صفحات

۱۳۸۹ مرداد ۸, جمعه

بخشنامه اجرایی بیمه کارگران ساختمانی ابلاغ شد

بخشنامه اجرایی بیمه کارگران ساختمانی ابلاغ شد


سازمان تأمین‌اجتماعی با ارسال بخشنامه‌ای به واحدهای اجرائی این سازمان، ضوابط اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی را ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این بخشنامه، کارگر ساختمانی فردی است که به نحوی در رابطه با ایجاد، توسعه، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و تخریب ساختمان به طور مستقیم اشتغال داشته و مشمول مقررات خاصی از نظر بیمه و بازنشستگی نیست و با داشتن کارت مهارت معتبر از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌تواند با ارائه مدارک و مستندات (کارت مهارت، کدملی و...) نسبت به بیمه‌ پردازی خود اقدام کند.
افراد شامل این قانون کارگران شاغل در کارهای ساختمانی و مؤسساتی که عملیات ساختمانی و انجام کار در آن با انعقاد قرارداد به پیمانکار واگذار می‌شود، وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت، مؤسسات عمومی غیردولتی، شهرداریها، بانک‌ها، مؤسسات عام‌المنفعه، کارخانجات دارای پروانه بهره‌برداری اعم از اینکه انجام کار را به پیمانکار واگذار کنند یا راسا انجام دهند با توجه به اینکه مرجع تشخیص کارخانجات از سایر کارگاهها، پروانه تأسیس یا بهره‌برداری صادره از سوی وزارت صنایع و معادن است، هستند.
حق‌بیمه کارگران پیمانکار یا مؤسسات یاد شده کماکان مطابق قانون تأمین‌اجتماعی مصوب 54 و اصلاحات بعدی آن و براساس مواد 28 و 38 قانون تأمین‌ اجتماعی وصول می شود.
بر این اساس حق بیمه‌ای که اشخاص مذکور به هنگام دریافت پروانه ساختمان پرداخت کرده اند، جنبه علی‌الحساب داشته و در زمان محاسبه و وصول حق‌بیمه مربوطه طبق قانون تأمین‌اجتماعی مبالغ پرداختی بابت بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به حساب آنها منظور و از حق‌بیمه محاسبه شده کسر می‌شود.
در مواردی که انجام کارهای ساختمانی مستلزم اخذ پروانه است، مراجع صادرکننده پروانه ساختمانی مکلفند صدور پروانه را منوط به ارائه رسید پرداخت حق‌بیمه برای هر مترمربع سطح زیر بنا کند و در این خصوص صاحب پروانه طی فرم مربوطه به شعبه تأمین‌اجتماعی معرفی و پس از دریافت رسید پرداخت، حق‌بیمه متعلقه را به حسابی که شعب تأمین‌اجتماعی اعلام می کند واریز تا از طریق شهرداری یا سایر مراجع ذی‌ربط نسبت به صدور پروانه ساختمانی اقدام شود.
همچنین مراجع صدور پروانه درصورت احراز هرگونه تخلف در این هزینه علاوه بر آنکه مسئول جبران خسارت وارد شده است با آنان طبق قوانین و مقررات مربوطه رفتار می شود.
نرخ حق بیمه قابل پرداخت به ازای هر مترمربع ساختمان که برابر حاصل ضرب حق‌بیمه در حداقل دستمزد ماهیانه مصوب شورای‌عالی کار در سال صدور پروانه است، تعیین می‌شود.
میزان حق‌بیمه سهم کارفرما نیز به ازای هر پروانه ساختمانی که از حاصل ضرب نرخ حق‌بیمه در متراژ زیربنای مندرج در پروانه است، به دست می‌آید.در مناطقی که ارزش معاملاتی عرصه هر مترمربع مشخص نشده باشد و یا فاقد ارزش معاملاتی باشد، حق‌بیمه سهم کارفرما به ازای هر مترمربع مربوط به پروانه ساختمانی براساس نرخ سایر مناطق مشابه که قیمت روز آنها معادل هم هستند، محاسبه می شود.
واحدهایی که در مناطق کمتر توسعه‌یافته بر اساس مصوبات دولت ایجاد می‌شوند از 50 درصد حق‌بیمه محاسبه شده سهم کارفرمایی معاف هستند.
بر اساس این قانون کارگران ساختمانی پس از ثبت‌نام و ارائه کدملی و تکمیل مدارک شناسایی با پرداخت حق‌بیمه با نرخ هفت درصد مشمول قانون مذکور می شوند و باید حق‌بیمه هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به شعب تأمین‌اجتماعی پرداخت کنند.
تعهدات قانونی قابل ارائه به کارگران ساختمانی، حمایت در برابر حوادث و بیماریها، پرداخت غرامت دستمزد، پرداخت مستمری از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت است که بیمه‌شده درصورت احراز شرایط می‌تواند از این مزایا استفاده کند.www.mahdihashemi.blogfa.com

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده