صفحات

۱۳۸۸ آذر ۹, دوشنبه

همه چیز درباره تونل توحيد



همه چیز درباره تونل توحيد

بزرگ‌ترين تونل شهري ايران در شرايطي گشايش مي‌يابد كه با توجه به ترافيك سنگين و نياز شديد بخشي از شهر به اتصال 2بزرگراه چمران و نواب صفوي، پروژه تونل توحيد داراي 2رشته تونل مجاور هم ( دو قلو ) و هر رشته داراي 3باند رفت و برگشت به طول 2136 متر است.

اين در حالي است كه اتصال اين دو بزرگراه (از ميدان توحيد تا ميدان جمهوري) تا سال 1377 بلاتكليف بود، اما با توجه به حساسيت، ترافيك سنگين و نياز شديد شهر به اتصال اين دو بزرگراه، شهرداري تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور براي مطالعه و بررسي اتصال اين دو بزرگراه كرد، در همين راستا در اواخر سال 1385 پيمانكار انتخاب و در 29/3/86 رسما عمليات اجرايي پروژه تونل توحيد شروع شد.

اين در حالي است كه با احتساب و برنامه زمان‌بندي شده، پروژه بايد در مدت 29 ماه از زمان عقد قرارداد اجرا، تكميل و بهره‌برداري شود كه همين مدت زمان تعيين شده براي انجام اين پروژه بزرگ با اين موقعيت مكاني و ويژگي‌هاي استثنايي، يك ركورد كم نظير در جهان براي كشور است. از ويژگي‌هاي خاص، مهم و منحصر به فرد اين پروژه، بايد به تلاقي تونل با خط 2و4 مترو اشاره كرد.

اين در شرايطي است كه در روند حفاري، تونل توحيد گاهي با ناپايداري خاك به‌ويژه در شمال شفت ميدان توحيد مواجه شده است كه اين امر كندي عمليات اجرا را در برداشته و همچنين در طول مسير حفاري به معارضاني از جمله لوله‌هاي آب شرب، تاسيسات شهري، رشته‌هاي متعدد قنات، كانال‌هاي فاضلاب و غيره برخورد كرده كه با تمهيدات لازم و دقت، موانع را رفع و روند اجرا درحال پيشروي است.

براي اجراي اين پروژه 6 كارگاه اصلي در نقاط مختلف: 1- رمپ شمالي، ابتداي خيابان باقر خان 2- ميدان توحيد 3- نيايش، بين توحيد و آزادي 4- تقاطع خيابان آزادي و توحيد 5- ميدان جمهوري 6- تقاطع خيابان آذربايجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه كاري در محل مستقر و فعال هستند.

از نكات بارز و قابل اهميت ديگر، توانمندي فني و تجربي 3هزار و 400 نفر پرسنل اجرايي در تونل توحيد و استفاده از 708 دستگاه تجهيزات سبك و سنگين مدرن درروند اجراي پروژه است.

در احداث و تجهيزات مورد استفاده در تونل توحيد از تكنولوژي و دانش فني و مهندسي روز بهره گرفته شده كه از جمله شامل 70 عدد جت‌فن، 11 اگزوز فن براي تهويه وخروج هواي آلوده و ورود هواي تازه به تونل، ژنراتورهاي اختصاصي و اضطراري برق كه درصورت قطع برق تهران و شبكه سراسري به‌صورت خودكار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق كند و تأمين روشنايي استاندارد و پيش‌بيني تنظيم نور طبيعي بيرون و نور مصنوعي داخل تونل (عدم‌خيرگي )، تعبيه شبكه‌هاي فاضلاب و همچنين نصب بيش از 3هزار شمع و بيش از 25هزار قطعه بتني و نصب سيستم هوشمند و محاسبه دقيق و مقاوم‌سازي‌ تونل در مواجهه با زلزله و تكان‌هاي تخريبي ناشي از گسل‌هاست.




تونل توحيد نخستين بزرگراه شمال به جنوب تهران است كه 2 بزرگراه شهيد چمران و شهيد نواب صفوي را به يكديگر متصل خواهد كرد.
با بهره‌برداري از تونل توحيد، مشكل ترافيك در حدفاصل تقاطع خيابان باقرخان و بزرگراه شهيد چمران و خيابان آذربايجان و بزرگراه شهيد نواب صفوي رفع مي‌شود كه صرفه‌جويي در مصرف بنزين و كاهش آلودگي‌‌هاي هوا، صوتي و بصري را نيز به دنبال خواهد داشت.

مشخصات تونل توحيد


نوع: دوقلو
طول: 2136متر
شيب متوسط طولي تونل: 4 درصد
تعداد خطوط عبوري از هر باند: 3
عرض خارجي: 30 متر
حداكثر عمق از سطح: سی و یک و نیم متر

شرایط کلی قرارداد


كارفرما: سازمان مهندسي و عمران شهر تهران
مدیریت طرح: شرکت مدیریت راهبردی ابنیه مهندسی ( مرام )
پیمانکار: شرکت ساختمانی پرلیت


اطلاعات قراردادي پروژه


مدیریت طرح: شرکت مدیریت راهبردی ابنیه مهندسی ( مرام (
پیمانکار : شرکت ساختمانی پرلیت
تاریخ انعقاد قرارداد ( ابلاغ ):21/3/86
تاریخ تحویل زمین: 28/3/86
تاریخ شروع واقعی: 29/3/86



شرح كلي پروژه


اجرای 2 رشته تونل مجاور یکدیگر ( دوقلو ) جهت اتصال بزرگراه چمران به بزرگراه نواب شامل 3 باند رفت و 3 باند برگشت و احداث مسیر دسترسی و پیاده‌روی اضطراری در طرفین تونل با گاباری عبوری هر تونل به ابعاد 5 در11متر با رمپ و لوپ‌ها و دسترسی‌های مورد نیاز در ابتدا و انتهای تونل با تمام امکانات و تأسیسات مکانیکی و برقی مورد نیاز بر اساس شرح خدمات و در قالب قرارداد EPC .


بخش‌هاي مختلف پروژه


-1 کارگاه رمپ شمالی از پايین پل گیشا تا ابتدای خیابان باقرخان

-2 کارگاه میدان توحید
-3 کارگاه نیایش مابین میدان توحید و تقاطع آزادی
-4 کارگاه تقاطع خیابان آزادی
-5 کارگاه میدان جمهوری
-6 کارگاه تقاطع خیابان آذربایجان با نواب



مشخصات فني پروژه


این تونل با 2 پرتال از شمال خیابان باقرخان تا خیابان آذربایجان در بزرگراه نواب احداث می‌شود و شامل 6 کارگاه جهت انجام بخش‌های مختلف پروژه است. عملیات بازگشايی 2 رمپ ورودی و خروجی تونل از اهمیت بالايی برخوردار است به طوری که تأثیر عمده‌ای بر وضعیت ترافیک منطقه خواهد داشت. تلاقی تونل با خطوط مترو باعث شده تا مطالعات فنی در سطح بالایی انجام پذیرد. از کارگاه‌هايی که در اولویت تجهیز و شروع فعالیت بودند می‌توان به کارگاه‌های رمپ شمالی و میدان توحید و میدان جمهوری و تقاطع آزادی اشاره كرد. مسیر انحراف ترافیک شمال باقرخان با وجود معارض متعدد ملکی و تأسیساتی از اهمیت ویژه‌ای جهت عملیاتی شدن فعالیت‌های اصلی برخوردار است.

مزایای احداث تونل توحید

http://mahdihashemi.blogspot.com/
كاهش نياز به رفع معارض ملكي و تاسيسات شهري، ارتقاي عملكرد كريدور شهيد چمران _ شهيد نواب در شبكه معابر شهر تهران از جاده دسترسي به بزرگراه، افزايش سرعت اجراي پروژه و در نتيجه تسريع در بهره‌برداري از آن، كاهش زمان سفرهاي درون شهري، ترافيك عبوري به علت افزايش متوسط سرعت حركت وسايل نقليه و تسهيل در دسترسي‌هاي محلي، كاهش مصرف سوخت وسايل نقليه و جلوگيري از هدر رفتن سوخت، افزايش ايمني عبور و مرور و در نتيجه كاهش حوادث، تصادفات و جرايم ترافيكي، كاهش آلودگي محيط زيست اعم از صوتي و هوايي، كاهش استهلاك وسايل نقليه و هزينه‌هاي نگهداري و تامين قطعات يدكي، بالا رفتن امنيت فكري و كاهش اضطراب شهروندان مزایای احداث تونل توحید.این تونل از شمال خیابان باقرخان تا خیابان آذربایجان در بزرگراه شهيدنواب‌صفوي احداث می‌شود تا شمال به جنوب تهران را متصل کند. شرکت مدیریت راهبردی ابنیه مهندسی (مرام) مجری پروژه تونل توحید است.
شرکت ساختمانی پرلیت پیمانکار این پروژه است و رتبه‌های زیر را دارد:


رتبه 1 آب
رتبه 1 راه‌وترابری
رتبه 1 ابنیه
رتبه 1 تأسیسات
رتبه 2 صنعت
رتبه 5 اکتشافات زیرزمینی
منبع سایت تونل توحید
http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده