مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور خبر داد:
احداث و بهرهبرداري پنج فرودگاه در آينده نزديك
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور گفت: بنا به درخواست استانداريهاي مرتبط دولت، ساخت و بهرهبرداري پنج فرودگاه آباده، ماكو، شهيد مدرس تربت حيدريه، سقز و بروجرد مصوب شده است.
به گزارش فارس سيد احمد مؤمني رخ در حاشيه هفتمين نمايشگاه بينالمللي حمل و نقل عمومي و خدمات و حمل و نقل شهري در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: وجود چنين نمايشگاههايي در جهت ارتقاء فرهنگي عمومي مردم در زمينه حمل و نقل زميني، دريايي و هوايي و ارايه خدمات اين صنعت به طريق مطمئن بسيار مؤثر است.
وي اظهار داشت: توسعه و نشر خدمات هوانوردي و رفع ابهامات در اين صنعت و جلب توجه مردم به خدمات اين صنعت، از ديگر مزاياي برگزاري چنين نمايشگاهي است.
*طرح توسعه و واگذاري فرودگاه رامسر در حال پيگيري است
مؤمني رخ در خصوص واگذاري فرودگاه رامسر به بخش خصوصي اظهار داشت: بخش عمدهاي از افراد و يا شركتهاي خصوصي كه براي سرمايهگذاري وارد عرصه ميشوند، بدون مطالعه مسايلي را مطرح ميكنند كه به دنبال آن برخي مسئولان جذب سرمايهگذاري آنها ميشوند و بدون مطالعه استقبال ميكنند.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور ادامه داد: طبق تفاهمنامه صورت گرفته دولت و سرمايهگذار فرودگاه رامسر، اين فرد ميبايست نسبت به خريد زمينهاي معارضين در سطوح پروازي اقدام ميكرد كه در اين رابطه چندين بار مالكين اراضي در محضر حاضر شدند اما وي از امضاء اسناد طفره رفت بنابراين توافقنامه اوليه ملغي شد و اين شخص از سرمايهگذاري سر باز زد.
مؤمني رخ اضافه كرد: پس از آنكه از سوي دولت اعتبارات لازم پيشبيني و مناقصه فرودگاه رامسر برگزار شد، باند اين فرودگاه با سرمايهگذاري 220 ميليارد ريال از رديفهاي عمومي بودجه دولت ساخته شد و خريد زمين معارضين از سوي دولت انجام گرفت و پس از آن تغيير كاربري زمينها و تأسيس مهمانسراي رياست جمهوري در اين فرودگاه به وزارت راه و ترابري و شركت فرودگاهها واگذار شد.
وي خاطرنشان كرد: ايجاد ديوار ساحلي براي پيشگيري از نفوذ آب به سطوح پروازي فرودگاه رامسر و ايجاد زيرساخت لازم جهت تأسيس باند جديد اين فرودگاه از فعاليتهاي انجام شده است.
مؤمني رخ خاطرنشان كرد: باند جديد فرودگاه رامسر هشت درجه با باند قبلي تفاوت دارد و طي برنامه دو ساله تحويل خواهد شد.
وي تصريح كرد: به زودي براي ترمينال پنج هزار متر مربعي فرودگاه رامسر، تأسيسات و تجهيزات مرتبط گزارشهايي به دولت ارايه ميشود تا اعتبارات لازم پيشبيني شود.
مؤمني رخ افزود: طرح توسعه فرودگاه رامسر با توجه به موقعيت جغرافيايي اين فرودگاه و همسطح بودن آن با آب دريا براي پرواز هواپيماهايي نظير فوكر 28 و ايران 140 در پروازهاي داخلي بسيار مناسب است.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور افزود: موضوع ديگر در خصوص فرودگاه رامسر بحث پرواز از كشورهاي خارجي به ويژه كشورهاي حوزه خليج فارس با هواپيماهاي پهن پيكر به اين فرودگاه است كه لازم است پيگيري شود.
*احداث و بهرهبرداري پنج فرودگاه در آينده نزديك
مؤمني رخ در خصوص سرمايهگذاري بخش خصوصي در ساير فرودگاههاي كشور اظهار داشت: طي هفته آينده جلسهاي در خصوص واگذاري توسعه و بهرهبرداري از فرودگاه شيراز به هيئت قطري برگزار خواهد شد كه توان سرمايهگذاري اين هيئت طي جلسات متعدد بررسي ميشود.
وي با بيان اينكه احداث پنج فرودگاهها بنا به درخواست نمايندگان مجلس در حوزه انتخابيه خود به تصويب دولت رسيده است، اظهار داشت: براي ارايه گزارش توجيهي در خصوص اين فرودگاهها مشاور در نظر گرفته شده كه هماكنون در حال پيگيري امور است.
مومني رخ افزود: مطالعات فاز يك اين پنج فرودگاه شامل موقعيت جغرافيايي و سطوح پروازي مناسب پيگيري شده است.
*اجراي 46 پروژه عمراني در فرودگاهها با 640 ميليارد ريال سرمايهگذاري
مؤمني رخ با بيان اينكه هماكنون در 20 فرودگاه كشور 46 پروژه عمراني در حال اجرا است، گفت: اين پروژهها شامل بهسازي و تطويل باند پرواز، توسعه ترمينال، ايجاد ديوارهاي حفاظتي و ساخت برج فرودگاه است.
وي ادامه داد: اجراي اين پروژهها 640 ميليارد ريال هزينه دارد كه اميد است با اخذ اعتبارات، بخش عمدهاي از آنها تا پايان اسفندماه سال جاري به بهرهبرداري برسد.
مؤمني رخ اضافه كرد: برج فرودگاه سنندج، بهرهبرداري از باند جديد فرودگاه بيرجند و ساختمان ترمينال فرودگاه مهرآباد از پروژههايي است كه به زودي به اتمام خواهد رسيد.
*ايرلاينها 1450 ميليارد ريال به شركت فرودگاهها بدهكار هستند
وي با بيان اينكه فرودگاه مهرآباد به خاطر موقعيت جغرافيايي و احاطه شدن آن در ميان شهر تهران، جايگاه توسعه در سطوح پروازي ندارد، خاطرنشان كرد: اين فرودگاه 32 محل پارك هواپيماها در مركز خود و پنج محل پارك در منطقه شمال غرب خود دارد و جمعأ 37 هواپيما در فرودگاه مهرآباد ميتواند از پاركينگ استفاده كند كه با توجه به توسعه ناوگان هوايي كشور، اين فرودگاه محل پارك كافي براي هواپيما ندارد.
وي ادامه داد: هر ايرلاين زماني كه مجوز تأسيس ميگيرد لازم است پايگاه استقرار هواپيماهاي خود را مشخص كند كه به عنوان مثال پايگاه استقرار شركت هواپيمايي زاگرس فرودگاه اهواز، شركت هواپيمايي تابان، فرودگاه مشهد و شركت هواپيمايي كيش اير، فرودگاه كيش است.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور ادامه داد: برخي ايرلاينها براي انجام پروازها، تمايل زيادي به پارك هواپيماهاي خود در فرودگاه مهرآباد دارند و اين موجب اختلال در بخش هوايي مهرآباد و نارضايتي برخي ايرلاينها ميشود.
مؤمني رخ ادامه داد: شركت فرودگاهها با سرمايهگذاري يكصد ميليارد ريالي، ساختمان هواشناسي و آتشنشاني را از محل فرودگاه جابهجا كرد و در حال تبديل كردن اين منطقه به محل پارك هواپيما است.
وي با بيان اينكه شركتهاي هواپيمايي لازم است طبق قانون به شركت فرودگاهها حق پاركينگ هواپيما پرداخت كنند، خاطرنشان كرد: بدهي ايرلاينها به شركت فرودگاهها تا اين لحظه 1450 ميليارد ريال است كه 700 ميليارد ريال آن تا سال 1391 به صورت چك دريافت شده است.
وي با بيان اينكه بازسازي باند فرودگاه اصفهان 80 ميليارد ريال و بازسازي باند فرودگاه مهرآباد 50 ميليارد ريال براي شركت فرودگاهها هزينه داشته است، خاطرنشان كرد: چنانچه ايرلاينها به تعهدات مالي خود عمل نكند ايمني پروازها به خطر ميافتد زيرا شركت فرودگاهها توانمندي مالي لازم براي بهسازي فرودگاهها و باند آنها را ندارد.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور تأكيد كرد: در سال جاري باند فرودگاههاي اردبيل، زاهدان، كرمان، اصفهان، تبريز، رشت، همدان و بيرجند توسط شركت فرودگاهها بازسازي شده است.
وي در خصوص ميزان بدهي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران به شركت فرودگاهها اظهار داشت: وضعيت هما مطلوب است و شركت فرودگاهها از اين ايرلاين رضايت دارد. http://mahdihashemi.blogspot.com/
0 نظرات:
ارسال یک نظر