صفحات

۱۳۸۸ فروردین ۱۰, دوشنبه

رنگهای ساختمانی وانواع آن ( رنگها و انواع آن ) قسمت سوم

رنگهای ساختمانی وانواع آن ( رنگها و انواع آن ) قسمت سوم


د: رنگهاي الكيدي[48]


اين رنگها به اين دليل الكيدي خوانده مي‌شوند كه در فرمولاسيون آنها رزينهاي ساختگي الكيدي به كار رفته است. رنگهاي الكيدي از تركيب يك روغن خشك شونده نظير بزرك يا روغن كرچك دهيدراته با گليسيرين (الكل) و انيدريد فتاليك (اسيد) ساخته مي‌شود.

روغنهاي استيرناته[49] نيز گاهي براي ساختن رنگهايي به كار مي‌روند كه داراي خاصيت خشك شوندگي سريع و چسبندگي عالي شوند. چنين فرمولاسيوني مقاومت بسيار خوبي را به رنگ در برابر قلياها مي‌دهد. در اين موارد روغن خشك شونده معمولي، به صورت امولسيون يا محلول در استون است.

رنگهاي الكيدي عموماً مقاومت كمي در برابر مواد قليايي دارند، ولي در برابر آب بسيار بادوام‌اند. در پوششهاي سفيد براي جلوگيري از زردي زدن رنگ از روغنهاي سويا و كرچك به همراه الكيد استفاده مي‌شود. رزينهاي الكيدي به عنوان اصلاح كننده رنگهاي ديگري نيز كاربرد دارد. اين رنگها بادوامترند و چسبندگي بهتري با سطوح دارند، رنگ الكيدي را مي‌توان از (20%) تا (50%) به رنگهاي لاتكسي افزود.

هـ: رنگهاي امولسيوني رزيني[50]

رنگهاي امولسيوني رزيني يا لاتكس رنگهايي هستند كه حامل آنها امولسيون رزيني است. بدنه اين رنگها معمولاً دي اكسيد تيتانيوم يا ليتوپون است و پروتئين سويا به فرمولاسيون اضافه مي‌شود و مواد محافظ[51] به منظور جلوگيري از تشكيل ميكرو ارگانيسمها به كار مي‌روند. پرحجم كننده‌هايي مثل خاك چيني نيز ممكن است به رنگها اضافه شود.

رقيق‌كننده آبست كه بايد يك ماده پخش كننده[52] به آن اضافه گردد تا سبب تعليق رنگينه‌ها و ساير مواد در امولسيون گردد. اين رنگها بر پايه امولسيون تمايل به كف كردن دارند، بنابراين يك ماده كف‌زا به رنگ مي‌افزايند. نهايتاً متيل سلولز به منظور تأمين ويژگيهاي بهبود جريان رنگ به كار گرفته مي‌شود.

اين رنگها را روي سطوح براق نمي‌توان به كار برد. به علاوه بايد آنها را از اثر يخزدگي محفوظ داشت.

و: رنگهاي با جلاي فلزي[53]

رنگهاي با جلاي فلزي يا متاليك حاوي يك رنگينه فلزي و يك حامل هستند. ماده رنگينه از تكه‌هاي[54] ريز فلزي مانند آلومينيوم، مس، برنز، روي يا قلع است. اين ذرات در يك ماده حامل معلق هستند كه ممكن است از انواع جلاهاي طبيعي يا مصنوعي يا بسته به محل مصرف رنگ يك لاك زود خشك شونده[55] مخصوص برنزي يا حامل بر پايه قير باشد.

رنگهاي فلزي براي بسياري از موارد زينتي مصرف مي‌شوند. رنگ با جلاي آلومينيوم به ويژه آستر مناسبي براي ساير رنگهاي فلزي مي‌باشد.

ز: رنگهاي لومينسنت[56]

رنگهاي لومينسنت حاوي موادي هستند كه از خود نور ساطع مي‌كنند و نبايد با سطح رنگ شده‌اي كه نور را به سادگي برمي‌گرداند، اشتباه شوند. اين رنگها از افزودن مواد فسفرسنت[57]، فلورسنت[58] يا مواد راديواكتيو به هريك از انواع حاملهاي بدون خشك كننده[59] ساخته مي‌شوند. ماده رنگي نيز ممكن است به اين رنگها اضافه شود. رنگ لومينسنت ممكن است در منازل مسكوني براي ايجاد منظره خاصي به كار رود، ولي مصرف آن بيشتر در بيمارستانها، مدارس، كارخانه‌ها و هتلها است. اين رنگ روي علائم اخطار و بازدارنده يا موانع، در مواضع و در مواقع كم نور و تاريك زده مي‌شود.

ح: رنگهاي قيري و قطراني

رنگهاي قيري و قطراني محصولاتي هستند به صورت امولسيون يا محلول در حلالهاي آلي با رنگينه، مواد نرم كننده رزينهاي مصنوعي و فيلرهاي غير آلي يا بدون آنها، به رنگ سياه يا تيره كه از قير نفتي يا زفت قطران[60] به دست مي‌آيند. فيلم نازكي از اين رنگها روي سطوح تشكيل مي‌شود. اشكال عمده آنها حساسيت به هوازدگي است. زيرا در برابر هوا، تابش آفتاب و تغيير دما حساس‌اند و زود شكننده مي‌شوند.

به كمك گرما مي‌توان با زفت قطران و قير در لايه‌هاي نازك روي لوله‌هاي تأسيسات را پوشاند، تا هنگام دفن شدن در زمين از داخل و خارج از تأثير بد مواد مجاور در امان باشند. همچنين از زفت قطران و قير، امولسيونهايي ساخته مي‌شود كه براي رنگ‌آميزي به كار مي‌روند.

ط: رنگهاي ضدآتش

رنگ ضد آتش، ساختمان را در مقابل آتش محافظت نمي‌كند. بلكه از گسترش آتش جلوگيري مي‌نمايد. نحوه عمل برخي رنگهاي ضد آتش چنان است كه خاصيت چسبندگي و تا حدودي اثر عايق‌كنندگي دارند و بعضي رنگها نسوز[61] هستند. نوع ديگر هنگام داغ شدن، بخاري معمولاً از نوع بخار آب يا گاز انيدريد كربنيك آزاد مي‌سازند و بدين ترتيب آتش اطراف خود را محدود و خفه مي‌سازند. اين رنگها پوششهاي ضد آتش غير ورم‌كن[62] ناميده مي‌شوند.

پوششهاي ديگر يعني نوع ورم‌كن[63] ممكن است علاوه بر ارزش رنگ قبلي تا حدودي عايق حرارتي نيز باشند.

درجه تأخير انداختن آتش اين رنگها، بستگي به ضخامت رنگ به كار رفته دارد و هميشه بايد مراقبت شود كه هنگام مصرف از دستورالعملهاي سازنده رنگ تبعيت گردد. سطح پوشش رنگ به ازاي هر ليتر، بسته به نوع رنگ بخصوص و سطحي كه بايد روي آن اعمال شود، از 5/3 تا 12 متر مربع تغيير مي‌كند.

ي: پوششهاي پلي‌استر ـ اپوكسي: ......
http://mahdihashemi.blogspot.com/
منبع :http://www.mahdihashemi.blogfa.com و نشریه 55

ادامه در قسمت چهارم
[1]. Detergents

[2]. Scrapers

[3]. Sand-Blasting Equipment

[4]. Primers

[5]. Primer with Hard Drying Charactristic

[6]. Bleeding

[7]. Alkali-Resistant Chlormated Rubber Paint


[8]. Body

[9]. Extenders

[10]. Vehicle

[11]. Pigment

[12]. Thinner

[13]. Dryer

[14]. Hiding

[15]. Chalking

[16]. Anatase

[17]. Routile

[18]. Brookite

[19]. Inert

[20]. Drying Oil

[21]. Thinner

[22]. Drier

[23]. Linseed Oil

[24]. Dehydrated Caster Oil

[25]. Tall

[26]. Tung

[27]. Perilla

[28]. Oiticica

[29].Siennas

[30]. Ochres

[31]. Umbers

[32]. Red Lead

[33]. Vermilion

[34]. Red Ochres


[35]. Burnt Ochre

[36]. Burnt Sienna

[37]. Burnt Umber

[38]. Cobalt Blue

[39]. Prussion Blue فريك فروسيانيد

[40]. Ultramarine

[41]. Chrome Green

[42]. Viridian

[43]. Emerald Green

[44]. Carbon Black

[45]. Lamp Black

[46]. Turpentine

[47]. Naphta

[48]. Alkyd Paints

[49]. Styrenated Oils

[50]. Resin = Emulsion

[51]. Preservatives

[52]. Dispersing Agent

[53]. Metallic

[54]. Flakes

[55]. Quick Drying Lacquers

[56]. Luminecent

[57]. Phosphorescent

[58]. Fluorescent

[59]. Drier Free

[60]. Coal Tarpitch

[61]. Non Combustible

[62]. Non Intumescent

[63]. Intumescent

[64]. Heavier Bodied

[65]. High-Solid Vinyl Filler

[66]. Sand Blasted

[67]. Xylol

[68]. Benzine

[69]. Lustrous

[70]. Glassy

[71]. Oleo Resinous

[72]. Mineral Spirit

[73]. Enamels

[74]. Curtain Wall Panel

[75]. Aluminum Shingles and Siding

[76]. Lac

[77]. Orange Shellac

[78]. Bleaching

[79]. Knots and Sap Streaks

[80]. Seal Coat

[81]. Clear Finishing

[82]. Plastisizers

[83]. Crazing

[84]. Cut Back Varnish

[85]. Baume
www.mahdihashemi.blogfa.com
http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده