صفحات

۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

معرفی ساکر سیتی ورزشگاه اصلی جام جهانی 2010 + عکس مراحل ساخت


ساکر سیتی ورزشگاه اصلی جام جهانی 2010
بازی های جام جهانی فوتبال 2010 آفریقای جنوبی 10 روز دیگر در این کشور آغاز و با 64 بازی در 10 ورزشگاه این کشور به مدت یک ماه ادامه می یابد که از جمله این ورزشگاهها ساکر سیتی است.

همه 10 ورزشگاه جام جهانی امسال در 9 شهر این کشور در عین حال که ورزشگاهی عمومی برای میزبانی از بازیکنان و تماشاگران این دوره از بازی های جام جهانی به شمار می آیند، هر یک از ویژگی خاص خود نیز برخوردار هستند.
اصلی ترین این ورزشگاهها، ساکر سیتی است که در کلان شهر ژوهانسبورگ قرار گرفته است.
این ورزشگاه که در واقع در سال 1987 (1366) با نام اف ان بی (نخستین بانک ملی) و با سرمایه همین بانک آفریقای جنوبی ساخته شده است طی جند سال اخیر تغییرات اساسی را به خود دیده است تا بتواند برای میزبانی از اصلی ترین بازی های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی آن آماده شود.
این ورزشگاه که در 10 کیلومتری جنوب غربی مرکز کلانشهر شهر ژوهانسبورگ بزرگترین و مهم ترین شهر این کشور و این قاره قرار گرفته است میزبان مهم ترین بازی های این جام خواهد بود که از جمله آنها می توان بازیهای افتتاحیه و اختتامیه این رقابت ها در فاصله یک ماه از یکدیگر در 20 خرداد و 20 تیرماه ماه امسال اشاره کرد.
ساکر سیتی که در واقع بخشی از یک ورزشگاه بزرگ در مجاورت شلوغ ترین شهرک سیاهپوست و فقیر نشین آفریقای جنوبی یعنی "سووتو" است که نخستین حرکت ها و شورش های مردمی برای انقلاب ضد تبعیض نژادی آفریقای جنوبی نیز از همین شهرک آغاز شده است .


این ورزشگاه خاطرات بزرگی از انقلاب ضد آپارتاید دارد از جمله اینکه میزبان اولین تجمع 100 هزار نفری مردم این کشور پس از آزادی "نلسون ماندلا" از زندان در سال 1990 (1369) بوده است که این مهم در همه ادبیات داستانی و نمایشی مربوط به تاریخ سیاسی این کشور نیز آمده است.
مردم سووتو از این ورزشگاه خاطرات مهم دیگری نیز دارند و آن پیروزی تیم ملی فوتبال کشورشان در فینال جام ملت های آفریقا در سال 1996 (1375) درست یک سال پس از پیروزی انقلابشان در سال 1374 بود ،به گونه ای که آفریقای جنوبی توانسته بود تیم ملی تونس را در آن بازی به راحتی شکست دهد و همین موضوع بر افتخار و غرور ملی و انقلابی آنها افزوده بود.


مردم سیاهپوست این شهرک در جنوبی غربی ژوهانسبورگ از پرشورترین هواداران فوتبال در این کشور هستند در حالی که اقلیت سفید و حتی رنگین پوست این کشور علاقه ای به فوتبال نداشته و فقط به بازی های راگبی و کریکت و گلف می پردازند.
لذا براحتی می توان گفت که فوتبال ورزش، بازی و سرگرمی سیاهان آفریقاست و نکته قابل توجه اینکه همین سیاهان علاوه بر عادت ورزشی از عادت غدایی خاصی نیز برخوردار هستند که ملاحظه این مهم در فرهنگ ورزشی آنها نیز لحاظ گردیده است.
به طور مثال در بازار میوه و تره بار همه شهرهای آفریقای جنوبی بیش از 10 نوع کدو برزگ و کوچک با مزه و طعم و طبخ های مختلف فروخته می شود که این نشان از توجه خاص سیاهپوستان آفریقای جنوبی به این صیفی جات ارازن قیمت و فراوان در بازار کشورشان است که اغلب از آن در غذا های خود استفاه می کنند.
همچنین در خصوص ساکر سیتی نیز باید گفت که مهندسین ساخت آن با اقتباس از یکی از معروف ترین این کدوهای بیضی شکل طرح این ورزشگاه را طراحی کرده و معماران و هنرمندان نیز با ظرافت و دقت خاص برای شکل دادن به این کدو خیالی مورد علاقه سیاهان بر زیبایی آن افزودند.
اگر بخواهیم با یک نگاه هنری و فرهنگی به طرح ورزشگاه ساکر سیتی بنگریم باید گفت که این ورزشگاه با شباهت خود به کدو در عین حال گلدانی شکل نیز هست .
این ورزشگاه گلدانی در عین حال شباهت زیادی به نوعی سفالینه خاص آفریقای جنوبی نیز دارد لذا ماهیت وجودی آن علاوه بر ورزشی بودن، بار فرهنگ آفریقا را نیز با خود حمل می کند.
از همین رو بود که چندی پیش گروه "مهندسان و معماران بوتگرتامان و شرکا" شرکت سازنده این ورزشگاه، جایزه "بهترین "معماری دقیق" رشته مهندسی ساختمان این کشور را به دلیل رعایت اصول فرهنگی و الهام گرفتن از معیارهای بومی برای دمیدن روح فرهنگ بومی آفریقایی به این ورزشگاه ،از آن خود کرده بودند.
صندلی های سفید و آبی این ورزشگاه بزرگ و مسقف نیز در ترکیب نمای زرد کدویی بیرونی این ورزشگاه چنان زیبایی به آن بخشیده است که چشم ها را برای دقایقی چند به خود خیره می کند.
این ورزشگاه به حدی زیبا است که "دیه گو آرماندو مارادونا" بازیکن معروف و سابق فوتبال آرژانتین و جهان در دیداری که اسفند ماه گذشته از آن داشته، آن را زیباترین ورزشگاهی که در عمرش دیده است، توصیف کرده بود.
این ورزشگاه ابتدا 80 هزار نفره بود ولی با طراحی و برنامه ریزی که برای میزبانی جام جهانی 2010 صورت گرفت، گنجایش آن به 94 هزار و 700 نفز افزایش یافت .
قابل توجه اینکه جایگاه خبرنگاران این ورزشگاه دو هزار و 451 صندلی دارد که این نشان از اهمیتی است که مسوولان فوتبال آفریقای جنوبی به حرفه خبرنگاری می دهند. موزه فوتبال آفریقای جنوبی نیز در همین ورزشگاه در کنار رستوران فوتبال آن با گنجایش 300 صندلی مبلی قرار گرفته است.
همچنین درباره کاربری این ورزشگاه یاد آوری می شود که این ورزشگاه فقط به فوتبال اختصاص ندارد، بلکه قرار است بازیهای داخلی و جهانی راگبی نیز در آن دنبال شود. در هر حال این ورزشگاه علاوه بر میزبانی بازی های افتتاحیه میان تیم های آفریقای جنوبی و مکزیک در 11 ژوئن (20 خرداد) و بازی اختتامیه جام جهانی 2010 در 11 ژوئیه (20 تیر)، شش بازی دیگر این تورنمنت جهانی را نیز در خود جای می دهد.
این ورزشگاه هشتمین بازی میان هلند و دانمارک در 14 ژوئن (24 خرداد)، بیستمین بازی بین آرژانتین و کره جنوبی در 17 ژوئن (27 خرداد)، بیست و نهمین بازی میان بزریل و ساحل عاج در 20 ژوئن (30 خرداد)، سی ونهمین بازی میان غنا و آلما در 23 ژوئن (دوم تیر)، پنجاه و دومین بازی یک هشتم نهایی در 27 ژوئن (6 تیر) پنجاه و هشتمین بازی یک چهارم نهایی در دوم ژوئیه (11 تیر) را نیز میزبانی خواهد کرد. http://www.mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده