صفحات

۱۳۸۸ خرداد ۸, جمعه

قرارداد نهایی پروژه قطار سریع السیر مشهد - تهران با آلمان امضا شد

قرارداد نهایی پروژه قطار سریع السیر مشهد - تهران با آلمان امضا شد


محمد جواد رنجبر - قرارداد نهایی پروژه قطار سریع السیر مشهد - تهران عصر دیروز با حضور وزیر راه و ترابری میان «محمدجواد محمدی زاده» استاندار خراسان رضوی و رئیس  کنسرسیوم سرمایه گذار آلمانی امضا شد. قرارداد اولیه فروردین ۸۶ به امضا رسیده بود که در این مدت در حین روند مطالعات اصلاحیه و .............



قرارداد نهایی پروژه قطار سریع السیر مشهد - تهران با آلمان امضا شد



محمد جواد رنجبر - قرارداد نهایی پروژه قطار سریع السیر مشهد - تهران عصر دیروز با حضور وزیر راه و ترابری میان «محمدجواد محمدی زاده» استاندار خراسان رضوی و رئیس  کنسرسیوم سرمایه گذار آلمانی امضا شد. قرارداد اولیه فروردین ۸۶ به امضا رسیده بود که در این مدت در حین روند مطالعات اصلاحیه و الحاقات لازم به قرارداد نهایی اضافه شده است.به گزارش خراسان، وزیر راه و ترابری در این مراسم گفت: حدود سه سال است که به اتفاق استاندار درگیر این پروژه هستیم. دکتر حمید بهبهانی اضافه کرد: قطار سریع السیر تاکنون در دنیا بیش از ۳۰ ، ۴۰ کیلومتر اجرا نشده است و قرار است این پروژه به طول بیش از ۸۰۰ کیلومتر میان مشهد و تهران اجرا شود. وی ادامه داد: هم اکنون در کشور آلمان نیز این پروژه به طول ۸۰۰ کیلومتر میان دو شهر این کشور در حال طراحی است. وزیر راه و ترابری علت انتخاب محور مشهد - تهران برای اجرای این پروژه در کشورمان را زیارتی بودن این محور دانست و گفت: در این محور سالانه حدود ۲۰ میلیون سفر انجام می  گیرد و امکان افزایش این رقم تا ۳۰ و ۳۵ میلیون هم وجود دارد. وی با اشاره به جابجایی هفت میلیون زائر و مسافر در سال به وسیله قطار و جابجایی ۵ درصد مسافر با هواپیما در طول مسیر مشهد - تهران اضافه کرد: هزینه برای احداث هریک کیلومتر خط قطار سریع السیرمشهد -تهران قبلا ۱۷ میلیون یورو برآورد می شد که این رقم به ۷/۶ میلیون یورو رسیده است. بهبهانی ادامه داد: تملک زمین، احداث نیروگاه های برق مورد نیاز و ایستگاه های طول مسیر از اموری است که برعهده ماست. وی با پیش بینی هزینه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد یورویی برای این پروژه، تصریح کرد: پروژه به صورت BOT انجام می شود و مدت بهره برداری برای سرمایه گذار خارجی ۲۰ تا ۳۰ سال در نظر گرفته شده که این مدت به وسیله تعیین قیمت بلیت در اختیار ماست که صرف با ۳۰ سال است که تا آن زمان نگهداری پروژه نیز با سرمایه گذاری آلمانی است.وزیر راه ابراز امیدواری کرد این پروژه از تهران به سمت فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) نیز ادامه پیداکند.وی از انجام انقلاب راه آهن در سال ۸۸ خبر داد و افزود: به زودی کار اجرایی ۹ پروژه ریلی هم چون کرمانشاه- خسروی، چابهار- زاهدان- مشهد، تهران- قم- اصفهان، قزوین - رشت- انزلی، تهران - همدان- سنندج و شیراز - بوشهر- عسلویه آغاز می شود و ۸ محور ریلی دیگر نیز آماده سرمایه گذاری است.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این مراسم توصیه کرد که در این پروژه حرم امام رضا(ع) به حرم حضرت معصومه(س) در قم متصل شود و این پروژه پس از تهران تا قم نیز ادامه یابد.دکتر علیشیری با اشاره به تحرکاتی که درعرصه توسعه و سازندگی خراسان رضوی به وجود آمده، اضافه کرد: در این راستا محور کار بایستی مشارکت فعال بخش خصوصی باشد و در این جهت دو اقدام اساسی تغییر نگرش مقامات دولتی نسبت به بخش خصوصی و نیز دگرگون شدن جهت گیری ها، مقررات و رفتارها نسبت به بخش خصوصی باید انجام گیرد.استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان این که ایده قطار سریع السیر مشهد- تهران حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نزد کسانی بوده که به توسعه خراسان فکر می کرده اند، افزود: اما همت و تلاش در این دولت موجب پیشبرد این پروژه شد و در داخل و خارج از کشور، مقاومت برای انجام این کار بزرگ کم نبود. محمد جواد محمدی زاده با بیان این که ایمنی این قطار تضمین شده است، اضافه کرد: مسافران این قطار نیاز به بستن کمربند ندارند. وی با اشاره به آموزش حداقل هزار نیروی کارشناس برای این پروژه، ادامه داد: ما قبلا قرارداد این پروژه را در همین شهر امضا کردیم، اما در مسیر مطالعات، الحاقیه ها و اصلاحاتی در پروژه صورت گرفت و اکنون قرارداد نهایی امضا می شود.استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: قول داده اند که کار به صورت هم زمان در ۵ نقطه هم چون تهران، شاهرود، سمنان و سبزوار آغاز شود و در این فرصت ۵ ماهه برای یک سری مطالعات، قراردادهای مالی تنظیم و کارگاه ها تجهیز می شود.یک عضو کنسرسیوم پروژه قطار سریع السیر مشهد- تهران نیز گفت: سیستمی که در اجرای این پروژه به کار گرفته می شود «مگ لو» می باشد.=دکتر بهروزی فر با اشاره به اقدامات انجام گرفته، افزود: مسیرهای اصلی و فرعی و ایستگاه های بین راه مشخص شده و برآورد وضعیت نقشه ای ۵ ایستگاه نیز انجام شده است.وی طول پروژه قطار سریع السیر مشهد- تهران را ۸۶۰ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: این پروژه برای نخستین بار در دنیا با این مسافت انجام می شود. عضو کنسرسیوم پروژه قطار سریع السیر مشهد- تهران اظهار داشت: به دو دلیل اشباع سیستم های ریلی و نیز وجود صنایع هواپیمایی در کشورهای اروپایی، این پروژه در این کشورها به این شکل انجام نشده است.در ادامه مدیرعامل شرکت «شل گل» که سرمایه گذار این پروژه می باشد، هم گفت: تکنولوژی که قرار است در پروژه قطار سریع السیر مشهد- تهران از آن استفاده شود، یکی از برترین سیستم ها برای مشهد با این همه زائر است و این تکنولوژی آزمون خود را پس داده است.«هرالد اشپت» اضافه کرد: اجرای این پروژه باعث کاهش مصرف انرژی می شود و کوچک ترین ضرری برای محیط زیست نیز ندارد.درحالی که تا پیش از این زمان اجرای پروژه قطار سریع السیر مشهد- تهران ۵ سال اعلام شده بود، اما وزیر راه و ترابری در پاسخ به خراسان این زمان را ۶ تا ۸ سال اعلام کرد.استاندار خراسان رضوی هم در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد از ۶ ماه دیگر کار اجرایی این پروژه آغاز شود.

بازدید وزیر راه از طرح توسعه فرودگاه مشهد
پیش از این مراسم، وزیر راه و ترابری به اتفاق استاندار خراسان رضوی از طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد بازدید کردند.در این بازدید محسن اسماعیلی مدیرکل فرودگاه های استان خراسان رضوی به تشریح اقدامات انجام شده و برنامه های آینده برای توسعه فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد پرداخت.و گفت: در چشم انداز سال۱۴۰۴،به۳۰ میلیون مسافر در این فرودگاه سرویس دهی‌می شود.استاندار خراسان رضوی هم در این بازدید گفت: طرح جامع توسعه فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تهیه شده و فاینانس ۲۵۳ میلیون یورویی آن نیز به تصویب دولت رسیده است و شرکت GC نیز به عنوان سرمایه گذار و سازنده انتخاب شده است. محمدی زاده ابراز امیدواری کرد در گام اول ظرف سه سال آینده ظرفیت این فرودگاه به۱۰میلیون مسافر در سال افزایش یابد.وی خواستار قطعی شدن موضوع فاینانس، نهایی شدن قراردادهای مالی پروژه و ترک تشریفات شد. استاندار خراسان رضوی هم چنین بر تقویت امکانات ناوبری این فرودگاه تاکید کرد.وی اظهار داشت: با احداث باند سوم در فرودگاه مشهد، مشکل آزار صدای هواپیماها برای مردم نیز حل می شود.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده