صفحات

۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

هشدار كارشناسان به متقاضيان خريد مسكن: ريسك نكنيد!

هشدار كارشناسان به متقاضيان خريد مسكن: ريسك نكنيد!

صحبت درباره روشن شدن وضعيت بازار مسكن اين روزها نقل هر مجلسي شده وافرادي كه تا كنون نتوانسته‌اند سرپناهي براي خود تهيه كنند، با ذهنيت كاهش قيمت مسكن به آگهي هاي روزنامه ها يا دفاتر مشاوران املاك مراجعه مي كنند تا بلكه بتوانند خانه‌اي را براي خود بخرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در روزهاي ابتدايي امسال مصطفي قلي خسروي - رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك - ازكاهش قيمت مسكن تا 20 درصد خبر داده بود.

وي با بيان اين‌كه از آغاز اجراي طرح مسكن مهر و كد رهگيري هنوز قيمت مسكن به ميزان سال 1385 نرسيده است، خاطر نشان كرد: دولت و مسوولان مصرند تا مسكن را از حالت سرمايه‌اي خارج و به كالاي مصرفي تبديل كنند.

درپي انتشار اين خبر علي نيكزاد - وزير مسكن و شهرسازي - به خبرنگار ايسنا گفت: به دنبال آن هستيم تا در كنار ايجاد رونق در بخش مسكن، شاهد ثبات و حتي كاهش قيمت زمين و ملك باشيم.


نظر كارشناسان، متفاوت با مسوولان

اما نظر كارشناسان درباره وضعيت قيمت مسكن با نظر مسوولان تا حدودي متفاوت است؛ به طوري كه ستاريان-عضو هيات علمي دانشگاه تهران- كاهش بيشتر قيمت مسكن را غير كارشناسي و غير علمي مي‌داند و معتقد است: "طي مدتي كه ركود حاكم بوده، فقدان توان خريد باعث شده قيمت‌ها به همان ميزان باقي بماند و افزايش نيابد، بنابراين اين‌كه بگوييم قيمت ملك كاهش يافته يا آن را كاهش داديم، ارزيابي كاملا نادرستي است و در صورتي كه اين فرض را قبول كنيم، بايد بپذيريم كه رشد اقتصادي ما قرار است منفي شود."

همچنين دكتر محمد عدالت خواه - كارشناس مسكن - در اين باره گفت: "در صورتي كه پيش‌بيني‌هاي مشاوران املاك يا مسوولان درباره كاهش قيمت مسكن با استدلال‌هاي مستند همراه نباشد، اين امر تحقق نمي‌يابد."


متقاضيان خريد مسكن ريسك نكنند

در شرايطي كه گمانه زني‌هاي متفاوتي درباره قيمت مسكن در سال جاري وجود دارد، سرمايه گذاران بخش مسكن به انتظار رونق بازار مسكن به معناي افزايش قيمت هستند تا بتوانند واحدهاي مسكوني خود را با قيمت دلخواه به فروش برسانند، اما در مقابل، متقاضيان مسكن كه سال هاي دور از خانه را سپري كرده‌اند، در پي يافتن خانه اي متناسب با بودجه خود، منتظر انتشار اخباري مبني بر كاهش بيشتر قيمت مسكن هستند و به اميد اين كه مسكن باز هم ارزان‌تر شود، اقدام به خريد نمي‌كنند. اين در حالي است كه در جامعه مرسوم شده با آغاز افزايش قيمت هر نوع كالا، افراد براي خريد هجوم مي‌آورند و در نتيجه قيمت بيشتر افزايش يافته و سپس تثبيت مي‌شود.

به گفته شهريار شقاقي- كارشناس مسكن - در چنين مواقعي اصطلاحا مي‌گويند بازار شيرين شده و در پي آن فروشندگان به دليل افزايش تقاضاي عمومي قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند.

اما عدالتخواه به متقاضياني كه منتظر كاهش بيشتر قيمت مسكن هستند توصيه مي كند كه ريسك نكنند، چراكه ممكن است قيمت‌ها به يك‌باره افزايش يابد.

همچنين ايرج رهبر- رئيس كانون سراسري انبوه سازان - در پاسخ به اين سوال كه آيا اكنون زمان مناسبي براي خريد مسكن است؟ مي‌گويد: "متقاضيان نبايد انتظار كاهش بيشتر قيمت مسكن را داشته باشند و بهتر است نيازمندان واقعي اقدام به خريد كنند، چرا كه اين امر خود به خود ثبات در قيمت مسكن را در پي دارد."

در اين راستا يك كارشناس مسكن با بيان اين‌كه كاهش در روند افزايش قيمت مسكن و كاهش قيمت مسكن با هم متفاوت هستند، تصريح كرد: "كاهش در روند افزايش امري منطقي و قابل قبول است؛ بدين معنا كه از افزايش سرسام آور قيمت مسكن جلوگيري مي‌شود."


تعادل در عرضه و تقاضا عامل گران نشدن مسكن

بر اساس اين گزارش طي دو سال گذشته توليد چنداني در اين بخش صورت نگرفته است و اگر شرايط در سال جاري طبق روال گذشته ادامه يابد و سياست‌هاي گذشته در پيش گرفته شود، به نظر مي‌رسد همچنان توليدي صورت نگيرد.

در اين راستا ستاريان، صنعت مسكن و ساختمان را از بزرگترين صنايع كشور دانسته و با بيان اين‌كه رونق 80 درصد اقتصاد كشور در گرو فعال بودن بخش ساختمان است، اظهار مي‌كند: "در شرايطي كه بخش ساختمان در ركود به سر مي‌برد، 80 درصد اقتصاد كشور نيز در ركود به سر مي‌برد كه فاجعه است."

اين در حالي است كه به رغم ركود موجود در بخش مسكن كه كارشناسان و دست اندركاران اين بخش به آن اشاره مي‌كنند، چندي پيش وزير مسكن با بيان اين‌كه در ركود نيستيم، بلكه تثبيت قيمت زمين و مسكن را طي مي‌كنيم، گفت: "در شرايط فعلي براي اولين بار شاهد كاهش قيمت مسكن در زمان رونق هستيم."

اما در مقابل، ستاريان معتقد است رونق و افزايش قيمت همواره هم سو بوده‌اند، بنابراين دولت نبايد به دنبال كار غير علمي باشد و بگويد كه توليد را افزايش داده و همچنين در بازار رونق ايجاد ‌كرده، اما قيمت‌ها افزايش نمي‌يابد: "اگر عرضه و تقاضا متعادل شود، آنگاه افزايش شديد قيمت نخواهيم داشت، اما در شرايطي كه فاصله بين عرضه و تقاضا زياد است، هميشه با افزايش قيمت رو به رو مي‌شويم، مگر اين‌كه به جاي تقاضاي مطلق، تقاضاي موثر كاهش يابد و در بازار ركود ايجاد شود."

اين افزايش قيمت كه برخي از كارشناسان و حتي دست اندركاران بخش مسكن نيز به آن اشاره مي كنند، ممكن است بر اثر عوامل مختلفي از جمله اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و حتي اتخاذ سياست‌هاي پولي در جهت افزايش تسهيلات خريد و يا هجوم متقاضيان براي خريد مسكن صورت گيرد.


اما و اگرهاي طرح مسكن مهر

بر اساس اين گزارش اگرچه طرح مسكن مهر، عدم پرداخت تسهيلات خريد مسكن طبق روال گذشته و آثار رواني تاكيد بر كاهش قيمت مسكن از عواملي هستند كه منجر به كاهش قيمت مسكن شدند، اما به نظر مي‌رسد كه افزايش تسهيلات مسكن مهر و كاهش سود تسهيلات باعث ورود نقدينگي به بازار مسكن شود كه اين امر به خودي خود جهش در قيمت مسكن را در پي دارد.

همچنين به رغم اين‌كه با اجراي طرح مسكن مهر تعدادي واحد مسكوني توليد مي‌شود، اما بايد توجه كرد كه اين واحدها متقاضيان خاص خود را دارد و توجه بيش از حد به مسكن مهر و كاستن از نياز ساير دهك ها نيز كمبود مسكن را در پي دارد.

با توجه به نظرات متفاوت مسوولان و كارشناسان درباره پيش بيني وضعيت بازار و قيمت مسكن، به نظر مي‌رسد پس از دوران تقريبا دوساله ركود بخش مسكن، اكنون زمان فرا رسيدن رونقي باشد كه به نظر كارشناسان در صورت نبود تعادل بين عرضه و تقاضا، افزايش سرسام آور قيمت را در پي دارد.
http://mahdihashemi.blogspot.com/

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده