صفحات

۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

ره آورد همگام شدن با فناوری روز ساختمان سازی

ره آورد همگام شدن با فناوری روز ساختمان سازی

اگرچه انبوهی از واحدهای مسكونی در شهرها سر به آسمان برافراشته ولی كیفیت و ایمنی آن مورد سوال كارشناسان فن بوده است.به گفته كارشناسان، معضل مسكن هنگامی حل می شود كه بتوان سالانه 750 هزار واحد مسكونی یعنی نیمی از نیاز مردم به مسكن را تامین كرد و این امر در كشورهای پیشرفته امكان نیافته است مگر با استفاده از فناوری هاي روز در ساخت و در این میان حتی اگر تقاضای جامعه به داشتن مسكن نیز لحاظ نشود، قرار گرفتن بیش از 90 درصد از پهنه كشور روی خط زلزله، نیاز به ساخت مسكن با مصالح سبك و مقاوم را بیشتر می كند.
درك ارزش انسانی و بهره وری 2 مقوله اصلی در صنعت ساختمان تولید صنعتی ساختمان و اجرای آن مستلزم آن است كه ابتدا 2 مقوله را به طور عمیق دریابیم و برپایه آن استراتژی صنعت ساختمان را تدوین كنیم كه یكی از آن ها درك صحیح ارزش انسانی است و دیگری بهره وری.
رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسكن و ساختمان خراسان شمالی با بیان این مطلب می گوید: كاهش قربانیان زلزله گویای اهمیت دادن به ارزش انسان است و از طرفی مدیریت هزینه و زمان نیز از اركان بهره وری است كه به واسطه صنعتی سازی محقق می شود. امین شكری با اشاره به آمار سازمان بهره وری و انرژی ایران می افزاید: در كشور ما به ازای هر متر مربع بنا، ماهانه 35 متر مكعب انرژی مصرف می شود در حالی كه این رقم در اروپا حداكثر 5/5 مترمكعب است.وی عنوان می كند: آمارها نشان می دهد سالانه در كشور به ساخت یك میلیون و 300 هزار واحد مسكونی نیاز داریم و بنابراین با مبحث اقتصاد در تولید مسكن مواجه شده ایم و باید برنامه ریزی برای تولید این حجم تقاضای مسكن انجام شود كه با انبوه سازی به شیوه صنعتی محقق می شود.وی صنعتی سازی را به معنای به كارگیری ابزارها، مصالح خاص در ایجاد بستر توسعه پایدار در حوزه مسكن بیان و عنوان می كند: سهم 55 درصدی تولید مسكن به شیوه انبوه سازی در كشور، زمینه ساز ورود جدی به مقوله تولید صنعتی ساختمان است.
به گفته وی، از مزایای تولید صنعتی در سطح اقتصاد كلان تاثیر مثبت آن بر تولید، اشتغال، بهبود توزیع درآمد، ثبات قیمت ها و تعادل تراز در عرضه و تقاضاست به طوری كه 15 درصد اشتغال مستقیم را نیز به دنبال دارد.
شكری اظهار می كند: در این میان نقش دستگاه های نظارتی در تدوین ضوابط و معیارهای فنی، تبیین فناوری های نوین ساختمان و الگوهای مفید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی بیان می كند: در خراسان شمالی نیز با توجه به ضریب 16/1 درصدی بعد خانوار به واحد مسكونی باید برنامه ریزی جدی توام با حمایت مسئولان استان انجام شود تا در آینده دچار مشكل در بحث مسكن نشویم.
وی تاكید می كند: بستر لازم برای پذیرش فناوری های مدرن در استان وجود دارد و امید است كه با حمایت مسئولان استانی سیاست های دولت مبنی بر سرعت بخشی به نهضت تولید مسكن، سهمی از تولید صنعتی ساختمان در خراسان شمالی را جذب و نسبت به ایجاد واحدهای تولید صنعتی با فناوری مدرن متناسب با اقلیم و فرهنگ بومی منطقه اقدام كنیم.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز می گوید: تغییر رویكرد استان از ساخت سنتی مسكن به سوی ساخت صنعتی آن كاملا محسوس است. نورعلی طالب زاده عنوان می كند: استفاده از فناوری های روز در ساخت مسكن موجب افزایش سرعت كار و كاهش هزینه ها می شود.
وی با تاكید بر این كه استفاده از مصالح سبك در ساختمان سازی به ویژه برای خراسان شمالی كه در پهنه ای زلزله خیز قرار دارد، باید همگانی شود می گوید: با رعایت اصول فنی و ضوابط مورد نیاز در اجرای كار ساختمانی و استفاده از مصالحی مانند تری دی پانل بتن آماده در بسیاری از ساختمان هایی كه در شهر بجنورد دیده می شود كاملا محسوس است.
وی ادامه می دهد: هم اكنون تعاونی هایی كه در ساخت مسكن فعالیت می كنند با شركت های ساختمانی كه از مصالح سبك مقاوم و پیشرفته استفاده می كنند قراردادهایی منعقد كرده اند.
كاهش مصرف انرژی و استفاده از فناوری های روز در ساختمان یكی از مزایای ساختمان هایی كه در ساخت آن از مصالح و فناوری ها روز استفاده شده، كاهش معنی دار مصرف انرژی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با بیان این مطلب می گوید: در حال حاضر ایران از كشورهایی است كه در زمینه مصرف انرژی گوی سبقت را از دیگر كشورها ربوده است در حالی كه می توان با استفاده از فناوری های روز، عایق بندی مناسب كف و دیوار و استفاده از مصالح نوین، مصرف انرژی را كاهش داد.مهندس گرمه تاكید می كند: علاوه بر كاهش مصرف انرژی، مقاوم سازی و سبك سازی ساختمان نیز با استفاده از این فناوری موجب كاهش 12 درصدی بار ساختمان می شود.وی با بیان این كه سازمان نظام مهندسی ساختمان، عضو كمیته بهینه سازی انرژی استان نیز است می افزاید: اجرای روش های نوین از جمله استفاده از پنجره های دوجداره، پكیج های دیواری و كف، قطعات پیش ساخته عایق بندی شده و تری دی پانل نقش عمده ای در كاهش مصرف انرژی و بار ساختمان و تاثیر عمده ای در اقتصاد كلان كشور دارد.وی با اشاره به 2 شاخص در سرعت و كاهش هزینه ها كه در ساختمان سازی و افزایش بهره وری موثر است، می گوید: استفاده از فناوری های نوین سرعت كار را تا 70 درصد افزایش می دهد، در استفاده از نیروی كار صرفه جویی می شود و میزان مصرف مصالح نیز كاهش می یابد و اگر زلزله ای نیز روی دهد، مصالح به كار رفته در ساختمان های صنعتی ساز، آوار نمی شود.وی اضافه می كند: اگرچه گرایش به استفاده از فناوری های نو در ساختمان سازی افزایش یافته است ولی روند افزایش آن كند است و مهم ترین دلیل آن نیز تقابل سنت و صنعت در زندگی انسان هاست و هر پدیده جدیدی هنگام ورود به جامعه به كندی مورد پذیرش قرار می گیرد. گرمه عنوان می كند: عمر مفید ساختمان در سال های گذشته 10 تا 15 سال بود كه با روش های نوین ساختمان سازی به 80 تا 100 سال نیز خواهد رسید و مصالح ساختمانی كه برای دوره های 5 تا 20 ساله طراحی می شود، اكنون دارای عمری بسیار طولانی است.وی تاكید می كند: در اجرای تاسیسات ساختمان نیز باید به روز بود و از فناوری های نو استفاده كرد. وی بیان می كند: به عنوان مثال اكنون به جای لوله های گالوانیزه از لوله های جدیدی استفاده می شود كه نه رسوب پذیر است و نه زنگ می زند و جلیك می بندد و فرمول شیمیایی آب را نیز عوض نمی كند.
90 درصد از پهنه كشور روی خط فعال زلزله ضرورت تولید ساختمان های صنعتی و مقاوم هنگامی بیشتر احساس می شود كه به قرار گرفتن 90 درصد از پهنه كشور بر خط فعال زلزله توجه شود.معاون عمرانی سازمان مسكن و شهرسازی خراسان شمالی با بیان این مطلب می گوید: بزرگ ترین فاجعه انسانی سال های اخیر وقوع زلزله بم در سال 82 بود و با توجه به این امر استفاده از مصالح سبك بسیار ضروری است.مهندس علی فخرایی اضافه می كند: تولید صنعتی ساختمان باعث كاهش هزینه های سوخت، افزایش كیفیت بهره گیری، كم كردن مصرف انرژی، افزایش عمر مفید ساختمان، تولید انبوه و در نتیجه كاهش چشم گیر قیمت و زمان در مدت اجراست.وی تاكید می كند: اگر كاهش زمان را تبدیل به سرمایه كنیم، در هزینه تمام شده به ما كمك می كند.وی با اشاره به این كه 27 سیستم به عنوان سیستم های نوین ساختمانی مورد تایید مركز تحقیقات ساختمان مسكن است كه تاییدیه فنی آن را 36 شركت ساختمانی از این مركز دریافت كرده اند، می گوید: باتوجه به این كه كشور، لرزه خیز است این موضوع اهمیت دارد كه از چه سیستم نوینی، در چه نقطه از كشور و متناسب با وضعیت زلزله استفاده می شود و این امر از الزامات طراحی و اجرای سیستم های نوین ساختمان است كه باید رعایت شود.وی تصریح می كند: از این تعداد سیستم قالب تونلی در كشورهای زلزله خیز و كشورهایی مانند كانادا، آمریكا، تركیه و مالزی كه به دنبال بلندمرتبه سازی هستند اجرا می شود و هزینه های این روش می تواند تا 40 درصد پالایش هزینه داشته باشد و برای پهنه های لرزه خیز مناسب است. فخرایی ادامه می دهد: سیستم دیگر اجرای قالب های سبك فولادی سرد نورد شده LSF است كه می توان از آن در مناطقی با خطر نسبی كم، متوسط و زیاد زلزله برای ساخت فنی ساختمان های 8 طبقه نیز استفاده كرد و از مزیت های آن كاهش زمان در مرحله اجرا، سبكی ساختمان و صرفه جویی موثر در مصرف انرژی است.وی با اشاره به استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی می گوید: این سیستم نیز از سیستم های تایید شده مركز تحقیقات وزارت مسكن است كه در استان، از آن استفاده می شود.وی در رابطه با ضرورت صنعتی سازی مسكن اظهار می دارد: رشد جمعیت، نرخ تخریب و استهلاك واحدهای مسكونی و شرایط اجتماعی نوین به شكلی است كه استفاده از صنعتی سازی مسكن را به عنوان ضرورتی ملی ایجاب می كند.وی تاكید می كند: مطالعات مشكل كمبود مسكن در كشورهای دیگر نشان داده است كه اكثر این كشورها با به كارگرفتن روش های صنعتی و تولید انبوه بر این مشكل فایق آمده و شرایط مطلوبی در این رابطه ایجاد كرده اند.
معاون سازمان مسكن و شهرسازی استان می گوید: مطالعات سند جامع مسكن كشور كه به عنوان سندی ملی تلقی می شود، تعادل نداشتن بین عرضه را بیان می كند و نباید بر این گمان بود كه با كاهش قیمت زمین و مسكن به نقطه ای رسیده ایم كه مشكل مسكن حل شده است. وی تصریح می كند: در ابتدای برنامه ریزی برای تولید مسكن هستیم و باید به گونه ای عمل شود كه با تجمیع تمام ظرفیت های ممكن مانند استفاده از فن آوری های نوین در ساختمان سازی بتوانیم آن گونه برنامه ریزی داشته باشیم كه با عمل به آن در افق 1400، به تعادل بین عرضه و تقاضای مسكن برسیم.
وی تصریح می كند: انبوه سازانی كه فن آوری های نوین در صنعت ساختمان را به كار گیرند، می توانند از امكانات دولتی مانند زمین و تسهیلات مناسب استفاده كنند.
وی اظهار می دارد: بر اساس تفاهم نامه ای كه بین وزارت مسكن و شهرسازی و كانون سراسری مسكن و ساختمان ایران منعقد شده آمده است انبوه سازانی كه از فن آوریهای نوین در ساختمان سازی استفاده كنند كه متناسب با ضوابط یعنی ارزان، سریع و مقاوم ساخته شود و دارای كیفیت برتر به لحاظ طراحی داشته باشد، می توانند از این تسهیلات استفاده كنند.
روزنامه خراسان http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده