صفحات

۱۳۸۶ آذر ۱۰, شنبه

بستن و كارگذاشتن آرماتورها رواداريها در بريدن و كارگذاشتن ميلگردها مشخصات اجرايي قالب

بستن و كارگذاشتن آرماتورها رواداريها در بريدن و كارگذاشتن ميلگردها مشخصات اجرايي قالب


 


بستن و كارگذاشتن آرماتورها


هنگام نصب، ميلگردها بايد عاري از هرگونه آلودگي نظير گرد و خاك، زنگزدگي، گل، چربي، رنگ، ذرات خارجي كه مانع چسبندگي بين بتن و آرماتور مي‌گردد باشند. كليه آلودگيها بايد قبل از نصب و كارگذاري ميلگردها زدوده شود و تا شروع مرحله بتن‌ريزي از آلودگيها محفوظ بماند. آرماتورها با توجه به قطر، طول و شكل، بايستي در محلهاي تعيين شده به نحوي مستحكم و ثابت شوند كه هنگام ..........


بستن و كارگذاشتن آرماتورها رواداريها در بريدن و كارگذاشتن ميلگردها مشخصات اجرايي قالب


 


بستن و كارگذاشتن آرماتورها


هنگام نصب، ميلگردها بايد عاري از هرگونه آلودگي نظير گرد و خاك، زنگزدگي، گل، چربي، رنگ، ذرات خارجي كه مانع چسبندگي بين بتن و آرماتور مي‌گردد باشند. كليه آلودگيها بايد قبل از نصب و كارگذاري ميلگردها زدوده شود و تا شروع مرحله بتن‌ريزي از آلودگيها محفوظ بماند. آرماتورها با توجه به قطر، طول و شكل، بايستي در محلهاي تعيين شده به نحوي مستحكم و ثابت شوند كه هنگام بتن‌ريزي هيچگونه تغيير و جابه‌جايي در آنها صورت نگيرد. به منظور كنترل و تأمين پوشش بتن، با تأييد دستگاه نظارت مي‌توان از قطعات بتني (لقمه‌ها) يا خركهايBar Chair = Bolster = Chai فلزي به ابعاد، مقاومت و تعداد لازم استفاده نمود. لقمه‌هاي بتني بايد داراي مفتول بوده و با استفاده از اين مفتولها به ميلگردهاي اصلي كاملاً محكم شوند. استفاده از قطعه سنگ، لوله‌هاي فلزي و قطعات چوب براي نگهداري ميلگردها و تأمين پوشش بتن، مجاز نيست. استفاده از جوشكاري براي بستن ميلگردهاي متقاطع، مگر براي فولادهاي جوش‌پذير و با تأييد دستگاه نظارت، مجاز نمي‌باشد.


تمامي ميلگردها بايد با توجه به ضوابط و رواداريهاي مندرج در مشخصات فنی خصوصی بريده بسته و جاگذاري شوند، در صورتي كه اين رواداريها در دست نباشد، رعايت رواداريهاي زیر الزامي است.


 


رواداريها در بريدن و كارگذاشتن ميلگردها


تمام ميلگردها بايد بر اساس اندازه و اشكال مشخص شده در نقشه‌ها و دستورالعملها بريده شده و دقيقاً در محلهاي مورد‌نظر به نحوي نصب گردند كه در طول عمليات بتن‌ريزي و تراكم هيچگونه تغييري در محل آنها حادث نشود.


بريدن و كار گذاردن آرماتور بايد در حد رواداريهاي مندرج در مشخصات فنی خصوصی


 و ساير مدارك قرارداد صورت گيرد. در صورت نبود اين دستورالعملها، رعايت مندرجات اين قسمت الزامي است.


الف:  رواداريهاي بريدن ميلگردها


       ـ طول ميلگرد                   25± ميليمتر


       ـ مجموعه ابعاد خاموت        12± ميليمتر


       ـ خمها                           25± ميليمتر


ب:   رواداريهاي بستن و كار گذاشتن ميلگردها


       كاهش صخامت پوشش بتن نسبت به مقادير تعيين شده در نقشه‌ها، حداكثر 8 ميليمتر است و در هيچ مورد نبايد ضخامت پوشش از  ميزان تعيين شده كمتر شود.


       ـ انحراف موقعيت ميلگردها نسبت به محلهاي تعيين شده در نقشه‌ها، براي قطعات خمشي، و ديوارها و ستونها به شرح زير است:


       براي 200 ميليمتر                      8± ميليمتر


       براي  600 200 ميليمتر           12± ميليمتر


       براي 600  ميليمتر                    20± ميليمتر


       ـ انحراف فاصله جانبي بين ميلگردها نسبت به فاصله مشخص شده، 30± ميليمتر


       ـ انحراف موقعيت طولي خمها و انتهاي ميلگردها، 50± ميليمتر


       ـ انحراف موقعيت طولي خمها و انتهاي ميلگردها در انتهاي ناپيوسته قطعات، 20± ميليمتر


 


مشخصات اجرايي قالب


چنانچه شيب قطعات شيبدار از 2 قائم به 3 افقي (2:3) تجاوز كند، ارجح است كه براي سطح فوقاني قطعه نيز قالب در نظر گرفته شود و در هر حال براي شيبهاي بيش از 1:1، تعبيه قالب سطح فوقاني اجباريست.


رويه قالبها و مواد رهاساز قالب، بايد قبل از جاگذاري آرماتورها روي قالبها نصب يا ماليده شوند.


قالبها بايد چنان جذب و جفت كنار يكديگر قرار گيرند كه مانع از هدر رفتن شيره بتن شوند. قالبها بايد عاري از آلودگيها، ملات، مواد خارجي و غيره بوده و قبل از هر بار مصرف بايد با مواد رهاساز قالب پوشانده شوند. اين مواد بايد چنان به كار گرفته شود كه لايه‌اي يكنواخت و نازك روي سطوح قالب ايجاد نمايد، بدون آنكه موجب آلودگي آرماتورها شوند. قبل از بكارگيري مواد رهاساز قالب، بايد از سازگاري اين مواد با عوامل متشكله بتن و قالب اطمينان حاصل گردد.


در مواردي كه دسترسي به كف قالبها دشوار يا غير ممكن است، بايد با تعبيه دريچه‌هاي بازديد و كف‌شور قالب، نسبت به نظافت داخل قالب قبل از بتن‌ريزي اقدام شود.


چنانچه كيفيت سطح تمام شده بتن حائز اهميت باشد، نبايد از قطعات قالب كه در مراحل قبلي صدمه ديده‌اند، براي اين سطوح استفاده شود.


در مورد روشهاي ويژه اجرايي مانند استفاده از قالبهاي لغزان، قالبهاي ماندگار، قالب‌بندي در زير آب و نظاير آن، بايد به مندرجات دفترچه مشخصات فنی خصوصی كه بدين منظور تنظيم شده است، مراجعه شود.


منبع


www.mahdihashemi.blogfa.com


 نشريه 55  مشخصات فني عمومي کارهاي ساختماني


مهندسي عمران در east structure

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده