صفحات

۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

بخشي از يك ساختمان در حال احداث فرو ريخت

بخشي از يك ساختمان درحال احداث واقع در ‪ ۲۰‬متري ابوذر، خيابان فتحي، شب گذشته بر اثر وزش باد شديد فرو ريخت.
به گزارش ايرنا، داود سرلك فرمانده آتش نشانان اعزامي درباره اين حادثه گفت: بر اثر وزش باد شديد، قسمتي از ديوار ضلع شرقي طبقه پنجم، يك ساختمان پنج طبقه درحال ساخت بر روي سقف ساختمان سه طبقه مجاور فرو ريخت و خساراتي به اين ساختمان وارد كرد.
وي افزود: وزش باد شديد همچنين باعث ريزش مصالح ساختماني به داخل حياط منزل مجاور و خسارت به يك دستگاه خودروي سواري پژو شده است.
وي اضافه كرد: با اطلاع از اين حادثه، بلافاصله آتش نشانان ايستگاه ‪۲۸‬به محل حادثه اعزام شدند و با رعايت موازين ايمني، تمامي مصالح سست و در آستانه سقوط را از ساختمان جمع آوري و محل را ايمن‌سازي كردند.
فرمانده آتش نشانان اعزامي تصريح كرد: اين حادثه هيچ مصدومي نداشته است چرا كه هنگام ريزش ديوار به پايين، هيچ يك از ساكنان در اطراف محل حادثه نبوده اند.
وي علت وقوع اين حادثه را وزش باد و نامناسب بودن مصالح ساختماني بيان كرد.
ادامه مطلب

۱۳۸۹ خرداد ۸, شنبه

در پي گودبرداري غيراصولي؛ ساختمان دو طبقه فروريخت

گودبرداري غيراصولي باعث ريزش قسمتي از ساختمان دو طبقه مسكوني مجاور آن شد.
به گزارش سرويس «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پي گزارش اين حادثه در سا عت 4 بامداد، آتش‌نشانان ايستگاه 27 به محل حادثه در بلوار كاشاني، خيابان سازمان برنامه اعزام شدند.
ابراهيم نادرپور، فرمانده آتش‌نشانان اعزامي در مورد حادثه گفت: قسمت غربي ساختمان دو طبقه مسكوني به دليل گودبرداري كاملاً فروريخته بود كه آتش‌نشانان بلافاصله پس از قطع برق، گاز، آب و تخليه كامل ساكنين واحد‌هاي نيمه تخريب شده، به بازديد و بررسي آوار فرو ريخته پرداختند كه در زير آوار كسي محبوس نشده بود.
آتش‌نشانان پس از ايمن‌سازي محل به وسيله كشيدن نوارهاي هشدار دهنده وتحويل محل به عوامل شهرداري به ماموريت خود پايان دادند. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

ساخت سيستم كنترل هوشمند ساختمان با برد نامحدود

ساخت سيستم كنترل هوشمند ساختمان با برد نامحدود
پژوهشگر دانشكده مهندسي برق دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به طراحي سيستم كنترل هوشمند ساختمان با استفاده از شبكه تلفن بر پايه تن‌هاي صوتي شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، عليرضا رضايي مجري طرح گفت: اين سيستم پايه ميكروكنترلرهاي AVR طراحيي شده و قادر است با استفاده از شبكه تلفن و به وسيله يك تلفن همراه يا خط ثابت 5 عدد رله پرقدرت را قطع و وصل كرده و بار مصرفي هر يك را از هزاران كيلومتر دورتر كنترل كند. وي افزود: اساس كار اين سيستم بر پايه تن‌هاي صوتي است كه در ارتباطات تلفني براي گرفتن شماره به كار مي‌روند كه با استفاده از اين تن‌هاي صوتي استاندارد مي‌توان بي‌نهايت وسيله را از راه دور كنترل كرد كه در اين پروژه به عنوان نمونه از پنج تن صوتي استفاده شده است. رضايي تصريح كرد: يان سيستم كه BMS يا همان كنترل هوشمند ساختمان نام دارد مي‌توان علاوه بر كنترل بخش‌هاي مختلف يك ساختمان با ارائه سيستم‌هاي همزمان مصرف انرژي را نيز پايين آورد. به طوري كه در زماني كه يك فرد در مسافرت به سر مي‌برد با استفاده از تلفن، موباييل و يا خط اينترنت مي تواند سيستم امنيتي و يا تأسيسات خانه را فعال كرده، دماي دلخواه را تنظيم كند تا در ساعت خاصي تأسيسات سرمايش و گرمايش شروع به كار كند. وي افزود: به طور كلي مي‌توان كنترل تمامي وسايل مربوط به روشنايي داخل منزل، سيستم آبياري گياهان، باز و بسته كردن شيرهاي فلكه مربوط به آب و گاز و تشخيص نشست گاز، كنترل كركره‌هاي برقي، چراغ‌ها، تابلوهاي تبليغاتي، دوربين‌هاي بي‌سيم و تمامي ادوات برقي مغازه‌ها، كارگاه‌ها و كارخانه‌ها، كنترل و راه‌اندازي وسايل صنعتي از قبيل بالابرهاي صنعتي و آسانسور را از اين طريق اين سيستم برعهده گرفت. وي خاطرنشان كرد: در خروجي اين پروژه 5 عدد رله، 229 ولتي با تحمل جريان 10 آمپر وجود دارد كه مي‌توان از راه دور و با استفاده از يك تلفن همراه يا خط ثابت خروجي اين رله‌ها را كنترل كردhttp://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

شرايط دريافت وام خريد مسكن سخت‌تر مي‌شود

شرايط دريافت وام خريد مسكن سخت‌تر مي‌شود
يك مقام آگاه با بيان اينكه شرايط سخت‌تر تسهيلات خريد مسكن بزودي توسط بانك مركزي اعلام مي شود گفت: اين شرايط سخت به احتمال زياد مربوط به كاهش زمان تاريخ ساخت واحد مسكوني از 12 سال به 5 سال است.

اين مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس گفت: سقف تسهيلات خريد مسكن در حال حاضر 18 ميليون تومان است و به واحدهايي كه از تاريخ پروانه ساخت آن 12 سال نگذشته باشد پرداخت مي شود، بنابراين احتمالا با سخت تر شدن پرداخت تسهيلات، شرايطي براي خريد واحدهاي نوساز و دست اول بگذارند. وي ادامه داد: هفت سال پيش شرايط خريد واحدهاي نوساز و دست اول به اين شكل بود كه از تاريخ پروانه 5 سال و از تاريخ پايان كار دو سال نگذشته باشد و سند آن هم دست اول باشد. وي تاكيد كرد: سياست دولت موافق با افزايش سقف وام خريد نيست. اين منبع آگاه خاطر نشان كرد: پرداخت وام 18 ميليون توماني در حال حاضر به واحدهايي تعلق مي‌گيرد كه از تاريخ پروانه آن واحد مسكوني 12 سال نگذشته باشد اما 7 سال پيش وام خريد مسكن براي واحدهاي مسكوني 5 سال ساخت پرداخت مي‌شد و احتمالا شرايط سخت بانك ‌مركزي كه به زودي اعلام مي شود، همين كاهش 7 ساله تاريخ ساخت واحد مسكوني است تا گستره واحدهاي مشمول خريد را كاهش دهند. وي افزود: در حال حاضر 18 ميليون تومان در تركيب قيمت واحد مسكوني رقمي نيست و براي آن متقاضي وجود ندارد. تعداد وام‌هاي 18 ميليون توماني خريد مسكن هم كه اخذ مي شود نسبت به سنوات گذشته كاهش داشته است. وي افزود: با اين شرايط سخت متقاضيان مسكن واحدهايي كه نوساز هستند را مي خرند و با اين روش توليد منجر به خريد مي شود كه اگر اين طرح پياده شود بسيار خوب است.http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

بودجه قطارشهري؛مشهد دوم است يا اصفهان؟

در حالي که مسئولان اصفهاني با اعلام آماري از بودجه قطار شهري اين کلان شهر وانمود کرده‌اند که بالاترين بودجه هاي قطار شهري را بعد از پايتخت دارند ولي پي گيري خراسان و اطلاعات و آمار ارائه شده توسط مسئولان حکايت از آن دارد که مشهد در سکوي دوم اعتبارات قطار شهري کشور بعد از تهران قرار دارد।چند روز قبل مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان و حومه در گفت وگو با خراسان از اختصاص يافتن ۲۳۹ ميليارد تومان اعتبار در سال ۸۹براي قطارشهري اصفهان خبر داده بود.مهندس «عبدالجواد زعفراني» در تشريح جزئيات اين اعتبار گفته بود اين ميزان اعتبار در سال جديد با اختصاص ۵/۱۳۸ ميليارد تومان اعتبار و ۱۰۰ ميليون دلار از طريق صندوق ذخيره ارزي ايجاد شده است و اميدواريم پيشرفت قابل توجهي در زمينه احداث اين طرح مهم شهري داشته باشيم.رئيس کميسيون حمل ونقل شوراي اسلامي شهر مشهد نيز در گفت وگو با خراسان بودجه اختصاص يافته به قطار شهري اين شهر را در حدود ۵/۱۸۲ ميليارد تومان اعلام کرد و افزود: سهم مشهد از بودجه۱۷۰۰ ميليارد توماني که به خطوط ريلي کشور اختصاص يافته در حدود ۵/۱۸۲ ميليارد است. مهندس جواد داودآبادي با تاييد اين که بعد از متروي تهران بيشترين بودجه تخصيص داده شده در بحث خطوط ريلي شهري از آن پروژه قطار شهري مشهد است، درباره بودجه قطار شهري اصفهان نيز گفت: بايد بررسي شود که رقم ۲۳۹ ميليارد تومان چطور ايجاد شده است. شايد اين ميزان بودجه با سهم شهرداري يا معوقات سال هاي گذشته بيان شده است.معاون حمل ونقل شهرداري مشهد نيز با اعلام اين که بودجه قطار شهري مشهد در سال ۸۹ حدود ۵/۱۸۲ ميليارد تومان پيش بيني شده است، افزود: در جدول رده بندي بودجه، قطار شهري مشهد جايگاه دوم را دارد و شهرهاي اصفهان و شيراز با بودجه ۵/۱۳۸ ميليارد تومان و تبريز با ۷/۱۳۷ ميليارد تومان در رده هاي بعدي هستند.مهندس «هوشنگ خندان دل» در گفت وگو با خراسان رقم هاي ذکر شده را بودجه دولتي ذکر کرد و ادامه داد: در بحث قطار شهري به غير از بودجه دولتي، کمک هاي مالي شهرداري نيز بيان مي شود که احتمالا تفاوت بودجه ۲۳۹ ميليارد توماني براي قطار شهري اصفهان از جانب شهرداري اين شهر تامين شده است.البته خندان دل در خصوص ميزان و حدود کمک ريالي شهرداري مشهد به پروژه قطار شهري اطلاعاتي به خراسان نداد و گفت: ممکن است بيان اين مسئله بازخورد خوبي براي اعضاي شوراي شهر نداشته باشد اما طي همين ماه در جلسه علني شوراي شهر مطرح مي شود و پس از تصويب، رقم آن مشخص و در اختيار رسانه ها قرار مي گيرد.معاون حمل ونقل شهرداري مشهد خاطرنشان کرد که از جهت بودجه کشوري بيشترين اعتبار در سال هاي ۸۸ و ۸۹ به پروژه قطار شهري مشهد اختصاص يافته است.اما دکتر اميرحسين قاضي زاده نماينده مردم مشهد و کلات در مجلس شوراي اسلامي در خصوص بودجه قطار شهري مشهد در سال ۸۹ اطلاعات بيشتري را در اختيار خراسان گذاشت.وي به تشريح جزئيات بودجه ۲۰۰۰ ميليارد توماني در اين حوزه پرداخت و گفت: از اين ميزان ۱۰۰۰ ميليارد تومان نصيب قطار شهري تهران شده است، ۷۰۰ ميليارد تومان براي قطار شهري ديگر شهرستان‌ها کنار گذاشته شده و ۳۰۰ ميليارد تومان ديگر هم در بخش اتوبوس راني تخصيص پيدا مي کند.قاضي زاده سهم قطار شهري مشهد از ۷۰۰ ميليارد تومان را در حدود ۲۵۰ تا ۲۵۵ ميليارد تومان ذکر کرد و افزود: در اين جدول سهم قطار شهري اصفهان و شيراز هر کدام در حدود ۱۹۰ ميليارد تومان است.البته وي خاطر نشان کرد: به دليل کاهش سقف اعتبارات دولت، تخصيص اعتبارات عمراني نيز کاهش پيدا کرده است و بودجه هاي عنوان شده با کاهش تخصيص روبه رو مي شود که احتمالا بودجه قطار شهري مشهد به ۵/۱۸۲ ميليارد تومان برسد و سهم اصفهان و شيراز نيز ۵/۱۳۸ ميليارد تومان خواهد بود.نماينده مردم مشهد درباره تخصيص بودجه به پروژه هاي قطار شهري از طريق صندوق ذخيره ارزي نيز گفت: اين قانون در حال حاضر در مجمع تشخيص بوده و هنوز به تصويب نرسيده است. چون بعد از تصويب آن توسط مجلس، شوراي نگهبان آن را مغاير اصل ۷۵ دانست، به هر حال در صورت تصويب اين قانون باز هم سهم قطار شهري مشهد از صندوق ذخيره ارزي بيشتر از ۱۰۰ ميليون دلار اصفهان و در حدود ۱۳۵ ميليون دلار خواهد بود. وي خاطر نشان کرد: بودجه قطار شهري مشهد بعد از يک اختلاف فاحش با بودجه ۱۰۰۰ ميلياردي تهران در جايگاه دوم است. منبع خراسان http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

صنعتي‌سازي ساختمان چگونه محقق مي‌شود؟

يك كارشناس مسكن با بيان اين‌كه حل مشكل زلزله در گرو صنعتي سازي است، گفت: ورود بخش خصوصي به اين حوزه گسترش صنعتي سازي را در پي دارد.
تورج دانشور ـ ‌كارشناس مسكن ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه صنعتي سازي حرف تازه‌اي نيست و از قبل از پيروزي انقلاب مطرح شده است، تصريح كرد: اين امر مورد بي‌توجهي قرار گرفته بود.
وي با اشاره به اين‌كه در صنعتي سازي قطعات در جاي ديگري ساخته و كد گذاري و در محل ساخت ساختمان به هم جوش داده مي‌شوند و در نتيجه سفت كاري به پايان مي‌رسد، اظهار كرد: مرحله نازك كاري براساس سليقه مصرف كننده يا سازنده انجام مي‌شود و در نتيجه ساخت و ساز طي مدت كوتاهي به پايان مي‌رسد.
او با تاكيد بر اين‌كه صنعتي سازي فكر بسيار خوبي است، اضافه كرد: موافق صنعتي سازي هستم، اما با حركت به سمت صنعتي سازي به تعداد كمتري كارگر نياز خواهيم داشت و در نتيجه به دليل جلوگيري از افزايش بيكاري به سنتي سازي ادامه مي‌دهيم؛ به عبارت ديگر نمي‌دانيم بايد براي مردم توليد اشتغال كنيم يا به سرعت اقدام به خانه‌سازي كنيم.
وي در ادامه با بيان اين‌كه مشكل كمبود مسكن بحراني ملي است، خاطرنشان كرد: به رغم اين‌كه استفاده از خشت و گل و آجر در ساخت و ساز ارزان‌تر از مصالح استاندارد و صنعتي تمام مي‌شود، اما در يك اقتصاد سالم، ساخت و ساز به روش صنعتي در نهايت منجر به ارزان سازي مي‌شود، چرا كه سرعت در ساخت و ساز به روش صنعتي بسيار بيشتر از روش سنتي است و در نتيجه در اين روش مدت زمان خواب سرمايه كاهش مي‌يابد.
اين مدرس دانشگاه با تاكيد بر اين‌كه در اين روش قيمت براي مصرف كننده نيز ارزان تر خواهد بود، گفت: صنعتي سازي بايد در يك بستر و زيربناي سالم اقتصادي اجرا شود تا منجر به تحقق نياز به مسكن در جامعه كه حقي طبيعي براي افراد است، شود.
دانشور با بيان اين‌كه در ايران خانواده با سند مالكيت متولد مي‌شود و نگاه به مستاجران به نوعي حقير است، اضافه كرد:بنابراين با چنين فرهنگي ضرورت دارد كه هر چه سريع‌تر اقدام به خانه‌سازي كنيم.
وي با اشاره به اين‌كه آن چه در طرح مسكن مهر اجرا مي‌شود در دنيا رايج نيست، تصريح كرد: در بسياري از كشورها دولت به شهرداري‌ها بودجه اختصاص مي‌دهد تا براي مردم خانه بسازند و در نتيجه مردم مستاجر شهرداري مي‌شوند و اگر هم خانه‌ها به فروش رسد، ارايه تسهيلات با بازپرداخت 35 ساله توسط بانك ها صورت مي‌گيرد.
اين كارشناس مسكن با تاكيد بر اين‌كه وزارت مسكن و شهرسازي بايد سياست‌گذار باشد، گفت: براي تحقق صنعتي سازي، بايد بخش خصوصي واقعي وارد شود، زيرا معمولا فساد در كارهاي دولتي ايجاد مي‌شود.
اين مدرس دانشگاه با بيان اين‌كه بخش خصوصي شفاف در كشور وجود ندارد و معمولا اين بخش به دنبال منافع خودش است، اظهار كرد: صنعتي سازي در شرايط فعلي با مشكلات بسياري روبه‌روست. به طور مثال نمي‌تواند اشتغال‌زا باشد و همچنين فرهنگ ساختمان سازي ما گردش سرمايه را درك نمي‌كند و مديريت در آن مبتني بر دانايي و علم نيست.
بخش ساختمان‌سازي به طور سنتي حركت مي‌كند.
وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر صنعتي سازي گفت: با توجه به زلزله خيز بودن كشور و همچنين به منظور اصلاح الگوي مصرف بايد صنعتي سازي اجبار شود.
دانشور با بيان اين‌كه شهرك‌هاي آپادانا، ‌اكباتان و واوان ضد زلزله واقعي هستند، گفت: اين شهرك‌ها را بخش خصوصي كشورهاي خارجي با امضاي قرارداد با بانك مسكن ساخت.
اين كارشناس مسكن با بيان اين‌كه اگر به دنبال بخش خصوصي فعال و زنده در كنار دولت باشيم، صنعتي سازي تحقق مي‌يابد، گفت: در شرايطي كه بخش خصوصي وارد كار نمي‌شود، دولت مجبور مي‌شود اقدام كند و زماني كه كار دولتي شود، نتيجه مطلوب حاصل نمي‌شود.
به گفته او مي‌توان با برنامه ريزي و تعيين ضوابط از اينكه بخش خصوصي به دنبال منافع خود باشد، جلوگيري كرد. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب

۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

زلزله قابل پيش بيني شد زلزله در6 استان کشور قابل پيش بيني شد

رئيس مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن با اشاره به دستيابي به دانش فني تشخيص زلزله گفت: در حال حاضر با نصب سيستم تشخيص زلزله در 6 استان کشور زلزله 24 ساعت قبل از وقوع قابل پيش بيني شده است.

به گزارش مهر ، سيد محمود فاطمي عقدا گفت: دستيابي به دانش فني تشخيص زلزله 24 ساعت قبل از وقوع محقق شده و هم اکنون در6 استان کشور به صورت آزمايشي سيستم پيش بيني زلزله نصب شده است.

وي با بيان اينکه تست سيستم پيش بيني زلزله 24 ساعت قبل از وقوع به اتمام رسيده است، افزود: در حال حاضرتستهاي اوليه به خوبي به اتمام رسيده و نيازمند انجام يکسري تستهاي خاص در اين زمينه هستيم، ضمن اينکه تستهاي تکميلي نيز رو به اتمام است و توسعه دانش فني اين سيتم در دستور کار قرار دارد.

رئيس مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن اظهارداشت: نصب اين سيستم هم اکنون دراستانهايي که براي اين منظور تامين اعتبار کرده‌اند نصب شده و در صورت تامين اعتبار لازم از سوي ساير استانها براي نصب سيستم در کل کشور مشکلي وجود ندارد.

وي اظهار اميدواري کرد: براساس توانمندي سيستم در تشخيص زلزله 24 ساعت قبل از وقوع، با نصب شبکه به صورت متراکم در کشور خطايي در اين زمينه صورت نگيرد.

به گفته رئيس مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن ايران در امر تحقيقات پيش بيني زلزله از تمام کشورهاي دنيا جلوتر است و روش علمي پيش بيني زلزله بر مبناي زمين شناسي ، زمين شناسي ساختمان و لرزه خيزي در حال انجام است.

اطلاعات لرزه نگاري دقيق از مناطق مختلف کشور در سيستم تشخيص زلزله 24 ساعت قبل از وقوع به دست مي آيد و بر اساس آن پيش بيني زلزله امکان‌پذير مي شود.

اخيرا مقامات دولتي با هشدار نسبت به وقع احتمالي زلزله در تهران در آينده، از اتخاذ تدابيري همچون ارائه تسهيلات ويژه به متقاضيان خروج از تهران خبر داده اند. http://mahdihashemi.blogspot.com/
ادامه مطلب
 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده