی را انجام دهندمخبر کمیسیون قضائی مجلس در گفتگو با پیام ساختمان و تأسیسات تشریح کرد:
عدم اطمینان خریداران به پیش فروشندگان ساختمان از یک سو و بروز کلاه برداری هایی هرچند وقت یک بار در باب این دسته از معاملات مجلس شورای اسلامی را بر آن داشته تا خلا قانونی در این قبیل معاملات را برطرف کند. از این رو با قاضی امین حسن رحیمی مخبر کمیسیون قضایی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم. او که تا قبل از حضور در قوه مقننه، معاون رییس کل دادگاه های تهران بوده و قضاوت پرونده معروف نگین غرب را نیز بر عهده داشته به خوبی از تنگناهای قانونی و همچنین مشکلات خریداران آگاهی دارد و از تقنین قانونی برای جبران این خلا قانونی خبر داد و روند کلی این لایحه و مفاد آن را چنین تشریح کرد.
سوال: با توجه به اینکه برای رفع مشکلات معاملات پیش فروش، مجلس و کمیسیون قضایی آن در حال تنظیم قانونی بود روند رسیدگی و بررسی این لایحه از ابتدا تا کنون چگونه بوده است؟
رحیمی: بعد از اینکه به لحاظ کمبود اراضی مسکونی، شهروندان به بلند مرتبه سازی روی آوردند، برخی از افرادی که در حال حاضر اسم خود را انبوه ساز می گذاشتند اقداماتی کردند که منتهی به کلاه برداری شد، یعنی تحت عنوان پیش فروش آپارتمان آگهی منتشرمی کنند و ادعا می کنند ما تعدادی در واحد خواهیم ساخت و الان با فلان قیمت پیش فروش می کنیم. معمولا کسانی که قصد کلاه برداری دارند قیمت های پایینی را اعلام می کنند و شهروندان نیز از آنجا که مسکن، شکلی جدی در کشور ما است، وقتی متوجه می شوند که ساختمانی با قیمت پایین تری عرضه می شود، باور می کنند. مخصوصا اینکه این آگهی ها در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می شدند که نهایتا منتهی می شد به اینکه یک واحد را به چند نفر می فروختند. در حال حاضر پرونده چند نمونه از این قبیل کلاه برداری ها در دادگستری ها هنوز هم مفتوح است.
از این رو دولت، قوه قضاییه و مجلس به فکر افتادند که این مشکل را برطرف کنند. علاجش هم این نیست که صبر کنیم تا کلاه برداری انجام شود و برای جمعیتی دردسر درست شود آنگاه اینها را دستگیر و محاکمه کنیم.
هر چند اگر کسی مرتکب جرم شود باید مجازات شود ولی مسلما بهتر است که از این گونه اقدامات مجرمانه جلوگیری شود. البته پیشگیری از وقوع برخی جرایم سخت است یعنی بستگی به فرهنگ جامعه دارد. ولی می توان از وقوع برخی جرایم دیگر جلوگیری کرد تا کسی نتواند کلاه برداری کند و این جرم را مرتکب شود. از جمله این جرایم، جرایم مالی است که خیلی از آنها را اگر حکومت برنامه ریزی بکند و مردم آگاهی لازم را داشته باشند، می شود جلویش را گرفت که بحث پیش فروش ساختمان نیز یکی از این موارد است.از آنجا که دفاتر اسناد رسمی به گونه ای برنامه ریزی شده اند که در حالت عادی(بدون تبانی با سردفتر) نمی توان یک ملک را به بیش از یک خریدار فروخت. لذا اگر خرید و فروش های عادی را منع کنیم و کاری کنیم که معاملات پیش فروش در دفاتر اسناد رسمی انجام شود مسلما بسیاری از این مشکلات اصلا به وجود نخواهد آمد.
از آنجا که در خصوص پیش فروش آپارتمان ما مقررات محکمی نداشتیم، لایحه ای توسط قوه قضاییه و دولت تهیه و به مجلس ارائه شد که در همان ابتدای کار مجلس هشتم نیز کلیات آن به تصویب رسید اما به یکباره دولت تصمیم گرفت این لایحه را پس بگیرد ولی چون کلیاتش در مجلس به تصویب رسیده بود آیین نامه داخلی مجلس چنین حقی را به دولت نمی دهد مگر اینکه مجلس به استرداد لایحه رای موافق بدهد. اما در مجلس هم اعضای کمیسیون و هم دیگر نمایندگان از بررسی این لایحه دفاع کردند و در نتیجه در خواست استرداد دولت رای نیاورد و قرار شد بار دیگر به این لایحه در مجلس رسیدگی شود. بنابراین لایحه مجددا به کمیسیون ارجاع داده شد و در کمیسیون قضایی نیز یک کمیته تخصصی در این باره تشکیل شد (بنده خودم هم عضو این کمیته هستم) که این کمیته نیز کار خود را ماه گذشته تمام کرده است و الآن جزییات مقررات مربوط به پیش فروش ساختمان در این کمیته تخصصی که کارشناسان تمامی نهادهای ذی ربط از جمله شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان ثبت، مرکز پژوهش های مجلس و مرکز توسعه قوه قضاییه نیز در حد وسیع در جلسات آن حضور داشتند تصویب شده است و الان آماده است تا در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد که بعد از بررسی آن در کمیسیون قضایی در صحن علنی مطرح خواهد شد. این سیر تصویب این لایحه تا این مرحله از کار است.
س: جزییات این لایحه و روح کلی حاکم بر این لایحه به چه صورت می باشد؟
رحیمی: اولا در این لایحه مقرر شده که پیش فروش آپارتمان باید از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود. ثانیا متقاضیان پیش فروش آپارتمان باید ابتدا تا یک میزانی از عملیات ساختمانی را انجام دهند. علاوه بر تملک زمین و تهیه پروانه ساخت توسط پیش فروشنده، این لایحه او را موظف می کند که حتی مقداری از عملیات ساختمانی از جمله اجرای فوندانسیون را قبل از اقدام به پیش فروش به اتمام برساند. ایرادی که همین الان وجود دارد و برای آن قانون نداریم این است که در حال حاضر هر کس که تصمیم می گیرد آپارتمان سازی کند می تواند شرکتی را با صد هزار تومان تاسیس کرده و بعد هم در روزنامه آگهی پیش فروش منتشر کند. در صورتی که بعضا حتی زمین هم ندارد. در این مصوبه کمیته کمیسیون قضایی قید شده است که کسی که می خواهد پیش فروش ساختمان بکند باید ابتدا زمینش را بخرد، پروانه ساخت را بگیرد و یک قسمتی از بنا را حتی احداث کند. طوری که خریداران مطمئن باشند که ساختمانی وجود دارد و بعد وقتی که می خواهد آگهی پیش فروش در روزنامه منتشر کند باید از سازمان مسکن و شهرسازی مجوز بگیرد تا جلوی فریب مردم گرفته شود. لذا مقرراتی هم برای انتشار آگهی در نظر گرفته شده است.
همانگونه که مستحضرید در ابتدای ساخت یک آپارتمان چند واحدی فقط یک سند مادر وجود دارد و بعد از اتمام عملیات ساختمانی برای هر واحد سند تفکیکی صادر می شود. اما در این لایحه مقرر شده تا وقتی که ساختمان تکمیل نشده است و سند قطعی هر واحد صادر نشده برای واحدهای پیش فروش شده در سازمان ثبت، مدارکی طراحی شود و دفاتر اسناد رسمی پیش سندی تنظیم کنند که بعد از ساخت همین پیش سند به سند رسمی و منگوله دار تبدیل شود.
شرایطی هم برای قراردادهای پیش فروش تنظیم شده که یک سری مدارک را باید فروشنده ارائه بدهد از جمله همین پروانه ساخت را باید در هنگام معامله ارائه کند تا پیش خریدار مطمئن باشد که واحدی که می خرد مشکل ندارد و در دفترخانه اسناد رسمی هم ثبت شود. از طرف دیگر برای اینکه پیش فروشنده هم می خواهد آپارتمان بسازد ما نباید یک طرفه به قاضی برویم و به همه این سازندگان خدای ناکرده با دید منفی نگاه بکنیم. خیلی ها هم هستند که واقعا می خواهند آپارتمان بسازند و ما باید این صنعت را رونق دهیم بنابراین پیش خریدارها هم باید به موقع پولشان را پرداخت بکنند به همین خاطر شرایطی را برای پرداخت اقساط همین پیش خریدارها در این لایحه در نظر گرفته ایم و از سوی دیگر برای اینکه کسی هم که پول می دهد مطمئن باشد این پول صرف ساختن ساختمان می شود و جای دیگری هزینه نمی شود پیش بینی کردیم که مهندسین ناظر پیشرفت کار را هر چند وقت یکبار اعلام کنند و حتی پیش خریداران هم در مواردی از مهندسین ناظر بخواهند که پیشرفت کار را اعلام کنند.
یک مسأله مهم دیگری که اینجا ممکن است رخ دهد این است که اگر اختلافی بین پیش خریدار و پیش فروشنده رخ دهد، برای اینکه به دادگستری ها رجوع نکنند و بتوانند مشکلات خود را سریع تر حل کنند و از طی مسیر طولانی بررسی پرونده ها رهایی یابند، یک هیات داوری را آنجا پیش بینی کرده ایم که از طریق داور اختلافات اینها حل و فصل بشود.
در حال حاضر در دادگستری ها دعاوی بسیاری مطرح می شود مبنی بر اینکه مثلا یک آپارتمان چند واحدی ساخته شده ولی فروشنده و سازنده اصلی نمی رود پایان کار بگیرد و تا زمانی هم که پایان کار شهرداری دریافت نشود، سازمان ثبت نمی تواند سند تفکیکی صادر کند، آنجا هم پیش بینی کرده ایم که اگر یکی از واحدها تکمیل شده بود یا یک سری نواقصی داشت و خود پیش خریدار خواست تکمیلش بکند سازمان ثبت مجاز باشد به واحدی که تکمیل شده به صورت جداگانه سند بدهد.
در کل در این لایحه یک سری امتیازاتی برای پیش خریدار پیش بینی شده و از سوی دیگر تضمین هایی هم برای پیش فروشنده در نظر گرفته شده تا به موقع اقساط واحد خریداری شده را دریافت کند.
ان شاءالله این لایحه اگر به قانون تبدیل شود با توجه به اینکه در حال حاضر ما قانون خاصی برای این کار نداریم و این قانون هم قانون جدیدی است می تواند در این مورد کارگشا باشد. از یک سو پیش فروشندگان مطمئن باشند که اگر ملکی را می فروشند اقساطشان پرداخت می شود و تضمین های لازم از آن جهت وجود دارد و تسهیلات بانکی که در آنجا پیش بینی شده است به اینها پرداخت می شود و از سوی دیگر پیش خریدار مواظب است که به اصطلاح کلاه برداری از او صورت نگیرد و مطئن باشد پولی که می دهد از بابت ساختمان مورد معامله است و نهایتا باسند رسمی ساختمانی را تملک می کند.
س: داور یا هیات داوری چگونه فعالیت می کند؟
رحیمی: داور طبق آیین دادرسی عمومی توسط خود معامله کنندگان تعیین می شود. دو نفر که با هم معامله می کنند می توانند از ابتدا شرط کنند که اگر اختلافی مابین این دو پیش آمد به داور مراجعه کنند و داور را نیز مابین خود تعیین کنند منتها موضوع داوری بدین جهت در این لایحه گنجانده شده است که هنگام تنظیم قرارداد داور را هم شبیه همان مفادی که در آیین دادرسی مدنی است، تعیین کنند.

در این لایحه مقرر شده که پیش فروش آپارتمان باید از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود و متقاضیان پیش فروش آپارتمان باید ابتدا تا یک میزانی از عملیات ساختمانی را انجام دهند
پیش بینی شده که اگر یکی از واحدها تکمیل شده بود یا یک سری نواقصی داشت و خود پیش خریدار خواست تکمیلش بکند سازمان ثبت مجاز باشد به واحدی که تکمیل شده به صورت جداگانه سند بدهد
تابناک http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

سیستم هوشمند امنیتی تونل توحید بارزترین ویژگی این پروژه است


سیستم هوشمند امنیتی تونل توحید بارزترین ویژگی این پروژه است
عضو شورای اسلامی شهر تهران سیستم هوشمند امنیتی تونل توحید را ویژگی بارز بزرگترین پروژه شهری کشور دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا دبیر که همراه شهردار تهران از مراحل پیشرفت تونل توحید بازدید می‌کرد گفت: مهمترین مسئله در پروژه تونل توحید نصب سیستم هوشمند امنیتی است که در زمان بحران عملکرد قابل قبولی برای حفاظت از جان و مال شهروندان خواهد داشت.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به پیشرفت قابل توجه پروژه تونل توحید اذعان داشت: به لطف خدا و همت مدیران شهری این پروژه با پیشرفت خوبی همراه بوده که نوید افتتاح آن را در زمان تعیین شده می‌دهد.
دبیر همچنین ادامه داد: با افتتاح پروژه تونل توحید رویکرد شهر عوض می‌شود و دیگر مشکل تملکهای سنگین و نازیبایی نمای شهر را نداریم.
وی همچنین با اشاره به بهره ‌مندی از حضور مهندسان و کارگران ایرانی در اجرای تونل توحید خاطرنشان کرد: خوشبختانه اجرای چنین پروژه بزرگ و تاثیرگذاری در شهر به دست مهندسان جوان و کارگران ایرانی انجام شد و همگی نشان دادند که هم از لحاظ سرعت و هم از باب دقت می‌توان به آنها اعتماد کرد.
ادامه مطلب

۱۳۸۸ آذر ۵, پنجشنبه

حفاظت و کنترل کامل سیستم‌های مختلف ساختمان با یک تلفن! موفقیت پژوهشگران ایرانی در طراحی و ساخت سیستم جدید «خانه‌ هوشمند»

حفاظت و کنترل کامل سیستم‌های مختلف ساختمان با یک تلفن! موفقیت پژوهشگران ایرانی در طراحی و ساخت سیستم جدید «خانه‌ هوشمند»
محققان ايراني موفق به طراحي و ساخت سيستم خانه هاي هوشمند شدند كه در آن مي توان با فشار دادن دكمه‌هاي يك دستگاه كنترل، سيستم هاي روشنايي، گرمايش و سرمايش، امنيتي، آبياري و حريق ساختمان را از داخل و يا خارج از آن كنترل كرد.
فرزاد واحدي از دست‌اندركاران اين طرح در گفت‌وگو با خبرنگار « فن آوري » خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) تصريح كرد: خانه هوشمند (Intelligent House) يک خانه تمام کنترلي مجهز به سيستم هاي امنيتي است که توسط يک دستگاه مرکزي کنترل مي شود و همه توانمندي هاي تکنولوژي در جهت کاهش خطر برق، افزايش ايمني در برابر سرقت و نفوذ افراد غير مجاز به خانه و امنيت در برابر حوادثي مانند آتش سوزي و ... در جهت افزايش ايمني، امنيت وآسايش انسان طراحي شده است.
وي با اشاره به اين كه هوش مصنوعي محور مديريت ساختمان هوشمند است، خاطر نشان كرد: سيستم IBMS يا همان هوش مصنوعي که يک خانه معمولي را تبديل به خانه هوشمند مي کند ضمن دريافت و پردازش ديجيتالي تمام اطلاعات يک خانه ، عکس العمل هاي مناسب را انجام مي دهد.
واحدي با اشاره به اين كه با اجراي صحيح اين سيستم در ساختمان‌ها سالانه مي توان تا 30 درصد در مصرف انرژي صرفه جويي كرد، اظهار داشت: ازمهترين قابليت هاي اين سيستم نصب بدون سيم کشي و استفاده از تکنولوژي‌هاي بي سيم (wireless) است كه براي خانه هايي که قبلاً سيم کشي شده اند مناسب است و كاربر مي‌تواند هنگامي که در مسافرت و يا محل کار خود به سر مي برد با استفاده از تلفن ثابت يا موبايل تمامي كنترل هاي تعريف شده در سيستم از قبيل سيستم هاي امنيتي، سرمايشي ، گرمايشي ، روشنايي و... را در منزل و يا ساختمان مورد نظر خود اعمال كند.
واحدي با بيان اينكه اين سيستم مي تواند تمامي موارد مشكوك را به شما و يا هر شماره تماسي كه در آن تعريف شده باشد اطلاع دهد، گفت: سيستم خانه هوشمند قابليت انعطاف بالايي دارد به طوري که دستگاه براي کنترل هر چيز و در هر نوع اتاق قابل برنامه ريزي است و مي تواند براي تعدادي از اتاق‌ها که كاربر انتخاب کرده با اعمال حسگرهاي مستقل همواره فعال و گوش بزنگ باقي بماند به طور مثال اگر فرد گاوصندق با ارزشي دارد كه مي خواهد از آن حفاظت کند مي تواند آنرا در منطقه ويژه حفاظتي تعريف كند تا به طور 24 ساعته از آن مراقبت شود.
وي در گفت‌و‌گو با ايسنا در خصوص چگونگي كنترل و حفاظت ساختمان در برابر نشت گاز و اعلام حريق، افزود: گزينه حسگرهاي دودي و حرارتي در بخش اعلام حريقِ سيستم خانه هوشمند حوزه حفاظتي قويتري را براي كاربر ايجاد مي کند تا در زمان وقوع آتش سوزي علاوه بر به صدا در آوردن آژير خطر و بستن شير اصلي گاز با تلفن همراه او تماس گرفته و وقوع آتش را اطلاع مي دهد.
واحدي در خصوص كاربرد هاي سيستم خانه هاي هوشمند اظهار كرد: درسيستم خانه هاي هوشمند موارد و كاربردهايي چون سيستم اعلام سرقت، حريق، نشت گاز و کنترل شير اصلي گاز از طريق خط تلفن، سيستم كنترل روشنايي ها و قابليت باز و بسته كردن پرده ها با استفاده از ريموت کنترل، تلفن و يا با استفاده از حسگرهاي خودكار، سيستم کنترل خودكار تردد، گرمايش و سرمايش منزل، امكان كنترل تمامي زون‌ها ازطريق خط تلفن همراه يا تلفن ثابت، سيستم كنترل درب ورودي منزل و آيفون، سيستم آبياري باغ و باغچه به صورت خودکار و يا با استفاده از ريموت کنترل و يا تلفن، سيستم ليست سياه تلفن ثابت (Black List) که تلفن را براي شماره هاي تعريف شده در حالت اشغال (Busy Mode) قرار مي دهد، سيستم اعلام زلزله به كاربر و سيستم ضبط صداي افراد از طريق صندوق صوتي تعريف شده اند و در هر لحظه مي تواند كاربر را مطلع كند.
وي تصريح: هدف اصلي استفاده از سيستم IBMS در يک ساختمان ذخيره سازي انرژي و مصرف صحيح و بهينه از امکانات مي باشد كه علاوه بر ذخيره سازي انرژي باعث بازگشت سرمايه اوليه كه صرف اجراي اين طرح شده است مي‌شود.

http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

اسکاي نيوز: بلندترين برج اروپا در سن پترزبورگ ساخته مي شود

مجوز ساخت بلند ترين آسمان خراش اروپا در سن پترزبورگ روسيه صادر شد و اين پروژه بزرگ، بزودي آغاز مي شود. به گزارش شبکه تلويزيوني اسکاي نيوز، شرکت بزرگ گازپروم روسيه، پروژه جنجالي ساخت بلندترين برج آسمان خراش اروپا در سن پترزبورگ روسيه را بزودي آغاز مي کند. در عين حال، سازمان ميراث فرهنگي جهاني اعلام کرد تأسيس چنين ساختمان عظيمي در شهر تاريخي سن پترزبورگ، ممکن است موقعيت اين شهر را به عنوان شهر تاريخيِ مورد حفاظت، به خطر اندازد.
ادامه مطلب

شهادت امام محمد باقر علیه السلام

سالروز شهادت جانسوز حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) را به پيشگاه مقدس بقية الله الاعظم (عجل الله تعالى فرجه الشريف) وامت اسلامى وشيعيان جهان تسليت عرض مى نماييم.

عظّم الله اجورنا واجورکم ، ونقدم تعازينا لمولانا صاحب العصر والزمان حجة بن الحسن العسكري (عجل الله تعالى فرجه الشريف) وللامة الاسلامية وشيعة أهل البيت (عليهم السلام) بمناسبة شهادة الامام محمد بن علي الباقر (عليهما السلام).



We extend our heartfelt condolences to the Imam of the Time (a.s.) on the martyrdom anniversary of Imam Muhammad Baqir (a.s.)
ادامه مطلب

۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

دانشجويان، دانشگاه بركلي كاليفرنيا را به تصرف در آوردند

نيويورك - رسانه‌هاي آمريكايي روز جمعه اعلام كردند: هزاران دانشجوي معترض به افزايش شهريه‌ها در دانشگاه بركلي ايالت كاليفرنيا ، پس از آنكه پليس شماري از دانشجويان را بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل كرد ، دانشگاه را به تصرف خود در آوردند.

مقام‌هاي اين دانشگاه تصميم گرفته بودند كه ‪ ۳۲‬درصد شهريه‌هاي تحصيلي در ايالت كاليفرنيا را افزايش دهند كه اين تصميم با مخالفت و مقاومت دانشجويان مواجه شد.

بنابر اين گزارش‌ها ، تعداد نامعلومي از اين دانشجويان در يكي از سالن هاي اجتماعات اين دانشگاه سنگر گرفته و برخي از آن‌ها در حالي كه پيشاني بندهاي مخصوص نبرد بر سر بسته‌اند ، با دميدن در بوق و شيپور مراتب خشم و اعتراض خود را نسبت به اين تصميم ابراز مي‌كنند.

مامورين پليس ضد شورش با كشيدن نوارهاي زرد رنگي به دور محوطه دانشگاه مانع ورود و خروج افراد مي‌شوند.

خشم دانشجويان مذكور به اين دليل است كه روز پنجشنبه اعضاي شوراي سرپرستي دانشگاه به سرپرستي جسي برنال از دانشگاه سانتا باربارا با اكثريت قاطع آرا ‪ ۳۲‬درصد به شهريه‌هاي سالانه دانشگاهي افزودند كه در نتيجه اين ، شهريه دوره ليسانس دانشگاه‌هاي كاليفرنيا علاوه بر هزينه‌هاي ديگر از ‪ ۷‬هزار و ‪ ۷۸۸‬دلار به ‪ ۱۰‬هزار دلار افزايش پيدا كرده است.

گفته مي‌شود دانشجويان علاوه بر تصرف صحن دانشگاه ، مجموعه زباله‌هاي شهر بركلي را مقابل تالار اجتماعات شهر بركلي برده و در مقابل اين محل انباشته اند.
ادامه مطلب

۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

مطالب در آدرس جدید تا 30 آبان ماه

ادامه مطلب

تجربه جديد مقاوم‌سازي در مدارسي با سازه‌هاي لرزان

تجربه جديد مقاوم‌سازي در مدارسي با سازه‌هاي لرزان
خبرگزاري فارس: سازمان نوسازي مدارس كشور هر چند در مقاوم‌سازي مدارس نتوانست به آمار قابل قبولي دست پيدا كند اما آغازگر تجربه‌اي تازه بوده است كه از هيچ به دست آورد با اين حال هنوز هم بايد گفت كه بناي آموزش بر سازه‌هاي لرزان مدارس استوار دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس«توانا»، بررسي عملكرد سازمان نوسازي در زمينه بازسازي مدارس بعد از تصويب بودجه 4 هزار ميليارد توماني كه مجلس به آموزش و پرورش براي نوسازي مدارس تخصيص داد از توفيق نسبي اين سازمان در تخريب و بازسازي مدارس فرسوده خبر مي‌دهد اين در حالي است كه طبق آمار سازمان نوسازي 26 هزار مدرسه در كشور بايد مقاوم سازي مي‌شدند كه اين سازمان توانسته است در 3 سال گذشته تنها 300 مدرسه را مقاوم‌سازي كند. *يك چهارم مدارس ايران در خطر آسيب‌هاي زلزله قرار دارند روند مقاوم سازي مدارس در 3 سال گذشته در حالي به كندي پيش مي‌رود كه به گفته عبد‌الرضا سرو قد مقدم رئيس پژوهشكده سازه پژوهشگاه زلزله‌شناسي 28 هزار مدرسه از مجموع 110 هزار مدرسه موجود در ايران در برابر زلزله آسيب‌پذير هستند. وي اضافه مي‌كند: حدود 80 درصد از مدارسي كه به روش سنتي ساخته شدند در دوره بازگشت زلزله كه مبناي طرح ساختما‌ن‌ها در زلزله‌شناسي است در حدود 70 تا 75 درصد تخريب مي‌شوند كه خطرات جاني براي دانش‌آموزان در پي دارد. اما اين آمار تكان دهنده تنها يك روي سكه مقاوم‌سازي در ايران است روي ديگر سكه مقاوم‌سازي موانعي است كه مهم‌ترين آنها جديد بودن علم مقاوم‌سازي در ايران است و به گفته عبد‌الرضا سرو قد مقدم سازمان نوسازي در زمينه مقاوم سازي با توجه به اين موانع‌ موفق بوده است. * سازمان نوسازي مدارس پيشاهنگ مقاوم سازي در كشور است وي مي‌گويد: ساز‌ما‌ن‌هاي مختلف، كار بهسازي لرزه‌اي را از سال 81 با دستورالعملي كه در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي سابق تدوين شده بود شروع كردند و هدف نخست شروع مقاوم‌سازي در ساز‌ما‌ن‌هاي دولتي اين بود كه نخست ساختمان‌هاي دولتي مقاوم‌سازي شوند و بعد از اينكه تجربه لازم در زمينه مقاوم‌سازي در كشور حاصل شد و كشور به جلو رفت، دولت، وزارت مسكن و شهرداري‌ها تسهيلات مورد نظر را فراهم كنند تا طرح مقاوم‌سازي در ساختمان‌ها مسكوني آغاز شود. سرو قد مقدم ادامه مي‌دهد: به دليل آنكه زير ساخت‌ها آماده نبود و دستورالعمل‌ها مشخص نشده بود، سازمان‌ها در جذب بودجه مقاوم‌سازي موفق ظاهر نشدند اما سازمان‌ نوسازي مدارس دوره آموزشي بهسازي لرزه‌اي را براي مهندسان با استفاده از اساتيد برجسته دانشگاهي برگزار كرد و با توجه به اين آموزش‌ها، كار مطالعاتي مقاوم‌سازي مدارس را شروع كرد و در زمينه مقاوم‌سازي پيش آهنگ سازمان‌ها بود. * انتظار مجلس اين بود كه خروجي سازمان نوسازي بيشتر از عملكرد فعلي‌اش باشد رئيس پژوهشكده سازه پژوهشگاه زلزله‌شناسي مي‌گويد: كار مطالعاتي بسياري از مدارس در اين 4 سال به پايان رسيد و زير ساخت‌ها آماده شد. وي اضافه مي‌كند: با توجه به بودجه 4 هزار ميليارد توماني كه مجلس براي سازمان نوسازي مدارس در جهت تخريب، بازسازي و مقاوم‌سازي مدارس فرسوده در نظر گرفت، انتظار مجلس اين بود كه خروجي سازمان نوسازي در زمينه مقاوم‌سازي بيشتر از عملكرد فعلي‌اش باشد. سرو قد مقدم مي‌گويد: سازمان نوسازي فرهنگ مقاوم‌‌سازي را با توجه به تمام انتقادات در كشور جلو برد و زير ساخت‌هاي مقاوم سازي را آماده كرد كه لازم است حمايت دولت و مجلس ادامه پيدا كند و كمرنگ نشود تا به اهداف مورد نظر دست پيدا كنيم. * سازمان نوسازي از تمام ظرفيت علمي كشور استفاده كرده است محمدحسين ترابي‌زاده معاون فني دفتر نظارت سازمان نوسازي مدارس كشور مي‌گويد: ‌سازمان نوسازي مدارس در ابتداي اجراي طرح مقاوم سازي مدارس در سال 85 توانست تنها 10مدرسه را مقاوم‌سازي كند اين در حالي است كه اين آمار در تابستان امسال به 300 مدرسه رسيد كه نشان‌دهنده رشد 2900 درصدي سازمان است. وي ادامه مي‌دهد: بهسازي لرزه‌اي دانش جديدي در كشور است كه حتي كشورهاي توسعه يافته هنوز وارد فاز اجرايي آن نشده‌اند؛ سازمان نوسازي مدارس در مقاوم‌سازي مدارس سعي كرده است از تمام ظرفيت علمي كشور استفاده كند. ترابي‌زاده مي‌گويد: در ابتداي اجراي طرح مقاوم‌سازي مدارس، توان اجرايي سازمان نوسازي مدارس حداقل 30 درصد اجراي فعلي بود؛ امروزه سازمان نوسازي در جهت اجراي تكليف قانوني خود ظرفيت جديدي دركشور در مقوله بهسازي لرزه‌اي ايجاد كرده است. وي ادامه مي‌دهد: از جمله اين موفقيت‌ها ارتقاي دانش فني و مهندسي و به روز شدن ساختارهاي فني و اجرايي كشور است كه با توجه به تجربه به دست آمده در اين 3 سال اجراي مقاوم‌سازي مدارس، آهنگ بيشتري خواهد گرفت. ترابي‌زاده بيان مي‌كند: اولويت اصلي سازمان نوسازي مدارس كشور در سال آينده مقاوم‌سازي مدرسه است تا ضعفي كه در زمينه مقاوم‌سازي مدارس در كشور وجود داشت، از بين برود. * كمتر از نيم درصد مدارس مقاوم سازي شدند هر چند سازمان نوسازي پيشاهنگ مقاوم‌سازي در كشور است و با 12 تا 13 مشاور مقاوم‌سازي قدم در راهي سخت گذاشت، آغازگر راهي نو در كشور بوده و توانسته است 35 درصد از مدارس تخريبي را بازسازي كند. اما آمار مدارس مقاوم سازي شده كه به كمتر از نيم‌درصد از تعداد كل مدارسي كه بايد مقاوم سازي شوند مي‌رسد، عملكرد قابل دفاعي نيست. از ديگر مشكلات سازمان نوسازي در مقاوم‌سازي مدارس فرصت محدود اجراي مقاوم سازي مدارس است مقاوم سازي بيشتر مدارس بايد در مدت سه ماه تعطيلي تابستان انجام شود با اين حال مديران مدرسه چون واهمه دارند كه مقاوم سازي مدارس بيشتر از سه ماه طول بكشد، تمايلي به مقاوم‌سازي مدرسه خود ندارند. *مديران آموزشي كشور اعتقادي به مقاوم سازي مدارس ندارند مشكل ديگر سازمان نوسازي باور نداشتن برخي از مديران آموزش و پرورش به مقاوم سازي مدارس است در همين رابطه احسن علوي مديركل دفتر فني و نظارت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور مي‌گويد: سازمان نوسازي مدارس براي توجيه شدن برخي از مسئولان آموزش و پرورش كه باور به مقاوم‌سازي نداشتند جلسات متعدد با اين مقامات برگزار كرده و به تشريح امتياز مقاوم‌سازي پرداخت. * آموزش 580 پيمانكار براي تسريع در امر مقاوم‌سازي مدارس مديركل دفتر فني سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس كشور مي‌گويد: به تازگي سازمان نوسازي براي تسريع در روند مقاوم‌سازي مدارس اقدام به آموزش 280 پيمانكار و 300 مهندس در زمينه بهسازي لرزه‌اي كرده و اين امر روند مقاوم‌سازي را بهتر كرده است. وي با بيان اينكه در فرآيند مقاوم‌سازي مدارس خيلي از فرصت‌ها از دست رفت و تعدادي از كارها به علت عدم تجربه خراب شد، مي‌افزايد: اين دوره زماني طي شد تا اين تجربه ارزشمند كنوني به دست بيايد و حيف است از دست برود. *بازسازي مدارس نياز به 3 هزار و 920 ميليارد تومان اعتبار است نياز دارد تنها 2 هزار و 580 هزار ميليارد تومان از اعتبارات بودجه مصوب مجلس به بازسازي و نوسازي مدارس تخصيص داده شده است كه با توجه به محاسبه حدود 4 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني بودجه‌اي در مجلس، سازمان نوسازي مدارس هنوز يك هزار و 300 ميليارد تومان كسري بودجه‌اي دارد و يك هزار و300 ميليارد كسري بايد با محاسبه نرخ تورم به سازمان نوسازي مدارس داده شود تا به بازسازي مدارس فرسوده بپردازد. محمدحسين ترابي زاده مي‌گويد: افزايش نرخ تورم واقعيتي است كه هر ساله در بودجه عمراني محاسبه مي‌شود؛ معاونت راهبردي رياست جمهوري هر ساله براي اجراي پروژه‌هاي عمراني شاخص‌هاي تعديل را در هر 3 ماه اعلام مي‌كند كه بازسازي و مقاوم‌سازي مدارس كشور با محاسبه تعديل، نياز به 3 هزار و 920 ميليارد تومان اعتبار دارد.
ادامه مطلب

مركز تحقيقات ساختمان، پذيراي نظرات محققان و صاحبنظران

رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن گفت : پايگاه اينترنتي اين مركز پذيراي نظرات محققان و صاحبنظران در زمينه هاي مربوط به فناوري هاي نوين ساختمان است. سيد محمود فاطمي عقدا در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ما در حاشيه چهارمين همايش ملي نگرشي برآيين نامه طراحي ساختمانها در برابر زلزله ( استاندارد 2800 )كه امروز در وزارت مسكن و شهرسازي آغاز بكار كرد ، افزود: ساخت مسكن به روش صنعتي و با استفاده از فناوري هاي نوين در ابتداي راه قرار دارد و براي فراگير شدن آن در جامعه ، نيازمند افزايش دانش آن در كشور هستيم . وي تصريح كرد : بر اين اساس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن و پايگاه اينترنتي آن آماده دريافت نظرات تخصصي صاحبنظران ، متخصصان و محققان در زمينه راههاي برطرف كردن چالش ها و موانع گسترش آن در كشور است . فاطمي عقدا با اشاره به اينكه احداث ساختمانهايي با استفاده از فناوري هاي نوين در كشور به طور آزمايشي آغاز شده است، اضافه كرد : با توجه به محدوديتهاي آزمايشگاهي ، اين سازه ها بايد با گذشت زمان ، در طبيعت و بطور عملي در برابر زلزله آزمايش شوند .
ادامه مطلب

ارزيابي آسيب‌پذيري سازه‌هاي بتني مجهز به ميراگرفلزي

در يك پايان‌نامه دانشجويي انجام شد
ارزيابي آسيب‌پذيري سازه‌هاي بتني مجهز به ميراگرفلزي
خبرگزاري فارس: ارزيابي آسيب‌پذيري سازه‌هاي بتني مسلح مجهز به ميراگرفلزي جاري شونده در پايان‌نامه دانشجويي هومن يوسف‌پور در پژوهشگاه زلزله‌شناسي انجام شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، تجربيات گذشته نشان داده است كه بسياري از سازه‌هاي بتني مسلح كشورمان در مقابل زلزله آسيب‌پذير هستند. يكي از راه‌هاي مقاوم سازي سازه‌هاي موجود، استفاده از ميراگرهاي جذب انرژي است. استفاده از ميراگر فلزي جاري شونده در نقاط مختلف جهان به دلايلي چون كارائي مطلوب، عدم حساسيت به حرارت و عوامل محيطي، رفتار پايدار و مطمئن و مقاومت خوب، مورد توجه قرارگرفته است.
در اين پژوهش براي ارزيابي آسيب‌پذيري ساختمان‌هاي بتني مسلح مجهز به ميراگر فلزي جاري شونده از 3 ساختمان با طبقات مختلف (4 و 7 و 10 طبقه) استفاده شده است. ابتدا ساختمان‌هاي مذكور به گونه‌اي كه در برابر بارگذاري جانبي، ضعيف باشند طراحي شده‌اند.
سپس ميراگر فلزي جاري شونده(TADAS) براي مقاوم‌سازي آن‌ها مورد استفاده قرارگرفته است. آن‌گاه آسيب‌پذيري ساختمان‌هاي فوق در دو حالت با ميراگر و بدون آن بررسي شده است. در ارزيابي آسيب‌پذيري از تحليل غير خطي تاريخچه زماني توسط نرم افزار IDARC نگارش 4 بهره گرفته شده است.
رفتار لرزه‌اي اين ساختمان‌ها در مقابل 3 زلزله و با 4 شتاب حداكثر مختلف، مورد مطالعه قرارگرفته است. مواردي كه مورد توجه قرارداده شده شامل تحليل Pushover ، رفتار هيسترتيك ميراگر، تاريخچه زماني تغييرمكان بام، تغيير مكانهاي حداكثر نسبي و كلي طبقات و تشكيل مفاصل پلاستيك است.
شاخص خسارت Park و Ang نيز در هر حالت، ارائه شده است. مشاهدات و نتايجي كه از تحليل‌هاي فوق به دست آمده است، بيانگر بهبود رفتار لرزه‌اي از جنبه‌هايي چون كاهش تغييرمكان‌ها، مفاصل پلاستيك و شاخص‌هاي خسارت، خصوصاً در سازه‌هاي بلندتر و خطر لرزه‌اي بالاتر بوده است. همچنين به نظر مي‌رسد، در مواجهه با خطر لرزه‌اي پايين‌تر مطالعه دقيق‌تر خسارت لازم باشد.
ادامه مطلب

۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

احداث و بهره‌برداري پنج فرودگاه در آينده نزديك

مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور خبر داد:
احداث و بهره‌برداري پنج فرودگاه در آينده نزديك

مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور گفت: بنا به درخواست استانداري‌هاي مرتبط دولت، ساخت و بهره‌برداري پنج فرودگاه آباده، ماكو، شهيد مدرس تربت حيدريه، سقز و بروجرد مصوب شده است.

به گزارش فارس سيد ‌احمد مؤمني رخ در حاشيه هفتمين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل عمومي و خدمات و حمل و نقل شهري در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: وجود چنين نمايشگاه‌هايي در جهت ارتقاء فرهنگي عمومي مردم در زمينه حمل و نقل زميني، دريايي و هوايي و ارايه خدمات اين صنعت به طريق مطمئن بسيار مؤثر است.
وي اظهار داشت: توسعه و نشر خدمات هوانوردي و رفع ابهامات در اين صنعت و جلب توجه مردم به خدمات اين صنعت، از ديگر مزاياي برگزاري چنين نمايشگاهي است.

*طرح توسعه و واگذاري فرودگاه رامسر در حال پي‌گيري است

مؤمني رخ در خصوص واگذاري فرودگاه رامسر به بخش خصوصي اظهار داشت: بخش عمده‌اي از افراد و يا شركت‌هاي خصوصي كه براي سرمايه‌گذاري وارد عرصه مي‌شوند، بدون مطالعه مسايلي را مطرح مي‌كنند كه به دنبال آن برخي مسئولان جذب سرمايه‌گذاري آنها مي‌شوند و بدون مطالعه استقبال مي‌كنند.
مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه صورت گرفته دولت و سرمايه‌گذار فرودگاه رامسر، اين فرد مي‌بايست نسبت به خريد زمين‌هاي معارضين در سطوح پروازي اقدام مي‌كرد كه در اين رابطه چندين بار مالكين اراضي در محضر حاضر شدند اما وي از امضاء اسناد طفره رفت بنابراين توافقنامه اوليه ملغي شد و اين شخص از سرمايه‌گذاري سر باز زد.
مؤمني رخ اضافه كرد: پس از آنكه از سوي دولت اعتبارات لازم پيش‌بيني و مناقصه فرودگاه رامسر برگزار شد، باند اين فرودگاه با سرمايه‌گذاري 220 ميليارد ريال از رديف‌هاي عمومي بودجه دولت ساخته شد و خريد زمين معارضين از سوي دولت انجام گرفت و پس از آن تغيير كاربري زمين‌ها و تأسيس مهمانسراي رياست جمهوري در اين فرودگاه به وزارت راه و ترابري و شركت فرودگاه‌ها واگذار شد.
وي خاطرنشان كرد: ايجاد ديوار ساحلي براي پيشگيري از نفوذ آب به سطوح پروازي فرودگاه رامسر و ايجاد زيرساخت لازم جهت تأسيس باند جديد اين فرودگاه از فعاليت‌هاي انجام شده است.
مؤمني رخ خاطرنشان كرد: باند جديد فرودگاه رامسر هشت درجه با باند قبلي تفاوت دارد و طي برنامه دو ساله تحويل خواهد شد.
وي تصريح كرد: به زودي براي ترمينال پنج هزار متر مربعي فرودگاه رامسر، تأسيسات و تجهيزات مرتبط گزارش‌هايي به دولت ارايه مي‌شود تا اعتبارات لازم پيش‌بيني شود.
مؤمني رخ افزود: طرح توسعه فرودگاه رامسر با توجه به موقعيت جغرافيايي اين فرودگاه و همسطح بودن آن با آب دريا براي پرواز هواپيماهايي نظير فوكر 28 و ايران 140 در پروازهاي داخلي بسيار مناسب است.
مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور افزود: موضوع ديگر در خصوص فرودگاه رامسر بحث پرواز از كشورهاي خارجي به ويژه كشورهاي حوزه خليج فارس با هواپيماهاي پهن پيكر به اين فرودگاه است كه لازم است پيگيري شود.

*احداث و بهره‌برداري پنج فرودگاه در آينده نزديك

مؤمني رخ در خصوص سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در ساير فرودگاه‌هاي كشور اظهار داشت: طي هفته‌ آينده جلسه‌اي در خصوص واگذاري توسعه و بهره‌برداري از فرودگاه شيراز به هيئت قطري برگزار خواهد شد كه توان سرمايه‌گذاري اين هيئت طي جلسات متعدد بررسي مي‌شود.
وي با بيان اينكه احداث پنج فرودگاه‌ها بنا به درخواست نمايندگان مجلس در حوزه انتخابيه خود به تصويب دولت رسيده است، اظهار داشت: براي ارايه گزارش توجيهي در خصوص اين فرودگاه‌ها مشاور در نظر گرفته شده كه هم‌اكنون در حال پيگيري امور است.
مومني رخ افزود: مطالعات فاز يك اين پنج فرودگاه شامل موقعيت جغرافيايي و سطوح پروازي مناسب پي‌گيري شده است.

*اجراي 46 پروژه عمراني در فرودگاه‌ها با 640 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري

مؤمني رخ با بيان اينكه هم‌اكنون در 20 فرودگاه كشور 46 پروژه عمراني در حال اجرا است، گفت: اين پروژه‌ها شامل بهسازي و تطويل باند پرواز، توسعه ترمينال، ايجاد ديوارهاي حفاظتي و ساخت برج فرودگاه است.
وي ادامه داد: اجراي اين پروژه‌ها 640 ميليارد ريال هزينه دارد كه اميد است با اخذ اعتبارات، بخش عمده‌اي از آنها تا پايان اسفند‌ماه سال جاري به بهره‌برداري برسد.
مؤمني رخ اضافه كرد: برج فرودگاه سنندج، بهره‌برداري از باند جديد فرودگاه بيرجند و ساختمان ترمينال فرودگاه مهرآباد از پروژه‌هايي است كه به زودي به اتمام خواهد رسيد.

*ايرلاين‌ها 1450 ميليارد ريال به شركت فرودگاه‌ها بدهكار هستند

وي با بيان اينكه فرودگاه مهرآباد به خاطر موقعيت جغرافيايي و احاطه شدن آن در ميان شهر تهران، جايگاه توسعه در سطوح پروازي ندارد، خاطرنشان كرد: اين فرودگاه 32 محل پارك هواپيماها در مركز خود و پنج محل پارك در منطقه شمال غرب خود دارد و جمعأ 37 هواپيما در فرودگاه مهرآباد مي‌تواند از پاركينگ استفاده كند كه با توجه به توسعه ناوگان هوايي كشور، اين فرودگاه محل پارك كافي براي هواپيما ندارد.
وي ادامه داد: هر ايرلاين زماني كه مجوز تأسيس مي‌گيرد لازم است پايگاه استقرار هواپيماهاي خود را مشخص كند كه به عنوان مثال پايگاه استقرار شركت هواپيمايي زاگرس فرودگاه اهواز، شركت هواپيمايي تابان، فرودگاه مشهد و شركت هواپيمايي كيش اير، فرودگاه كيش است.
مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور ادامه داد: برخي ايرلاين‌ها براي انجام پروازها، تمايل زيادي به پارك هواپيماهاي خود در فرودگاه مهرآباد دارند و اين موجب اختلال در بخش هوايي مهرآباد و نارضايتي برخي ايرلاين‌ها مي‌شود.
مؤمني رخ ادامه داد: شركت‌ فرودگاه‌ها با سرمايه‌گذاري يكصد ميليارد ريالي، ساختمان هواشناسي و آتش‌نشاني را از محل فرودگاه جابه‌جا كرد و در حال تبديل كردن اين منطقه به محل پارك هواپيما است.
وي با بيان اينكه شركت‌هاي هواپيمايي لازم است طبق قانون به شركت فرودگاه‌ها حق پاركينگ هواپيما پرداخت كنند، خاطرنشان كرد: بدهي ايرلاين‌ها به شركت فرودگاه‌ها تا اين لحظه 1450 ميليارد ريال است كه 700 ميليارد ريال آن تا سال 1391 به صورت چك دريافت شده است.
وي با بيان اينكه بازسازي باند فرودگاه اصفهان 80 ميليارد ريال و بازسازي باند فرودگاه مهرآباد 50 ميليارد ريال براي شركت فرودگاه‌ها هزينه داشته است، خاطرنشان كرد: چنانچه ايرلاين‌ها به تعهدات مالي خود عمل نكند ايمني پروازها به خطر مي‌افتد زيرا شركت فرودگاه‌ها توانمندي مالي لازم براي بهسازي فرودگاه‌ها و باند آنها را ندارد.
مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور تأكيد كرد: در سال جاري باند فرودگاه‌هاي اردبيل، زاهدان، كرمان، اصفهان، تبريز، رشت، همدان و بيرجند توسط شركت فرودگاه‌ها بازسازي شده است.
وي در خصوص ميزان بدهي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران به شركت فرودگاه‌ها اظهار داشت: وضعيت هما مطلوب است و شركت فرودگاه‌ها ‌از اين ايرلاين رضايت دارد. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

ترکيدگي شاه لوله در لس آ‌نجلس فواره اي بزرگ پديد آورد

ترکيدگي يک شاه لوله در لس آنجلس آمريکا فواره اي عظيم و زيبا را در اين شهر پديد آورد. به گزارش شبکه تلويزيوني فاکس نيوز اين شاه لوله در حومه شمال غربي لس آنجلس (وننايز) در ايالت کاليفرنيا ترکيد که به علت فشار زياد آب، فواره اي به بلندي تقريبي دوازده متر در اين منطقه پديد آمد. مسئولان آب لس آنجلس تيمي را براي تعمير اين لوله ترکيده به منطقه اعزام کرده اند.
ادامه مطلب

۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

استفاده از اسپاگتي براي محک زدن استحکام سازه ها در شيلي

گروهي از دانشجويان مهندسي در شيلي براي نشان دادن استحکام سازه هاي مختلف ابتکار جالبي از خود نشان دادند. به گزارش شبکه پنج تلويزيون فرانسه، اين مهندسان جوان با اسپاگتي به ساخت انواع پلها روي اوردند تا استحکام سازه هاي مختلف را محک بزنند. اين سازه ها پس از ساخت در برابر مردم مورد ازمايش قرار گرفت.
ادامه مطلب

46 پروژه تحقيقاتي در زمينه سازه‌هاي مقاوم به زلزله درحال اجرا است


رئيس پژوهشكده سازه پژوهشگاه زلزله در گفت‌وگو با فارس:
46 پروژه تحقيقاتي در زمينه سازه‌هاي مقاوم به زلزله درحال اجرا است
خبرگزاري فارس: رئيس پژوهشكده سازه پژوهشگاه زلزله‌شناسي گفت: 46 پروژه تحقيقاتي در زمينه سازه‌هاي مقاوم در مقابل زلزله در پژوهشكده سازه در حال اجراست.
عبدالرضا سروقد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: هم اكنون 15 نفر هيئت علمي در پژوهشكده سازه مشغول به فعاليت هستند. وي ادامه داد: كارهاي تحقيقاتي ما در اين پژوهشكده به 2 دسته تقسيم مي‌شود كه پژوهش‌هاي كاربردي براي رفع و حل مشكلات جامعه مي‌پردازد و پژوهش‌هاي علمي نيز به مسائل مطرح و روز علمي جهان مي‌پردازد. رئيس پژهشكده سازه گفت: سال گذشته ما توانستيم در اين پژوهشكده 32 پروژه تحقيقاتي را مصوب كنيم و 12 مقاله علمي را در ISI نمايه كنيم. وي افزود: در سال گذشته 54 مقاله علمي در زمينه سازه در كنفرانس‌هاي علمي داخلي و خارجي ارائه شد. سروقد گفت: 46 پروژه تحقيقاتي در زمينه سازه‌هاي مقاوم در مقابل زلزله در پژوهشكده سازه در حال اجراست.
ادامه مطلب

46 پروژه تحقيقاتي در زمينه سازه‌هاي مقاوم به زلزله درحال اجرا است


رئيس پژوهشكده سازه پژوهشگاه زلزله در گفت‌وگو با فارس:
46 پروژه تحقيقاتي در زمينه سازه‌هاي مقاوم به زلزله درحال اجرا است
خبرگزاري فارس: رئيس پژوهشكده سازه پژوهشگاه زلزله‌شناسي گفت: 46 پروژه تحقيقاتي در زمينه سازه‌هاي مقاوم در مقابل زلزله در پژوهشكده سازه در حال اجراست.
عبدالرضا سروقد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: هم اكنون 15 نفر هيئت علمي در پژوهشكده سازه مشغول به فعاليت هستند. وي ادامه داد: كارهاي تحقيقاتي ما در اين پژوهشكده به 2 دسته تقسيم مي‌شود كه پژوهش‌هاي كاربردي براي رفع و حل مشكلات جامعه مي‌پردازد و پژوهش‌هاي علمي نيز به مسائل مطرح و روز علمي جهان مي‌پردازد. رئيس پژهشكده سازه گفت: سال گذشته ما توانستيم در اين پژوهشكده 32 پروژه تحقيقاتي را مصوب كنيم و 12 مقاله علمي را در ISI نمايه كنيم. وي افزود: در سال گذشته 54 مقاله علمي در زمينه سازه در كنفرانس‌هاي علمي داخلي و خارجي ارائه شد. سروقد گفت: 46 پروژه تحقيقاتي در زمينه سازه‌هاي مقاوم در مقابل زلزله در پژوهشكده سازه در حال اجراست.
ادامه مطلب
 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده