صفحات

۱۳۸۶ مرداد ۶, شنبه

مختصری از زندگی امام علی علیه السلام + امتیازات امیرالمومنین علی علیه السلام

مردي از تبار نور


مردي مي آيد از تبار نور، از تبار عاشقان و شوريدگان. مردي که محمد (ص) از گل خنده هاي نگاه او نشاط مي يابد و ابوطالب در نيمه شب هاي بيداري دل، با او راز دل مي گويد و فاطمه بنت اسد باغ چشمانش را به روي او مي گشايد تا گل شادماني را آبشار لبخند او شکوفا کند. مردي که طلوع مهرانگيز نگاهش ديگر بار حلاوت وصال و عشق را در چشمه لايزال به جان پاکان مي نوشاند و پياله حيات عاشقان از نگاهش لبريز مي شد. علی، فصيح ترين شعر حيات و زيباترين آواز آفرينش بود. 



مختصری از زندگی امام علی علیه السلام


حضرت علی علیه السلام بنابر مشهور، روز سيزدهم ماه رجب، سى سال بعد از عام الفيل، در شهر مكه معظّمه، در ميان كعبه الهى ديده به جهان گشود و با نور طلعتش، جهانى تاريك را روشنائى بخشيد.

در اولين مرحله‌اى كه حضرت رسول صلوات الله عليه، قنداقه اين نوزاد مبارك را از مادرش تحويل گرفت، نوزاد با زبان فصيح خواند: ................


 


مختصری از زندگی امام علی علیه السلام


حضرت علی علیه السلام

حضرت علی علیه السلام بنابر مشهور، روز سيزدهم ماه رجب، سى سال بعد از عام الفيل، در شهر مكه معظّمه، در ميان كعبه الهى ديده به جهان گشود و با نور طلعتش، جهانى تاريك را روشنائى بخشيد.


در اولين مرحله‌اى كه حضرت رسول صلوات الله عليه، قنداقه اين نوزاد مبارك را از مادرش تحويل گرفت، نوزاد با زبان فصيح خواند:


"بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم، قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤمِنُونَ الَّذينَ فى صَلوتِهِمْ خاشِعُونَ..." (سوره مؤمنون/ آيه 1) ؛ به نام خداوندى كه بخشنده و مهربان است، همانا آن مؤمنينى كه در هنگام به جا آوردن نماز، خاشع باشند؛ رستگار و سعادتمند خواهند بود.


حضرت محمّد صلّى الله عليه و آله در مقابل، به او فرمود: يا على! بدان كه مؤمنين به وسيله تو رستگار خواهند شد.


نام: على (نام آن حضرت به عنوان علىّ مرتضى به ترتيب حروف أبجد: 110، 1450 مى‌باشد.) " سَلام اللهِ عليهِ يَوم وُلِدَ، وَ يَوم استُشهدَ و يَوم يُبعثُ حيّا. "


كنيه: ابوتراب، ابو الائمّه، ابوالحسن و ... .


لقب: اميرالمؤمنين، يعسوب الدّين، يعسوب المؤمنين، قائد الغرُّ المحجَّلين، امام المتّقين، سيّد الاوصياء، اسدالله، مرتضى، حيدر، أَنزع، قَضْم، وصىّ، ولىّ و ... .


پدر: عمران عبدمناف معروف به ابوطالب.


مادر: فاطمه بنت اسد، نوه هاشم، اولين زن هاشميه‌اى كه با مرد هاشمى، ابوطالب ازدواج كرد؛ و چون در پرورش حضرت رسول دخالت داشت، حضرت او را به عنوان مادر خطاب مى‌نمود.


نسبت امام على بن ابى طالب، با سى واسطه همانند رسول گرامى اسلام، به حضرت آدم صلوات الله عليهم مى‌رسد.


نقش انگشتر: حضرت داراى چهار انگشتر بوده است، كه بر هر كدام نقش مخصوصى حكّ شده بود.


دربان آن حضرت را سلمان فارسى و قنبر نام برده‌اند.


اولين كسى كه به نبوت حضرت رسول صلی الله عليه و آله آورد، على عليه السلام بود، كه در سن هفت سالگى با آن حضرت نماز جماعت خواند.


آن بزرگوار در تمام جنگ‌هاى زمان حضرت رسول غير از جنگ تبوك، مشاركت داشت و بيشترين پيروزى‌ها به دست برومند و تواناى آن حضرت نصيب اسلام و مسلمين گرديد.


طبق نقل ابن عساكر: جنگ بدر توسط امام على عليه السلام در سن 20 سالگى به نفع اسلام و مسلمين به پايان رسيد و نيز مكه توسط حضرتش در سن 28 سالگى فتح گرديد.


پس از رحلت حضرت رسول صلّى الله عليه و آله جنگ‌هائى بر عليه اسلام و بر عليه آن حضرت توسط منافقين و مخالفين به وقوع پيوست، كه مهم‌ترين آنها سه جنگ به نام‌هاى: جمل، صفّين و نهروان مى‌باشد.


جنگ جمل در ماه جمادی الثّانى، سال 36 هجرى قمرى، با ناكثين، به سركردگى عايشه، طلحه و زبير، اتفاق افتاد. [مطابق با آذر ماه، سال 35 شمسى.]

جنگ صفين در ماه ذى الحجه، سال 36 هجرى قمرى، با مارقين، به سركردگى معاويه، رخ داد. [مطابق با خرداد ماه، سال 36 شمسى.]


جنگ نهروان در سال 38 هجرى قمرى [مطابق با ارديبهشت ماه، سال 37 شمسى.]، با قاسطين، به سركردگى خوارج واقع شد؛ و ايشان حدود چهل هزار نفر بودند، كه با نصايح حضرت دوازده هزار نفر آنها توبه كردند و فقط 9 نفرشان از معركه گريختند؛ و مابقى كشته شدند و از مسلمين نيز تعداد 9 نفر شهيد گشت.


و به طور كلى آن حضرت هفتاد و دو مرحله جنگ و مبارزه با مخالفان و دشمنان داشته است. [آمار مذكور طبق جمع بندى صاحب كتاب ارشاد القلوب ديلمى، صفحه 219 مى‌باشد.]


حضرت در مناسبت‌هاى مكرّر و مختلف، توسط پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله به عنوان اولين جانشين و خليفه تعيين و معرفى گرديد.


حرم حضرت علی علیه السلام

و در نهايت، پس از حجّة الوداع، روز هيجدهم ذى الحجّة، سال نهم قمرى [مطابق با دهم فروردين ماه، سال دهم شمسى.]، حضرت در محلى به نام غدير خم بين مكه و مدينه به طور رسمى مطرح و منصوب به ولايت و خلافت شد.


ولى به علت‌هایى، خلافت ظاهرى به دست ديگران افتاد، تا آن كه در سال 35 هجرى، پس از قتل عثمان مردم با حضرت على عليه السلام بيعت كردند و اين بيعت پنج سال به طول انجاميد.


امام على عليه السلام در تمام دوران عمر پر بركتش، بر جميع علوم و فنون ظاهرى و باطنى آشنا و مسلط بود.


معجزات و كرامات بى شمارى از آن امام مظلوم، "چه در زمان حيات و چه پس از آن" واقع و صادر گرديد، كه اكثر دانشمندان شيعه و سنى و بلكه دانشمندان ديگر مذاهب در كتاب‌هاى مختلف خود ذكر كرده‌اند.


آن حضرت در اجراى حقّ و عدالت و قانون، و طرفدارى و حمايت از مظلومان و محرومان، همچنين مبارزه با بى‌ عدالتى و برخورد با ظالمان و چپاولگران، قاطع و سختگير بود.

و احاديث بسيارى در شأن و عظمت آن امام مظلوم وارد شده است.


در مدت عمر شريف حضرت بين محدّثين و مورّخين اختلاف است؛ ولى مشهور 63 سال گفته‌اند، كه 33 سال همزمان با پيغمبر اسلام صلّى الله عليه و آله 10 سال قبل از بعثت، 13 سال در مكه و 10 سال در مدينه بود و سى سال هم پس از رحلت آن حضرت با تحمل سختى‌ها و مصائب جانكاه به سر برد.


مدت امامت و خلافت واقعى آن امام عليه السلام، كه بلافاصله پس از رحلت حضرت رسول صلّى الله عليه و آله شروع شد، سى سال به طول انجاميد؛ و خلافت ظاهرى و واقعى كه پس از قتل عثمان شروع گرديد، تنها پنج سال بوده است.


در تعداد فرزندان آن حضرت نيز بين محدّثين و مورّخين اختلاف است، ليكن سيّد محسن امين [ أعيان الشيعه: ج 1، ص 327. ] تعداد اولاد امام على عليه السلام را 33 نفر پسر و دختر نام برده است.


شهادت و محلّ دفن: حضرت در سال چهلّم هجرى [مطابق با يازدهم بهمن ماه، سال 39 شمسى]، صبح جمعه، نوزدهم ماه رمضان، در محراب عبادتِ مسجد كوفه كه يكى از چهار مسجد معروف و عظيم القدر است توسّط عبدالرّحمن بن ملجم مرادى؛ و ترغيب زنى به نام قطّامه، به وسيله شمشير زهراگين ترور شد؛ و شب 21 همان ماه به فيض عُظْماى شهادت نايل گرديد.


ميسّر نگردد به كَس اين سعادت                                 به كعبه ولادت، به مسجد شهادت


به كعبه ولادت، به مسجد شهادت                               به كعبه ولادت، به مسجد شهادت


و پيكر مطهّر و مقدس آن حضرت در نجف اشرف، كنار حضرت آدم و نوح عليهم السلام دفن گرديد؛ و قبر آن حضرت توسط حضرت نوح عليه السلام تهيه و آماده شده بود.


نماز آن حضرت چهار ركعت است: در هر ركعت پس از قرائت سوره حمد، پنجاه مرتبه سوره توحيد خوانده مى‌شود.


و بعد از سلام نماز، تسبيح حضرت فاطمه زهراء سلام الله عليها، گفته مى‌شود و سپس خواسته‌هاى مشروع خود را از درگاه خداوند سبحان تقاضا نمايد.


 


منابع: تبیان


ناسخ التّواريخ، دلائل الامامة طبرى، مناقب ابن شهر آشوب، بحارالانوار، إحقاق الحقّ، كشف الغمّة، إعلام الورى طبرسى، انساب الاشراف، عيون المعجزات شيخ حسين عبد الوهّاب، تهذيب الاحكام شيخ طوسى، مجموعه نفيسه، تاريخ اهل البيت، تذكرة الخواصّ، الفصول المهمّة و ... .]


 


امتیازات امیرالمومنین علی علیه السلام


 

اول نوبت یک هاست!


یا علی! تو نخستین کسی هستی که به پیامبر صلی الله علیه و آله ایمان آورد و تنها کسی که با او در غار حراء همراه بود.


یا علی! تو نخستین و تنها کسی هستی که در کعبه به دنیا آمد.


یا علی! در میان صحابه تنها تویی که خدا نامت را برگزید.


یا علی! تو نخستین کسی هستی که با پیامبر صلی الله علیه و آله  نماز خواندی.


یا علی! تو نخستین کسی هستی که بر پیکر پاک پیامبر صلی الله علیه و آله نماز خواندی.


یا علی! در میان صحابه تو تنها کسی هستی که لحظه‌ای به خدا شرک نورزید.


یا علی! تنها تویی که در خانه کعبه، پا بر دوش پیامبر صلی الله علیه و آله گذارد و بت‌ها را شکست.


یا علی! تو نخستین جانشین و وصی بعد از پیامبر هستی.


یا علی! تو نخستین و تنها کسی هستی که قرآن را زیر نظر پیامبر صلی الله علیه و آله به ترتیب نزول و با تمام مشخصات جمع آوری نمود.


یا علی! تنها تو اگر نبودی، در سراسر جهان هستی هم شأنی برای زهرای اطهر نبود.


یا علی! تنها تویی که خدا در کتابش پسرانت را، پسران رسول خدا صلی الله علیه و آله خواند.


یا علی! تنها تو را، پیامبر صلی الله علیه و آله به برادری خویش برگزید.


یا علی! تو تنها کسی هستی که هیچ گاه از جنگ نگریخت و هیچ کس به جنگ با تو پیشقدم نشد، جز آن که به هلاکت رسید.


یا علی! تو تنها کسی هستی که زره‌ات پشت نداشت.


یا علی! تو تنها کسی هستی که در تمام جنگ‌های پیامبر صلی الله علیه و آله شرکت داشتی جز تبوک، و تو ماندی تا از فتنه منافقان جلوگیری نمایی؛ سپاه اسلام نیز بدون برخورد از تبوک بازگشت.


یا علی! تنها تو، درِ قلعه خیبر را از جا بر کندی؛ در حالی که عده زیادی از مردان، توان جابجا کردن آن را نداشتند.


یا علی! تنها تویی که رسول خدا صلی الله علیه و آله از 120000 نفر، بر پیشواییت، اقرار و بیعت گرفت و همگان به نام امیرالمؤمنین بر تو سلام کرده، تبریک گفتند.


یا علی! تو تنها کسی هستی که نسل پیامبر صلی الله علیه و آله از طریق او ادامه یافت.


یا علی! تنها تویی که محبتت، سرفصل کارنامه مؤمنان قرار می‌گیرد.


یا علی! تنها تویی که در مورد قاتلت سفارش کردی: خوراکش را خوب و بسترش را نرم کنید، از غذای من به او بخورانید و از آن چه می‌نوشم به او بنوشانید.


یک‌های تو تمام نشدنی است!


حضرت علی علیه السلام

حالا فقط چند تا از دوها!


یا علی! تو آنی که جز دو کس: خدای تعالی و رسول صلی الله علیه و آله تو را نشناخت.


یا علی! تو و پیامبر صلی الله علیه و آله دو پدر امت هستید.


یا علی! هنگامی که بین دو کار قرار می‌گرفتی، سخت‌ترین آن دو را بر می‌گزیدی.


یا علی! تو پدر دو سرور جوانان بهشتی.


یا علی! تو یکی از آن دو امانت گرانبهایی هستی که پیامبر صلی الله علیه و آله در بین امت بر جای نهاد، تا به وسیله آن از گمراهی نجات یابند.


یا علی! درِ خانه تو و رسول خدا صلی الله علیه و آله تنها دو دری بودند که به مسجد باز می‌شدند؛ در حالی که سایر درها اجازه باز بودن نیافتند.


یا علی! تو همانی که ضربت شمشیرت در جنگ خندق، برتر از عبادت دو گروه انس و جن شمرده شد.


یا علی! تو را جمع اضداد خوانده‌اند؛ جنگاوری و مهرورزی، سخاوت و قناعت، عبادت و سیاست، زهد و تلاش ... آیا پایانی برای این شمارش هست؟


دوهایت هم بی انتهاست!


 


حالا فقط سه تا از سه‌ها!


یا علی! تو در سه سالگی به خانه پیامبر صلی الله علیه و آله منتقل شدی و سومین نفر آن خانه بودی.


یا علی! تو و اهل خانه‌ات بزرگوارانی هستید که سه روز متوالی، با گرسنگی روزه گرفته، افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدید.


یا علی! پیامبر فرمود: سه چیز به تو عطا گردیده که به من داده نشده، پدر همسریی چون من، همسری چون فاطمه و فرزندانی چون حسن و حسین علیهم السلام .



 


 

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

4 نظرات:

ماریا گفت...

سلام
خیلی خوب است که در وبلاگ شما یادی از مرد بزرگی چون امیرالمومنین نمودید............اما به نظر من جز خدا هیچ کس نیست که قابل نقد کردن نباشد.... لذا امام علی )ع( هم شامل این نقد می باشد هر چند که برای ما ادم ها که عادت کرده ایم بت رست باشیم و همواره به چیزی یا کسی وصل شویم سخت است حتی برای من که عادت کرده ام که مقدسات را همیشه مقدس بشمارم سخت است اما واقعیت این است به جز خدا هیچ کس نیست در این دنیا قابل نقد کردن نباشد....
امیر المومنین مردی سر سخت و غیر قابل انعطاف بود هر چند این خصیصه مال ادم های بزرگ است.......اما به نظر من رفتارش با زنی مثل.... خوب نبوده است برای همین هم همسر ایشان با غم واندوه زندگی میکند.... بهر حال ایشان مرد آزاده ای بوده اند که تابع هیچ مقرراتی نبوده اند ) این برآمده است از کتاب های موجود در مورد زندگی این امام)بهر حال ایشان مخصوصا به یتیم ها می رسیدند و اصلا معروف هستند به یتیم نواز.... و این چیزی است که اصلا در دنیا امروز مفهوم ندارد.......مخصوصا در کشورهای مثل ما..... ) خودمم عادت کرده ام به این امر به ما آموزش می دهند.......)
بهر حال خوب است انسانی که می خواهد چنگ بزند تا به قول رسول اکرم به حبل القین و الگو برداری کند تا سعی کند تا انجا که می شود هر چه خوبی است در دنیا از ان خود کند این روزها را غنیمت شمریم و سعی در نمایش جوانمردی و مردانگی کنیم........و بگذاریم زمانی که اسم و نام کشورم می اید یا نام مالک ان به زبان می اید در دلمان احساس بزرگی کنیم...... و احساس نکنیم ایکاش در این کشور زندان ابد نبودیم........

حسین گفت...

سلام . وبلاگ جالبی دارین . اگه مایل به تبادل لینک هستین منو با نام دانشجوی عمران لینک کنین و بعد خبرم کنین تا با چه نامی لینکتون کنم . موفق و پیروز باشین . بدرود

مارتا گفت...

با سلام وبلاگ قشنگی است.
واقعا امام علی مرد بزرگی است..... سوال بعد از زنش چند تا گرفت این آمار هم آورده شود خوب است تا اطلاعات خوانندگان کامل شود......

منم گفت...

سلام وبلگ زیبایی است
می گم اگر در تاریخچه زندگی چنین امام بزرگواری ذکر می شد که بعد از وفات زن بزرگوارش فاطمه چند تا زن دقیقا گرفته است .... و اطلاعاتی پس از مرگ همسرشان به خوانندگان می دادند .... تا روند زندگی آن حضرت (سیره) در نظر گرفته می شد......خوب بود....
البته همه می دانیم علی مرد منحصر بفردی بوده است و جاذبه و دافعه خیلی قوی پیرامون این امام می باشد......

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده