صفحات

۱۳۸۵ اردیبهشت ۲۰, چهارشنبه

راه و مسكن چه رابطه‌اي با هم دارند؟

چه رابطه‌اي با هم دارند؟
راه و مسكن


شكي نيست كه دولت مصمم است معضل «مسكن» به عنوان مهم‌ترين پيش‌نياز تشكيل و تداوم زندگي در ايران را حل كند. چرا كه برنامه ساخت 5/1ميليون واحد مسكوني در سال‌‌جاري كه بخشي از آن قرار است از طريق واگذاري زمين به صورت اجاره 99ساله انجام شود، خود گواهي بر اين ادعا است.







در اين ميان آنچه كه به نظر مي‌رسد لازم است بيشتر مدنظر قرار بگيرد، موضوعي به نام «تامين مسكن در تهران» است. فاصله بين ميزان عرضه و تقاضا در بازار مسكن در پايتخت به قدري زياد است كه اگر سعي شود آن را تا حد لازم كاهش داد تاثير قابل توجهي در اين بازار در ساير شهرها و استان‌ها خواهد داشت. به عبارت ساده‌تر اگر بتوان به گونه‌اي برنامه‌ريزي كرد كه در آينده‌اي نزديك ديگر خانواده‌اي در تهران مشكل اجاره‌نشيني (به لحاظ كرايه‌ها) و خريد ملك (به لحاظ گراني‌ها) نداشته باشد اين موضوع به لحاظ رواني، اين دو مشكل در ساير شهرهاي كشورمان را هم حل خواهد كرد.
اما چگونه مي‌توان مسكن را به عنوان مشكل قديمي در تهران سروسامان داد؟
وزير مسكن و شهرسازي كشورمان بارها و بارها در طول ................


چه رابطه‌اي با هم دارند؟
راه و مسكن


شكي نيست كه دولت مصمم است معضل «مسكن» به عنوان مهم‌ترين پيش‌نياز تشكيل و تداوم زندگي در ايران را حل كند. چرا كه برنامه ساخت 5/1ميليون واحد مسكوني در سال‌‌جاري كه بخشي از آن قرار است از طريق واگذاري زمين به صورت اجاره 99ساله انجام شود، خود گواهي بر اين ادعا است.







در اين ميان آنچه كه به نظر مي‌رسد لازم است بيشتر مدنظر قرار بگيرد، موضوعي به نام «تامين مسكن در تهران» است. فاصله بين ميزان عرضه و تقاضا در بازار مسكن در پايتخت به قدري زياد است كه اگر سعي شود آن را تا حد لازم كاهش داد تاثير قابل توجهي در اين بازار در ساير شهرها و استان‌ها خواهد داشت. به عبارت ساده‌تر اگر بتوان به گونه‌اي برنامه‌ريزي كرد كه در آينده‌اي نزديك ديگر خانواده‌اي در تهران مشكل اجاره‌نشيني (به لحاظ كرايه‌ها) و خريد ملك (به لحاظ گراني‌ها) نداشته باشد اين موضوع به لحاظ رواني، اين دو مشكل در ساير شهرهاي كشورمان را هم حل خواهد كرد.
اما چگونه مي‌توان مسكن را به عنوان مشكل قديمي در تهران سروسامان داد؟
وزير مسكن و شهرسازي كشورمان بارها و بارها در طول سال‌جاري اعلام كرده است در برنامه ساخت مسكن هيچ واحدي در داخل شهر تهران ساخته نخواهد شد. جدول رسمي پراكندگي و نحوه ساخت 5/1ميليون واحد مسكوني در سال‌جاري در كشور نيز گوياي اين است كه سهم استان تهران از اين ميزان ساخت، 250هزار مسكن است كه اين 250هزار واحد بايد و بايد در شهرهاي اطراف تهران (شهرهاي جديد) ساخته و تحويل مردم شود.
اما آيا شرايط پيراموني زمينه اسكان تهراني‌ها در اين شهرها را فراهم مي‌كند؟ و يا اينكه صاحبان 250هزار واحد مسكوني جديدي كه در سال‌جاري قرار است در شهرهاي جديد اطراف تهران ساخته شوند، ساكنان اين خانه‌ها خواهند بود يا فروشندگان اين خانه‌ها و دوباره دلال‌بازي و...؟
پاسخ روشن است. چنانچه سيستم حمل و نقل و رفت و آمد مردم به اين شهرها آماده و مهيا باشد، دولت در اين راه موفق خواهد بود.
پس لازم است در كنار توجه دولت به بخش مسكن، گروهي نيز از جانب دولت كارهاي كارشناسي بر روي نحوه دسترسي به شهرهاي اطراف تهران را آغاز كنند.
از سوي ديگر مي‌توان كاري كرد كه با شرايط موجود تا حدي التهاب موجود در بازار مسكن در پايتخت آرام بگيرد.
تحقيقات گروه مسكن دنياي اقتصاد نشان مي‌دهد از اواخر سال گذشته برخي خانواده‌هاي تهراني كه تصميم جدي به خريد خانه داشته و دارند -اما امكانات مالي آنها اجازه صاحب‌خانه شدن در شهر تهران را به آنها نمي‌دهد- شهرهاي اطراف تهران از جمله كرج را براي زندگي شبانه انتخاب كرده‌اند. اين خانواده‌ها در واقع تهران را براي كار و فعاليت روزانه و كرج را براي زندگي و ‌آرامش شبانه خود انتخاب كرده‌اند. (چند آژانس حمل بار منازل در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد اعلام كردند: هفتگي به طور متوسط 8 متقاضي اسباب‌كشي از تهران به كرج، به آنها مراجعه مي‌كنند).
اين مهاجرت برخي خانواده‌هاي تهراني در درازمدت تاثيرات مثبتي براي شهر تهران و بازار مسكن خواهد داشت حداقل اين مزيت را دارد كه از ميزان تقاضاي موثر مسكن در پايتخت كاسته خواهد شد و قيمت‌ها در تهران به ارزش حقيقي خود خواهد رسيد. لذا در اين ميان نقش دولت براي كمك به اين انتخاب خانواده‌ها، ساخت راه‌هاي جديد دسترسي است. حقيقت اين است كه اتوبان تهران- كرج ظرفيت پذيرش خودرو بيش‌از اين حد را ندارد. ترافيك و حجم خودروها در طول شبانه‌روز در اين اتوبان نشان مي‌دهد كشش اين مسير دسترسي به تهران و كرج خيلي كمتر از تعداد خودروهايي است كه در آن تردد مي‌كنند. در برخي روزها حتي ساعاتي پس از نيمه شب شاهد تردد سخت خودروها به دليل حجم بالاي آنها در اين اتوبان هستيم.
پس چنانچه اين اتوبان تعريض و يا مسير جديدي براي دسترسي به تهران و كرج ساخته شود كمك شايسته‌اي به موضوع مسكن در پايتخت خواهد شد.
وضعيت فعلي اتوبان تهران- كرج براي شهرهاي جديد اطراف تهران نيز با ساخت 250هزار واحد مسكوني در آنها در سال‌جاري و ساخت تعداد بيشتري از اين رقم در اين شهرها ظرف سال‌هاي بعد، سخت‌تر خواهد شد. لذا همانطور كه در بالا هم اشاره شد مي‌طلبد، در كنار توجه به مسكن، راه هم مورد توجه قرار بگيرد و اينكه اگر دولت بنا دارد از تراكم بيش از اندازه جمعيت در استان تهران به بهانه ساخت واحد مسكوني در شهر‌هاي جديد، بكاهد لازم و ضروري است به راه‌هاي دسترسي شهر‌هاي جديد به شهر تهران به عنوان مهمترين موضوع مرتبط با بخش مسكن توجه ويژه كند.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده