صفحات

۱۳۸۴ اسفند ۳, چهارشنبه

تميز کردن نماي ساختمان









تميز کردن نماي ساختمان


براي اين منظور نکاتي را به شرح زير بايد در نظر گرفت:


1-      به طور مسلم در مواقع بنايي روي سطح ديوار هاي آجري ، سنگهاي نما، اندودهاي سيماني و اندودهاي شيميايي ملات پاشيده مي شود که قبل از سکني گزيدن در ساختمان بايد اين ملاتها از سطح نما گرفته شود.


 

1

2-      شوره سفيد رنگ در آجرهايي ديده مي شود که در اثر مکش آب و يا جذب رطوبت، نمکهاي موجود در گل پخته را به شکل کپک بر سطح آجر کاري ساختمان نمايان
مي سازد. ابتدا به علت ناچيز بودن آن را جارو مي زنيم . چنانچه شوره زياد باشد، آن را چند بار با آب و جارو مي شوييم. اگر با شستن هم برطرف نشد، با .........
























































































تميز کردن نماي ساختمان


براي اين منظور نکاتي را به شرح زير بايد در نظر گرفت:


1-      به طور مسلم در مواقع بنايي روي سطح ديوار هاي آجري ، سنگهاي نما، اندودهاي سيماني و اندودهاي شيميايي ملات پاشيده مي شود که قبل از سکني گزيدن در ساختمان بايد اين ملاتها از سطح نما گرفته شود.


 

1

2-      شوره سفيد رنگ در آجرهايي ديده مي شود که در اثر مکش آب و يا جذب رطوبت، نمکهاي موجود در گل پخته را به شکل کپک بر سطح آجر کاري ساختمان نمايان
مي سازد. ابتدا به علت ناچيز بودن آن را جارو مي زنيم . چنانچه شوره زياد باشد، آن را چند بار با آب و جارو مي شوييم. اگر با شستن هم برطرف نشد، با اسيد رقيق و برس سيمي ، شوره هاي حاصله را از نما پاک مي کنيم.

2

3-      در شهرهاي بزرگ صنعتي ، سطوح تمامي بناهايي که در کنار کارخانه قرار دارند، ممکن است دوده بگيرد. چنانچه دوده چرب نباشد ، با جارو و گرد گيري مي توان آن را تميز کرد. اما اگر دوده چرب باشد، به نسبت غلظت چربي آن را از اسيدهاي رقيق تا غليظ استفاده مي کنيم که پس از مصرف ، فوراً بايد سطح نما را با آب بشوييم. قابل توجه اينکه استفاده از اسيد غليظ بايد به اندازه اي باشد که سطح آجرکاي و يا سنگهاي آهکي دچار فرسودگي و خوردگي نشود.


 


4-      زنگ فلزات مانند آهن و سرب بر سطح نما اثرات ناهنجاري مي گذارد.

3

5-      رشد خزه ها نيز بر ديوار نما اشکالاتي ايجاد مي کند و بايد زدوده شوند زيرا ريشهاهاي فرعي در بند آجرکاري که ملات خاکي دارد اثر مي کند و باعث لقي و جابه جايي آجرها مي شود. همچنين حشرات و باکتريها لابه لاي شاخه ها و برگهاي خزه ها لانه مي کنند و زندگي انسان را دچار مخاطره مي سازد.

4

6-      شوره بر اثر رطوبت موضعي مانند ترکيدگي لوله در خاک و ديوار پيش مي آيد و نما را نازيبا مي سازد.

5

7-      پاشيدگي قير يا آسفالت در سطح ديوار و نما به هنگام کار

6

8-      رنگهاي روغني مانند نقاشيها وشعارنويسي ديواري

7

9-      دوده قهوه اي و سياه که از دودکش بخاريها بوجود مي آيد.


10-نماهاي رنگ آميزي شده که بر اثر مرور زمان لکه لکه ويا بي رنگ مي شوند و در اين حالت بايد دوباره رنگ آميزي شوند.


 


نکات ايمني


در پاک کردن نما با مواد شيمياي ، کاربر بايد نهايت دقت و مراقبت را داشته باشند تا خطرات احتمالي به وجود نيايد. زيرا اسيدها روي دست و پا و بويژه روي چشم پاشيده مي شوند و صدمات جبران ناپذيري بوجود مي آورند. از اينرو استفاده از وسايل کامل و دقيق جهت اين کار و آشناسس با نحوه عملکرد آنا


بايد مورد توجه خاص قرار گيرد. در ضمن استفاده از البسه ايمني مانند کفش کار، روپوش بلند، کلاه کار و در مواردي ماسکهاي تنفسي ، دستکش و عينک الزامي است.

8

روش تميز کردن:


1-      زماني که جرم روي نما ناچيز و سطحي است ، ميتوان روي آن آب بپاشيم و هنگام حرکت آب از بالا به طرف پايين با سمباده غير سيمي يا مويي و در مواردي سنگ ساب دستي سطح را سايش دهيم . سپس با آب گرم جرمهاي نما را تميز کنيم.

9

2-      اگر جرم روي نما زياد باشد يا نما به رنگ روغني آغشته باشد و يا مورد ديوارنويسي واقع شده باشد ، براي تميز کردن آن از تميز کردن مکانيکي و روش ماسه اي با فشار دستگاه استفاده مي کنيم . در اين روش بايد فشار ماسه به حدي باشد که نما را دچار خلل و فرج ريز نکند . معمولاً اين روش براي نماهايي مفيد است که مصالح سخت دارند مانند سنگ کاريهاي تزئيني . در اين دستگاه چهار نوع شلنگ با قطرهاي مختلف وجود دارد که از آنها براي زدودن جرم استفاده مي شود.


*) کاربر بايد به وسايل ايمني مانند کلاه، ماسک و عينک مجهز باشد.

10

*) نوع ماسه هاي بکار رفته در اين عمل بايد غير سيليسي باشد تا براي کاربر زيان آور نباشد.




*) درز درها و پنجره ها را با نوار چسب مي پوشانيم تا در موقع کار ، ماسه به درون فضا رسوخ نکند.

11

3-      غبارهايي را که از ماسه بوجود مي آيد پس از پايان کار با آب مي شوييم و تميز مي کنيم . بديهي است که پاشيد ن آب ممکن است از درزها به قسمتهاي داخلي ساختمان رسوخ کند اين عمل خود سبب اشکالاتي خواهد شد.


4-  برسهاي مکانيکي که با چرخش و حرکت دوراني سطح را تميز مي کنند، بايد با دقت انجام شوند تا اولاً امواجي در سطح نما بوجود نياورد و ثانياً گرد حاصله براي کاربر زيان آور نباشد.


 


تميز کردن نما با مواد شيميايي


 

12

برخي از مواد شيميايي و نمکها مي توانند در نماهاي سنگي ، آجري و نما با مصالح ديگر خسارت کلي وارد آورد و باعث تخريت آنها و يا بوجود آمدن لکه و حفره هايي در سطوح شوند که بين آنها به موارد زير اشاره مي کنيم:


1-      اسيد قوي فلوئوريدريک : اين اسيد به مقدار 10% با آب مخلوط مي کنيم و با قلم ، چکته ويا فرچه بر سطحي که قبلاً با آب خيس شده است مي ماليم . سپس با برس چرمي سايش مي دهيم و بالافاصله با آب مي شوييم.

13

2-      اسيد فسفريک : براي پاک کردن زنگ آهن ، محلول اسيد فوق را با سمپاش و يا برس به سطحي که قبلاً خيس کرده ايم ، مي زنيم و با برس نرم ديگري بر محل آن مي کشيم و بلافاصله آب را با آب شيستشو مي دهسم . اين اسيدها سطح شيشه را مي خورند ودچار يخزدگي مي کنند . به اين ترتيب جلاي سنگهاي نما در کناي پنجره ويا نماسازي رو کار از بين مي رود. در ضمن تخته هاي زيرپايي را فاسد و در بعضي موارد سوراخ مي کنند. پاشيده شدن اسيد مذکور بر دست وبدن سبب سوختگي مي شود.


3-      تميز کردن به وسيله بخار آب: با دستگاه، آب گرم و بخار را بر سطح کار مي پاشيم. برخي از موارد سطح نما دربخار آب حل و شسته مي شود ؛ اما استفاد از اين روش مقرون به صرفه نيست.

14

4-      قابل توجه اينکه قبل از استفاده از مواد شيميايي جهت تميز کردن کل نما، سطح کوچکي را بطور آزمايشي تميز مي کنيم و پس از اطمينان از اينکه اشکالي پيش نخواهد آمد نما را پاک مي کنيم. در مواردي استفاده از آب تنها سبب انتقال نمکها از دل کار بر سطح مي شود که در اين صورت ، سطح کار دائماً شوره مي زند.


 


تميز کردن سنگ پلاک و اندود سيماني


1-      براي تميز کردن گرد و غبار نماهايي که از سنگ مرمر و تراورتن است از پاشيدن آب استفاده مي کنيم. پس از شستن سطح نما هاي سنگي امکان پديدار شدن لکه هاي قهوه اي در انواع سنگهاي آهکي ، امري طبيعي است که پس از خشک شدن اين رنگ به مراتب کمتر خواهد شد. چنانچه نماي چنين سنگهايي هر 3 تا 5 سال شسته شود ، لکه اي بوجود نخواهد آمد.


2-      پس از روش ماسه پاشي در وضع خشک يا تر بهتر است با دستگاه فشار آب ، سطح را تميز کنيم. اين روش بيشتر براي سنگهاي سخت ومقاوم مانند گرانيت و سنگهاي لوح بکار مي رود.


3-      از محلولهاي رقيق اسيد فلوئوريدريک و بي فلوئور آلومينوم نيز با احتياط کامل مي توان براي تميز کردن سنگ گرانيت استفاده کرد.


4-      براي تميز کردن اندودهاي سيماني ، بتوني و سنگهاي مصنوعي ريختگي با دقت کامل مي توان از قلياييهاي بسيار رقيق استفاده نمود. البته در اين روش امکان آزاد شدن غبار سيليس وجود دارد که براي کاربر امکان خطر وجود دارد.


5-      در مواردي که تميز کردن اندودهاي سيماني با اشکال روبه رو است ، رنگ آميزي نما اصولي به نظر مي رسد.

15

روش تميز کردن نماهاي آجري


1-      بندهاي آجرکاري گرد وغبار را بخود مي گيرد و پس از نفوذ روطوبت و باران آب گل آلود بر نما جاري مي شود. از اينرو پس از پايان بنايي با اسکنه نجاري و کاردک تيز و با برسي سيمي غبارگيري مي کنيم و بندها را مي تراشيم.


 


2-      سطوح نما را با آب خيس مي کنيم و سپس اسيد کلريدريک رقيق به غلظت 10% را به برس ليفي آغشته مي کنيم و محل مورد نظر را با آن مالش مي دهيم. بعد از 10 دقيقه سطح را با آب شستشو مي دهيم . روش کار به اين صورت است که يک متر به يک متر پيش مي رويم تا هيچ لکه اي باقي نماند.

16

3-      شوره سفيد را مي توان بصورت ورقه هايي با کاردک و برس پاک کنيم .


4-      در مواردي احتياج است شوره را بتراشيم و سپس محل مذکور را با آب بشوييم . در مواردي عمل شستن با آب را چندين با تکرار مي کنيم تا شوره کاملاً پاک شود.


5-      چنانچه شوره در سطح باقي بماند، لکه ها را پس از خيس کردن سطوح با اسيد کلرئيدريک رقيق پاک مي کنيم.


6-      ممکن است سالها نماي آجري شوره نزند اما با پيدايش رطوبت شوره نيز ظاهر مي شود که اگر رطوبت را برطرف کنيم شوره نيز از بين مي رود.

17

1-      گاهي در خاک آجر ساخته شده از املاح واتيديومي شوره سبز پيدا مي شود. براي پاک کردن آن هيدروکسيد را به مقدار 300 گرم در ليتر حل مي کنيم و روي سطح کار مي کشيم و با برس سايش مي دهيم. اين عمل خود رسوبات سفيد نمکي برجا ميگذارد که پس از 2 تا 3 روز و روزي چند با شستشوي محل از بين مي رود.


2-      از محل اتيلن ديامين و يا تيروالاستيک در غلظت 10% براي از بين بردن اين لکه ها يعني شوره ها استفاده مي کنيم . قابل توجه اينکه اگر از اسيد کلريدريک براي اين کار استفاده کنيم ، رنگ شوره سفيد ، قهوه اي و ثابت مي شود.


طرق از بين بردن زنگ آهن


1-      رطوبت و آب باران ، فلزاتي مانند آهن و فولاد را که در مجاورت سطح قرار دارند، به رنگ قهوه اي در مي آورند و اين رنگ بر سطح جاري مي شود. اسيد اکزوليک را به نسبت 10% با محلول 50 گرم در ليتر بي فلوئور آلومينيم مخلوط مي کنيم و بر سطح نما مي زنيم تا اين رنگ را از بين ببرد.


18

2-      چنانچه رنگ ضخيم باشد ، محلولهاي مذکور را حرارت مي دهيم و همانطورکه داغ است ، سطح خيس را چندين با تميز مي کنيم.


3-      در مواردي ، زنگ آهن به سطح نشست مي کند که با محلول سيترات سديم به نسبت 15% و گليسيرين به اندازه 18% و آب گرم ، خميري سفت مانند بتون مي سازيم و چند روز روي لکه مي گذاريم . در اين روش گل زنگ از سطح نما و کار بيرون کشيده و با برس سيمي تراشيده مي شود. چنانچه سطح پاک نشود ، اثر برجاي مانده از منگنز است که براي پاک کردن آن از روش مخصوص استفاده مي کنيم .


4-      لکه هاي سبز متمايل به آبي ناشي از مس و برنز است که شايد براثر پيچ و مهره هايي از اين جنس بوجود آمده وسطح نما را آغشته کرده باشند. خميري را که يک قسمت نشادر کلرور آلومينيم و چهار قسمت تالک يا خاک ديانومه ساخته شده است ، روي رنگهاي مذکور مي گذاريم . پس از خشک شدن رنگ سطح را نيز همراه با آن از نما مي گيريم.


 




حرارت دادن سطح


1-      رنگهاي سطح آجرکاري را مي توان با پريموس طوري حرارت داد که اثر حرارت، نماي آجر کاري را از بين نبرد و فقط رنگ را بسوزاند وجدا کند .البته تيغه کاردک در جداسازي اين رنگ موثر است.


2-      چنانچه سطح رنگ زياد باشد پس از سوزاندن مانند سوخته زغالي برجا مي ماند که با سايش کاردک تيز و برس زدن ، مي توان تمامي سطح رنگهاي حاصله را گرفت


توجه : اين گونه رنگها خطر مشتعل شدن و آتش سوزي بويژه در قسمتهاي داخلي ساختمان را دارد که به اين نکته بايد توجه کرد.



        


تميز کردن دوده با شستشو


1-      لکه هايي را که از دوده بخاري حاصل مي شود ، مي توان با آب گرم و مواد کف کننده بويژه صابون شست.


2-      چنانچه دوده چرب باشد، دو تا سه با شستن با آب و صابون تميز مي شود.

19

3-      چنانچه دوده بسيار چرب باشد مي توان از گل " مهل " يا " تالک" و يا " تري کلروراتيلن" خميري تهيه کرد و بر سطح لکه گذاشت و پس از خشک شدن سطح مذکور را با برس تراشيد و چربي غليظ را از آن گرفت.


*) اين عمل بايد در هواي آزاد انجام شود تا خطر تنفسي براي افراد پيش نيايد.


*) در همين جا بايد متذکر شويم که گرفتگي در دودکشهاي داخلي مانند آبگرمکن و بخاري به علت سطوح غيرصيقلي آنهاست . دود در خلل و فرجهاي آنها و بويژه در لوله هاي سيماني نشست و پس از مدتي دودکش را مسدود مي کند. معمولاً از پشت بام ، سنگ کيلويي را با طنابي محکم به درون سوراخ دودکش مي بنديم و بعد بالا و پايين مي کشيم . با اين کار دوده ها را از سوراخ آن بيرون مي ريزيم. چناچه پارچه زبري اطراف وزنه ببنديم ، جداره دودکش به مراتب بهتر پاک مي شود.


*) وسيله اي ساخته شده که مجموعه اي از فنرها و وزنه است و براي تميز کردن دودکشها مورد استفاده قرار مي گيرد. . اگر از آن استفاده شود جداره دودکشها کاملاً تراشيده مي شود وديگر دوده در مسير باقي نخواهد ماند.


 


پاک کردن اثرات قير و قطران


   1-  لکه هاي قير و قطران را مي توان تراشيد واثرات باقيمانده آن را باخميري که از ترکيب تالک و يا گل مهل حلالي همچون تولوئن و يا تريکلروراتيلن  يا جوهرهاي معدني به دست مي آيد ، پاک نمود. پس از خشک شدن خمير آن را با برس از سطح نما مي تراشيم. به طور مسلم چون اين موارد شيميايي هستند کارکردن با آنها بايد با احتياط و دقت لازم انجام شود .

20

   2- هنگام صبح که هوا سرد است ، با احتياط کامل مي توان با ضربه نوک کاردک قير را از سطح کار تراشيد.


3- مي توانيم پارافين را روي محل يک که قير بصورت مذاب و لکه بر سطح آجرکاري نشسته است بکشيم ولکه ها با پاک کنيم.


4- لوله هاي بخاريهايي که گالوانيزه نيستند در اثر آب باران و برف ، زنگ آبه قهوه اي رنگي در سطح نما ايجاد مي کنند که با آغشته سازي محل به محلول پارافين، لکه ها از بين خواهند رفت.


5- اثرات موجود از لکه هاي قهوه اي منگنز را نيز با يک واحد " پراکسيد هيدروژن" و يک واحد " اسيد استيک" که در چهار واحد آب حل مي کنيم ، مي توانيم از بين ببريم.


6- در تماس چربي ها ي مرطوب با نما، رنگهاي خاکستري وقهوه اي که از صمغ چوب و يا مازوت خارج مي شود ، بر سطح نما اثر مي کنند . براي پاک کردن آنها محلول اسيد اکزوليک را در چهار واحد آب گرم و داغ حل مي کنيم . سطح رنگي را با محلول به دست آمده آغشته
مي کنيم و با مالش برش سيمي ، رنگها را از بين مي بريم.


يادآوري مي شود که چون مواد مصرفي شيميايي هستند بايد اين کارها با وسايل کامل ايمني وتوجه خاص به اصول صحيح انجام داد.


 

21sakhtemanema.ir  http://mahdihashemi.blogfa.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده