صفحات

۱۳۸۹ مهر ۱۰, شنبه

اتوباني كه از ابتدا قفل شده بود !

هنگامي كه فرانسوي‌ها در سال 1356، طرح مطالعات ساخت آزادراهي موسوم به تهران-شمال درجهت رفع گره ترافيكي جاده شمال ايران را به پايان رساندند و سرانجام گلنگ احداث اين آزادراه در سال 1375 بر زمين خورد ديگر تصور نمي‌شد؛ پروژه‌اي كه قرار بود با 150ميليارد تومان طي 7سال ساخته شود. پس از گذشت 14سال با صرف 250 ميليارد تومان راه به
جايي نبرد. گرچه تاكنون هفت وزیر راه وترابري در راس مديريت كلان حمل ونقل كشور آمدند و رفتند. دريغ از اين‌كه كيلومتري از اين پروژه عظيم به سرانجام برسد. هشتمين وزير مدعي است تا قبل از پايان دوره وزارتش در سال 91، كليدي‌ترين بخش‌هاي اين آزادراه به بهره‌برداري برسد.

هرچند اين ادعاي حميد بهبهاني هم با شايعاتي كه پيرامون اين پروژه در ماه‌هاي اخير مطرح شده ممكن است بزودي رنگ ببازد. طرح آزادراه تهران –شمال، كليد خورد تا گشايشي در مسير پرترافيك شمال ايران باز كند، اما خود به كلاف سر درگمي تبديل شد. در این راستا مسعود رهنما معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور درباره آخرین وضعیت این پروژه به ایلنا مي‌گويد: در منطقه يك آزاد راه تهران- شمال همچنان پيمانكار چيني مشغول است. تا سال 91 به ما قول داده‌اند اين منطقه را براي بهره‌برداري تحويلمان دهند. حتي با توجه به تمام شدن انجام مطالعات منطقه دو و چهار، قراراست با اين پيمانكار به توافق برسيم.

وی افزود: اگر آنها بتوانند سرمايه‌گذاري مناسبي در اجراي اين قطعات باقي مانده انجام دهند، اين قطعات هم به چيني‌ها واگذار مي‌شود. در غير اين‌صورت است كه از توان مجموعه‌ سرمايه‌گذاري‌ها درداخل كشور استفاده خواهيم كرد.

وی با تاکید براین‌که در قطعه چهار آزاد راه از مرزن‌آباد تا چالوس در ابتداي سال 90 همانطور كه قبلا وعده داده بوديم، آماده بهره‌برداري خواهد شد، گفت: مجري پروژه قول داده است تا آن سال اين قطعه را تمام كند.

معاون شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور با تاکید مجدد بر این‌که به بنياد مستضعفان گفتيم اگر طبق زمانبندي كار به پايان نرسد. قطعا جريمه خواهد شد. تصریح کرد: با توجه به نظارت‌هاي شديد كار از پيشرفت خوبي برخوردار شده است. البته در بخش‌هايي عقب هستيم كه براي رفع مشكلات قراردادهاي آتي را به شكل كليد در دست امضا خواهيم كرد.

وی افزود: اگر مجري پروژه نتواند در زمان تعيين شده كار را تحويل دهد جريمه مي‌شود. اگر هم زودتر هر بخش را تمام كند مورد تشويق قرار مي‌گيرد.

رهنما در باره حرف و حديث‌هاي چند ماه پیش پيرامون حضور قرارگاه خاتم براي مشاركت در ساخت آزادراه تهران –شمال تصریح کرد: هنوز مجري پروژه آزاد راه تهران - شمال بنياد مستضعفان است. با هيچ شركت ديگري هم وارد مشاركت نشديم. خبر حضور اين قرارگاه كذب محض بود. قرار گاه خاتم در پروژه ديگري در وزارت راه و ترابري مشاركت دارد. حتی قرارگاه خاتم بحثي براي مشاركت در آزادراه تهران-شمال مطرح نکرده بود.

وی افزود: گرچه ما به عنوان كارفرما به بنياد تذكر محكمي داده‌ايم كه در ادامه كار در هر نقطه‌اي با مشكل برخورد كند و نتواند طبق برنامه‌ريزي جديد كار را تحويل دهد. آن وقت براي ادامه همكاري تصميم ديگري خواهيم گرفت.

معاون شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور درباره این‌که تا پايان عمر دولت دهم آزادراه تهران-شمال به سرانجام خواهد رسید، تاکید کرد: با توجه به اهميت اين پروژه و طولاني شدن اجراي آن درگذشته تلاش شده است مسائل تامين اعتبار به طور جدي برطرف شود امروز اين دغدغه را نداريم و تنها به پيشرفت پروژه فكر مي‌كنيم انشاءالله در زمان موعد قطعات به بهره‌برداري برسند.

بازخواني سخنراني‌ها و اظهارنظرهاي مختلف در طي سال‌هاي اجرايي شدن اين پروژه نشان مي‌دهد در اين مدت وعده افتتاح قطعات (بخوانيد فازهاي مختلف) اين طرح در سال‌هاي متمادي تكرار شده است و هيچ‌گاه اين وعده‌ها جامه عمل به خود نپوشانده است.

به گونه‌اي كه اگر اظهارنظرات مختلف را در طي سال‌هاي 75 تاكنون مرور كنيم گره‌اي از كلاف سردرگم آزاد راه تهران- شمال باز نشده است.http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده