صفحات

۱۳۸۶ مرداد ۸, دوشنبه

دستورالعمل نحوه تأسيس و اعطاي صلاحيت به دفاتر مهندسي

         دستورالعمل نحوه تأسيس و اعطاي صلاحيت به دفاتر مهندسي


براساس ماده 9 آيين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، اشخاص حقيقي داراي پروانه اشتغال به كار م هندسي در رشته و تخصصي كه تشخيص صلاحيت شده‌اند، بطور فردي يا بطور مشترك با مسؤوليت مشترك مي‌توانند اقدام به تأسيس دفتر مهندسي نمايند. دفاتر مهندسي قائم به شخص يا اشخاص حقيقي داراي پروانه اشتغال مي‌باشد و امتياز آن قابل واگذاري نيست. اشخاص مذكور موظف به نگهداري دفاتر قانوني براساس ماده 96 قانون ماليات‌هاي مستقيم مي‌باشند. دفاتر مهندسي مذكور مي‌توانند با توجه به حدود صلاحيت افراد دارنده "پروانه اشتغال" كه عضو دفتر مي‌باشند از وزارت مسكن و شهرسازي درخواست صلاحيت نمايند. وزارت مسكن و شهرسازي براي تبين اين امر و تعيين حدود و ثغور تأسيس دفاتر مهندسي، دستورالعملي در 19 ماده در بهمن ماه 1375 مصوب نمود، اين دستورالعمل شامل بخش‌هاي كليات، حدود صلاحيت و ظرفيت اشتغال به كار و مواد عمومي است. از آنجا كه در آيين‌نامه ماده 33 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان،  جايگاه ويژه‌اي براي دفاتر مهندسي تعريف شده است و طراحي را اعم از طراحي معماري، محاسبات سازه‌اي و طراحي و محاسبات تأسيسات برقي و مكانيكي، به دفاتر ارجاع نموده است. ذيلاً متن كامل اين دستورالعمل جهت اطلاع و در صورت نياز، اقدام اعضاي محترم سازمان درج مي‌شود. ..............


              برای دیدن متن کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید


 


دستورالعمل نحوه تأسيس و اعطاي صلاحيت به دفاتر مهندسي


 


براساس ماده 9 آيين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، اشخاص حقيقي داراي پروانه اشتغال به كار مهندسي در رشته و تخصصي كه تشخيص صلاحيت شده‌اند، بطور فردي يا بطور مشترك با مسؤوليت مشترك مي‌توانند اقدام به تأسيس دفتر مهندسي نمايند. دفاتر مهندسي قائم به شخص يا اشخاص حقيقي داراي پروانه اشتغال مي‌باشد و امتياز آن قابل واگذاري نيست. اشخاص مذكور موظف به نگهداري دفاتر قانوني براساس ماده 96 قانون ماليات‌هاي مستقيم مي‌باشند. دفاتر مهندسي مذكور مي‌توانند با توجه به حدود صلاحيت افراد دارنده "پروانه اشتغال" كه عضو دفتر مي‌باشند از وزارت مسكن و شهرسازي درخواست صلاحيت نمايند. وزارت مسكن و شهرسازي براي تبين اين امر و تعيين حدود و ثغور تأسيس دفاتر مهندسي، دستورالعملي در 19 ماده در بهمن ماه 1375 مصوب نمود، اين دستورالعمل شامل بخش‌هاي كليات، حدود صلاحيت و ظرفيت اشتغال به كار و مواد عمومي است. از آنجا كه در آيين‌نامه ماده 33 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان،  جايگاه ويژه‌اي براي دفاتر مهندسي تعريف شده است و طراحي را اعم از طراحي معماري، محاسبات سازه‌اي و طراحي و محاسبات تأسيسات برقي و مكانيكي، به دفاتر ارجاع نموده است. ذيلاً متن كامل اين دستورالعمل جهت اطلاع و در صورت نياز، اقدام اعضاي محترم سازمان درج مي‌شود.


 


 


دستورالعمل نحوه تأسيس و اعطاي صلاحيت به دفاتر مهندسي
موضوع ماده 9 آيين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان
مصوب بهمن ماه 1375


مقدمه
اين دستورالعمل براي اشخاص حقيقي شاغل به كار مهندسي در 7 رشته اصلي موضوع قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان تدوين گرديده و شامل بخش‌هاي زير مي‌باشد:



بخش الف- كليات.
بخش ب- حدود صلاحيت و ظرفيت اشتغال به كار.
بخش ج- مواد عمومي.


بخش الف- كليات

ماده 1- به منظور تنسيق امور صنفي و شغلي مهندسان متخصص در رشته‌هاي هفت‌گانه ساختمان و همچنين به منظور ترويج كار گروهي در حرفه مهندسي ساختمان و ارتقاي دانش فني، در جهت ارائه خدمات مهندسي كارآمد و افزايش بهره‌وري اشخاص حقيقي داراي پروانه اشتغال به كار مهندسي در رشته و تخصصي كه تشخيص صلاحيت مي‌شوند و براي جلوگيري از فعاليت دفاتر فاقد صلاحيت مهندسي، دارندگان پروانه اشتغال به كار مهندسي مي‌توانند وفق مقررات مربوط رأساً و يا با مسؤوليت مشترك اقدام به تأسيس دفتر مهندسي و ارائه خدمات مهندسي نمايند. مشاركت در تأسيس اين‌گونه دفاتر به صورت مشاركت مدني مي‌باشد. دفاتر مذكور طبق ضوابط و شرايط مندرج در اين دستورالعمل تعيين حدود صلاحيت و ظرفيت شده و از امتيازات آن بهره‌مند مي‌گردند.



ماده 2- شرايط لازم براي اعطاي صلاحيت و ظرفيت اشتغال به كار دفاتر مهندسي عبارت است از:



2-1- متقاضي يا متقاضيان تأسيس دفتر مهندسي حداقل بايد داراي پروانه اشتغال به كار مهندسي شخص حقيقي در يكي از رشته‌هاي موضوع قانون نظام مهندسي ساختمان و كنترل ساختمان باشند.
2-2- افراد مؤسس دفتر مهندسي بايد داراي مشاركت نامه رسمي ثبت شده در دفاتر اسناد رسمي كشور بوده و به‌طور مشترك و با مسؤوليت مشترك اقدام به تأسيس دفتر نموده و شركاء تمام وقت از ميان خود يك نفر را به عنوان مسؤول دفتر معرفي نمايند.
2-3- دفتر مهندسي بايد داراي محل ثابت جهت ارائه خدمات مهندسي ساختمان باشد و در صورت تغيير محل دفتر مراتب حداكثر ظرف مدت يك‌ماه به مرجع صدور پروانه ساختمان و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اطلاع داده شود.
ماده 3- دفاتر مهندسي قائم به شخص يا اشخاص حقيقي دارنده پروانه اشتغال به كار مهندسي است و امتياز آن قابل واگذاري نيست.
ماده 4- به منظور بررسي و ارزيابي سوابق متقاضيان تأسيس دفاتر مهندسي يا تمديد مجوزهاي صادره قبلي و تعيين صلاحيت و ظرفيت اشتغال به كار مهندسي آنان بايد مدارك زير ارائه شود.
الف- تقاضاي شركاي حقيقي دارنده پروانه اشتغال به كار مهندسي و تكميل فرم درخواست تأسيس دفتر توسط مؤسسين يا مؤسس.
ب- تصوير مشاركت‌نامه رسمي ثبت شده در دفاتر اسناد رسمي و مدارك مؤيد مربوط به تأسيس دفتر با مسؤوليت مشترك كليه شركاء.
ج- تصوير كارت معتبر عضويت در سازمان نظام مهندسي ساختمان استان همه شركاء.
د- تصوير پروانه اشتغال به كار مهندسي معتبر كليه شركاء.
ه- مدارك مربوط به محل كار و نشاني آن.
و- فيش بانكي مربوط به پرداخت هزينه‌هاي مربوط به صدور يا تمديد مجوز اعطاي صلاحيت به دفتر.
ز- معرفي كتبي مسؤل دفتر (با شرح وظايف مشخص) به سازمان مسكن و شهرسازي استان، كه به تأييد كليه شركاء رسيده باشد.
ح- امضاي فرم تعهدنامه، مربوط به انجام وظايف، ضوابط و مقرراتي كه توسط وزارت مسكن و شهرسازي تصويب و ابلاغ مي‌گردد.
ط- تصوير شناسنامة متقاضيان.
ظ- دو قطعه عكس مسؤول دفتر مهندسي.

بخش ب- حدود صلاحيت و ظرفيت اشتغال به كار



ماده 5- حدود صلاحيت دفاتر مهندسي براي انجام خدمات مهندسي مانند مطالعات، تهيه طرح‌هاي مقدماتي و نهايي رشته‌هاي ساختماني و انجام نظارت بر عمليات اجرايي ساختمان‌ها در رشته‌هاي هفت‌گانه معماري، عمران، تأسيسات مكانيكي، تأسيسات برقي، شهرسازي، ترافيك و نقشه‌برداري عبارت است از حدود صلاحيت مندرج در پروانه اشتغال به كار شخص حقيقي هر يك از شركاي دفتر در رشته و تخصصي كه تشخيص صلاحيت شده‌اند.
5-1- شركاي دفتر علاوه بر مسؤوليتي كه در قبال خدمات تخصصي مربوط به رشته و حدود صلاحيت مندرج در پروانه اشتغال به كار حقيقي خود دارند، مشتركاً نيز نسبت به حسن ارائه تمام خدمات مهندسي كه در دفتر انجام مي‌پذيرد مسؤول بوده و پاسخگوي تعهدات دفتر در قبال متقاضيان مي‌باشند.
ماده 6- وزارت مسكن و شهرسازي حدود صلاحيت و ميزان ظرفيت اشتغال به كار دفاتر مهندسي در هر رشته را در فرم‌هاي متحدالشكل درج و مراتب را به مرجع صدرو پروانه ساختمان اعلام مي‌نمايد. مدت اعتبار مجوزهاي مذكور به شرط بقاء شراكت و تداوم همكاري شركاء سه سال است و پس از پايان اعتبار، دفاتر مهندسي مجدداً ضمن ارزشيابي تعيين صلاحيت و ظرفيت خواهند شد.
ماده 7- ضرايب افزايش ظرفيت اشتغال به كار مهندسان عضو دفتر مهندسي در رشته‌هاي هفت‌گانه ساختمان براي ارائه خدمات مهندسي ذي‌ربط، با توجه به تعداد شركاي دفتر به شرح جدول زير تعيين مي‌گردند:


جدول ضرايب تعيين ظرفيت در بخش طراحي، محاسبه و نظارت براي دفاترمهندسي
براساس تعداد اشخاص حقيقي كه جزء شركاي دفتر مهندسي مي‌باشند:

براي دفاتر با عضويت يك نفر از رشته‌هاي هفت‌گانه ساختمان 15/1 برابر ظرفيت حقيقي هر يك از شركاء
براي دفاتر با عضويت دو يا سه نفر از رشته‌هاي هفت‌گانه ساختمان 20/1 برابر ظرفيت حقيقي هر يك از شركاء
براي دفاتر با عضويت چهار يا پنج نفر از رشته‌هاي هفت‌گانه ساختمان 45/1 برابر ظرفيت حقيقي هر يك از شركاء
براي دفاتر با عضويت شش نفر و بيشتر از رشته‌هاي هفت‌گانه ساختمان 60/1 برابر ظرفيت حقيقي هر يك از شركاء

7-1- براي دفاتر با عضويت چهار نفر و بيشتر از رشته‌هاي معماري، عمران، تأسيسات مكانيكي، تأسيسات برقي حداقل يك نفر الزامي مي‌باشد.
7-2- در صورت عضويت كاردان‌هاي فني ساختمان در دفاتر فوق‌‌الذكر ظرفيت حقيقي هريك از كاردان‌ها با ضريب 15/1 محاسبه خواهد شد و اين ضريب در ظرفيت شركاي دفتر مربوط تغييري ايجاد نخواهد نمود.
7-3- ضرايب جدول فوق‌الذكر مشمول تعداد كار تعيين شده در ظرفيت اشتغال به كار اشخاص حقيقي شريك در دفتر مهندسي نمي‌گردد.
7-4- در صورتي‌كه دفتر مهندسي به وسيله يك شخص حقيقي به طور انفرادي تأسيس شود، حداكثر صلاحيت و ظرفيت مذكور، همان صلاحيت و ظرفيت حقيقي فرد مؤسس خواهد بود.
7-5- شركاي دفتر مهندسي فقط در قالب ظرفيت اشتغال به كار تعيين شده براي دفتر مهندسي مي‌توانند از ظرفيت اشتغال به كار مهندسي خود استفاده نمايند و تا زماني‌كه در دفتر مهندسي عضو هستند مجاز به استفاده از ظرفيت اشتغال به كار خود در خارج از حوزه فعاليت دفتر، چه به صورت حقيقي يا حقوقي نيستند.

بخش ج- مواد عمومي



ماده 8- شرح وظايف مسؤول دفتر:
8-1- امضاء و عقد قراردادهاي مربوط به انجام و ارائه خدمات مهندسي ساختمان در چارچوب صلاحيت و ترتيباتي كه شركاء براي امضاء و مبادله قراردادها وضع نموده‌اند.
8-2- مسؤوليت و پاسخگويي در قبال تعهدات قراردادهاي دفتر.
8-3- انجام خدمات و هماهنگي‌هايي كه در شرح خدمات گروه‌هاي مهندسي ساختمان مصوب سال 1378 وزارت مسكن و شهرسازي براي مهندس هماهنگ كننده تعيين گرديده است.
8-4- مهمور نمودن نقشه‌ها و مدارك به مهر دفتر و امضاي آن مبني بر انجام آن كار در دفتر مذكور.
8-5- انجام كليه اموري كه نياز به مراجعه به شهرداري يا ساير دستگاه‌ها و ارائه مدارك يا گزارش دارد مشروط بر آنكه توسط شركاء به مسؤول دفتر واگذار شده باشد.
ماده 9- مسؤول دفتر مهندسي از بين شركاي دفتر و توسط ايشان، طبق نظام‌نامه داخلي دفتر كه به تصويب شركاي دفتر مهندسي مي‌رسد انتخاب خواهد شد.
ماده 10- دفاتر مهندسي موظفند در صورتي‌كه در تركيب شركاء تغييراتي حاصل شود، حداكثر ظرف يك‌ماه مراتب را كتباً به مرجع صادر كننده مجوز اطلاع دهند تا پس از هماهنگي لازم نحوه ادامه كار به لحاظ ميزان ظرفيت اشتغال دفتر مهندسي مشخص گردد. در صورت خروج يك يا چند نفر از تركيب شركاء و عدم اطلاع به موقع، سازمان مسكن و شهرسازي استان رأساً و يا حسب گزارش سازمان نظام مهندسي ساختمان استان عمل خواهد نمود.
10-1- در صورت تغيير در تركيب شركاي دفتر مهندسي و خروج يك يا چند نفر از آنها، مسؤوليت ناشي از ارائه خدمات مهندسي كه به وسيله شركاي مستعفي تعهد و امضاء شده است از آنان ساقط نخواهد شد و مسؤول دفتر بايد بلافاصله جايگزين مناسب معرفي نمايد.
ماده 11- امضاي مجاز هريك از شركاي دفتر مهندسي ذيل نقشه‌ها و اسناد تعهدآور بايد با مهري همراه باشد كه نام كامل، رشته تحصيلي و شماره مجوز دفتر مهندسي در آن درج شده باشد.
ماده 12- حق‌الزحمه و شرح خدمات فني شركاء دفاتر مهندسي، همان حق‌الزحمه و شرح خدمات مربوط به اشخاص حقيقي است كه توسط وزارت مسكن و شهرسازي تهيه و ابلاغ شده است.
ماده 13- به استناد بندهاي ب و ج ماده 32 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، اشتغال به امور فني خارج از حدود صلاحيت مندرج در مدرك صلاحيت و يا تأسيس هرگونه مؤسسه، دفتر يا محل كسب و پيشه براي انجام خدمات مهندسي بدون داشتن مدرك صلاحيت مربوطه، تخلف محسوب و مشمول مجازات‌هاي انتظامي مندرج در آيين‌نامه اجرايي قانون مذكور مي‌گردد. كليه دفاتر مهندسي موجود به لحاظ كنترل مدارك صلاحيت حرفه‌اي مؤسسين آنها و تعيين ظرفيت‌هاي قانوني، موظفند خود را با ضوابط اين دستورالعمل انطباق دهند.
ماده 14- علاوه بر وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان نظام مهندسي ساختمان استان نيز در اجراي بند 5 ماده 15 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، موظف به نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسي شركاي دفاتر مهندسي و رعايت ضوابط اين دستورالعمل در استان مربوطه مي‌باشد و در صورت مشاهده تخلف بايد مراتب را به شوراي انتظامي استان، سازمان مسكن و شهرسازي استان و ساير مراجع قانوني ذي‌ربط اعلام نمايند.
ماده 15- چنانچه هريك از شركاي دفتر مبادرت به تخلف در امور خدمات مهندسي نمايند، مشمول مجازات‌هاي انتظامي براساس ماده 90 آيين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان خواهند شد.
ماده 16- كليه سازمان‌هاي مسكن و شهرسازي و نظام مهندسي ساختمان استان‌ها موظفند مفاد اين دستورالعمل را به طرق مقتضي به اطلاع مهندسان و دفاتر مهندسي استان و اعضاي خود برسانند.
ماده 17- در موارد سكوت يا ابهام در نحوه اجرا يا اعمال مواد اين دستورالعمل طبق نظر وزارت مسكن و شهرسازي عمل خواهد شد.
ماده 18- با ابلاغ اين دستورالعمل، دستورالعمل ابلاغي قبلي به شماره 02/100/5416 مورخ 10/10/80 ملغي اعلام مي‌گردد.
ماده 19- اين دستورالعمل مشتمل بر 19 ماده و 15 بند است.


 


 


ماهنامه حرفه ای  تخصصی   نظام مهندسی استان تهران    www.mh.coo.ir      wwww.mahdihashemi.blogfa.ir


 


 

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده