صفحات

۱۳۸۶ اسفند ۲, پنجشنبه

ساخت بتوني ويژه‌باقابليت‌هاي بالاي مهندسي هسته‌اي

 


ساخت بتون ويژه‌باقابليت‌هاي بالاي مهندسي هسته‌اي


دو دانشجوي بخش مهندسي هسته‌اي دانشكده‌مهندسي دانشگاه شيراز براي نخستين بار دركشورموفق به ساخت بتوني ويژه‌باقابليت‌هاي بالاي مهندسي هسته‌اي شدند.


حسن يوسف نيا كارشناس ارشد مهندسي هسته‌اي باگرايش پرتوپزشكي بخش مهندسي‌هسته‌اي دانشگاه شيراز،سه‌شنبه‌درجمع خبرنگاران در شيراز اظهار داشت: عمدتا چگالي بتون‌هايي كه به كشور وارد مي‌شود سه هزار و ‪ ۵۰۰‬كيلوگرم بر مترمكعب و مقاومت آن ...................


ساخت بتون ويژه‌باقابليت‌هاي بالاي مهندسي هسته‌اي


دو دانشجوي بخش مهندسي هسته‌اي دانشكده‌مهندسي دانشگاه شيراز براي نخستين بار دركشورموفق به ساخت بتوني ويژه‌باقابليت‌هاي بالاي مهندسي هسته‌اي شدند.


حسن يوسف نيا كارشناس ارشد مهندسي هسته‌اي باگرايش پرتوپزشكي بخش مهندسي‌هسته‌اي دانشگاه شيراز،سه‌شنبه‌درجمع خبرنگاران در شيراز اظهار داشت: عمدتا چگالي بتون‌هايي كه به كشور وارد مي‌شود سه هزار و ‪ ۵۰۰‬كيلوگرم بر مترمكعب و مقاومت آن ‪ ۳۵۰‬تا ‪ ۴۰۰‬كيلوگرم بر سانتي مترمربع است و قيمت آن نيز ‪ ۳۰‬برابر بتون معمولي است.


وي گفت: ولي ويژگي بتوني كه توسط ما ساخته شده است چگالي آن چهارهزار و ‪ ۶۰۰‬كيلوگرم بر مترمكعب است كه تاكنون ساخت بتوني با اين ميزان چگالي در دنيا گزارش نشده است و بالاترين چگالي كه به عنوان فوق‌العاده سنگين تا كنون براي ساخت بتون اعلام شده است بين سه هزار و ‪ ۸۰۰‬كيلوگرم برسانتي متر مربع تا چهار هزار و ‪ ۲۰۰‬كيلوگرم برسانتي متر مربع بوده است.


يوسف نيا افزود: مقاومت بتوني كه توسط وي و ديگر دانشجوي مهندسي هسته‌اي دانشگاه‌شيرازساخت شده است نيز حداقل بين ‪ ۸۰۰‬تا يك هزار كيلوگرم بر سانتي مترمربع است و قيمت آن نيز كمتر از دو برابر بتون معمولي است.


وي گفت:بتون ساخته شده توسط ما باتوجه‌به ويژگي‌هايي همچون افزايش چگالي بالا، قابليت تقريبا دو برابر جذب اشعه درمقايسه با بتون‌هاي ويژه، افزايش مقاومت و نيز قيمت، به لحاظ اقتصادي براي كشوربسيار مقرون به صرفه است و ايران مي‌تواند در اين زمينه ساخت بتون نيزخودكفا شود و حتي صادركننده به ساير كشورها باشد.


يوسف نيا در خصوص انگيزه ساخت اين بتون اظهار داشت: ساخت اين نوع بتون باهدف بهينه‌سازي حفاظگذاري بخش‌هاي راديوتراپي،شتاب‌دهنده (داراي كاربرد پزشكي)، راكتورهاي هسته‌اي، صورت گرفته است.


وي اضافه كرد:هم اينك بتون يكي از وسيع‌ترين حفاظهايي است كه در مقابل پرتوهاي نافذي مانند گاما مورد استفاده قرار مي‌گيرد و يكي ازدلايل استفاده فراوان از بتون در مقايسه با حفاظهاي مرسوم ديگر همچون سرب و فولاد اين است كه قيمت بتون به مراتب بسيار پايين تر از دو فلز ياد شده است.


اين دانشجوي مبتكر افزود:از سوي ديگر به سبب مصرف دوگانه از بتون كه هم در حفاظ و هم به عنوان ماده ساختماني مورد استفاده قرار مي‌گيرد اين ماده بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.


يوسف نيا ادامه داد: هم اينك چگالي بتون معمولي دو هزار و ‪ ۳۵۰‬كيلوگرم بر مترمكعب است و اين ميزان چگالي در مقابل پرتوهايي مانند گاما چگالي پاييني است و به همين دليل استفاده از آن به عنوان حفاظ در مقابل پرتوهاي پر انرژي مستلزم افزايش ضخامت است.


وي در پاسخ به اينكه آيا مي‌توان در حالت معمولي چگالي بتون را افزايش داد گفت:تا حد مشخصي مي‌توان اين چگالي را افزايش داد ولي در شرايط معمول اگر بخواهيم ميزان چگالي را افزايش دهيم ازمقاومت آن نيز كاسته مي‌شود.


ديگر دانشجوي مبتكر بخش مهندسي هسته‌اي دانشگاه شيراز كه در ساخت اين بتون فعاليت داشته است گفت: براي ساخت اين بتون،از يك كاني سرب به نام گالنا با چگالي بين هفت هزار و ‪ ۲۰۰‬كيلوگرم برمترمكعب تا هفت هزار و ‪۶۰۰‬ كيلوگرم بر مترمكعب،استفاده كرديم.


سمانه ذوالقدري افزود:باتوجه‌به‌آماراعلام شده‌مبني بر اينكه ايران چهارمين صادركننده سرب در جهان است و در آينده نيز در زمره بزرگترين صادركنندگان اين فلز در دنيا قرار مي‌گيرد،ساخت اين نوع بتون بااستفاده از سرب به سبب فراوان بودن اين فلز در كشورمان،به لحاظ اقتصادي بسيار مقرون به‌صرفه است.


دانشيارفيزيك پزشكي بخش مهندسي دانشگاه‌شيراز واستاد راهنماي دو دانشجوي يادشده در زمينه اين ابداع گفت:يكي از موادي كه هم اينك در حفاظگذاري ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد بتون است ولي مشكل موجوداين ماده ضخامت فراوان آن نسبت به ديگر ماده‌ها از جمله سرب است.


دكتر سيد محمد جواد مرتضوي افزود:بتون در مقايسه‌با سرب به ضخامت بيشتري نيازداردتا بتواند حفاظت لازم را ايجاد كند و بتوني كه توسط اين دو دانشجو ساخته شده است داراي چگالي منحصر بفردي است و به سبب چگالي بالاي اين بتون بدون اينكه ضخامت ديوارها را افزايش دهند قابليت ايجاد حفاظت لازم را در مقابل پرتوها را داراست.


وي در خصوص قابليت استفاده اين بتون جديد گفت:قسمت عمده‌كاربرد اين بتون در بخش‌هاي راديوتراپي است و ديگر اينكه مي‌توان با اعمال تغييرات جزيي در اين بتون در راكتورهاي هسته‌اي به عنوان حفاظ بيولوژيك‌ازآن استفاده كرد و همچنين مي‌توان از آن براي ايجاد حفاظ در مقابل پساماندهاي راديو اكتيو بهره گرفت.


مرتضوي با بيان اينكه در به انجام رسيدن اين پژوهش دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز مشاركت داشته است افزود: سازمان حفاظت در برابر اشعه كشور نيز حمايت خود را براي ارايه كمك‌هاي جانبي به منظور استفاده عملي از اين ابداع، اعلام كرده است.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده