صفحات

۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

نگاهي به آيين‌هاي عيد نوروز در جمهوري آذربايجان

نگاهي به آيين‌هاي عيد نوروز در جمهوري آذربايجان

باكو -آيين‌هاي عيد نوروز در جمهوري آذربايجان كه از تاريخ، سنت، آداب و فرهنگ مشترك ديرينه با ايران برخوردار است، همه ساله با شكوه خاصي برگزار مي‌شود.

مردم جمهوري آذربايجان با حفظ آداب و سنن تاريخي و باستاني، جشن‌هاي عيد نوروز و حلول سال جديد را با شكوه و رسوم خاص به جاي مي‌آورند.

هر چند شهروندان اين كشور همه ساله عيد كريسمس را به عنوان مبناي سال ميلادي جشن مي‌گيرند، ولي نسبت به عيد نوروز ديدگاه ويژه‌اي دارند و آن را رسم آبا و اجدادي خود مي‌دانند و از چند روز مانده به عيد نوروز با تهيه پوشاك نو، تهيه شيريني،خانه تكاني، كاشت سبزه، رنگين كردن تخم مرغ براي بازي و تزيين شهر و معابر عمومي ....


باكو -آيين‌هاي عيد نوروز در جمهوري آذربايجان كه از تاريخ، سنت، آداب و فرهنگ مشترك ديرينه با ايران برخوردار است، همه ساله با شكوه خاصي برگزار مي‌شود.

مردم جمهوري آذربايجان با حفظ آداب و سنن تاريخي و باستاني، جشن‌هاي عيد نوروز و حلول سال جديد را با شكوه و رسوم خاص به جاي مي‌آورند.

هر چند شهروندان اين كشور همه ساله عيد كريسمس را به عنوان مبناي سال ميلادي جشن مي‌گيرند، ولي نسبت به عيد نوروز ديدگاه ويژه‌اي دارند و آن را رسم آبا و اجدادي خود مي‌دانند و از چند روز مانده به عيد نوروز با تهيه پوشاك نو، تهيه شيريني،خانه تكاني، كاشت سبزه، رنگين كردن تخم مرغ براي بازي و تزيين شهر و معابر عمومي به استقبال بهار و عيد ملي مي‌شتابند.

عيد نوروز در زمان شوروي به صورت رسمي از فرهنگ و سنن مردم جمهوري آذربايجان برچيده شده بود، ولي پس از استقلال اين كشور در سال ‪ ۱۹۹۱‬ميلادي جشن نوروز بار ديگر به طور رسمي جشن گرفته مي‌شود.

دولت جمهوري آذربايجان پس از استقلال اين كشور، عيد نوروز را از اعياد مهم تاريخي و معنوي و فرهنگي ديرينه مردم اين كشور كه در ادبيات شفاهي ( فولكلور) و آثار شعرا و نويسندگان دوران مختلف به طور گسترده منعكس شده، اعلام كرده است.

در زمان شوروي هرچند برگزاري عيد نوروز توسط مردم جمهوري آذربايجان درسطح خانوادگي و در منازل خود محدوديتي وجود نداشت، ولي رژيم كمونيستي برگزاري اين عيد به طور رسمي را ممنوع كرده بود.

هرچند زمان شوروي به ابتكار شيخ علي قربان اف دبير ايدئولوژي كميته مركزي حزب كمونيست جمهوري آذربايجان در دهه ‪ ۶۰‬قرن گذشته ميلادي فقط يك بار عيد نوروز به طور رسمي و به طرز با شكوهي در سطح اين كشور جشن گرفته شد، ولي دولت شوروي اين رسم را ممنوع و قربان اف نيز پس از آن در شرايطي مبهم كشته شد.

مردم جمهوري آذربايجان همچنين روزهاي چهارشنبه آخرين ماه سال شمسي را همانند ايران به عنوان چهارشنبه سوري (چهارشنبه آتش، چهارشنبه آب، چهارشنبه خاك و چهارشنبه باد) جشن مي‌گيرند و آيين‌هاي ويژه‌اي نيز در اين روزها برگزار مي‌كنند كه از جمله مي‌توان به دستمال اندازي، روشن كردن آتش، آراستن سفره و ترقه بازي اشاره كرد.

شهروندان جمهوري آذربايجان عقايد خاص سنتي درباره هر يك از اين چهارشنبه ها دارند كه گفته مي‌شود مطابق با عقايد سنتي رايج در كشورمان است.

در برخي شهرستان‌هاي جمهوري آذربايجان به خصوص شهرهاي همجوار با ايران سنت بر اين است كه در آخرين چهارشنبه با دعوت از نزديكان و دادن ميهماني ضمن تدارك غذاهاي مختلف حتما بايد در سفره غذاي ماهي نيز وجود داشته باشد.

بانوان آذري شيريني‌هاي عيد نوروز را طبق معمول سعي دارند چند روز مانده به عيد نوروز در منازل پخت كنند، ولي اين سنت به دليل ظهور شيريني فروشي هاي زياد به تدريج رو به افول است.

مراسم رقص و برنامه‌هاي متنوع مربوط به عيد نوروز با عنوان‌هاي محلي مختلف از جمله
هاخيشتا و بنووشه اجرا مي‌شود كه اين برنامه‌ها در زمان حاضر نيز در مراسم‌هاي رسمي برپا شده اجرا مي‌شود.

طبق سنت نوروزي رايج در جمهوري آذربايجان، مردم در شب عيد دعاي زير را كه به تعداد روزهاي يك سال (‪ ۳۶۶‬بار ) مي‌باشد مي‌خوانند و به اين ترتيب با خداي خود به راز و نياز مي‌پردازند:
اي قلبلرين حاكيمي (اي حاكم قلب ها)
اي گوزلرين حاكيمي (اي حاكم زيبايي ها)
گجلرين اللهي ( خداي شب ها)
گوندوزلرين اللهي ( خداي روزها)
اي حال احواللاري دوزنلين الهي (اي خدايي كه احوال را رديف مي‌كني) بيزه ده بير نظر سال ( به ما هم نظر كن)
اي كئنوللر پناهي ( ما را در پناه خود نگهدار)
در روزهاي عيد نوروز افراد طبق معمول به ديدار بزرگان و خويشان خود مي روند و از مزار درگذشتگان نيز ديدار مي‌كنند.

در جمهوري آذربايجان با وجود اين كه اغلب مراسم‌هاي عيد نوروز با كشورمان يكسان است، ولي مراسم سيزده بدر در اين كشور رايج نمي‌باشد و به تاريخ سپرده شده و فقط در مقالات و گزارش‌ها به برگزاري اين مراسم در تاريخ عيد نوروز اشاره مي‌شود.

استقلال جمهوري آذربايجان به احياي آداب و سنن ملي تحرك بخشيد و بر مبناي آن، همه ساله در باكو و شهرهاي مختلف اين كشور مراسم با شكوهي به مناسبت عيد نوروز برگزار مي‌شود.

در باكو پايتخت جمهوري آذربايجان همه ساله مراسم با شكوه عيد نوروز در محل درهاي ورودي ايچري شهر (ورودي شهر قديم و تاريخي باكو ) با حضور رييس جمهوري و مقامات دولتي اين كشور برگزار مي‌شود.

در جمهوري آذربايجان همچنين برنامه‌هاي خيريه و كمك به همنوعان در سطح دولتي و غير دولتي به مناسبت عيد نوروز اجرا مي‌شود.

مجلس ملي جمهوري آذربايجان نيز امسال براي نخستين بار مصوبه‌اي را به تصويب رساند كه طي آن ‪ ۹‬هزار زنداني به مناسبت عيد نوروز مورد عفو و بخشش قرار گرفتند تا در كنار خانواده خود سال جديدي را آغاز كنند.

در سال جاري عيد نوروز در جمهوري آذربايجان تا ‪ ۹‬فروردين ماه تعطيل رسمي اعلام شده است. www.mahdihashemi.blogspot.com

http://mahdihashemi.blogfa.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده