صفحات

۱۳۸۸ بهمن ۱۸, یکشنبه

تأثير طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بر قيمت توليد سيمان داخل

مديرعامل سيمان غرب آسيا خبر داد:
افتتاح بزرگترين كارخانه سيمان كشور تا سال 90
مديرعامل شركت سيمان غرب آسيا از افتتاح بزرگترين كارخانه توليد سيمان كشور با ظرفيت توليد روزانه 6500 تن سيمان در كشور خبر داد و گفت: اين كارخانه كه در تربت جام واقع شده اواخر سال 90 به بهره برداري خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، رحمان نجفي در يك نشست خبري اظهار داشت: كارخانه‌هاي سيمان كشور معمولا داراي ظرفيتي بين 2300 تا 3300 تن هستند در حالي كه كارخانه سيمان تربت جام داراي ظرفيت توليد روزانه 6 تا 6500 تن سيمان است و به اين ترتيب بزرگترين كارخانه سيمان كشور محسوب مي‌شود.
وي سرمايه لازم براي احداث اين كارخانه را 150 تا 200 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: 70 درصد از اين سرمايه از طريق تسهيلات بانك صنعت معدن و بقيه توسط سهامداران تأمين خواهد شد.
وي سرمايه لازم براي ايجاد يك كارخانه 3300 تني سيمان را در كشور 150 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: هزينه احداث كارخانه سيمان تربت جام بيشتر از 170 ميليارد تومان نخواهد بود كه دليل آن دقت زياد در انعقاد قراردادها و خريد تجهيزات و ماشين آلات داخلي با قيمت سال 82 است.
وي ارزش قراردادهاي منعقد شده براي خريد ماشين آلات داخلي مورد نياز كارخانه سيمان تربت جام را 25 ميليارد تومان عنوان كرد.
نجفي با اشاره به گشايش 44 ميليون يورو اسناد اعتباري براي احداث كارخانه سيمان تربت جام در اواخر سال 86 گفت: عمليات ساختماني اين طرح در تيرماه 87 آغاز شده و بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته اين كارخانه طي 4 سال قابل بهره‌برداري خواهد بود.
وي با اشاره به خريد ماشين آلات خارجي مورد نياز اين طرح از شركت زيمنس آلمان اظهار داشت: 11 درصد سهم شركت سيمان غرب به اين شركت آلماني و 25 درصد آن نيز به شركت احياء صنايع اختصاص دارد.
نجفي با اشاره به نياز 5 تا 7 ميليون توماني بازار افغانستان به سيمان گفت: در حال حاضر متوسط ظرفيت فعال كارخانه‌هاي سيمان داخل بيش از 70 درصد است كه اين رقم در صنايع ديگر تا 30 درصد هم مي‌رسد.
وي با بيان اينكه هم‌اكنون سيمان توليدي چين و هندوستان در بازار افغانستان به وفور عرضه مي‌شود، گفت: قيمت هر تن سيمان در بازار هرات 150 دلار است در حاليكه اين قيمت در بازار ايران به حدود 50 دلار مي‌رسد و به اين ترتيب صادرات سيمان صرفه اقتصادي قابل توجهي را به همراه دارد.
وي در مورد تأثير طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بر قيمت توليد سيمان داخل نيز گفت: توليد سيمان در كشور از حاشيه سود مناسبي برخوردار است به طوري كه هم‌اكنون قيمت تمام شده هر تن سيمان در كشور به طور متوسط به 25 تا 30 هزار تومان مي‌رسد.
وي افزود: كارخانه‌هاي قديمي سيمان به دليل پرداخت وام بانكي از وضعيت توليد و حاشيه سود مناسب‌تري نسبت به كارخانه‌هاي جديد برخوردارند.
وي در ادامه از پذيره نويسي سهام شركت سيمان غرب آسيا از 20 بهمن ماه براي مدت 15 روز در تمامي شعب بانك ملت خبر داد و گفت: در اين مرحله سرمايه شركت از 240 ميليارد ريال به 441 ميليارد ريال افزايش خواهد يافت.
محمدرضا توسلي، رئيس هيأت مديره شركت سيمان غرب آسيا نيز در اين نشست خبري با اشاره به افتتاح كارخانه سيمان ترت?ب جام طي يك سال و نيم آينده خبر داد و گفت: اين كارخانه با ظرفيت توليد روزانه 6 هزار و 500 تن سيمان افتتاح مي‌شود.
وي با بيان اينكه هدف اصلي از احداث كارخانه سيمان ترت?ب جام صادرات اين محصول به افغانستان است، گفت: ايجاد كارخانه سيمان در افغانستان به دليل بالا بودن قيمت سوخت صرفه اقتصادي ندارد ولي مي‌توان با احداث كارخانه در خاك ايران و در نزديكي مرز افغانستان محصول توليدي را به اين كشور صادر كرد.
http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده