صفحات

۱۳۸۷ اردیبهشت ۷, شنبه

منتفی شدن احداث منوریل در مونیخ و ارائه مستندات لزوم جمع‌آوري منوريل صادقيه !!!

منتفی شدن احداث منوریل در مونیخ و ارائه مستندات لزوم جمع‌آوري منوريل صادقيه !!!


اول از همه سراغ منتفی شدن احداث منوریل در مونیخ برویم!!!


قرار بود  خط پرسرعت قطار شهری که نوعی منوریل محسوب می شود  حد فاصل فرودگاه مونیخ و مرکز شهر احداث شود که پس از بحثهای گسترده و برگزاری جلسات مختلف، بدلیل بالا بودن هزینه ها و دارا نبودن توجیهات فنی، احداث آن منتفی گردید.


پس از سالها مجادله احداث خط منوریل در شهر مونیخ بدلیل هزینه بالا و فقدان توجیهات فنی و کارشناسی منتفی شد.



به گزارش مهر، قرار بود این خط پرسرعت قطار شهری که ...


منتفی شدن احداث منوریل در مونیخ و ارائه مستندات لزوم جمع‌آوري منوريل صادقيه !!!


اول از همه سراغ منتفی شدن احداث منوریل در مونیخ برویم!!!


قرار بود  خط پرسرعت قطار شهری که نوعی منوریل محسوب می شود  حد فاصل فرودگاه مونیخ و مرکز شهر احداث شود که پس از بحثهای گسترده و برگزاری جلسات مختلف، بدلیل بالا بودن هزینه ها و دارا نبودن توجیهات فنی، احداث آن منتفی گردید.


پس از سالها مجادله احداث خط منوریل در شهر مونیخ بدلیل هزینه بالا و فقدان توجیهات فنی و کارشناسی منتفی شد.


به گزارش مهر، قرار بود این خط پرسرعت قطار شهری که نوعی منوریل محسوب می شود در حد فاصل فرودگاه مونیخ و مرکز شهر احداث شود که پس از بحثهای گسترده و برگزاری جلسات مختلف، بدلیل بالا بودن هزینه ها و دارا نبودن توجیهات فنی، احداث آن منتفی گردید.


لازم به ذکر است در سال 2002 بنا بر گزارش حاصل از مطالعات فنی و اقتصادی انجام شده، هزینه راه اندازی این خط مبلغ 1.85 بیلیون یورو (معادل 2.9 بیلیون دلار) اعلام شده بود که در آخرین جلسه برگزار شده در شهر برلین و در ماه اخیر، این مبلغ معادل 3 بیلیون یورو اعلام گردید که بدلیل بالا بودن هزینه های احداث این خط، اجرای پروژه مذکور منتفی گردید.



در کشور آلمان چندین پروژه حمل و نقل سریع از دهه 90 تاکنون به دلیل بالا بودن هزینه های احداث منتفی گردیده است که آخرین مورد آن مسیر فوق الذکر بوده است.



*****


و حالا بریم سراغ ارائه مستندات لزوم جمع‌آوري منوريل صادقيه!!!


 دكتر حمزه شكيب ـ رييس كميسيون توسعه وعمران شوراي شهر تهران ـ  دريافت نامه تقاضاي جمع‌آوري پايه‌هاي اين پروژه را از سوي شهردار تهران تاييد، اما اعلام كرده بود كه شهرداري علاوه بر تقاضا، بايد دلايل و مستندات كارشناسي را نيز به شوراي شهر ارايه دهد
سال گذشته شهرداري تهران با ارائه پيشنهاداتي شفاهي و كتبي به شوراي شهر به همراه دلايلي همچون اشكالات سيستم‌ سازه‌اي، بي‌تاثيري در كاهش بار ترافيكي منطقه، تجاوز به حريم عمومي مردم، نداشتن توجيه اقتصادي، منظر نامناسب شهري، مشکلات فني پروژه، نداشتن ايمني، مزاحمت در تردد خودروها و غيره، خواستار جمع‌آوري پايه‌هاي منوريل صادقيه شد تا کميسيون عمران شوراي شهر، پس از بررسي، تصميم لازم را اتخاذ کند.


به گزارش ايسنا، دكترمحمدباقر قاليباف ـ شهردار تهران ـ احداث اين خط منوريل را کاملا غيرکارشناسانه خوانده و جمع‌آوري پايه‌هاي نصب شده اين پروژه را از شوراي شهر خواستار شد و معتقد بود كه موضوع منوريل سياسي شده، در حالي که اين موضوع سياسي نبوده و کاملا فني است.


تشكري هاشمي ـ معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران ـ نيز اعلام كرده بود: پروژه منوريل صادقيه در طراحى و اجرا، داراى نواقصى بوده و از ايمنى مطلوبى برخوردار نيست. مجريان اين طرح نيز اصرارى بر ادامه اجراى اين طرح ندارند و پايه‌هاى اين پروژه در حال تبديل شدن به آثار باستانى است و به خاطر بلاتكليفى علاوه بر آلودگى بصرى، محل تجمع معتادان و ولگردان شده و ايمنى تردد خودروها نيز در اين مسير كاهش يافته، لذا به خاطر وجود امكان بروز مشكلاتى، خواستار تصميم‌گيري سريع براي جمع‌آورى آن هستيم.


در اين حال دكتر حمزه شكيب ـ رييس كميسيون توسعه وعمران شوراي شهر تهران ـ نيز دريافت نامه تقاضاي جمع‌آوري پايه‌هاي اين پروژه را از سوي شهردار تهران تاييد، اما اعلام كرده بود كه شهرداري علاوه بر تقاضا، بايد دلايل و مستندات كارشناسي را نيز به شوراي شهر ارايه دهد.


وي گفته بود كه به عنوان مثال، اگر شهرداري معتقد است كه پروژه منوريل صادقيه، تاثيري در ترافيك منطقه ندارد، بايد اين ادعا را با دلايل كارشناسي و شبيه‌سازي، محاسبات فني، تعداد مسافر و غيره اثبات كند و يا اگر مدعي است كه ستون‌ها مقاومت ندارد، محاسبات انجام شده آن را به شورا بدهد؛ چراكه درغير اين صورت و صرف بيان تئوري و پيشنهاد نمي‌توان، براي جمع‌آوري پايه‌هاي اين پروژه تصميم‌گيري كرد.


وي در پاسخ به اين كه آيا اعضاي شورا نمي‌دانند كه پروژه منوريل صادقيه كارايي دارد يا خير؟ خاطرنشان كرده بود: شوراي شهر تهران در دور دوم با تصويب اجراي آزمايشي اين طرح به طول شش كيلومتر، منتظر نتايج آن بود، اما با توجه به اين كه اين پروژه در آن زمان سياسي و راي توقف آن صادر شد، مشاور خارجي هم كار را رها كرد و بالاخره از آن موقع تاكنون، هنوز براي اعضاي شورا محرز نشده كه آيا احداث منوريل در اين منطقه كارايي دارد و بايد عمليات اجرايي آن ادامه يابد، يا خير؟!


وي سال گذشته به خبر نگار ايسنا گفته بود: نامه‌اي به شهردار تهران نوشته‌ و از وي خواسته‌ايم كه براي جمع‌آوري پايه‌هاي منوريل صادقيه، مستندات علمي به همراه محاسبات فني ارائه كند كه اين نامه به دفتر وي ارسال شده و منتظر پاسخ شهردار هستيم تا هر چه سريع‌تر درباره اين پروژه نيمه‌كاره تصميم گرفته و تكليف آن را مشخص كنيم.


به گزارش ايسنا، دكتر حمزه شكيب در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا اعلام كرد: اواخر سال گذشته شهرداري تهران مستندات و مطالعات را به صورت جزيي براي جمع‌آوري پايه‌هاي منوريل صادقيه به شوراي شهر تهران ارايه كرده و در هفته آينده، جلسه‌اي در اين زمينه خواهيم داشت و بزودي اين پروژه را تعيين تكليف خواهيم كرد و مشخص خواهد شد كه پايه‌هاي منوريل صادقيه جمع‌آوري شود و يا احداث آن ادامه يابد.


******


ودر نهایت بخوانیم :جايگزين کردن منوريل به جاي خطوط مترو گزينه مناسبي نيست  !!!



مديرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل وترافيک با تأکيد بر آن که تاکنون هيچ گونه اعمال نظر غير منطقي و غير کارشناسي در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران صورت نگرفته است ، گفت: «منطقي آن است که در نهايت ، هرگونه تغييرات و کار کارشناسي بيشتر در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک توسط مرجعي صورت گيرد که طرح را ارايه کرده است. »
 
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران "شهريار افندي زاده" افزود:« پس از تصويب طرح جامع حمل و نقل و ترافيک توسط شوراي اسلامي شهر تهران ، طرح مذکوردر شوراي عالي ترافيک ارائه مي شود و در صورتي که شوراي عالي ترافيک انتقاد يا پيشنهادي داشته باشد موضوع قابل بررسي خواهد بود.»
 
وي افزود: «در تمام دنيا مسئولان سياست هاي کلي را مطرح مي کنند و تعيين راهبردها و برنامه ريزي توسط کارشناسان صورت مي گيرد. در اين مورد نيز با توجه به اينکه قانون ، تصميم گيري در مورد ارائه برنامه هاي حمل و نقل و ترافيک را به شهرداري ها واگذار کرده ، بهتر است پس از تعيين سياست کلي در مورد سهم 75درصدي حمل و نقل عمومي ، تعيين نوع سيستم ها بر عهده کارشناسان و صاحب نظران گذاشته شود.»
 
وي با بيان آن که طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر تهران يکي ازجامع ترين طرح هاي حمل و نقل در ايران است و تمام جزئيات نيز در آن مورد توجه قرار گرفته ، گفت : «مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافيک از سال 84 توسط حدود 30 کارشناس آغاز شد و از نظرات و پيشنهادات حدود 20 استاد دانشگاه و صاحب نظر در اين طرح استفاده شده است.»
 
مديرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران ادامه داد : «طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر تهران بر مبناي چشم انداز جمهوري اسلامي ايران، طرح هاي فرادست شهر تهران و طرح جامع شهر تهران و انتظارات از سيستم حمل و نقل عمومي در افق طرح ارائه شده است. »
 
افندي زاده تصريح کرد: «از 8 خط مترو و يک خط اکسپرس (خط 5 ) طراحي شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر تهران 7 خط يعني خطوط 5،1،2،3،4،6 و 7 مصوبه شوراي عالي ترافيک را دارند اما درخصوص خطوط 8 و9 مترو بحث برجايگزيني منوريل بجاي مترو در وزارت کشور مطرح است .»
 
وي ادامه داد: «در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران که داراي افق سال 1404 است با کمک مدل هاي ايجاد شده ، خط 8 مترو (از ميدان رسالت تا ميدان بسيج) بايد روزانه 490 هزار مسافر را جابه جا کند و خط شماره 9 مترو که از ميدان پونک آغاز و تا ميدان بسيج ادامه مي يابد بايد روزانه 505 هزار مسافر را جابجا کند که با بررسي هاي انجام شده تنها خطوط مترو براي اين جابجايي مناسب است و بنابراين در طرح جامع حمل و نقل بر به کارگيري خطوط 8 و 9 مترو تأکيد شده است.»
 
افندي زاده خاطر نشان کرد: «طول خط 8 مترو تهران 3/34 کيلومتر و طول خط 9 مترو حدود 3/32 کيلومتر است و با توجه به مسافت خطوط و حجم بالاي جابه جايي ، قطار هوايي نمي تواند در اين دو خط گزينه مناسب باشد.»
 
وي تأکيد کرد: «ساخت خطوط مترو 1 تا 9 جزء خطوط اولويت دار شهر تهران محسوب مي شود (خط 5 مربوط به خط تهران – کرج است) ضمناً در کنار 8 خط مترو تهران که مسيرهاي پر تردد و داراي حجم بالاي مسافر را پوشش مي‌دهند ، 4 خط قطار سريع السير براي اتصال شهر تهران به حومه با توجه به طرح جامع شهر تهران در نظر گرفته شده است.»
 
افندي زاده تأکيد کرد:« براي انتخاب نوع سيستم قطار شهري مي بايست کار کارشناسي انجام شود و در دنيا براي مسيرهاي با حجم مسافر زياد از سيستم مترو استفاده مي کنند که اين موضوع در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر تهران در نظر گرفته شده است.»


www.mahdihashemi.blogfa.com

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده