صفحات

۱۳۸۷ مهر ۴, پنجشنبه

سالي 10 ميليارد دلار انرژي در ساختمان‌ها گم مي شود



 سالي 10 ميليارد دلار انرژي در ساختمان‌ها گم مي شود

دبير انجمن بهينه سازي مصرف انرژي ايران گفت:سالانه 50 ميليارد دلار انرژي در كشور مصرف مي شود كه متاسفانه ميزان هدرروي انرژي در ساختمان هاي كشور 10 ميليارد دلار است.
  
 حميدرضا محبي با بيان اين كه مصرف 50 ميليارد دلار انرژي در 10 سال گذشته 50 درصد رشد داشته افزود:در حال حاضر حدود 15 ميليون واحد مسكوني در كشور وجود دارد كه سهم بخش ساختمان ها از اين انرژي 35 درصد و ميزان پرت
انرژي در ساختمان هاي كشور به 10 ميليارد دلار مي رسد.
وي با بيان اينكه انجمن بهينه سازي مصرف انرژي ايران در حال تدوين استانداردهاي ساخت مسكن است ادامه داد:تدوين استانداردهاي ساخت مسكن براي نخستين بار در كشور مي تواند بحث ضمانت اجرا و نظارت در ساختمان سازي را براي هميشه به پايان برساند.
محبي گفت:در مبحث 19مقررات ملي ساختمان كه توسط وزارت مسكن و شهرسازي به عنوان مجري قانونگذاري ساختمان تدوين شده است به صراحت تمام موارد مقررات ملي تاكيد شده است اما در حلقه آخر كه حلقه مفقوده مقررات ملي ساختمان است ضمانت اجرا و نظارت كافي بر ساختمانها وجود ندارد.
دبير انجمن بهينه سازي مصرف انرژي ايران افزود:چالش بخش مسكن در ارتباط با مبحث 19 ساختمان در ارتباط با ساختمانهاي در حال ساخت براي رعايت كردن مقررات ملي ساختمان است اما متاسفانه 15 ميليون واحد مسكوني در كشور وجود دارد كه از قبل توليد شده و هيچ نگرشي در امور مسكن براي رعايت مقررات ملي ساختمان و بهينه سازي مصرف انرژي نشده است.
به گفته وي،عمر مفيد ساختمانها در كشور 15 تا 20 سال است اين در حاليست كه در كشورهاي پيشرفته اين رقم 60 سال است.
وي با بيان اين كه اين انجمن (IECS)با هدف توسعه فرهنگ استفاده صحيح از منابع انرژي موجود در كشور، تشكيل شد گفت: قرار است در آينده نزديك با همكاري سازمانهاي ذيربط ساز و كارهاي موثر در راستاي جلوگيري سريع از اتلاف انرژي در كشور در يك برنامه پنج ساله به اجرا در آيد.
وي افزود: اين انجمن قرار است با امضاي تفاهم نامه همكاري هاي مشترك با دستگاه هاي ذيربط در اين راستا گام بردارد و با توجه به ابلاغ سياستهاي اصل 44 قانون اساسي و ضرورت ايجاد تشكلهاي مختلف در كشور، وظيفه فرهنگ سازي و ايجاد سازوكارهاي عملي و بدنه كارشناسي توانمند از مهمترين اهداف اين انجمن به شمار مي رود.
محبي با اشاره به تلاش دولتها از گذشته تا كنون و برنامه ريزي شركت بهينه سازي مصرف انرژي كه تا حدود زيادي در جلوگيري از اتلاف انرژي تاثير گذار بوده افزود: براي پياده سازي هر چه بهتر سياستها در اين راستا، ضروري است تا بخش خصوصي نيز در راستاي ارتقاي اين فرهنگ وارد عمل شده و با مشاركت دولت در راستاي توسعه آن اقداماتي صورت گيرد.
دبير انجمن بهينه سازي مصرف انرژي خاطر نشان كرد: مهم ترين اهداف شكل گيري اين انجمن ساماندهي و حمايت لازم از تمام واحدهاي فني مهندسي، مشاوره اي، توليد و بازرگاني است كه بر اساس آن فرهنگ سازي، ترويج، مميزي، طراحي و پياده سازي تجهيزات و سيستم هاي مناسب در راستاي جلوگيري از اتلاف انرژي اقدامات اساسي به شمار مي رود.
وي با بيان اينكه در راستاي تقويت اين اهداف انجمن از تمام كارشناسان و دست اندركاران توانمند داخلي و خارجي بهره خواهد گرفت، افزود: در آينده نزديك و با حضور اعضاي اين انجمن، كميته هاي كارشناسي و تحقيق وتوسعه در بخش هاي مختلف ساختمان، صنعت و حمل و نقل شكل خواهد گرفت.
محبي تصريح كرد: توسعه آموزش از طريق برگزاري سمينارها و كنفرانس هاي تخصصي و تسهيل در امر حضور بخش خصوصي در عرصه بهينه سازي مصرف انرزي از ديگر اهداف اين انجمن به شمار و در عين حال برقراري ارتباط نزديك بين اعضاي اين انجمن و دستگاه هاي اجرايي ذيربط از ديگر برنامه ها خواهد بود.
محبي افزود: انجمن بهينه سازي مصرف انرژي كشور با اين ديدگاه سعي دارد با مشاركت سازمانها و ارگانهاي ذيربط نقش موثري در راستاي جلوگيري از اتلاف انرژي در بخش هاي مختلف ساختمان، صنعت و حمل و نقل ايفا كند.
وي خاطرنشان كرد: رسيدن به اين هدف نيامند عزم ملي و فرهنگ سازي عمومي در بخشهاي مختلف است و اين انجمن با همكاري نهادهايي مانند وزارت نفت، شركت بهينه سازي مصرف انرژي كشور، ستاد تبصره 13، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، وزارت مسكن و شهرسازي، سازمانهاي نظام مهندسي و شهرداري ها در حوزه تدوين اهداف مديريت انرژي گام بردارد.
دبير انجمن بهينه سازي مصرف انرژي افزود: به زودي برنامه هاي راهبردي انجمن بهينه سازي مصرف سوخت كشور به اطلاع تمام زير بخش هاي مرتبط با موضوع بهينه سازي مصرف انرژي كشور خواهد رسيد و سپس راهكارهاي عملي با همكاري دستگاه هاي ذيربط به اجرا در خواهد آمد.
وي تصريح كرد: اعضاي اين انجمن به عنوان بازوهاي اجرايي شركت بهينه سازي مصرف انرژي كشور به شمار مي روند و تلاش مي كنيم تا با برقراري ارتباط نزديك بين اين تشكل و شركت بهينه سازي مصرف سوخت، شهرداري ها، وزارت مسكن زمينه تحقق اهداف تعيين شده در زمينه جلوگيري از اتلاف انرژي در كشور را فراهم آوريم.
http://mahdihashemi.blogspot.com/
 http://mahdihashemi.blogfa.com/

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

1 نظرات:

سپهر گفت...

سلام - واقعا وبلاگ جالبی دارید می خواستم از شما دعوت کنم تا به وبلاگ منم سری بزنید و در صورت تمایل آن را به عنوان لینک در وبلاگ خود ثبت کنید . ممنونم

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده