صفحات

۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

پروژه قطارسريع السير برقي جايگزين قطار مغناطيسي مشهد-تهران مي شود


پس از آن که وزير راه و ترابري اوايل تير ماه سال جاري در مصاحبه اي با خبرنگار ما اعلام کرد که قطار مغناطيسي مشهد-تهران از اولويت طرح هاي اجرايي اين وزارت خانه خارج شده است، پنج شنبه گذشته گزارشي بر روي خروجي سايت واحد مرکزي خبر قرار گرفت که در آن به نقل از استاندار خراسان رضوي آمده بود:«رئيس جمهور چند روز پيش در جلسه اي اجراي پروژه را لغو کرده است». «محمود صلاحي» گفته است که رئيس جمهور با اجراي طرح قطار برقي در اين مسير موافقت کرده و مطالعات آن امسال آغاز مي شود. اين در حالي است که براساس همين گزارش مجري طرح با بيان اين که قرارداد لغو نشده، اعلام کرده است که از لغو قرارداد ميان آلمان و ايران خبر ندارد و به عنوان مجري طرح، خبر لغو پروژه بايد ابتدا به او ابلاغ شود و بعد
به استانداري خراسان رضوي.
اقتصاد گزارش به گزارش خراسان قرارداد قطار مغناطيسي مشهد-تهران ۱۳ ماه قبل و با حضور استاندار سابق خراسان رضوي، مجري طرح و نماينده کنسرسيوم آلماني به امضا رسيد و آن طور که «محمدي زاده» ، استاندار سابق، وعده داد قرار بود مرحله عملياتي اجراي طرح از آذر ماه ۸۸ آغاز شود. بعدها اما هاله اي از ابهام اين طرح را فراگرفت و هيچ پيشرفتي در مراحل انجام کار نشد. براساس گزارش واحد مرکزي خبر درباره پروژه قطار مغناطيسي مشهد-تهران، استاندار خراسان رضوي گفت:  اين طرح اگرچه مدتي پيش مراحل تصويب را گذرانده است اما کارشناسان وزارت راه و ترابري آن را به صلاح اقتصاد کشور ندانسته اند و رئيس جمهور هم چند روز پيش در جلسه اي، اجراي آن را لغو کرد.
محمود صلاحي افزود: با لغو اجراي اين طرح، رئيس جمهور با پيشنهاد اجراي طرح قطار برقي با سرعت ۳۰۰ کيلومتر بر ساعت در مسير مشهد-تهران موافقت کرده است و مطالعات اجرايي آن امسال آغاز مي شود. وي گفت: ايجاد ۲ خط قطار پرسرعت مشهد-تهران و تامين قطارهاي اين مسير بيش از ۵ ميليارد دلار هزينه دارد و پيش بيني مي شود که اين طرح سه تا پنج سال ديگر به بهره برداري برسد.صلاحي تصريح کرد:  به منظور سرعت بخشي به اجراي اين طرح مرحله نخست ساخت آن به طول ۳۸۰ کيلومتر به صورت هم زمان از تهران و مشهد آغاز خواهد شد.
قرارداد لغو نشده!
http://mahdihashemi.blogspot.com/
با اين وجود مجري طرح قطار مغناطيسي مشهد-تهران با رد اين که اين قرارداد لغو شده است گفت: هم اکنون اقدامات لازم را انجام داده ايم و ۷۰ درصد از مرحله اول با ۵ ميليارد تومان هزينه که بر عهده ما بوده را به پايان رسانده ايم و ۳۰ درصد ديگر کار دولت است که دولت بايد حضور جدي تري در اين زمينه پيدا کند. حسين علي بهروزي فر معتقد است با کاغذي که وزارت اقتصاد در اختيار او قرار داده است نمي توان ۷ ميليارد يورو ديگر را که براي تکميل طرح نياز است به ايران منتقل کرد و تاکنون براي انتقال حتي يک يورو، ضمانتي به سرمايه گذار آلماني داده نشده است. مجري طرح با تاکيد بر اين که مفهوم ساز و کار انجام سرمايه گذاري در کشور براي سرمايه گذار خارجي اين است که تضمين هاي لازم براي ورود سرمايه داده شود مي گويد: تا اين تضمين داده نشود، هيچ سرمايه اي وارد کشور نمي شود.بهروزي فر افزود: هيچ پيشرفتي در مراحل انجام کار ايجاد نشده و با وجود وعده هاي استاندار سابق خراسان رضوي مبني بر آغاز اجراي طرح تا آذر ۸۸ اين طرح هم چنان در مرحله نخست متوقف است.وي ادامه داد: ما از لغو قرارداد ميان آلمان و ايران هيچ ابلاغيه اي نداريم و به عنوان مجري طرح اين ابلاغيه اول بايد به ما داده شود بعد به استانداري خراسان رضوي. در همين حال «حسين علي بهروزي فر» در گفت و گويي با خبرنگار ما ضمن بيان اين مطلب که اظهارنظري که از طرف رئيس جمهور مبني بر لغو اجراي پروژه مطرح شده است به ۲ هفته قبل مربوط مي شود، گفت: طي هفته گذشته اتفاقات جديدي افتاده و در جلسه اي در دولت تصميماتي درباره اين پروژه گرفته شده است. با اين وجود مجري طرح جزئيات اين جلسه را ذکر نکرد و بيان آن را به آينده موکول کرد و اظهار داشت: تا اين لحظه ما در حال انجام اقدامات خود هستيم و موضوع را پي گيري مي کنيم.
منبع روزنامه خراسان http://mahdihashemi.blogspot.com/

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده