صفحات

۱۳۸۵ بهمن ۲۸, شنبه

بتن يكي از عوامل موثر در تحقق توسعه پايدار قلمداد مي شود

بتن يكي از عوامل موثر در تحقق توسعه پايدار قلمداد مي شود



"بتن" به عنوان برگزيده‌ترين مصالح قرن در ساخت وساز و فعاليت‌هاي عمراني، يكي از مهمترين عوامل موثر در تحقق توسعه پايدار در هر كشور قلمداد مي‌شود.



بتن از جمله مصالح تقريباارزان، سهل‌الوصول و بومي براي استفاده در ساخت و ساز است.


مزاياي اوليه، بتن را سنگ زيرين تمامي ساختمان‌ها و تقريبا همه سازه هااز جمله پل، سد و نيروگاه‌ها كرده است.


امروزه تنها مشخصه "مقاومت"، معيار استفاده از بتن نيست بلكه با توجه به تحقيقات وسيعي كه در كشورهاي مختلف انجام شده،افزايش عمر مفيد بتن در شرايط جغرافيايي و آب و هوايي مختلف از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.


ساخت بتن‌هايي با عمر مفيد صدها سال در بسياري كشورها، گروهي از محققان را بر آن داشت تا با توجه به شرايط اقليمي در كشورهاي مختلف و عوامل مهاجم بر بتن، مطالعه و تحقيق توسعه‌اي - كاربردي در زمينه خواص انواع بتن و توسعه و بهبود كيفيت آن را از اهداف مهم خود قرار دهند.


"مركز تحقيقات ساختمان و مسكن" نيز در ايران وظيفه بررسي مصالح موجود در كشور از جمله بتن و دادن گواهي تاييديه فني و تحقيق بر روي دوام مصالح و افزايش اين دوام را بر عهده دارد.


رمضانيان پور " مديربخش بتن "مركزتحقيقات ساختمان و مسكن"در گفتگو با ايرنا گفته است: از آنجا كه بتن و فولاد در مناطقي از كشور به سرعت دچار خوردگي شده و عمر مفيدش كاهش مي‌يابد در دنيا با تحقيقاتي كه انجام داده‌اند، بتن با عمرمفيد هزار سال مي‌سازند در حالي كه ما در ايران ممكن است برخي از بتن هايمان در برخي از نقاط كشور به خصوص مناطق ساحلي جنوب كشور دو سال هم دوام نياورد.


وي بااشاره به نوآوري‌هاي دنيا در بخش بتن گفت: كاربرد افزودني‌هاي مختلف در بتن براي افزايش مقاومت و دوام آن و استفاده‌از زايدات كارخانه‌ها در بتن‌سازي و كم كردن آلودگي‌هاي زيست محيطي از جمله مطالعاتي است كه در اين مركز انجام مي‌شود.


وي كاربرد مواد مناسب براي تعمير سازه‌هاي مختلف بتني، فلزي و آجري را مهم دانست و گفت يك بخش عمده كار اين مركز، مطالعه و تهيه دستورالعمل، آيين‌نامه و مقررات لازم براي ساخت مواد و مصالح جهت تعمير سازه‌هاي مختلف و بازسازي آنها است.


مديربخش بتن مركز تحقيقات ساختمان و مسكن براي مثال گفت با توجه به رطوبت و گرماي زياد در مناطق ساحلي خليج فارس، اين مركز دستورالعمل ويژه‌اي تحت عنوان "دوام بتن در سواحل و جزايرجنوبي كشور" دارد.


رمضانيان‌پور با تاكيد بر اهميت نگهداري از سازه‌هاي بتني گفت: به عنوان نمونه پاشيدن نمك معمولي بر روي پل‌ها در فصل زمستان و بارش برف ، عمر مفيد بتن را كاهش مي‌دهد.


وي در اين‌باره كه يك بتن خوب حداقل چند سال بايد عمر مفيد داشته باشد،گفت: يك بتن مناسب بايد بين ‪ ۷۰‬تا ‪ ۱۰۰‬سال عمر مفيد داشته باشد.


وي گفت:من معتقدم كه در كشور مشكل طراحي براي ساخت و سازه وجود ندارد بلكه مشكل عمده عدم شناخت مواد مصالح و اجراي نادرست و حيف و ميل مواد و مصالح ساختماني است.


"مركز تحقيقات ساختمان و مسكن" داراي امكانات آزمايشگاهي است كه از آن جمله مي‌توان به آزمايشگاه‌هاي بررسي خواص مكانيكي بتن، خواص فيزيكي و دوام بتن، الكتروشيمي و خوردگي، شبيه‌سازي شرايط اقليمي خليج فارس، واكنش قليايي سنگدانه‌ها و شرايط محيطي اشاره كرد.


در اين آزمايشگاه‌ها، مقاومت، پايداري ابعادي، تغيير شكل بتن و دوام و عمر مفيد بتن بررسي مي‌شود.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده