صفحات

۱۳۸۸ آذر ۵, پنجشنبه

حفاظت و کنترل کامل سیستم‌های مختلف ساختمان با یک تلفن! موفقیت پژوهشگران ایرانی در طراحی و ساخت سیستم جدید «خانه‌ هوشمند»

حفاظت و کنترل کامل سیستم‌های مختلف ساختمان با یک تلفن! موفقیت پژوهشگران ایرانی در طراحی و ساخت سیستم جدید «خانه‌ هوشمند»
محققان ايراني موفق به طراحي و ساخت سيستم خانه هاي هوشمند شدند كه در آن مي توان با فشار دادن دكمه‌هاي يك دستگاه كنترل، سيستم هاي روشنايي، گرمايش و سرمايش، امنيتي، آبياري و حريق ساختمان را از داخل و يا خارج از آن كنترل كرد.
فرزاد واحدي از دست‌اندركاران اين طرح در گفت‌وگو با خبرنگار « فن آوري » خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) تصريح كرد: خانه هوشمند (Intelligent House) يک خانه تمام کنترلي مجهز به سيستم هاي امنيتي است که توسط يک دستگاه مرکزي کنترل مي شود و همه توانمندي هاي تکنولوژي در جهت کاهش خطر برق، افزايش ايمني در برابر سرقت و نفوذ افراد غير مجاز به خانه و امنيت در برابر حوادثي مانند آتش سوزي و ... در جهت افزايش ايمني، امنيت وآسايش انسان طراحي شده است.
وي با اشاره به اين كه هوش مصنوعي محور مديريت ساختمان هوشمند است، خاطر نشان كرد: سيستم IBMS يا همان هوش مصنوعي که يک خانه معمولي را تبديل به خانه هوشمند مي کند ضمن دريافت و پردازش ديجيتالي تمام اطلاعات يک خانه ، عکس العمل هاي مناسب را انجام مي دهد.
واحدي با اشاره به اين كه با اجراي صحيح اين سيستم در ساختمان‌ها سالانه مي توان تا 30 درصد در مصرف انرژي صرفه جويي كرد، اظهار داشت: ازمهترين قابليت هاي اين سيستم نصب بدون سيم کشي و استفاده از تکنولوژي‌هاي بي سيم (wireless) است كه براي خانه هايي که قبلاً سيم کشي شده اند مناسب است و كاربر مي‌تواند هنگامي که در مسافرت و يا محل کار خود به سر مي برد با استفاده از تلفن ثابت يا موبايل تمامي كنترل هاي تعريف شده در سيستم از قبيل سيستم هاي امنيتي، سرمايشي ، گرمايشي ، روشنايي و... را در منزل و يا ساختمان مورد نظر خود اعمال كند.
واحدي با بيان اينكه اين سيستم مي تواند تمامي موارد مشكوك را به شما و يا هر شماره تماسي كه در آن تعريف شده باشد اطلاع دهد، گفت: سيستم خانه هوشمند قابليت انعطاف بالايي دارد به طوري که دستگاه براي کنترل هر چيز و در هر نوع اتاق قابل برنامه ريزي است و مي تواند براي تعدادي از اتاق‌ها که كاربر انتخاب کرده با اعمال حسگرهاي مستقل همواره فعال و گوش بزنگ باقي بماند به طور مثال اگر فرد گاوصندق با ارزشي دارد كه مي خواهد از آن حفاظت کند مي تواند آنرا در منطقه ويژه حفاظتي تعريف كند تا به طور 24 ساعته از آن مراقبت شود.
وي در گفت‌و‌گو با ايسنا در خصوص چگونگي كنترل و حفاظت ساختمان در برابر نشت گاز و اعلام حريق، افزود: گزينه حسگرهاي دودي و حرارتي در بخش اعلام حريقِ سيستم خانه هوشمند حوزه حفاظتي قويتري را براي كاربر ايجاد مي کند تا در زمان وقوع آتش سوزي علاوه بر به صدا در آوردن آژير خطر و بستن شير اصلي گاز با تلفن همراه او تماس گرفته و وقوع آتش را اطلاع مي دهد.
واحدي در خصوص كاربرد هاي سيستم خانه هاي هوشمند اظهار كرد: درسيستم خانه هاي هوشمند موارد و كاربردهايي چون سيستم اعلام سرقت، حريق، نشت گاز و کنترل شير اصلي گاز از طريق خط تلفن، سيستم كنترل روشنايي ها و قابليت باز و بسته كردن پرده ها با استفاده از ريموت کنترل، تلفن و يا با استفاده از حسگرهاي خودكار، سيستم کنترل خودكار تردد، گرمايش و سرمايش منزل، امكان كنترل تمامي زون‌ها ازطريق خط تلفن همراه يا تلفن ثابت، سيستم كنترل درب ورودي منزل و آيفون، سيستم آبياري باغ و باغچه به صورت خودکار و يا با استفاده از ريموت کنترل و يا تلفن، سيستم ليست سياه تلفن ثابت (Black List) که تلفن را براي شماره هاي تعريف شده در حالت اشغال (Busy Mode) قرار مي دهد، سيستم اعلام زلزله به كاربر و سيستم ضبط صداي افراد از طريق صندوق صوتي تعريف شده اند و در هر لحظه مي تواند كاربر را مطلع كند.
وي تصريح: هدف اصلي استفاده از سيستم IBMS در يک ساختمان ذخيره سازي انرژي و مصرف صحيح و بهينه از امکانات مي باشد كه علاوه بر ذخيره سازي انرژي باعث بازگشت سرمايه اوليه كه صرف اجراي اين طرح شده است مي‌شود.

http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده