صفحات

۱۳۸۶ شهریور ۵, دوشنبه

نقشه یک ده هزارم در وزارت دفاع تولید شد

 


نقشه یک ده هزارم در وزارت دفاع تولید شد


خط تولید نقشه های یک ده هزارم با استفاده از تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک 5/2 متر، استریو افتتاح شد.


برای نخستین بار در خاورمیانه به دست متخصصان جوان و فعال سازمان جغرافیایی وزارت دفاع نقشه های یک در ده هزارم طراحی، تولید و به بهره برداری رسید که انشاء الله برای استفاده مشتریان اعم از نظامی و غیر نظامی به بازار عرضه می شود فن آوری تولید نقشه های یک ده هزارم در حالی انجام شده است که .......................


نقشه یک ده هزارم در وزارت دفاع تولید شد


خط تولید نقشه های یک ده هزارم با استفاده از تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک 5/2 متر، استریو افتتاح شد.


 کاهش زمان تولید نقشه از مهمترین خصوصیات این فناوری جدید است که با شکستن محدودیت روش های معمولی تولید نقشه، قادر است آخرین نقشه های کشور را با بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار دهد.


در آئین افتتاح این پروژه سردار سرتیپ مصطفی محمد نجار طی سخنانی اظهار داشت: بحمدالله امروز با تلاش، همت، دانش، تخصص وتعهد پژوهشگران، متخصصان، دانشمندان و صنعتگران اقتدار آفرین وزارت دفاع این وزارتخانه موفق شده طیف وسیع و متنوعی از خدمات مختلف را در ابعادی گسترده ارائه دهد.


وزیر دفاع تصریح کرد: وزارت دفاع از شنی تانک تا شهاب 3، از رایانه تا راکت، از پوتین تا پهپاد، از برج دیده بانی تا بالگرد، از دوربین های دید در شب تا دیپلماسی فعال دفاعی و از نقشه برداری تا نانو تکنولوژی را طراحی، تولید، سازماندهی و اجرا می کند.


سردار نجار افزود: برای نخستین بار در خاورمیانه به دست متخصصان جوان و فعال سازمان جغرافیایی وزارت دفاع نقشه های یک در ده هزارم طراحی، تولید و به بهره برداری رسید که انشاء الله برای استفاده مشتریان اعم از نظامی و غیر نظامی به بازار عرضه می شود.


وی در ادامه افزود: یکی از محورهای فعالیت های دولت نهم توسعه، تعالی و پیشرفت همه جانبه کشور است ووزارت دفاع به عنوان یک وزارتخانه نخبه گرا، در صدد است در زمینه های مختلف از جمله صنعت مهم، حساس و پیچیده نقشه برداری با  استفاده از تکنولوژی پیشرفته ماهواره ای پیشتاز و نقش آفرین باشد.


وزیر دفاع گفت: فن آوری تولید نقشه های یک ده هزارم در حالی انجام شده است که تمامی مراحل دریافت تصاویر از ماهواره، پردازش، مثلث بندی و تولید محصولات ژئوماتیک و نقشه از این نوع تصاویر، به دست متخصصان وزارت دفاع و بدون از هر گونه مشارکت خارجی صورت پذ نجار خاطرنشان كرد: فن‌آوري توليد نقشه‌هاي يك ده هزارم در حالي به دست آمده كه تمامي مراحل دريافت تصاوير از ماهواره، پردازش، مثلث بندي و توليد محصولات ژئوماتيك و نقشه از اين نوع تصاوير، بدست متخصصان وزارت دفاع و بدون هرگونه مشاركت خارجي صورت مي‌پذيرد.
به گفته وزير دفاع، كاهش زمان توليد نقشه از مهم‌ترين خصوصيات اين فناوري جديد است كه با شكستن محدوديت روش‌هاي معمولي توليد نقشه، قادر است آخرين نقشه‌هاي پوششي كشور را با بالاترين كيفيت در اختيار مشتريان قرار دهد.
نجار در پايان تاكيد كرد: وزارت دفاع از شني تانك تا شهاب 3، از رايانه تا راكت، از پوتين تا پهپاد، از برج ديده باني تا بالگرد، از دوربين هاي ديد در شب تا ديپلماسي فعال دفاعي و از نقشه برداري تا نانوتكنولوژي را طراحي و توليد مي‌كند. یرفته است.


 


همچنین همزمان با بهره برداری از خط تولید نقشه های یک ده هزارم موزه ملی جغرافیای ایرانایران بدست وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.


در این موزه بسیاری از نقشه های تاریخی مربوط به خلیج فارس که تاکنون در سطح کشور انتشار نیافته است در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.


نقشه های این مجموعه از نظر تاریخی متعلق به دوران ایران باستان، بابلی ها، رومی ها، یونانی ها و عصر حاضر می باشد. از جمله آنها می توان به نقشه های بسیار قدیمی خلیج فارس با زبان یونانی، عربی، روسی و لاتین و اطلس های تاریخی و سرزمینی و تصاویر مختلف به عنوان سند ملی اشاره نمود.


بعضی از این اسناد از نظر قدمت و سندیت آنچنان قدیمی و با ارزش اند که امکان قیمت گذاری برای آنها مشکل بوده و در حال حاضر فقط یک نسخه از آنها موجود است.


در کنار این اسناد ادواد نقشه برداری و ابزار آلات برداشت، تهیه و ترسیم و تبدیل و چاپ نقشه در دوره های مختلف پیشرفت علم نقشه برداری در این سازمان نگهداری می شود. این ابزار آلات گویای تاریخچه، تحول فناوری نقشه خوانی، علم نجوم و تعیین موقعیت در جهان و ایران می باشد که مشاهده آنها در کنار هم برای اهل فن و پژوهشگران بسیار جالب و آموزنده است.


به طور نمونه می توان دستگاه های استروسکوپ، نمایش مدل های سه بعدی زمین از عکس های هوایی و ترسیم ارتفاعات و نقشه و یا ابزار قدیمی اندازه گیری سمت و گرایه خورشید و ستارگان که از ابزار کلیدی در زمینه هدایت کشتی ها در شناخت سرزمین های دوردست و قاره های جدید نقش اساسی و هدایت ناوبری داشته اند اشاره کرد.


سردار نجار وزیر دفاع در حاشیه افتتاح این موزه نیز گفت: این موزه گنجینه گرانبهایی از تاریخ و تمدن ایران زمین است که می تواند به بسیاری از ابهامات و سئوالات علاقه مندان به رشته نقشه و نقشه برداری و جغرافیا پاسخ دهد.


وی با تشکر از دست اندرکاران تولید نقشه یک ده هزارم و موزه ملی جغرافیای ایران، این اقدامات را گامی دیگر از نوآوری، خلاقیت و تلاش برای حفظ فرهنگ و میراث ماندگار این مرز و بوم و آشنایی با جغرافیایی سایر کشورها و ملل توصیف کرد.


وزیر دفاع در پایان تاکید کرد: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع آمادگی دارد در کلیه حوزه های مربوط به نقشه و نقشه برداری خدمات و تمهیدات مناسبی به بخشهای مختلف کشور اعم از دولتی و خصوصی ارائه نماید.


 


www.mahdihashemi.blogfa.ir 

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده