صفحات

۱۳۸۵ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

گودبرداري

گودبرداري


در زمينهاي با رطوبت طبيعي مي‌توان گودبرداري تا عمق 1 متر براي ماسه، 25/1 متر براي ماسه رس‌دار، 5/1 متر براي خاك رس و 2 متر براي خاك بسيار متراكم را بدون پايه‌هاي ايمني، سپر و حايل انجام داد. در ساير موارد توصيه مي‌شود با توجه به مسائلي نظير جنس خاك، عمق گودبرداري و شرايط ترافيكي اطراف، تدابير ايمني لازم اتخاذ گردند. در زمينهاي ريزشي، هنگام عمليات حفاري، پيمانكار مسئول ايمني كارگران بوده و بايد در مهاربندي نهايت دقت را به عمل آورد، در مواردي كه كارگران درون ترانشه يا گود كار مي‌كنند، بايد مرتباً بازرسي انجام پذيرد و در ........


گودبرداري


در زمينهاي با رطوبت طبيعي مي‌توان گودبرداري تا عمق 1 متر براي ماسه، 25/1 متر براي ماسه رس‌دار، 5/1 متر براي خاك رس و 2 متر براي خاك بسيار متراكم را بدون پايه‌هاي ايمني، سپر و حايل انجام داد. در ساير موارد توصيه مي‌شود با توجه به مسائلي نظير جنس خاك، عمق گودبرداري و شرايط ترافيكي اطراف، تدابير ايمني لازم اتخاذ گردند. در زمينهاي ريزشي، هنگام عمليات حفاري، پيمانكار مسئول ايمني كارگران بوده و بايد در مهاربندي نهايت دقت را به عمل آورد، در مواردي كه كارگران درون ترانشه يا گود كار مي‌كنند، بايد مرتباً بازرسي انجام پذيرد و در صورت احتمال خطر ريزش يا مشاهده ترك و بازشدگي، كار متوقف شده و با نظر دستگاه نظارت حفاظتهاي لازم انجام پذيرد.


هنگامي كه گودبرداري در مجاورت خطوط راه‌آهن و بزرگراهها يا مراكزي كه توليد ارتعاش مي‌كند انجام مي‌گيرد، بايد تدابير احتياطي براي جلوگيري از ريزش اتخاذ گردد.


خاك برداشته شده را نبايد در فاصله‌اي نزديكتر از 5/0 متر به لبه گود ريخت، در نقاطي كه امكان ريزش خاك وجود دارد، نبايد ماشين‌آلات را در نزديكي گود مستقر نموده و يا از آن عبور داد، همچنين در زمان عملكرد ماشين خاكبرداري، ايستادن اشخاص در زير جام و يا بازوي دستگاه و نيز مشغول به كار بودن كارگران در قسمتي كه ماشين كار مي‌كند ممنوع است.


همه افرادي كه مستقيماً مشغول انجام عمليات خاكبرداري نيستند، بايد حداقل در فاصله 5 متري دايره عملكرد دستگاه قرار گيرند، براي پر كردن كاميون بايد جام دستگاه خاكبرداري از پشت كاميون عبور كند و از روي اتاقك راننده نگذرد.


در جايي كه از بالابر براي حمل مصالح حاصل از گودبرداري استفاده مي‌شود، بايد پايه‌هاي بالابر به نحوي مطمئن در محل قرار گيرد و اين مصالح با محفظه مطمئن بالا برده شوند. در استفاده از جكها بايد دقت شود كه جك بيش از ظرفيت مجاز بارگذاري نشود، جكها بايد مجهز به ضامن باشند و به طور مداوم توسط اشخاص ذي‌صلاح مورد بازديد قرار گيرند. راههاي شيبداري كه براي عبور كارگران و افراد به كار مي‌روند، بايد داراي نرده‌هاي حفاظتي لازم باشند. در صورتي كه راههاي شيبدار براي عبور وسايل نقليه به كار مي‌روند، بايد عرض راه كمتر از 4 متر نباشد و توسط نرده‌هاي مناسب محافظت گردد. چنانچه اين حفاظها از چوب ساخته مي‌شوند، قطر چوبها نبايد از 20 سانتيمتر كمتر باشد.


براي ورود و خروج كارگران در محل گودهايي كه عمق آن بيش از 6 متر باشد، بايد در هر 6 متر يك سكو يا پاگرد در نردبانها، پله‌ها و يا راههاي شيبدار پيش‌بيني گردد، اين سكوها بايد به وسيله جان‌پناه محصور شوند.


بعد از وقوع بارندگي، طوفان، زلزله و يا سيل، بايد ديواره‌هاي محل گودبرداري مورد بازديد قرار گيرند تا در محلهايي كه احتمال ريزش افزايش يافته، تدابير لازم براي تقويت اتخاذ گردند.


www.mahdihashemi.blogfa.com


 نشريه 55  مشخصات فني عمومي کارهاي ساختماني


مهندسي عمران در east structure


مطالب مرتبط:


http://mahdihashemi.blogfa.com/post-521.aspxچطور خطرات گودبرداری ساختمانی را كاهش دهيم؟


چطور خطرات گودبرداری ساختمانی را كاهش دهيم؟ (قسمت دوم)

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده