صفحات

۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

گزارش تحليلي از بازار مسكن در سالي كه گذشت - دو سال ديگر به اوج تقاضاي مسكن

گزارش تحليلي فارس از بازار مسكن در سالي كه گذشت
بازار مسكن در چالش ركود و رونق
خبرگزاري فارس: مسكن درميان نيازهاي خانوار ايراني همواره گرانترين بوده است و كاهش قيمتها در پي ركود شديد حاكم بر اين بازار بارقه‌هاي اميد براي صاحب خانه شدن را در ميان خانوارهاي كم درآمد ايراني زنده كرده و بر همگان ثابت شده است كه بالاخره قيمت مسكن هم مي‌تواند كاهش يابد، اما اين سوال مطرح است كه در بازار مسكن ركود بهتر است يا رونق؟


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس،به ياد نداريم كه طي سالهاي گذشته قيمت مسكن رشدي صعودي نداشته باشد،البته اين افزايش قيمت در سالهاي مختلف متفاوت بوده است، گاهي 20 درصد و گاهي بيش از 100 درصد همانند سال 85 و 86،سال 88 سومين سال ركود مسكن بود و به نوعي بر خلاف سالهاي گذشته حدود يك سال اين ركود طولاني تر شده است و به احتمال زياد و بر اساس شواهد موجود در سال 89 نيز ادامه دارد.

*دولت با طرح مسكن مهر وارد مي‌شود



با توجه به نياز انباشته مسكن كه به گفته وزير مسكن در طي سالهاي گذشته به دليل عدم توليد مسكن به يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني رسيده است، نياز به خانه‌دار كردن مردم به شدت احساس شد و دولت طرح مسكن مهر را طراحي و اجراي آن را از سال جاري آغاز كرد. برخي از كارشناسان معتقد هستند كه اين طرح نيز نتوانسته بخش مسكن را از ركود خارج كند چرا كه آمارهاي صدور پروانه ساختماني از ابتداي سال جاري 31 درصد افت داشته است كه در سه ماهه سوم اين افت تا حدودي كاهش يافته است.

*‌اجراي مسكن مهر شايد ركود را به رونق تبديل كند

دولت از نيمه دوم امسال با افتتاح برخي پروژه‌هاي نيمه تمام در قالب مسكن مهر، اين طرح را با اميد موفقيت براي خانه‌دار شدن اقشار كم درآمد كليد زد تا علاوه بر اين مهم ، رونق را به بخش مسكن باز گرداند كه ظاهرا هنوز موفق به آن نشده است.
دولت در طرح مسكن مهر زمين‌هايش را به صورت رايگان در اختيار متقاضيان مسكن مهر قرارداد و 70 درصد از هزينه ساخت و ساز را هم در قالب تسهيلات بانكي تأمين كرد.اما مشكلي كه امسال بخش مسكن و ساير بخش‌هاي مرتبط با اين بخش با آن مواجه شدند ركود ساخت و ساز به دليل انتظار مردم براي مشخص شدن وضعيت بازار، كاهش قدرت خريد و خريد و فروش نشدن مسكن بود.
كاهش آمار ساخت و ساز در سال جاري نيز يكي از عواقب ركود مسكن بود.ركود موجب شد سرمايه‌گذاران ساختمان به دليل عدم استقبال متقاضيان مسكن چندان رغبتي براي ورود به بخش مسكن از خود نشان نداده و اين موضوع هم باعث كاهش آمار ساخت و ساز، كاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني و حاكم شدن بيش از پيش ركود بر بخش مسكن شد.

* كاهش توليد از پيامدهاي ركود بازار مسكن

شايد نكته مثبت ركود بازار مسكن،كاهش 30درصدي قيمت بعد از رشد110 درصدي سالهاي 85 و 86 باشد، اما بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه پيامد ركود كنوني بازار مسكن كاهش توليد مسكن، ورشكستگي سازندگان و احتمال سونامي قيمت مسكن در آينده است.
مطمئنا زماني كه ركود وارد بازار مسكن مي‌شود، بايد منتظر پيامدهاي ناگوار آن نيز بود چرا كه سابقه نشان داده زماني كه بازار مسكن دچار ركود توليد مي‌شود و خريد و فروشي صورت نمي‌گيرد، سرمايه‌ها از اين بخش خارج و به سوي ساير بخش‌هاي اقتصادي هدايت مي‌شود، در نتيجه آمار توليد مسكن كاهش مي‌يابد و بر نياز انباشته مسكن بيش از پيش افزوده مي‌شود.

* فرار سرمايه پيامد ديگر ركود

يكي ديگر از پيامدهاي دوران ركود بازار مسكن علاوه بر كاهش توليد، فرار سرمايه‌ها از حوزه ‌مسكن است. گزارشها حاكي است كه سال گذشته بخش خصوصي در بخش مسكن 24 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري كرد، بنابراين اين رقم مي تواند اقتصاد كشور را متحول و باعث ايجاد اشتغال 1200گروه شغلي شود.

* دو سال ديگر به اوج تقاضاي مسكن باقي مانده

همواره اين موضوع در 15 سال گذشته به طور جدي مطرح شده است كه در سال 90 تا 92 اوج تقاضاي مسكن كشور خواهد بود و لازم است كه سالانه 1.5 ميليون واحد مسكوني احداث شود تا حداقل تقاضاي كنوني مسكن را پاسخ و از افزايش نياز انباشته مسكن كه در حال حاضر يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني است، جلوگيري شود.
به گفته وزير مسكن و شهرسازي اگر بخواهيم به نياز انباشته يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني افزوده نشود و نياز سالانه مسكن كه گفته مي‌شود 1.5 ميليون واحد مسكوني است را پاسخ دهيم، بايد مسير ورود سرمايه‌ها به بخش مسكن را هموار كنيم چرا كه اگر سرمايه‌اي وارد بخش مسكن نشود، فاصله ميان تقاضا و عرضه مسكن روز به روز بيشتر شده و قيمت‌ها نيز از تعادل خارج خواهد شد.

* كماي200 صنعت مرتبط با مسكن در نتيجه ركود

صنعت ساختمان با بيش از 200 اشتغال و صنعت مستيم ارتباط دارد و 1200 گروه شغلي نيز با اين صنعت در ارتباط هستند، بنابراين ادامه روند ركود شايد تا كنون در كاهش قيمت‌ها موثر بوده، اما آيا بهتر نيست كه هم توليد مسكن رونق گيرد و هم قدرت خريد افزايش يابد تا بخش مسكن كه محركه اقتصاد كشور است دوباره رونق گيرد.مطمئنا با افزايش عرضه و رونق بازار مسكن علاوه بر ايجاد 1200 فرصت شغلي ،تعادي قيمت ها نيز با افزايش عرضه ايجاد خواهد شد http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده