صفحات

۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

تونل توحيد به بزرگ‌ترين تونل هوشمند خاورميانه تبديل مي‌شود

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: با بكارگيري ‪ ۱۰‬سيستم پيشرفته مديريت ترافيك، -تونل توحيد> به يكي از بزرگ‌ترين تونل‌هاي هوشمند خاورميانه تبديل مي‌شود.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: اين تونل به آخرين فن آوري هاي روز دنيا كه در نوع خود از مجهزترين سيستم‌هاي مديريت ترافيك در سطح جهان محسوب مي‌شود، تجهيز شده است.
وي با بيان اينكه طبق استانداردهاي روز دنيا براي تونل‌هاي با طول بيش از يك كيلومتر، بخش وسيعي از سيستم‌هاي هوشمند طراحي مي‌شود ، گفت: براي تونل توحيد نيز به عنوان يكي از بزرگ‌ترين و پرترافيك‌ترين تونل‌هاي خاورميانه، طيف وسيعي از تاسيسات و تجهيزات ترافيكي هوشمند در نظر گرفته شده است.
معاون شهردار تهران، اتخاذ تدابير ويژه براي مديريت و نظارت بر ترافيك تونل توحيد را با توجه به برآورد حجم ترافيك عبوري با اهميت خواند و گفت : اتاق كنترل ترافيك محلي در تونل توحيد از ضروريات است .
تشكري هاشمي با اشاره به سيستم كنترل روشنايي تونل گفت: اين سيستم به منظور كنترل هوشمند سطح نور داخل تونل طراحي شده كه ميزان روشنايي را بر اساس پخش لحظه‌اي شدت نور و متناسب با نور داخل و خارج تونل تنظيم مي‌كند وي با اشاره به -سيستم هوشمند تهويه تونل> افزود: اين سيستم به گونه اي طراحي شده تا آثار كيفيت هواي محيط خارج از تونل بر محيط داخل تونل با توجه به تفاوت‌هاي دو محيط را به حداقل برساند و شامل زير سيستم‌هاي سنجش سرعت حركت هوا و سه نوع شناسگر مونو اكسيد كربن، اكسيد نيتروژن و برد ديد محيطي و نيز حسگر جريان هوا است.
وي در خصوص -سيستم تلفن اضطراري (‪ >)SOS‬نيز گفت: اين سيستم مخابراتي به منظور اطلاع رساني سريع رويدادهاي احتمالي در نظر گرفته شده است كه در فواصل ‪ ۲۰۰‬متري، يك دستگاه تلفن اضطراري نصب مي‌شود.
وي ادامه داد: در فضاي بيروني تونل، در مجاورت هر يك از ورودي‌ها نيز يك دستگاه تلفن نصب مي‌شوند كه از طريق علايم مشخص شده‌اند و از قابليت ارتباط دو سويه برخوردارند.
معاون شهردار تهران در رابطه با -سيستم نظارت تصويري ‪ CCTV‬نيز گفت: اين سيستم با هدف ايجاد پوشش كامل نظارت تصويري از طريق دوربين‌هاي ديجيتال در داخل تونل طراحي شده كه در فواصل ‪ ۱۵۰‬متري و نيز در مسيرهاي ورودي و خروجي آن مستقر شده اند.
وي با اشاره به سيستم اطلاع رساني و هشدار گفت: رانندگان را از وضعيت لحظه‌اي تونل يا وقوع تصادفات احتمالي آگاه مي‌كند و شامل سيستم كنترل خط عبوري، چراغ‌هاي راهنمايي و هشدار، تابلوهاي متغير خبري، تابلوهاي متغير اعلام سرعت مجاز و تابلوهاي اطلاع رساني خروجي‌هاي اضطراري است.
معاون شهردار تهران در مورد -سيستم كنترل و تشخيص ارتفاع غير مجاز (<)‪OHD‬ افزود: در فاصله ‪ ۳۵۰‬متر مانده به ورودي هر يك از تونل‌ها نصب شده و ارتفاع خودروهاي عبوري را اندازه‌گيري مي‌كند و به محض عبور خودروي با ارتفاع بيش از حد مجاز چراغ راهنمايي هشدار به رنگ قرمز روشن شده و از ورود خودروي مربوطه به داخل تونل جلوگيري مي‌شود.
تشكري هاشمي اضافه كرد: -سيستم تشخيص ترافيك تونل> به منظور اندازه‌گيري عوامل ترافيكي در ورودي‌هاي تونل از جمله طول صف، سرعت و تعداد خودروهاي عبوري راه اندازي شده است.
وي گفت: -سيستم تشخيص حريق تونل> نيز از طريق حسگرهاي با قابليت تشخيص و واكنش فوري به گرماي بيش از حد و تشعشات ناشي از منبع حريق مقابله مي‌كند معاون شهردار تهران اعلام كرد: -سيستم اطلاع رساني صوتي تونل (‪ >)PAS‬در زماني بكار مي‌رود كه علاوه بر فعاليت سيستم‌هاي خودكار و اطلاع رساني از طريق علايم و تابلوها، ارتباط مستقيم با افراد حاضر در تونل مورد نياز باشد و به همين منظور آمپلي فايرها و بلندگوهاي ويژه‌اي به منظور اطلاع رساني صوتي در داخل تونل بكار گرفته شده است .
تشكري هاشمي خاطرنشان كرد: بكارگيري سيستم‌هاي پيشرفته مديريت ترافيك در تونل هوشمند توحيد نشان‌دهنده استفاده مديريت شهري پايتخت از جديدترين فن آوري‌هاي روز جهاني در جهت آسايش و رفاه شهروندان و نيز نشانگر توان و تخصص كارشناسان و متخصصان داخلي است.
ادامه مطلب

صورتحساب پيمانكار تونل توحيد200ميلياردتومان است

سخنگوي شهرداري تهران ضمن يادآوري افتتاح تونل «توحيد» در روز دوشنبه 12 بهمن ماه جاري، صورت حساب ارائه شده توسط پيمانكار در مورد هزينه ساخت اين تونل را 200 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: در حال مذاكره با پيمانكار هستيم، اما پيش‌بيني مي‌شود هزينه ساخت اين تونل از صورت حساب اعلام شده بيشتر و قريب به همان 320 ميليارد توماني است كه پيش از اين قاليباف اعلام كرده است.
به گزارش خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد هادي ايازي در نشست خبري كه به مناسبت افتتاح تونل «توحيد» برگزار شد، افزود: هزينه ساخت تونل از محل دريافت عوارض از مردم تامين و پرداخت شده است.
به گفته وي، مهم‌ترين نكاتي كه مي‌توان با افتتاح تونل توحيد به آن‌ها اشاره كرد، صرفه‌جويي در وقت، كاهش قابل توجه ترافيك و مهم‌تر از همه صرفه‌جويي در مصرف سوخت است، به طوري كه پيش‌بيني مي‌شود هزينه اجراي تونل توحيد ظرف سه سال از محل صرفه‌جويي‌هاي يادشده بازگشت داده شود.
ايازي در مورد معماري سازه تونل و همچنين تضمين ريزش نكردن آن نيز، تصريح كرد: سازه تونل توحيد بتني است كه از جهت سازه و معماري با تونل «رسالت» متفاوت است، اين در حاليست كه به دليل اين كه در سازه تونل توحيد 25 هزار تن فلز به كار رفته است، از استحكام لازم برخوردار و اين قبيل مشكلات (ريزش و نشست) را نخواهيم ديد.
وي در مورد نقش دولت در توسعه زيرساخت‌ها همچون حمل و نقل عمومي و شبكه‌هاي بزرگراهي، عنوان كرد: در تهران عمده هزينه‌هاي توسعه زيرساخت‌ها توسط مردم تامين مي‌شود و به جز بخشي از اعتبارات مترو كه توسط دولت پرداخت مي‌شود، مابقي هزينه‌هاي توسعه‌اي توسط مردم تامين مي‌شود.
به گفته سخنگوي شهرداري تهران، بنابراين در مورد تونل توحيد نيز تمام اعتبارات به منظور احداث اين تونل از محل عوارض دريافتي از مردم تامين شده است.
وي در مورد تاخيري كه در افتتاح تونل توحيد پيش آمده است نيز گفت: برابر تعهد شهروندان، اين تونل بايد موعد مقرر افتتاح مي‌شد كه در اين راستا از مردم عذرخواهي هم كرديم. صحبت‌ها و انتقادات زيادي در مورد ريزش تونل توحيد صورت گرفت كه بايد گفت در مورد پروژه‌هاي اين چنيني ممكن است مشكلات حادتري نيز ايجاد شود، در عين حال زماني كه خواستيم ديوار رمپ جنوبي تونل را برداريم، گفتند تونل ريزش كرده است. اين در حاليست كه آنچه مهم است، اجراي چنين پروژه‌هاي عظيمي است كه رسانه‌ها بايد با انعكاس خوب از سياه‌نمايي جلوگيري كنند.
ايازي در پاسخ به خبرنگاري كه پرسيد شهرداري به خاطر تبليغات تونل توحيد را افتتاح مي‌كند با رد اين موضوع، اذعان كرد: مراسم سنگيني بدين منظور پيش‌بيني نكرده‌ايم و به قيد قرعه 10 شهروند با سوار شدن بر خودروي خود به صورت نمادين از رمپ جنوبي تونل عبور مي‌كنند، همچنين رمپ شمالي آن نيز توسط يكي از جانبازان افتتاح مي‌شود، لذا براي اين كار تبليغات زيادي نشده و تاكنون نيز نگفته‌ايم كه فلان كس را براي افتتاح تونل دعوت مي‌كنيم.
وي اعلام كرد: احتمالا به مدت دو ماه از ساعت 22 تا شش صبح تونل توحيد به منظور انجام اقدامات تكميلي در راستاي زيباسازي داخل آن بسته مي‌شود.
به گزارش ايسنا، سخنگوي شهرداري تهران در مورد ميزان تلفات جاني پروژه تونل توحيد به خبرنگاران، گفت: يك نفر در همان حادثه ريزش تونل كشته شد كه با برگزاري مراسمي از وي تجليل به عمل آمد. اين در حاليست كه ممكن است در مسير اجراي اين پروژه اتفاقاتي نيز رخ داده باشد كه در مورد آن‌ها حضور ذهن ندارم، اما بايد گفت نسبت به ساير پروژه‌هاي اجرا شده در تهران و كشور ميزان تلفات تونل «توحيد» بسيار كمتر بوده است.
وي با اشاره به برنامه‌هاي شهرداري تهران كه به مناسبت سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب همزمان با افتتاح تونل «توحيد» برگزار خواهد شد، يادآور شد: بالغ بر 200 پروژه فني و عمراني شهرسازي، فرهنگي، ترافيكي، هنري و ورزشي در سطح شهر در حال احداث داريم كه روزانه شاهد افتتاح برخي از آن‌ها هستيم.
به گفته ايازي، يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي بزرگ كه بعد از افتتاح تونل «توحيد» به بهره‌برداري مي‌رسد، اجراي پروژه صدر ـ نيايش است كه بر اساس آن بزرگراه‌هاي شرقي و غربي شهر به يكديگر متصل مي‌شوند.
وي همچنين در مورد حذف مديريت واحد شهري از برنامه پنجم توسعه كه در لايحه پيشنهادي دولت به مجلس شوراي اسلامي به آن اشاره شده است، نيز بيان كرد: در قانون برنامه پنج ساله سوم و چهارم قانون‌گذار، دولت را مكلف كرده تا برخي از وظايف را به شهرداري واگذار كند كه در اين راستا بايد مديريت واحد شهري در شهرها ايجاد شود.
سخنگوي شهرداري تهران ادامه داد: زماني كه احمدي‌نژاد خود شهردار بود يكي از نكاتي كه همواره به آن تاكيد مي‌كرد، ايجاد مديريت واحد شهري در تهران بود كه اميدوار بوديم اين مساله در برنامه پنج ساله مورد تاكيد قرار گيرد. اين در حاليست كه در مورد جزييات بيشتر اين امر مطلع نيستم، اما اميدوارم نمايندگان مجلس اين مساله را در تهران در قالب برنامه پنج ساله پيش‌بيني كنند.
به گزارش ايسنا، وي همچنين در ادامه در مورد تجهيزات و قطعات مترو كه در گمرك باقي مانده است نيز اضافه كرد: هماهنگي لازم براي تامين اعتبار به منظور ترخيص اين تجهيزات انجام و اميدواريم در بهمن ماه آن‌ها را ترخيص و در اختيار كارخانجات قرار دهيم.
ايازي يادآور شد: بخشي از اعتبارات توسعه مترو از طريق دولت و بخشي ديگر نيز توسط شهرداري تامين مي‌شود.
وي اظهار كرد: مجموع اعتبارات پيش‌بيني شده در قانون كه دولت بايد به شهرداري براي مترو اختصاص دهد 230 ميليارد تومان است، اين در حاليست كه از اين رقم تنها 167 ميليارد تومان در اختيار شهرداري قرار گرفته كه اميدواريم دولت مابقي اين اعتبار را پرداخت كند، تا شهرداري نسبت به ترخيص سريع‌تر قطعات يدكي مترو اقدام كند.
خبرنگاري در مورد معرفي ساختمان‌هاي ناامن تهران كه پيش از اين توسط مدير عامل سازمان آتش‌نشاني اعلام شده بود، پرسيد كه سخنگوي شهرداري تهران، توضيح داد: يكي از مشكلات تهران وجود بافت‌هاي فرسوده آن است كه نگراني‌هايي را در زمان رخ دادن حوادث طبيعي ايجاد مي‌كند كه در صدد پيشگيري از اين امر هستيم.
وي ادامه داد: برخي از واحدهاي اداري، تجاري و مسكوني احداث شده كنوني، كيفيت و استحكام لازم را در برابر حوادث طبيعي ندارند كه آنچه سازمان آتش‌نشاني اعلام كرده است، در مورد اين گونه ساختمان‌هاست، لذا اين سازمان با همكاري معاونت شهرسازي نسبت به شناسايي ساختمان‌هاي ياد شده اقدام و آن‌ها را شناسايي خواهد كرد.
به گفته ايازي، اين در حاليست كه پيش از معرفي ساختمان‌هايي كه از استحكام لازم برخوردار نيستند، تذاكرات لازم به صاحبان و مالكان آن‌ها داده مي‌شود، تا اگر آن‌ها اقدام لازم را انجام ندادند، معرفي مي‌شوند.
به گزارش ايسنا، صدور آرم طرح ترافيك و افزايش قيمت آن براي سال آينده از ديگر موضوعات طرح شده بود كه سخنگوي شهرداري تهران در اين باره پاسخ داد: هر ساله با اين موضوع مواجه هستيم و بدين منظور در شهرداري نقطه نظرات شوراي شهر تهران و شوراي عالي ترافيك را در اين باره اخذ مي‌كنيم كه امسال هم بر اساس توافقات صورت گرفته موضوع به شوراي شهر تهران اهاله و گزارش كارشناسي مبسوطي ارائه و قيمت آن مصوب شد.
وي اضافه كرد: امروز نيز شوراي عالي ترافيك در اين زمينه جلسه دارد كه اميدواريم با مصوب شدن موضوع از فردا اجرايي شود.
ايازي در مورد افزايش قيمت آرم طرح ترافيك نيز خاطر نشان كرد: اين موضوع امري طبيعي است، فردي كه در صدد است با خودروي شخصي خود در سطح شهر تردد كند، بايد نسبت به پرداخت هزينه‌هاي آن نيز اقدام كند.
به گزارش ايسنا، وي همچنين در مورد بودجه سال 89 شهرداري نيز اعلام كرد: توجه عمده مديريت شهري به قسمت توسعه عمراني شهر و توسعه زيرساخت‌ها همچون مترو و گسترش معابر اصلي تهران كه با رفع معارضان بسيار همراه است، معطوف مي‌شود، لذا از مجموع رقم پيش‌بيني شده در بودجه نقدي و غير نقدي سال 88 شهرداري كه پنج هزار و 400 ميليارد تومان آن صرف مسايل عمراني شد، بودجه سال 89 نيز مطابق امسال در نظر گرفته شده و افزايش و يا كاهش جدي نداشتيم، لذا سقف اعتبارات عمراني پيش‌بيني شده در بودجه سال آينده همچون امسال است.
سخنگوي شهرداري تهران در ادامه اين نشست خبري گفت: شهرداري براي اجراي پروژه‌هاي بزرگ قول‌هايي را داد كه در همان زمان كارهاي مربوطه را انجام و پروژه‌ها را افتتاح كرد، به عنوان مثال پرديس سينمايي «ملت»، سينما «آزادي»، برج «ميلاد» و يا «تونل رسالت» از جمله اين پروژه‌هاست، اما آنچه در اجرا مهم است تامين اعتبارات است.
وي افزود: در عين حال به دليل محدوديت‌هاي اعتباري با مشكلاتي مواجه هستيم كه اميدواريم مساله تامين اعتبار در مورد پروژه «صدر ـ نيايش» نيز عملي شود.
به گزارش ايسنا، وي در مورد يك‌طرفه شدن خيابان وليعصر (عج) حدفاصل «پارك وي ـ تجريش» نيز تاكيد كرد: تاكنون نتيجه قطعي كارهاي كارشناسي اين امر استخراج نشده و در حال كارشناسي است.
ايازي در مورد كنترل مكانيزه طرح ترافيك نيز خاطر نشان كرد: اين كار با همكاري شهرداري و نيروي انتظامي انجام خواهد شد كه در اين زمينه نصب دوربين‌ها و اقدامات مربوط به IT انجام شده و اميدواريم در سال 89 كنترل‌ها در مبادي ورودي طرح ترافيك مكانيزه شود، اما به صورت قطعي اعلام نمي‌كنيم كه اين كار در شش ماهه نخست سال 89 عملياتي شود.
ادامه مطلب

یک ساختمان 3 طبقه در جنت آباد فرو ریخت تصاویر فرو ریختن ساختمان

یک ساختمان 3 طبقه در جنت آباد فرو ریخت
فرو ریختن ساختمان سه طبقه در غرب تهران باعث دردسر ساکنان آن شد و آتش‌نشانان را به محل حادثه کشاند.
به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تهران، ساکنان این ساختمان در دقایق اولیه بروز حادثه با سامانه 125 تماس گرفتند و از آتش‌نشانی کمک خواستند.
ستاد فرماندهی آتش‌نشانی هم بی‌درنگ آتش‌نشانان ایستگاه 27 و گروه نجات 3 را ساعت 18 و 27 دقیقه دیروز همزمان به محل حادثه در خیابان جنت‌آباد، خیابان چهار باغ شرقی، 16 متری دوم روانه کرد.
مهدی داوری افسر آماده منطقه 4 در مورد حادثه گفت: ساکنان یک ساختمان 3 طبقه 6 واحدی با شنیدن صدای فرو ریختن سنگ‌های نما بی‌درنگ ساختمان را تخلیه کردند و با سامانه 125 تماس گرفتند که پس از خارج شدن همه ساکنان(21 نفر) قسمت غربی و قسمت شمالی ساختمان فرو می‌ریزد و باعث مسدود شدن مسیر راه پله و پارکینگ می‌شود.
وی افزود: آتش‌نشانان بلافاصله ساکنان ساختمانهای مجاور محل حادثه را نیز به منظور پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی به خارج از ساختمانها هدایت کردند و پس از ایمن‌سازی محل و قطع کردن جریان برق و گاز و آب ساختمان، بررسیهای خود را برای اطمینان از نماندن کسی در ساختمان انجام دادند و پس از اجرای عملیات ایمن‌سازی به ماموریت خود پایان دادند.
ادامه مطلب

آزمايش لرزه‌يي مدل ساختمان‌هاي تونلي براي نخستين بار در كشور

در پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي انجام شد: آزمايش لرزه‌يي مدل ساختمان‌هاي تونلي براي نخستين بار در كشور


نخستين نمونه هاي آزمايش‌هاي لرزه‌يي بر روي مدل ساختمان هاي تونلي در كشور در آزمايشگاه سازه پژوهشگاه بين‌المللي ززله‌شناسي و مهندسي زلزله انجام شد.
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين آزمايش‌ها به دنبال انجام مطالعات تئوريک و برنامه اي تحقيقاتي که از دو سال پيش به مديريت دکتر ساسان عشقي و همکاري مهندس عليرضا توافقي آغاز شده بر روي نمونه هاي ساخته شده در سه طبقه و با مقياس يک به پنج انجام شد.
کمبود تحقيقات انجام شده بر رفتار لرزه‌يي ساختمان هاي تونلي در مقايسه با ساير سيستم هاي سازه‌يي، به کارگيري ضوابط سيستم ديوار باربر بتني در مورد اين ساختمان ها و فقدان پيش بيني تمهيدات خاص و صريح براي طراحي سازه هاي بتني در آيين نامه هاي موجود و جبران خلاء موجود در اين زمينه، علت اصلي اين برنامه تحقيقاتي مي باشد.
گفتني است اين نمونه ها اولين نمونه‌ هايي است که در ايران براي بررسي رفتار لرزه‌يي ساختمان‌هاي تونلي ساخته شده و مجموعه اي از آزمايش‌ها بر روي آنها انجام خواهد شد. در مرحله اول، آزمايشات ارتعاشات اجباري جهت شناسايي رفتار ديناميکي سيستم در محدوده خطي، بارگذاري رفت و برگشتي جهت بررسي مکانيسم‌هاي خرابي، شناسايي سيستم سازه آسيب ديده و محاسبه ضريب رفتار انجام شد. در مرحله دوم بعد از ترميم و تقويت نمونه سازه هاي آسيب ديده مجددا آنها را تحت اثر بارگذاري قرار گرفت.
با توجه به نياز کشور براي استفاده از روش‌هاي صنعتي در توليد مسکن، ساختمان‌هاي پانلي بتني با سيستم تونلي که در آنها سيستم انتقال بار تنها از ديوارها و دال‌هاي بتني تشکيل شده است، مي تواند گزينه مناسبي براي اين کار محسوب شود.
مزيت نسبي اين ساختمان‌ها نسبت به ساير سيستم‌هاي سازه‌يي مرسوم مانند سيستم‌هاي قابي يا سيستم‌هاي دوگانه(قاب-ديوار) را مي توان سرعت اجرا و مقرون به صرفه بودن آنها به خصوص در انبوه سازي‌ها دانست.
گفتني است، سيستم تونلي به عنوان يکي از فن آوري‌هاي مورد تاييد وزارت مسکن و شهرسازي، امروزه مورد توجه بسياري از انبوه سازان داخلي کشور قرار گرفته است و در حال حاضر تعداد پروژه‌هاي در حال احداث با اين روش رو به افزايش است. به علاوه در ساليان گذشته نيز در ايران بسياري از ساختمان‌ها با اين روش ساخته شده و هم اکنون مورد بهره‌برداري است. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

معرفی انواع فلزات ساختمانی و کاربرد آنها – چه فلزاتی در ساختمانها استفاده می شود؟


معرفی انواع فلزات ساختمانی و کاربرد آنها – چه فلزاتی در ساختمانها استفاده می شود؟
فلزات ساختماني اساساً به دو گروه آهني و غير آهني تقسيم مي‌شوند. آهن خالص در ساختمان مصرفي ندارد، ولي انواع فولاد و چدن كه آلياژهاي آهن به حساب مي‌آيند از پرمصرف‌ترين مصالح فلزي هستند. فولاد در نيمرخهاي گوناگون توليد شده و در ساختن اسكلت فلزي و به صورت ميلگرد يا آرماتور در بتن‌آرمه به مصرف مي‌رسد. مصرف چدن در لوله و اتصالات و قطعات درپوش و پله و مانند اينها است. از فلزات غيرآهني عمده كه در ساختمان بيشتر از آنها بهره‌گيري مي‌شود مي‌توان آلومينيوم، مس، سرب، روي، قلع، نيكل و منيزيم را برشمرد. امروزه پس از فولاد، آلومينيوم و مس به ترتيب از پرمصرف‌ترين فلزات در ساختمان به شمار مي‌آيند. از ساير فلزات مستقيماً و يا به صورت بخشي از آلياژ ديگر فلزات بهره‌گيري مي‌شود.
آلومينيوم خالص به علت نرمي و مقاومت كم در ساختمان مصرف نمي‌شود، بلكه از آلياژهاي آن به‌ويژه آنها كه داراي منيزيم، منگنز و سيليسيم مي‌باشد استفاده مي‌گردد. از مزاياي آلومينيوم و آلياژهاي آن، سبكي وزن و زنگ نزن بودن است ولي در مقابل، ضريب ارتجاعي كم و در نتيجه تغيير شكل زياد آنها زير بار و حساسيت در برابر افزايش گرما و تغيير محسوس در خواص مكانيكي آنها در گرماي بيش از 100 درجه سلسيوس، مصرف سازه‌اي اين مصالح را محدود مي‌سازد. گرچه روي سطح فلز آلومينيوم پس از گذشت زمان لايه نازكي از اكسيد آلومينيوم يا آلومين تشكيل مي‌شود و اين اكسيد فلز را از آسيب عوامل جوي حفظ مي‌كند، ولي بهتر است ضخامت اين لايه را به كمك جريان الكتريسته و قرار دادن آن در آند افزايش داد تا آسيب‌پذيري آن در برابر خراش و عوامل جوي كاهش يابد. اين عمل را آندايز كردن آلومينيوم مي‌نامند كه به صورتهاي ساده و رنگي انجام مي‌شود. آلومينيوم در ساخت اسكلت سبك ساختمانها، ورق ساده يا موجدار پوشش شيروانيها يا درزبندي و درزپوش، كارهاي تزئيني و ساختن در و پنجره و نرده و مانند اينها مصرف مي‌شود. از ورقهاي نازك آلومينيوم براي پوشش عايق حرارتي و نم‌بندي آنها و بازتاب گرما بهره‌گيري مي‌شود. از گرد آلومينيوم در ساختن رنگ آلومينيومي استفاده مي‌شود.
از مس و آلياژهاي آن كه انواع برنج و مفرغ است در آب‌بندي و درزبندي و كارهاي زينتي و ساختن قطعات شيرآلات و يراق‌آلات و لوله‌سازي استفاده مي‌شود.
بيشترين مصرف سرب در آب‌بندي كردن محل بند لوله‌هاي فاضلاب و همچنين پوشش ديوار محل كار با پرتوهاي مجهول X Ray و راديواكتيو مي‌باشد.
روي براي پوشاندن ورق، لوله و ساير قطعات فولادي و نيز جلوگيري از زنگ زدن آنها مصرف مي‌شود. اين قبيل محصولات به آهن سفيد يا فولاد گالوانيزه شهرت دارند. روي در ساختن انواع آلياژها به ويژه برنج كه آلياژي از مس و روي است، نيز به مصرف مي‌رسد.
قلع نيز به ميزان كمتري از روي براي پوشش قطعات فولادي ساختماني مصرف مي‌شود. ورق فولادي قلع‌اندود را اصطلاحاً حلبي مي‌نامند. قلع در توليد انواع آلياژها به خصوص برنز يا مفرغ كه آلياژي از مس و قلع است، نيز مورد مصرف دارد.
از سرب، قلع، روي، مس و آلومينيوم به صورت ورقهاي نازك در لايه مياني قشرهاي عايق رطوبتي پيش‌ساخته نيز استفاده مي‌شود.
منبعhttp://mahdihashemi.blogspot.com/ :http://www.mahdihashemi.blogfa.com و نشریه 55
ادامه مطلب

۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

"تعارف زدگی" در جلسه ای پر از دکتر و مهندس

"تعارف زدگی" در جلسه ای پر از دکتر و مهندس
نشست فصلی شهرداران و دهیاران لرستان با حضور جانشین معاون عمرانی وزیر کشور و معاون سازمان شهرداریها و دهیاریها برگزار شد دارای حاشیه هایی بود که شاید یکی از نکات جالب آنرا بتوان تعارفات دکتر و مهندسی دانست که حاضران برای یکدیگر استفاده می کردند.به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، نشست فصلی شهرداران و دهیاران لرستان این بار با نشست همیشگی تفاوت هایی داشت. این نشست حتی با دیگر همایشهای مرسوم هم کمی متفاوت بود چرا که در این نشست با وجود تذکرات پیاپی، هر کدام از شهرداران با نفر بغل دستی خود صحبت می کرد تا هر بار مدیر کل دفتر امور شهری استانداری با چشم غره به شهرداران یادآوری کند که سخنران دعوت شده دارد برای آنها صحبت می کند!سر و صدای حاکم بر سالن آمفی تئاتر معاونت عمرانی استانداری تا حدی بود که گاهی شنیدن صدای سخنران برای افراد مشکل می شد. در طول برگزاری این نشست سه ساعته مجری برنامه مدام با دعوت کردن حاضران به سکوت با ذکر صلوات می خواست جو سالن را آرام کند که متاسفانه تا پایان این جلسه این اتفاق رخ نداد تا شاهد یکی از شلوغ ترین نشست ها با حضور شهرداران و دهیاران شلوغ لرستانی باشیم.همچنین در این جلسه مجری برنامه چندین بار در هنگام خیرمقدم به حاضران از کلمات "دکتر" و "مهندس" استفاده کرد تا این موضوع به سخنرانان نیز سرایت کند و هر کدام که پشت تریبون می آمدند از لفظ "دکتر" و "مهندس" برای هم استفاده می کردند.البته "غلامحسین تابش فر" جانشین معاون عمرانی وزیر کشور که در طول مراسم هر کدام از سخنرانان از او با لفظ "دکتر" یاد می کردند پس از حضور خبرنگار مهر برای مصاحبه به خبرنگار مهر یادآوری کرد که در خبر خود تنها به ذکر نام و شهرت اکتفا کند و از ذکر کلماتی چون دکتر و مهندس به شدت بپرهیزد.به هر حال این جلسه که موجب " تعارف زدگی" در تعداد اندک خبرنگاران شده بود کمی هم ما را به یاد قانون جدید ممنوعیت استفاده از عناوین و القاب دکتر و مهندس انداخت!حضور دیرهنگام استاندار لرستان نیز از دیگر حاشیه های این نشست بود. سید حسین صابری که در هنگام سخنرانی مدیر کل دفتر امور شهری استانداری که مشغول ارائه آمار از وضعیت تخصص نیروهای شاغل و درآمد شهرداریها بود به جلسه رسید پس از حضور در پشت تریبون در سخنان خود گفت: خدا را شکر که من دیر رسیدیم و برخی از نمودارها را ندیدم!وی که مقصودش از نمودارها وضعیت درآمد شهرداریهای استان در مقایسه با کمک های دولتی به این نهادها بود، گفت: من از روند موجود در این حوزه راضی نیستم.استاندار البته بخشی از ناکارآمدی شهرداریهای استان را ناشی از ضعف نظارت دانست و در پایان صحبتهایش با کنایه از شهرداران و دهیاران لرستانی خواست که "پول خمس را به جای زکات" مصرف نکنند.البته از انصاف دور نباشد در این جلسه تنها سخنرانانی که هنگام صحبت هایشان در سالن سکوت حکم فرما شد زمان سخنرانی جانشین معاون عمرانی وزیر کشور و سخنرانی استاندار لرستان بود.اوج هیاهوی شهرداران و دهیاران لرستانی هنگامی بود که یکی از شهرداران به نمایندگی از بقیه آنها برای سخنرانی پشت تریبون آمد. هنگام سخنرانی شهردار الشتر همه حاضران با عبارت "صحیح است صحیح است" وی را همراهی می کردند.وضعیت کمبود اعتبارات شهرداریها، ساختمانهای قدیمی شهرداریها و نبود اعتبار برای نوسازی، وضعیت قانون مالیات بر ارزش افزوده، ارتباط وضعیت بیکاری و صنعت لرستان با درآمدزایی شهرداریها و وضعیت طرح نهضت آسفالت از جمله مواردی بود که توسط صادقی شهردار الشتر مطرح شد و سایر شهرداران نیز این موارد را تایید کردند.شهردار الشتر در بخشی از سخنان خود با طرح این موضوع که "شب چله زمستان به ما زنگ می زنند و می گویند که قیر نهضت آسفالت جور شده تا فردا صبح پولش را بیاورید" علاوه بر اینکه موجب خنده حاضران شد در عین حال فریادهای "صحیح است، صحیح است" شهرداران را نیز به دنبال داشت.پس از پایان این نشست شهرداران از بقیه فرصت مانده استفاده کردند و با دوره کردن جانشین معاون عمرانی وزیر کشور و معاون سازمان شهرداریها و دهیاریها به ادامه طرح مشکلات خود پرداختند.
ادامه مطلب

کارگر ساختمانی از طبقه چهار یک ساختمان سقوط کرد


کارگر ساختمانی از طبقه چهار یک ساختمان سقوط کرد
یک کارگر ساختمانی در حادثه ای معجزه مانندی صبح روز پنج شنبه هنگام گچکاری دیوار پاسیو طبقه چهارم یک ساختمان سقوط کرد اما زنده ماند.
به گزارش خبرگزاری مهر علت سقوط 15 متری این کارگر، سست بودن دیوار و تخریب آن اعلام شد.
بلافاصله بعد از وقوع این حادثه ستاد فرماندهی آتش‌نشانی، آتش‌نشانان ایستگاه 2 خود را روانه محل حادثه در خیابان انقلاب، نرسیده به خیابان نامجو کرد تا به وضعیت کارگر حادثه دیده رسیدگی کنند.
رضا اسدی فرمانده آتش‌نشانان ایستگاه 2 در این رابطه گفت : این فرد بعد از سقوط از طبقه چهارم به طبقه اول ساختمان افتاد و از ناحیه سر دچار شکستگی شد که ماموران ما با رعایت اصول ایمنی او را به محل ایمن منتقل کردند و برای اعزام به مرکز درمانی در اختیار امدادگران اورژانس قرار دادند.
ادامه مطلب
 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده