صفحات

۱۳۸۴ بهمن ۳۰, یکشنبه

طرحهای مسکونی شرکت SOM


طرحهای مسکونی شرکت SOM


 


مقام اول بهترين مهندسی ساختمان در سال 2004


مکان: "تاور پليس 3"، سئول، کره جنوبی


طراح: اسکيدمور، اوينگز، مريل LLP


برج "تاور پليس3" يک برج مسکونی 71 طبقه است که با ارتفاع 264 متر، بلندترين بنا در کره جنوبی و دومين بنای بلند صرفا مسکونی در جهان می باشد. ساخت و ساز برج در نوامبر 2002 به پايان رسيد و در ماه مارس 2004 به بهره برداری رسيد. مالک اين بنا شرکت بيمه عمر "سامسونگ" است که در زمان ساخت و ساز، پيمانکاری اين طرح عظيم را نيز بر عهده گرفت. اين برج مرکز مجتمعی است که شامل يک باشگاه ورزشی 8 طبقه، پارکينگ 6 طبقه زير زمينی و يک ميدان خارجی بسيار بزرگ است. ساختار بنا از يک هسته بتون مسلح با سيمانی با کيفيت ...................


مقام اول بهترين مهندسی ساختمان در سال 2004


مکان: "تاور پليس 3"، سئول، کره جنوبی


طراح: اسکيدمور، اوينگز، مريل LLP


برج "تاور پليس3" يک برج مسکونی 71 طبقه است که با ارتفاع 264 متر، بلندترين بنا در کره جنوبی و دومين بنای بلند صرفا مسکونی در جهان می باشد. ساخت و ساز برج در نوامبر 2002 به پايان رسيد و در ماه مارس 2004 به بهره برداری رسيد. مالک اين بنا شرکت بيمه عمر "سامسونگ" است که در زمان ساخت و ساز، پيمانکاری اين طرح عظيم را نيز بر عهده گرفت. اين برج مرکز مجتمعی است که شامل يک باشگاه ورزشی 8 طبقه، پارکينگ 6 طبقه زير زمينی و يک ميدان خارجی بسيار بزرگ است. ساختار بنا از يک هسته بتون مسلح با سيمانی با کيفيت بسيار بالا و ستونهای گرداگرد آن تشکيل شده است. سيمانی که در هسته مرکزی و ستونها بکار رفته 80Mpa است و برای اولين بار با اين استحکام در کره جنوبی استفاده می شود.


از آنجايی که اين برج کاملا مسکونی است؛ اين نکته بسيار حائز اهمييت بوده است که از روش مهندسی باد در ساخت اين بنا استفاده گردد تا در هنگام وزش باد، حرکت اين ساختمان را بتوان کنترل کرد. مهندسين ساختمان در کنار آزمايش تونل باد، به فرايند طراحی آن هم اهمييت می دادند تا از طريق شکل برج، پس روی، و نمای بيرونی بتوانند از شدت اثر باد بر روی ساختمان بکاهند.


عامل ديگری که در موفقيت طراحی بنا نقش اساسی داشت؛ بکار بردن روشی برای ارزشيابی، طراحی و امور نظارتی مربوط به وادادگی و آب رفتگی بتون و ستونها و بخصوص عوامل افتراقی کوچک شدن ديواره های مرکزی چسبيده به ستونها بود. شرکت SOM برنامه ای جامع بر اساس آخرين تحقيقات در مورد ساخت و ساز با اجزاء بتونی عمودی تهيه کرد تا بر اساس آن برنامه هايی را که جهت جبران خسارات در طی ساخت و ساز پيش می آمد؛ تدارک بيند.


برج تاور پليس به منظور ايجاد يک استاندارد جديد در صنعت بلند مرتبه سازی مسکونی در سئول ساخته شد. طراحی برج و جلوه آن از بطن طبيعت بيرون آمده و بخاطر نکات هنری اش، به يک اثر ديدنی ماندگار برای مردم کره تبديل شده است.


اين طرح، دارای يک پارک بزرگ جنوبی نيز برای ساکنين، يک باشگاه ورزشی، يک نمايشگاه، يک مرکز تجاری، تالار پذيرائی، چندين رستوران، فروشگاه و يک باغ هوايی است. شکل برج، شمايل منحصر بفردی به نيم چهره شهر افزوده است. اين شکل، با رشته ای از سطوح صاف پرتو افکن که با عبور خورشيد از فراز آن، ظاهری پر جنب و جوش و متغيير به آن می دهد؛ مشخص می شود. اين سطوح، حس نيرومندی از "عمود بودن" و "پابرجايی" را به ذهن بيننده متبادر میکنند و عبور هوا را نيز از بين اجزای خود ميسر می سازند.


 


 


مجتمع ساختمانی "باندرا کورلا"


مکان: بمبئی، هند


زمان تکميل: 1998


شرکت SOM مطالعات جامعی را برای ساخت مجتمع چند منظوره 120000 متر مربعی "باندرا کورلا" در هند انجام داد. اين طرح شامل يک مرکز اجلاس جهانی بود که 5000 نماينده را در خود جای می داد. علاوه بر آن، يک هتل پنج ستاره 700 اتاقه، هتل آپارتمان 75 واحدی با خدمات کامل، يک مرکز تجاری-هنری با خدمات دفتر داری و سرويس ارتباطات جمعی، رستوران، تالار رقص، مرکز بهداشتی، مرکز اداری و فروشگاه نيز در اين طرح خودنمايی می کنند.


مرکز همايشها از دو طبقه تشکيل شده است: يک سالن نمايشگاه که در طبقه همکف و به منظور رفاه حال بازديد کنندگان ساخته شده است و بوسيله ديواره های متحرک می تواند به پنج سالن فرعی با اندازه های متفاوت تقسيم شود. طبقه بالايی آن حاوی تالار همايش، تالار پذيرايی و قسمتهای ديگر است.


هتل آپارتمان به شکل يک کمان طولانی می باشد که مشرف به پارک عمومی است و در خود تراسهايی برای استراحت و تمدد اعصاب اعضای باشگاه سلطنتی فراهم کرده است. بخش فروشگاه و اداری در اطراف يک محوطه درونی ساخته شده است که نقش يک مرکز کانونی را برای فروشگاه، بخش اداری و قسمت شرقی هتل ايفاء می کند. بخش اداری و فروشگاه اين مجتمع بسادگی از طبقات مختلف هتل و مرکز همايشات قابل دسترسی است و خط ارتباطی بين اين دو قسمت می باشد.


 


 


مرکز "راک ول" (Rockwell)


مکان: مانيل، فيليپين


زمان تکميل: 1996


مرکز "راک ول" ساختمان چند منظوره ای است که در بر گيرنده اداره، هتل، مرکز همايش، فروشگاه و بخش مسکونی است. اين مجتمع که از ساختمانهايی در دو اندازه مختلف ساخته شده است؛ يک ميليون متر مربع فضا را اشغال کرده است و از اين رو، صاحب يک هويت منحصر بفرد گرديده است که آنرا از هر بنايی در فيليپين ممتاز می نمايد.


هر کدام از برجها در اين مکان دارای يک شکل خاص می باشند و بيانگر شخصيتی استثنائی و قابل تشخيص در اين مجتمعند. فاصله بين برجها گسترده است و امکان داشتن ديد به نمای شهر در هر جهتی را ايجاد کرده است. دومين قسمت ساختمانها شامل يک ساختار يک تا هشت طبقه ای کوتاه مرتبه است که به باغ اطراف خود چشم انداز دارد. از اينگونه باغها بندرت در مانيل امروز ديده می شود.


اين ساختار کوتاه مرتبه يک اثر فضايی بين برجها بوجود آورده است که تنوع بصری را در اين طرح به ارمغان می آورد.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده