صفحات

۱۳۸۹ اسفند ۱۳, جمعه

پانل‌های بتنی سبک برای ساختمان سازی ساخته شدند

در پی مأموریت ویژه وزیر مسکن و شهرسازی برای مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن که هدف آن جایگزین کردن مصالح سبک و کم انرژی بر درساخت و سازها بود ، محققان این مرکز موفق به طراحی و ساخت پانل‌های بتنی سبک ملقب به نیک پانل شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمود فاطمی عقدا با بیان این خبر، سبکی قطعات، مقاومت و دوام، رعایت اصول و ضوابط مربوط
به عایق حرارتی و صوتی، عدم نیاز به اعمال پوشش نهایی به عنوان اندود تزئینی، استفاده از مواد و مصالح موجود در کشور، سرعت اجرا و تولید صنعتی از ویژگی‌های بارز این پانل‌ها در مقایسه با دیگر مصالح و سیستم‌های رایج دیگر برشمرد و افزود : از این پانل ها در جداره بیرونی ساختمان‌های با اسکلت فولادی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای آجر یا بلوک‌های سفالی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن استفاده از این پانل‌ها که به شیوه خشک اجرا می‌شوند را گامی دیگر در توسعه صنعتی‌سازی ساختمان در کشور دانست و گفت : مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن درحال مطالعه و بررسی جهت استفاده از ای
ن پانل‌ها در ساختمان‌های بتنی است تا در آینده ای بسیار نزدیک امکان استفاده از آنها را در ساخت دیوارهای بیرونی این نوع ساختمان‌ها نیز فراهم گردد.

وی از کاهش وزن ساختمان و در نتیجه عملکرد بهتر در برابر بارهای جانبی، ‌افزایش سرعت اجرا و بهبود خواص حرارتی به عنوان برخی از مزایای بتن/ ملات سبک وزن یاد کرد و اظهار داشت: در ساخت این پانل از ترکیبی از سبکدانه‌ها و رعایت برخی از اصول در انتخاب نسبت‌های اختلاط مواد، ضمن کاهش وزن مخصوص مقاومت فشاری و ‌دوام و پایایی مناسب، با رعایت استانداردهای بین‌المللی استفاده شده است.

معاون وزیر مسکن وشهر سازی تصریح کرد: طراحی نیک‌پنل‌ها به گونه‌ای است که نیازی به اندود و پوشش نهایی ندارند که این ویژگی علاوه بر افزایش سرعت اجرا، صرفه اقتصادی را هم به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به عملکرد مناسب حرارتی نیک‌پنل‌ها، استفاده از یک لایه بتن سبک به ضخامت 4 سانتی متر (با یک لایه شبکه میلگرد گالوانیزه) و یک لایه پلی‌استایرن (یا عایق دیگر) به ضخامت  3 سانتی‌متر را از ویژگی‌های بارز این دیواره‌ها به منظور
رعایت الزامات مربوط به عایق حرارتی و صوت عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی شده پانل‌ها جهت سهولت در حمل و نقل و نصب، حداکثر وزنی در حدود 40 تا 60 کیلوگرم داشته باشند، تا با حداقل نفرات و امکانات، نصب آنها مقدور باشد.

فاطمی عقدا افزود: با توجه به اینکه این قطعات هم به‌عنوان دیوار خارجی و هم نمای نهایی، مورد استفاده قرار می‌گیرند، دوام آن‌ها بر اساس الزامات و استانداردها  مورد بررسی قرار  گرفته است. همچنین با توجه به اینکه این قطعات غیر باربر هستند از نظر جذب آب، عمق نفوذ آب تحت فشار،‌ نفوذ‌پذیری یون کلرید و جمع شدگی نیز مورد بررسی قرار گرفته اند و با ویژگی‌های استاندارد  ASTM مطابقت دارند.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن خاطر نشان کرد: این مرکز آمادگی دارد دانش طراحی و ساخت نیک پانل را در اختیار تولید کنندگان مصالح صنعتی ساختمان قرار دهد.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده