صفحات

۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

در دومين همايش فناوري‌هاي نوين ساختماني مطرح شد: چگونگي كاهش قيمت مسكن

از آنجايي‌كه قيمت تمام شده ساختمان‌هاي سنتي خارج از توان پرداخت اقشار كم درآمد تا متوسط است، بنابراين كاهش قيمت از اهميت بالايي برخوردار بوده و اين امر تنها با تغيير سيستم‌هاي سنتي و جايگزين كردن آن‌ها با سيستم‌هاي صنعتي و همراه شدن با آخرين تغييرات روز دنيا، با در نظر گرفتن شرايط بومي، اقليمي، لرزه‌خيزي و فرهنگي كشور ميسر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار مسكن خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محسن تهراني ‌زاده- دبير علمي دومين همايش فناوري‌هاي نوين ساختماني و صنعتي سازي- در مراسم افتتاحيه اين همايش اظهار كرد: مساله مسكن و كمبود آن در مقايسه با انتظارات و نيازهاي جامعه با توجه به رشد جمعيت جوان كشور يكي از موضوعات مهمي است كه مستقيما نقش اساسي در زندگي مردم دارد.
وي با اشاره به اين‌كه ‌بايد آمار مسكني كه به علت نوسازي ساختمان‌هاي جديد پديد مي‌آيد را نيز در نظر گرفت، گفت: اگر عمر مفيد مسكن در كشور با در نظر گرفتن مصالح به كار رفته در آن، حوادث طبيعي، ايمني و... حدود 30 سال فرض شود، مي‌توان با محاسبات آماري نشان داد كه نياز سالانه كشور، رقمي حدود يك ميليون واحدي است كه اين روزها مطرح مي‌شود.
تهراني زاده تصريح كرد: بايد توجه داشت كه نياز امروز كشور، نه تنها مسكن به عنوان سرپناه، بلكه مسكن ايمن، ارزان و با عمر مفيد، موردنظر است كه البته زمان ساخت آن هم يكي از عوامل مهمي است كه بايد به اندازه معقول و قابل قبولي كاهش يابد.
به گفته او دست يافتن به چنين هدفي در دنياي كنوني غيرممكن نبوده و با استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين ساختماني مقدور و ميسر است.
دبير علمي دومين همايش فناوري‌هاي نوين ساختماني و صنعتي سازي با اشاره به اين‌كه راه‌حل‌هايي كه مبتني بر نگاه سنتي به مقوله مسكن است، نمي‌تواند پاسخگوي حل مشكلات اين عرصه باشد، گفت: امروزه صنعتي‌سازي ساختمان و مسكن به عنوان يك ضرورت ملي همان تغييري است كه بايد ابتدا در تفكرات جامعه مهندسي و برنامه‌ريزان كشور به وجود آيد تا با اتكاي به آن، بتوان به شيوه‌هاي جديدي كه مبتني بر فن‌آوري‌هاي نوين ساختماني است، روي آورد.
وي اضافه كرد: صنعتي‌سازي در كشورهاي پيشرفته توانسته است تا حد زيادي جايگاه خود را پيدا كند و سهم قابل ملاحظه‌اي از توليد ساختمان را به خود اختصاص دهد اين در حالي است كه اين سهم در كشور ما در گذشته بسيار ناچيز بوده ولي به تدريج، رو به رشد است اما نيازمند حمايت بيشتر تلاشگران اين عرصه است.
تهراني زاده‌ گفت: درحال حاضر روش ساخت و ساز غالب، در كشور روش سنتي است كه از نظر كيفيت كمتر قابل كنترل بوده و امكان ارائه شيوه‌اي براي ارتقاي مشخصات فني آن بسيار دشوار است كه اين امر خود مي‌تواند برخورداري ميانگين طول عمر كوتاه ساختمان را نيز توجيه كند.
وي عبور منطقي و معقول از مرحله ساخت و ساز با استفاده از روش‌هاي سنتي به مرحله صنعتي‌سازي ساختمان را امري مهم دانست و اظهار كرد: سياست‌هاي كلان بايد به گونه‌اي باشد كه با استفاده از ابزارهاي موجود دو بخش افزايش توليد و عرضه مسكن و مهار بازار به صورت توامان مورد توجه قرار گيرد، در غير اين صورت اتخاذ راهكارها و روش‌هاي خام و ناقص، تك بعدي و كوتاه مدت، مشكلات موجود بر سر راه توليد مسكن را بحراني خواهد كرد.
به گفته او صنعتي‌سازي ساختمان فرايندي حساب شده و با در نظر گرفتن مولفه‌هاي مديريت زمان، هزينه و كيفيت با اعمال استانداردهاي مرتبط براي انبوه‌سازان ساختمان است و اگر همزمان با نوآوري‌هاي پر شتاب و تقاضاي قابل توجه جهت ساختمان‌سازي، بر پايه دانش علمي روز و فني و با ساختار رسمي آغاز شود، مي‌تواند توسعه يابد.
دبير علمي دومين همايش فناوري‌هاي نوين ساختماني و صنعتي سازي بهبود شرايط محيط كار را از ويژگي‌هاي صنعتي سازي عنوان و تصريح كرد: امكان استفاده از نيروي كار تحصيل كرده و متخصص در ساخت و ساز به روش صنعتي فراهم است بنابراين با توجه به وجود نيروي كار جوان، بهترين كار، ارتقاي سطح كار ساختماني متناسب با نيروي انساني آماده به كار در جامعه است.
تهراني زاده تاكيد كرد: حركت به سوي صنتي شدن، نياز به پيشرفت همپاي تمام صنايع دارد و در اين ميان، صنعت ساختمان به عنوان يك صنعت كهن كه هر ساله ميزان سرسام‌آوري از سرمايه‌هاي ملي در آن هزينه مي‌شود،‌ در مقايسه با ديگر صنايع، پيشرفت قابل ملاحظه‌اي نداشته است و در نتيجه نيازمند توجه ويژه است.
وي خاطرنشان كرد: براي عبور از جامعه سنتي به جامعه صنعتي، اين نقش به طور عمده به عهده سرمايه‌گذاران است بنابراين بايد با تغيير سياست‌هاي كلان دولت، نخست راه را براي سرمايه گذاري كلان توسط بخش خصوصي هموار كرد و همچنين با ارتقاي كيفيت و تامين شرايط و استانداردهاي مورد نياز، صنعت ساخت و ساز را به بازار حرفه‌اي و رقابتي وارد كرد تا در يك بازار رقابتي آزاد و سالم، رشد و ارتقا، ضامن بقاي صنعت شود.
دبير علمي دومين همايش فناوري‌هاي نوين ساختماني و صنعتي سازي تصريح كرد: مركز تحقيقات ساختمان و مسكن به عنوان بازوي علمي و فني وزارت مسكن و شهرسازي، تعداد زيادي از سيستم‌هاي مطرح جهاني توليد صنعتي ساختمان را شامل ايمني سازه‌اي و لرزه‌اي، ايمني در برابر آتش، عملكرد حرارتي، آكوستيك، دوام، مصالح تشكيل‌دهنده و نقاط قوت و ضعف و مشخصات فني آن‌ها را شناسايي و بررسي كرد ه است.
به گزارش ايسنا، تاكنون بيش از هزار پيشنهاد توسط وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان مسكن و شهرسازي استان‌ها يا به صورت مستقيم توسط اشخاص حقيقي و حقوقي به مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ارسال شده است كه از اين ميان حدود 280 درخواست در قالب 87 فن‌آوري نوين ساختماني مورد تاييد اين مركز قرار گرفته است و براساس بررسي‌ها و ارزيابي‌ها صورت گرفته، الزامات خاص اين فن‌آوري‌ها براي استفاده در كشور و تامين حداقل نيازهاي آيين‌نامه‌هاي ساختماني و مقررات ملي ساختمان ايران تهيه شده است.http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده