صفحات

۱۳۸۹ اسفند ۱, یکشنبه

جزئيات احداث كريدورهاي ريلي شمال-جنوب و شرق-غرب تشريح شد

جزئيات احداث كريدورهاي ريلي شمال-جنوب و شرق-غرب تشريح شد
خبرگزاري فارس: مديركل دفتر منطقه‌اي راه‌آهن‌هاي خاورميانه ضمن بيان اينكه پس از تكميل كريدور‌هاي شمال-جنوب و
شرق-غرب ريلي ايران هيچ كشوري رقيب مسيرهاي موجود كريدوري ايران نخواهد شد، جزئيات ساخت اين كريدور‌ها را در منطقه تشريح كرد.

عباس نظري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص كريدورهاي ريلي كشور ضمن بيان اينكه موضوعاتي مفصل در اين‌باره مطرح است، اظهار داشت: ريل تنها مسيري است كه بعد اقتصادي آن قوي‌تر از بعد سياسي آن است زيرا اغلب كشور‌هاي دنيا به اجبار بايد از اين مسير حمل و نقلي استفاده كنند.
وي ضمن بيان اينكه با وجود روابط سياسي مناسب و زياد ايران و تركيه، ميزان حمل و نقل ريلي بين اين دو كشور رقم پاييني است، تصريح كرد: دور درياچه وان به طول 237 كيلومتر، گپ (خلأ و گسستگي) ريلي وجود دارد كه موجب قطع خط‌آهن بين آسيا و اروپا شده است.
مديركل امور بين‌الملل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: در حال حاضر خط آهن از چين تا بندر هامبورگ آلمان وجود دارد و تنها بين اين مسير ريلي، گپي بين آسيا و اروپا وجود دارد كه همان درياچه‌ وان است؛ قطار‌ها هنگامي كه به اين نقطه مي‌رسند، در آن محل وارد كشتي شده و به‌ آن طرف درياچه منتقل مي‌شوند كه اين خود معضلي در خط‌آهن آسيا و اروپا است.
نظري ضمن بيان اينكه دولت تركيه بر تكميل نواقص اين مسير در منطقه خود اصرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر فري‎بوت‌هايي در درياچه وان در حال نصب است كه در صورت نصب فري‎بوت‌ها، ظرفيت اين مسير به سه ميليون تن افزايش مي‌يابد. البته ظرفيت خطوط ريلي ايران در آن مسير (تهران تا مرز رازي) بيش از سه ميليون تن نيست.
مديركل دفتر منطقه‌اي راه‌آهن‌هاي خاورميانه توضيح داد: طبق پيگيري‌هاي انجام شده با طرف تركيه‌اي، در حال حاضر دو فري‎بوت در اين درياچه در حال ساخت است كه در هر فري‎بوت 50 واگن جاي مي‌گيرد و مسير پنج ساعته را در 1.5 ساعت طي مي‌كند.
نظري اظهار داشت: ترك‌ها قول داده‌اند ظرف 20 ماه اين كار انجام شود كه در صورت اجرا، 300 هزار تن حمل و نقلي كه بين ايران و تركيه انجام مي‌شود به سه ميليون تن در سال افزايش مي‌يابد. البته بهتر است نهايتاً خط ريلي در اطراف درياچه وان ساخته شود اما فعلاً همين دو فري‎بوت جوابگو است.

* جزئيات احداث كريدور ريلي ايران ـ افغانستان ـ تاجيكستان ـ قرقيزستان ـ چين

مديركل امور بين‌الملل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه مطالعات كريدور ريلي ايران ـ افغانستان ـ تاجيكستان ـ قرقيزستان ـ چين آغاز شده است، گفت: اگر اين پروژه اجرا شود بايد جابه‌جايي ريلي كالا از آسيا به اروپا كه هم‌اكنون از طريق روسيه انجام مي‌شود، تغيير يابد و از طريق ايران صورت ‌گيرد، زيرا با احدث اين مسير نزديك به يك هزار كيلومتر از مسير آسيا به اروپا كاهش مي‌يابد.
نظري با بيان اينكه اين مسير ريلي دوهزار كيلومتر است، تصريح كرد: در حال حاضر تمامي كشورهاي مذكور اراده اجراي اين پروژه را دارند و در اين‌باره يادداشت تفاهم به امضاء رسانده‌اند.
مديركل امور بين‌الملل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه مطالعات اجراي اين پروژه آغاز شده است، ادامه داد: قطعه مربوط به ايران در كرديدور ريلي ايران ـ افغانستان ـ تاجيكستان ـ قرقيزستان ـ چين، از سنگان تا اراك در حال ساخت است، ‌از مزار شريف تا هرات نيز توسط افغان‌ها در حال ساخت است، همچنين مطالعات مزار شريف تا مرز تاجيكستان توسط بانك توسعه آسيايي انجام شده است.
نظري با بيان اينكه مطالعات مسير تاجيكستان با كمك‌هاي مالي ايران در حال انجام است، توضيح داد: قطعه‌اي از اين مسير واقع در منطقه قرقيزستان و 280 كيلومتر از مسير اين خط‌آهن كه در كشور چين ساخته شود، توسط چيني‌ها در حال انجام است.
مديركل دفتر منطقه‌اي راه‌آهن‌هاي خاورميانه ضمن بيان اينكه مسير مذكور در غرب درياي خزر وجود دارد، تصريح كرد: در صورت تكميل اين كريدور، كل معادلات منطقه دگرگون مي‌شود.

* جزئيات احداث خط‌آهن گرگان ـ اينچه‌برون به طرف تركمنستان و قزاقستان

مديركل امور بين‌الملل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران ضمن بيان اينكه هم‌اكنون مسير خط‌آهن 900 كيلومتري گرگان ـ اينچه‌برون به طرف تركمنستان و قزاقستان در حال ساخت است، تصريح كرد: 700 كيلومتر از اين مسير ريلي مربوط به تركمنستان، 130 كيلومتر مربوط به قزاقستان و 90 كيلومتر آن در خاك ايران است.
نظري خاطرنشان كرد: تركمنستان و قزاقستان مطالعات خود را درباره اين پروژه به پايان رسانده‌اند و عمليات اجراي مسير را آغاز كرده‌اند، ايران نيز عمليات مطالعات قطعه مربوط به خود را شروع كرده است.
نظري اظهار داشت: تا پايان سال جاري مطالعات اين قطعه در ايران به اتمام مي‌رسد و از سال آينده عمليات احداث مسير مذكور آغاز مي‌شود.
مديركل امور بين‌الملل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران ضمن اشاره به اينكه سه رئيس جمهور ايران، تركمنستان و قزاقستان تعهد كرده‌اند تا پايان سال 2011 اين 900 كيلومتر خط‌آهن احداث شود، توضيح داد: اين مسير ريلي دقيقاً در شرق درياي خزر قرار دارد، كه بدين وسيله رينگ ريلي دور درياي خزر تكميل مي‌شود.

* راه‌اندازي قطار مسافري در مسير ريلي اكو در آينده نزديك

نظري با بيان اينكه در تكميل مسير اكو در ايران (از رازي تا ميرجاوه) فعاليت‌هاي بسزايي انجام شد، تصريح كرد: تاكنون دو قطار نمايشي اكو از اين مسير عبور كرده است و پس از آن هشت رام قطار كمك‌هاي بشردوستانه تركيه به افغانستان از اين مسير تردد كرده است.
مديركل امور بين‌الملل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: ايستگاه‌ها و مسائل ارتباطي اين مسير در ايران نيز در حال اتمام است و به زودي قطار مسافري در آن راه مي‌افتد.
وي با بيان اينكه كشور‌هاي ايران، تركيه و پاكستان در سازمان اكو در حال بررسي تعرفه اين مسير ريلي هستند، خاطرنشان كرد: هم‌اكنون تعرفه حمل و نقل بار در اين مسير ريلي بسيار پايين است و در صورت اتمام مسائل فني مسير راه‌اندازي مي‌شود.
مديركل امور بين‌الملل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: در ديدار اخير رئيس‌جمهور تركيه به هيئت ايراني توصيه داشت كه اين مسير هر چه سريع‌تر به اتمام برسد.

* هيچ كشوري رقيب مسيرهاي موجود كريدوري ايران نخواهد شد

نظري تصريح كرد: در حال حاضر ايران در منطقه سرخس از طريق ريل به كشورهاي cis متصل است و سالانه 4 ميليون تن بار جابه‌جا مي‌كنيم.
وي ضمن بيان اينكه بنادر ايران از طريق خليج فارس بسيار فعال هستند، تصريح كرد: با اتمام عمليات اجرايي احداث كريدورهاي مذكور، مطمئنا هيچ كشوري رقيب مسيرهاي موجود كريدوري ايران نخواهد شد.
مديركل امور بين‌الملل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: در تكميل كريدورهاي شمال ـ جنوب، كريدور غرب با روسيه و آذربايجان و كريدور شرق با تركمنستان و قزاقستان كاملاً موفق بوده‌ايم؛ همچنين در كريدور شرق به غرب كشورهاي مسير اراده قوي دارند كه اين مسير ريلي سريع‌تر تكميل شود.http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده