صفحات

۱۳۸۷ دی ۱۲, پنجشنبه

طرح تحقيقاتي، هزينه استفاده از جداساز پي را در ساختمان كاهش مي‌دهد

طرح تحقيقاتي، هزينه استفاده از جداساز پي را در ساختمان كاهش مي‌دهد
محققان و پژوهشگران گروه خاك و پي بخش عمران دانشكده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس موفق به طراحي برنامه‌اي شدند كه هزينه‌هاي توليد جداسازهاي پي در ساختمان‌ها را كاهش مي‌دهد.
مجري طرح بهينه‌سازي كاربرد جدا گرهاي پي با استفاده از الگوريتم ژنتيك روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت: قدمت فناوري جداسازي پي ساختمان‌ها به ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬قبل برمي گردد و دراين چند سال به تكامل رسيده است.
مهندس سيد مجيد سبزپوشان افزود: اين فناوري باعث مي‌شود ساختمان در زمان وقوع زلزله تخريب نشود به عبارتي اين جدا سازها نيروي زلزله را از ساختمان دور مي‌كند.
به گفته وي، جداسازي لرزه‌اي يك روش نسبتا جديد براي طراحي ساختمان‌ها در برابر زلزله است كه مبناي كاهش نيروهاي وارده بر سازه ، به جاي افزايش ظرفيت سازه براي تحمل بارهاي جانبي است.
وي كه اين طرح را در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد ارائه داده افزود: استفاده از اين فناوري هزينه زيادي به دنبال دارد و به همين خاطر استفاده از آن براي هر قشري و يا هر ساختماني امكان پذير نيست و فقط در ساختمان هايي كه سالم بودن آنها در زمان بحران الزامي است از اين فناوري استفاده مي كنند.
سبزپوشان با اشاره به اينكه قبلا از اين فناوري بيشتر در پل‌ها استفاده مي شد، گفت: حتي در برخي ساختمان‌هاي قديمي مانند منارجنبان در اصفهان نيز اين فناوري به كار رفته، اما در طول زمان كاملتر شده است.
وي ادامه داد: دراين طرح با اصلاح برخي از قوانين و فرايند استفاده از اين فناوري سعي كرديم آن را عمومي كنيم يعني به گونه‌اي شود كه تمام اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده كنند.
مجري طرح اظهار داشت: در اين طرح مكانيزم طراحي و استفاده از اين فناوري را در يك برنامه ساده نوشتيم كه قابل دسترسي براي عموم است.
وي گفت: كل هزينه اقتصادي استفاده از اين فناوري در اين برنامه محاسبه شده كه انتخاب‌هاي مختلف را در اختيار مجري قرار مي‌دهد و مجري مي‌تواند بر آن اساس يكي از طرح‌ها را انتخاب كند.
پژوهشگر دانشگاه تربيت مدرس اظهار داشت: در حال حاضر حتما بايد فرد متخصصي براي استفاده از اين فناوري در ساختمان نظر دهد، اما اين برنامه به گونه‌اي طراحي شده كه فهميدن آن نياز به تخصص خاصي ندارد.
سبزپوشان در مورد الگوريتم ژنتيك توضيح داد: اين يك فرايند بهينه‌سازي است كه براساس عملكرد ژنتيك در انسان استوار است ، يعني ژن‌هاي انسان همواره به سمت تكامل پيش مي‌رود و دراين برنامه ريزي هم ازاين روش استفاده كرديم.
به گفته اين محقق، الگوريتم ژنتيك به گونه‌اي طراحي شده كه نسل‌هاي بعدي برنامه كاملتري از نسل‌هاي قبلي خواهند داشت.
وي ادامه داد: در واقع اين برنامه قادر است بر اساس ايجاد سايت مورد نظر ، پلان‌هاي مختلف ستون‌گذاري را بررسي كرده و در نهايت پلاني را كه منجر به توليد سيستم جدا ساز با هزينه كمتري است، به عنوان پلان پيشنهادي معرفي كند.
اين پژوهش در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد و با راهنمايي دكتر كمك پناه و مشاوره دكتر حميد محرمي از اعضاي هايت علمي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است. منبع خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۱۲/۱۱/۸۸‬ www.mahdihashemi.blogspot.com
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده