صفحات

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

قرارگاه خاتم: فقط 4 درصد پروژه ها دست ماست

قرارگاه خاتم: فقط 4 درصد پروژه ها دست ماست
به گزارش ايسنا، سردار سرتيپ پاسدار رستم قاسمي با اشاره به تاسيس اين قرارگاه گفت: در 23 آذر سال 1368 به فرمان مقام معظم رهبري ، سپاه پاسداران كه عملا از جنگ فارغ شده بود و امكانات، تجهيزات و نيروي انساني متعهد دوران جنگ را در اختيار داشت، اين قرارگاه را تحت عنوان «قرارگاه بازسازي خاتم‌الانبياء (ص)» تشكيل داد.
وي با بيان اين كه بر حضور نيروهاي مسلح در سازندگي كشور در قانون اساسي نيز تاكيد شده و اين امر ناشي از تجربه كشورهاي مختلف جهان است، اظهار كرد: اين قرارگاه سه مرحله را تا امروز طي كرده است كه اولين مرحله بازسازي است؛ چرا كه در ابتداي كار اين قرارگاه كشور تازه از جنگ رها شده بود و به بازسازي نياز داشت.
او اضافه كرد: پس از اعلام دولت مبني بر اين كه دوران بازسازي به اتمام رسيده و دوران سازندگي آغاز شده است، اين قرارگاه نام خود را به قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء (ص) تغيير داد و بدين ترتيب وارد مرحله دوم كار خود شد. امروز نيز با ورود به دهه سوم فعاليت خود، مرحله سوم را با استراتژي جديد براي حضور در عرصه سازندگي كشور آغاز كرده است.
قاسمي، كمك به چرخه اقتصادي كشور، تقويت بنيه دفاعي نيروهاي مسلح، ايجاد بستر مناسب براي به كارگيري نيروهاي حزب الهي و بسيجي دوران جنگ، كمك به صنعت و علمي كردن پروژه‌هاي عمراني كشور و واقعي كردن قيمت‌هاي پروژه‌ها را از جمله اهداف قرارگاه برشمرد و افزود: امروز با توجه به اجراي اصل 44 و فضاي اقتصادي كشور، اين قرارگاه تعريف جديدي از سازندگي در دهه سوم فعاليت خود دارد.
وي رقابت با شركت‌هاي بزرگ خارجي را از جمله استراتژي‌هاي اين قرارگاه در دهه سوم فعاليتش برشمرد و افزود: قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء (ص) با دارا بودن بيش از 10 هزار مهندس و دكتر در مجموعه خود اين توانمندي را دارد كه رقيب شركت‌هاي جهاني باشد و عملا جايگزين شركت‌هاي خارجي حاضر در پروژه‌هاي بزرگ كشور شود.
قاسمي با اشاره به حضور اين قرارگاه در پروژه‌هاي پرريسك كشور اظهار كرد: بخش خصوصي از ورود به برخي پروژه‌هاي موجود در كشور به دليل ريسك بالاي آنها امتناع مي‌كند كه قرارگاه در اين پروژه‌ها حضور پيدا مي‌كند.
وي افزود: امروز پروژه‌هاي مهم كشور نظير انجام پروژه در مناطق مرزي و صعب العبور كه بخش خصوصي قادر به انجام آن نيست، در زمره فعاليت‌هاي اين قرارگاه است.
او حضور قرارگاه خاتم‌الانبياء (ص) در پروژه‌هاي بزرگ و عدم حضور آن در پروژه هاي كوچك و متوسط را از جمله استراتژي هاي اصلي اين قرارگاه در دهه سوم فعاليتش برشمرد و گفت: علي‌رغم فشارهايي كه از سوي دولت و بعضا نمايندگان مجلس و مسوولان استان‌ها براي حضور اين قرارگاه در پروژه‌هاي آن‌ها وارد مي‌شود، سياست قرارگاه عبور از پروژه‌هاي كوچك و متوسط و حضور در پروژه‌هاي بزرگ كشور است.
وي كيفيت، سرعت و اقتصادي كردن پروژه‌ها را به عنوان سه شاخص مهم اين قرارگاه بر شمرد و اظهار كرد: اكثر شركت‌هاي تابع قرارگاه داراي بالاترين استانداردها هستند و بهترين پروژه هاي كشور توسط اين قرارگاه انجام شده است.
قاسمي اضافه كرد: درباره شاخص سرعت در قرارگاه نيز بايد گفت ما در اجراي برخي پروژه‌ها از نظر سرعت انجام كار، ركوردهاي جهاني را ثبت كرده‌ايم؛ مثلا در ساخت تونل تا پيش از اين راندمان بيشتر از ماهي 300 متر را نداشتيم، ولي قرارگاه اين راندمان را به ماهانه هزار متر رسانده است. در پروژه سد گتوند نيز بالاترين ركورد را در خاك ريزي و بتون‌ريزي داريم.
وي درباره اقتصادي كردن پروژه‌ها نيز اظهار كرد: يكي از شاخص‌هاي قرارگاه، واقعي كردن قيمت‌هاي پروژه‌هاست كه اين كار با افزايش بهره‌وري، مهندسي ارزش و سرعت بخشيدن به روند پروژه‌ها انجام مي‌شود. براي مثال پيش‌تر ساخت هر يك كيلومتر تونل بيش از 10 ميليارد تومان هزينه داشت كه ما امروز قيمت ساخت اين پروژه‌ها را كاهش داده‌ايم؛ به طوري كه در ساخت تونل‌هاي آب‌رساني اين عدد به 5 يا 6 ميليارد تومان رسيده است.
قاسمي در ادامه اظهار كرد: قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء (ص) صرفا يك پيمانكار عادي نيست، بلكه در زمينه‌هاي ارتباط صنعت و دانشگاه، علمي كردن پروژه‌ها، رعايت استانداردها و ايجاد مديريت دانش نيز فعال است. امروز بيش از 20 مورد توليد كتاب در قرارگاه داريم و برخي از توليدات اين قرارگاه جزو دروس دانشگاهي نيز هستند. آموزش به پيمانكاران و نيروها نيز از جمله فعاليت‌هاي قرارگاه است. ما يك مركز آموزش فني و حرفه‌اي داريم كه نيروها را بيش از حد نياز خود آموزش مي دهيم و بخشي از آنها را خودمان در پروژه‌ها به كار مي‌گيريم؛ چرا كه آموزش را يكي از رسالت‌هايمان مي‌دانيم.
وي با اشاره به حضور قرارگاه در حوزه محروميت‌زدايي به ويژه در دهه سوم فعاليتش گفت: قرارگاه در حوزه محروميت‌زدايي از روستاها و مناطق محروم اطراف پروژه‌هاي انجام شده فعال است و برنامه‌هايي را براي مناطق محروم كشور مانند سيستان و بلوچستان و كردستان دارد. ما تاكنون 1450 روستا و منطقه محروم در كشور شناسايي و نيازهاي اصلي آنها را اولويت‌بندي و در همين راستا 20 پروژه را براي اين مناطق آغاز كرده‌ايم.
او در بخش ديگري از سخنانش گفت: اين روزها جوسازي‌ها عليه اين قرارگاه زياد است و جو وسيعي در داخل و خارج كشور عليه آن وجود دارد، مبني بر اين كه اين قرارگاه بخش عمده‌اي از اقتصاد كشور را در اختيار گرفته است. بخشي از اين بحث‌ها دلايل سياسي دارد و بخش ديگر به اين دليل است كه شركت‌هاي خارجي احساس خطر مي‌كنند كه شركت‌هاي داخلي جايگزين آنها شوند. براي مثال امروز ما در ايجاد بنادر قطعا نيازي به خارجي‌ها نداريم و اين موضوع براي شركت‌هايي كه قبلا در ايران منافعي داشتند، قابل قبول نيست.
قاسمي با اشاره به اين كه رديف بودجه قرارگاه مشخص است و از سوي دولت پرداخت مي‌شود، گفت: بودجه ما در هر سال رديف‌هاي مشخصي دارد و از دولت دريافت مي‌شود و بدين ترتيب ما خارج از اين رديف‌ها بودجه‌اي دريافت نمي‌كنيم. بودجه قرارگاه از محل هر پروژه‌اي كه با دولت قرارداد دارد، به خزانه دولت ريخته مي‌شود؛ يعني ما براي انجام هر پروژه دستمزدي را كه دريافت مي‌كنيم باز هم به خزانه دولت واريز و بعد در قالب رديف‌هاي مشخص از دولت دريافت مي‌كنيم.
وي با رد اين ادعا كه بسياري از پروژه‌هاي كشور در اختيار قرارگاه خاتم است، اظهار كرد: امروز حجم انجام پروژه‌ها در اين قرارگاه در حوزه‌هاي عمراني و غير عمراني كشور حداكثر 4 درصد از كل پروژه‌هاست؛ يعني كمتر از 4 درصد از پروژه‌هاي كشور در دست اين قرارگاه است.
او ادامه داد: قطعا استراتژي جديد ما مبني بر حضور نيافتن در پروژه‌هاي كوچك و متوسط جو عمومي عليه اين قرارگاه را اصلاح مي‌كند؛ چرا كه اين هم اشتباه ما بود كه در پروژه‌هاي كوچك هم شركت مي‌كرديم و بدين ترتيب اين تصور غلط درباره اين قرارگاه به وجود مي‌آمد.
وي افزود: بيش از 99 درصد از پروژه‌هاي قرارگاه نيز مربوط به شركت و برنده شدن در مناقصه‌هاست كه فاز 15 و 16 پارس جنوبي از جمله همين پروژه‌ها محسوب مي‌شود. اگر مواردي خارج از مناقصه‌ها وجود داشته باشد، به دليل اصرار دولت است كه بنا به دلايل مختلف از جمله امنيتي بودن و ريسك بالاي برخي پروژه‌هاست.
قاسمي حضور اين قرارگاه در پروژه‌هاي بزرگ كشور به عنوان رقيب شركت‌هاي بزرگ خارجي را موجب واقعي شدن قيمت‌هايي اعلام‌شده از سوي شركت‌هاي خارجي نيز عنوان كرد و گفت: امروز اين قرارگاه ابزار، امكانات و تجهيزات بسيار خوبي در اختيار دارد و از تكنولوژي بالايي بهره‌مند است.
وي با بيان اين‌كه امروز قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء (ص) در برخي پروژه‌ها جايگزين شركت‌هاي توتال و شل شده است، افزود: براي نمونه هيچ كدام از فازهاي پارس جنوبي بدون مشاركت شركت‌هاي خارجي ساخته نشده است، ولي فازهاي 15 و 16 كه در دست اين قرارگاه است، تنها بخش‌هايي هستند كه تماما ايراني انجام مي‌شود.
او بر تاثير حضور اين قرارگاه در پروژه‌هاي كشور در افزايش اشتغال‌زايي نيز تاكيد كرد و افزود: 95 درصد از پرسنل ما از مناطق محروم و غير از كادر سپاه هستند و اين دستورالعمل قرارگاه است كه از مردم بومي در هر پروژه استفاده بهينه شود.
وي ساخت فاز2 پتروشيمي اتيلن مرواريد و انجام پروژه ساخت فاز 15 و 16 پارس جنوبي را از جمله پروژه‌هاي بزرگ امروز اين قرارگاه برشمرد و گفت: در بحث ساخت فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي تا امروز 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌ايم كه اين رقم به نسبت رقباي ما در فازهاي ديگر پيشرفت خوبي محسوب مي‌شود. اميدواريم با حل مشكلات مالي پروژه بتوانيم در زمان مقرر كه حدود 30 ماه ديگر است، اين پروژه را تحويل دهيم.
وي هم‌چنين به حضور اين قرارگاه در پروژه خط لوله صلح اشاره كرد و گفت: اين خط لوله امروز آماده تحويل است. ما در انجام اين پروژه كه بخش عمده‌اي از آن در مناطق حساس كشور بود بيش از 25 درگيري داشتيم و چهار شهيد و چند زخمي را تقديم كرديم.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء (ص) در پاسخ به پرسشي درباره‌ احتمال حضور اين قرارگاه در ساخت نيروگاه‌هاي اتمي در كشور گفت: ما فعلا در بخش كارهاي مربوط به انرژي اتمي وارد نشده‌ايم.
وي درباره ديگر پروژه‌هاي بزرگ اين قرارگاه اظهار كرد: ما از ابتداي سال در بيش از 200 مناقصه شركت كرده‌ايم كه در كمتر از 10 درصد آنها برنده شده‌ايم. اولويت ما حضور در پروژه‌هاي بالادستي نفت و پروژه‌هايي است كه بخش خصوصي در آنها وارد نشده است. يكي از پروژه‌هاي امروز ما انجام كارهايي در حوزه لرزه‌نگاري در ميادين مشترك ايران و عراق نظير كرخه، ميدان آذر و ميدان چنگوله است.
به گزارش ايسنا، قاسمي در پايان درباره حضور اين قرارگاه در پروژه‌هاي خارج از كشور گفت: يكي از اهداف ما صدور خدمات و انجام پروژه‌ها در خارج از كشور است؛ البته ما در حال حاضر پروژه خاصي در خارج از كشور انجام نمي‌دهيم، ولي در مناقصه‌هايي در كشورهاي مختلف نظير الجزاير ، سوريه، ونزوئلا و برخي كشورهاي آمريكاي لاتين شركت كرده‌ايم.http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده