صفحات

۱۳۸۵ خرداد ۱, دوشنبه

ساختمان آکاردئونی Accordion architecture

Accordion architecture


 


---

Like many innovative ideas, Stephanie Forsythe and Todd MacAllen's Soft House began with one intention and arrived at another place altogether. While experimenting with crenellated paper--with the idea of creating stereo speakers--the architect-designers stumbled onto a great space..........


ساختمان  آکاردئونی


---

با توجه به گذشت زمان ودر نتیجه ایجاد روش های طراحی جدید  و قدیمی شدن طرحی که در ساختمان بکار رفته است و خرید و فروش منازل که نتیجه آن  زندگی افرادی  با سلیقه جدید و تعدادافرادی متفاوت  (کمتر یا بیشتر)در یک ساختمان است  بهترین طراحی ها هم برای یک ساختمان نمیتواند تا مدتی که سازه قابل استفاده است پاسخ گوی تمامی سلیقه ها باشد لذا ما مجبوریم منازلمان را بر اساس نیاز های جدید دچار تغییر وتحول کنیم که شاید شما هم نمونه هایی .........


 

Accordion architecture


 


---

Like many innovative ideas, Stephanie Forsythe and Todd MacAllen's Soft House began with one intention and arrived at another place altogether. While experimenting with crenellated paper--with the idea of creating stereo speakers--the architect-designers stumbled onto a great space-making concept. "Even before we knew for sure what we were doing with it," Forsythe says, "we were playing around with it as a material--looking at different shapes and things it could make."

At the same time their firm--Forsythe + MacAllen Design, in Vancouver--was developing a 200-unit housing scheme in Japan. "We were exploring ways to make living space flexible," Forsythe says, "particularly in how bedrooms could be closed up and literally put away when not in use."


                                                         
Thus their free-form material experimentation led to Soft House, an accordion-like structure the designers believe possesses a multitude of functions, including emergency shelter, room divider, and temporary wall. In developing the structures and looking for a material more durable than paper, Forsythe + MacAllen are receiving research assistance from Solutia, a fiber manufacturer, and Freudenberg, a German textile maker. "After working with them," Forysthe says, "we realized that we could actually engineer our material from the fiber on up."

Soft House was a semifinalist in Metropolis magazine's Next Generation prize and one of five winners of the 2003 First Step competition, sponsored by Common Ground, a New York City organization seeking innovative solutions to homelessness. The designers hope to complete a single-room occupancy prototype for Common Ground using the Soft House concept next year.


www.metropolismag.com   


www.mahdihashemi.blogfa.com


 



ساختمان  آکاردئونی


---

با توجه به گذشت زمان ودر نتیجه ایجاد روش های طراحی جدید  و قدیمی شدن طرحی که در ساختمان بکار رفته است و خرید و فروش منازل که نتیجه آن  زندگی افرادی  با سلیقه جدید و تعدادافرادی متفاوت  (کمتر یا بیشتر)در یک ساختمان است  بهترین طراحی ها هم برای یک ساختمان نمیتواند تا مدتی که سازه قابل استفاده است پاسخ گوی تمامی سلیقه ها باشد لذا ما مجبوریم منازلمان را بر اساس نیاز های جدید دچار تغییر وتحول کنیم که شاید شما هم نمونه هایی از آنها را  در بین دوستان و اقوامتان دیده باشید (شاید هم نمونه اش خود شما باشید). مثلا از  جمله مواردی که مردم ایران دست به چنین کاری میزنند  اوپن کردن آشپز خانه و حذف ویا  ایجاد دیوار های جدید در ساختمان و.... است.


 


 



 


 


 


اما این اصلاحات در ساختمان هم نیاز به هزینه دارد و هم نیاز به زمان . این امر سالیان سال است که فکر طراحان را به خود جلب کرده است تا راه حلی برای ایجاد خانه هایی با دوار های متحرک و.... طراحی کنند . در نوشته زیر نتایج تحقیقات یک شرکت کانادایی را در این مورد که نتیجه هم داده است می خوانید.


mahdi hashemi


 


یک کارخانه کانادایی اقدام به ساخت مصالح تاشونده کرد. این مصالح برای سبکی نوین در معماری به نام سبک آکاردئونی کاربرد دارد. در واقع این مصالح انعطاف پذیر هستند و قابلیت تاشدن دارند.


این ایده هم مانند بسیاری ایده های جدید با انگیزه بهبود روند زندگی انسان ظهور کرده است. مبتکران این طرح افرادی با نام "تاد مکالن" و "استفان فورسیت"  هستند که درصددند تا خانه هایی انعطاف پذیر بسازند که بتوان آن را به نحو دلخواه طراحی کرد و دیوار ها متحرک باشند و بتوان آنها را جابجا نمود.


این طرح با استفاده از کاغذ های کنگره دار که در ساخت اسپیکر های استریو کاربرد دارد، انجام گردیده است. بدین وسیله می توان فضاهای بزرگتری را در خانه پدید آورد و منزل را به شکل دلخواه صاحبخانه در آورد.


هم زمان با کارخانه "فورسیت" و "مکالن" در ونکوور در ژاپن هم 200 طرح بدین منظور اجراشد. "فورسیت" می گوید: ما راهی را برای ساختن فضاهای انعطاف پذیر منزل پیدا کرده ایم. به خصوص در مورد اتاق خواب که زمانی که نیاز به آن نداریم به کلی جمع شود و فضای بیشتری را در اختیار ما قرار دهد.


استفاده از این مصالح به ساخت خانه های انعطاف پذیر منجر شده است که شکل ظاهری آنها شبیه به آکاردئون است و ساختار آن طوری طراحی شده که می توان از آن در کاربردهای متعدد استفاده کرد مثلا می توان با استفاده از دیوارهای متحرک برای بخشی از خانه حفاظ درست کرد و یا در صورت لزوم با برداشتن دیوارها به فضای آزاد خانه افزود.


طراح خانه های انعطاف پذیر یکی از فینالیست های راه یافته به دوره پایانی مسابقه "جایزه نسل بعد" مجله متروپلیس است و یکی از 5 برنده رقابت های  "گام اول" نیویورک بود که برای یافتن راه حلی ابتکاری برای رفع معضل بی خانمانان ترتیب داده شده بود.


طراحان پیش نمونه این خانه های آکاردئونی که یک خانه تک خوابه است را ارائه کرده اند.


www.mahdihashemi.blogfa.com

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده