صفحات

۱۳۸۷ خرداد ۱۹, یکشنبه

گزارش اختصاصي/ نرخ واقعي تورم براساس آمار بانك مركزي

گزارش اختصاصي/ نرخ واقعي تورم براساس آمار بانك مركزي


در حالي موسوي در مناظره تلويزيوني ديشب با كروبي، شاخص‌هاي مطرح شده از سوي رييس جمهور را دروغ عنوان كرد كه بر اساس گزارش بانك مركزي، آمار تورم نقطه‌اي كه از سوي رييس جمهور اعلام شد، كاملا صحيح است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، به طور كلي براي محاسبه نرخ تورم سه روش استفاده مي‌شود. در روش اول نرخ تورم را در پايان هر ماه نسبت به ماه مشابه در سال قبل مانند ارديبشهت ‪ ۸۸‬نسبت به ارديبهشت ‪ ۱۳۸۷‬مي‌سنجند كه آن را روش نقطه‌اي مي‌گويند. در روش دوم نرخ تورم در پايان هر ماه را نسبت به ماه قبل به طور مثال..........


در حالي موسوي در مناظره تلويزيوني ديشب با كروبي، شاخص‌هاي مطرح شده از سوي رييس جمهور را دروغ عنوان كرد كه بر اساس گزارش بانك مركزي، آمار تورم نقطه‌اي كه از سوي رييس جمهور اعلام شد، كاملا صحيح است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، به طور كلي براي محاسبه نرخ تورم سه روش استفاده مي‌شود. در روش اول نرخ تورم را در پايان هر ماه نسبت به ماه مشابه در سال قبل مانند ارديبشهت ‪ ۸۸‬نسبت به ارديبهشت ‪ ۱۳۸۷‬مي‌سنجند كه آن را روش نقطه‌اي مي‌گويند. در روش دوم نرخ تورم در پايان هر ماه را نسبت به ماه قبل به طور مثال ارديبهشت ماه نسبت به فروردين ماه ارزيابي مي كنند. روش سوم متوسط نرخ تورم در ‪ ۱۲‬ماه سال محاسبه مي‌شود مانند ‪۱۲‬ ماهه منتهي به ارديبهشت ‪ ۸۷‬در مقايسه با ‪ ۱۲‬ماهه منتهي به ارديبهشت ‪.۸۶‬
بر اساس اين گزارش دو روش نقطه‌اي و ماهانه به دليل اينكه روند رشد قيمت ها را به خوبي نشان مي‌دهند در تحليل‌هاي علمي به كار مي‌رود. به طور مثال ميزان قيمت نان در خرداد ماه نسبت به ارديبهشت ماه و ارديبهشت ماه نسبت به فروردين ماه به خوبي روند سعودي يا نزولي بودن قيمت را مشخص مي كند و براي مردم هم قابل لمس تر است. اما متوسط ساليانه نرخ تورم بيشتر در پژوهش‌هاي خاص استفاده مي‌شود و از ديرباز بانك مركزي و همچنين دولت نرخ تورم را ماهيانه و نقطه‌اي اعلام مي‌كردند.


برهمين اساس بانك مركزي در گزارشي اعلام كرد نرخ تورم در ارديبشهت ماه نسبت به ارديبهشت سال قبل(روش نطقه اي)‪ ۱۵‬درصد اعلام كرده است.


به هر حال اينكه آقاي ميرحسين موسوي با استفاده از شاخص ساليانه نرخ تورم شاخص‌هاي عنوان شده از سوي رييس جمهور را دروغ عنوان مي‌كند، نشان‌دهنده ضعف اطلاعات اقتصادي ايشان است چون هم از يك شاخص ناملموس استفاده كرده و هم بدون توجه به تفاوت‌هاي روش‌هاي اندازه‌گيري نرخ تورم، رييس جمهوري را به دروغگويي متهم كرده است.


جالب اينجاست كه رسانه‌هاي مخالف دولت در شهريور و مهرماه گذشته كه تورم نقطه‌اي بالا بود همواره به اين تورم اشاره مي‌كردند اما امروز از آن سخن نمي گويند.


از طرف ديگر در اين برنامه ميرحسين موسوي بدون توجه به اينكه ضريب جيني بين صفر و يك است عدد ضريب جيني را بيش از سه هزار عنوان كرده كه جاي تعجب دارد. با اين همه وي آمار ارائه شده از سوي رييس جمهور در خصوص ضريب جيني را كاملا اشتباه عنوان كرده كه نشان مي‌دهد آمار ارائه شده تنها با اهداف تبليغاتي صورت گرفته است.


بهتر بود آقاي ميرحسين موسوي به جاي تشويش اذهان عمومي به جاي عنوان كردن برخي تيترهاي كلي به بيان برنامه‌هاي خود بپردازد تا مردم كمي از برنامه‌هايي كه تاكنون منتشر نشده آگاهي پيدا مي‌كردند.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده