صفحات

۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

کاهش شدید متقاضیان مسکن مهر

قائم مقام وزیر تعاون با اعلام جدیدترین تصمیمات و فعل و انفعالات اتفاق افتاده درباره مسکن مهر، گفت: متقاضیان مسکن مهر 28 برابر کاهش یافته‌اند، ضمن اینکه "رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مسکن به مسئولان بانک مرکزی گفته که این کار، یک کار خیر است، کمک کنید کارها جلو برود."

سیدعلی علوی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین اقدامات به عمل آمده برای اجرای مسکن مهر گفت: قطعا با توجه به اینکه اقدامات مقدماتی مسکن مهر در بخش ثبت نامها و پالایش متقاضیان در سالهای گذشته انجام شده است، از سال گذشته روند ثبت نام بسیار کند شد.


کاهش 28 برابری متقاضیان مسکن مهر


قائم مقام وزیر تعاون اظهار داشت: روند کاهش تقاضاها به نحوی بود که طی یکسال اول 2 میلیون و 800 هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند و در سال دوم نیز حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر، ولی در سال گذشته ثبت نامها مجموعا بیش از 100هزار نفر بوده است یعنی انبوه متقاضیان در سال اول شروع طرح و بخشی نیز در سال دوم توانستند ثبت نام کنند.

علوی تصریح کرد: پس از پالایش و ثبت نامها از متقاضیان مسکن مهر که از سوی وزارت تعاون انجام شد، مشکلات و موانع بر سر راه آن نیز برداشته شد که می توان به مشکلات مربوط به تسهیلات و واگذاری زمینها اشاره کرد به نحوی که در بخش هایی با مشکل زمینهای معارض دار نیز برخورد کرده بودیم.


مشکلات بانکی و زمینهای دورافتاده و معارض دار


وی با اشاره به اینکه در مواردی نیز زمین‌های اختصاص یافته دور افتاده بود که قابلیت استفاده نداشت، افزود: این موارد و مشکلات نیز در سالهای گذشته برطرف شد و یا اینکه بیشتر موارد آن در قوانین جدید دیده شد، همچنین بحث مربوط به بانکها که یک مشکل اساسی در راه مسکن مهر بود نیز سروسامانی داده شد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون بیان داشت: با انقباضی بودن روند پرداخت تسهیلات توسط بانک مرکزی در اجرای طرح مسکن مهر موانع جدی به وجود آمده بود که در این بخش می توان به جدید بودن طرح، ناآشنایی بانکها با نوع کار و وام دادن بدون سپرده نیز اشاره کرد.


صدور 600 هزار پروانه ساخت


به گفته علوی، چون مردم در مسکن مهر طرف قرارداد هستند و زمینها نیز برای دولت است، این موارد باید با ادارات ثبت اسناد نیز حل می شد. در هر حال کار سنگینی در سالهای گذشته انجام شد و هم اکنون نیز فشار برای انجام کار بیشتر شده است و با مقدمات آماده شده، بیشتر پی ریزیها انجام و پروانه ها نیز در حدی که آماده شد، واگذار شده است که به بیش از 600 هزار مورد رسیده است.

قائم مقام وزیر تعاون تاکید کرد: هم اکنون بیش از 400 هزار واحد مسکونی پی ریزی واحدهای مسکونی را نیز انجام داده اند و با توجه به اینکه دولت وام را از 15 به 20 میلیون تومان افزایش داده است، نکته اصلی این است که کارها به شکل تعاونی انجام می شود.


کارهای مسکن مهر هنوز تعاونی است


وی همچنین به تصمیم دولت مبنی بر تشکیل گروههای چند نفره نیز اشاره کرد و با مثبت دانستن این برنامه، تصریح کرد: ولی آنچه که تاکنون انجام شد و حتی تا آخر سال نیز در دست افتتاح و بهره برداری است، همه از تلاشها و زحماتی است که شرکتهای تعاونی انجام داده اند و من امیدوارم حداقل این 400 هزار واحد مسکونی تا آخر سال به نتیجه برسد.

علوی در زمینه ارائه تسهیلات مسکن مهر با نرخ‌های متفاوت که اخیرا از سوی دولت برنامه ریزی شده است، با اشاره به اینکه کارهای خوبی در این زمینه در حال انجام است و رئیس جمهور در شورای عالی مسکن به بانک مرکزی گفت که این کار یک کار خیر است و کمک کنید کارها به جلو برود، گفت: به دلیل اینکه قرار است 50 درصد سپرده برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر توسط دولت تامین شود پرداخت وام مسکن با نرخ سود 4 درصد پیش بینی شده است.


شرایط جدید پرداخت تسهیلات مسکن مهر


این مقام وزارت تعاون با تاکید بر اینکه تامین 50 درصد از سپرده تسهیلات مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر انجام می شود، گفت: در این زمینه نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در مراکز استانها 7 درصد و شهر تهران نیز 9 درصد خواهد بود که شهر جدید پرند جزو آن نیست.


نحوه پرداخت تسهیلات به بافتهای فرسوده و زمینهای شخصی


قائم مقام وزارت تعاون با بیان اینکه مواردی که در کارگروه به تصویب رسید در شورایعالی مسکن تایید شده است، تصریح کرد: اگر افراد زمین داشته باشید و بخواهند چند طبقه جدید بسازند و آنها را به افراد واجد شرایط واگذار کنند نیز می توانند از تسهیلات مسکن مهر استفاده کنند.

علوی افزود: در این زمینه ساخت و ساز جدید در بافتهای فرسوده نیز می تواند شامل تسهیلات مسکن مهر باشد به شرطی که واحدهای مسکونی در اختیار افراد واجد شرایط قرار گیرد. نرخ سود تسهیلات در این بخش به صورت پلکانی است. http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده