صفحات

۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

ساخت مسكن در 60 روز

فناوري ساخت مسكن در 60 روز، بعد از يك سال تحقيق و پژوهش توسط نهاد تحقيقاتي وابسته به وزارت مسكن اكنون مراحل پيش‌توليد را با موفقيت پشت ‌سر گذاشته و بسته حاوي اين فناوري به زودي و به صورت رايگان در اختيار انبوه‌سازان قرار مي‌گيرد.

به نوشته «دنياي اقتصاد»، با استفاده از فناوري ساخت مسكن در 60 روز، قيمت تمام شده يك واحد مسكوني 20‌درصد ارزان‌تر از ساخت‌ به روش سنتي مي‌شود. خانه‌اي كه با اين روش ساخته مي‌شود نه موقتي بلكه دائمي است و به لحاظ ظاهري و كاربري كاملا شبيه به خانه‌هاي موجود است و تفاوت اصلي آن نوع مصالح به‌كار رفته و روش ساخت است.
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن پيش‌بيني كرده است به محض اعلام فراخوان براي واگذاري فنون سريع‌سازي، انبوه‌سازان استقبال خوبي از آن به عمل آورند. چرا كه زمان خواب سرمايه‌سازنده‌ها با استفاده از روش جديد ساخت، كوتاه مي‌شود و انبوه‌سازان مي‌توانند در دوره‌هاي كوتاه و متناوب اقدام به سرمايه‌گذاري‌هاي جديد كنند.

مركز تحقيقات ساختمان و مسكن سال گذشته از شروع تحقيقات براي دستيابي به فناوري ساخت مسكن در 60 روز خبر داده بود، اما اكنون بعد از يك سال، تحقيقات در اين باره به پايان رسيده و حتي ريز هزينه‌ها و نوع مصالحي كه براي اين روش ساخت‌وساز مورد نياز است، مشخص شده است.
دكتر سيدمحمود فاطمي عقدا، رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن با بيان اينكه مركز در حال حاضر مشغول تدوين دستورالعمل نحوه واگذاري فناوري ساخت مسكن در 60 روز است، به دنياي‌اقتصاد گفت: اين بسته در قالب يك طرح ملي به صورت رايگان در اختيار انبوه‌سازان قرار خواهد گرفت تا با استفاده از آن سرعت ساخت‌وساز در كشور افزايش يابد.
وي افزود: وزارت مسكن نگاه مادي به اين بسته ندارد.

فاطمي عقدا با بيان اينكه شيوه ساخت سریع مسكن یک طبقه در مدت 2 ماه كاملا مطابق با مقررات ملي ساختمان طراحي شده است، گفت: طراحی، محاسبات و ساخت آزمایشی اين طرح برای رفع هر خطای احتمالی به صورت آزمایشی در مرکز تحقیقات انجام و در سایت نمایشگاهی آن مونتاژ شد.
وي افزود: یکی از بحث‌های صنعتی‌سازی جلوگیری از پرت مصالح است.از این رو در ساخت این نوع ساختمان این مساله کاملا رعایت شده است. ضمن اينكه خانه‌اي كه با اين روش ساخته مي‌شود دوام خوبی دارد و تمام تست‌ها و آزمایش‌های لازم را طی کرده است.

رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن تصريح كرد: این فن‌آوری کاملا منطبق با فرهنگ ایرانی است و در طراحی آن سعی شده شرایط لرزه‌خیزی کشور، سریع‌سازی، ارزان‌سازی، مقام‌سازی و.. لحاظ شود.
در همین حال با رعایت همه مقررات ملی ساخت وساز بحث مقاوم بودن در برابر زلزله، سبک‌ساز‌ی و امکان تولید قطعات در کارخانه کاملا اعمال شده است که منجر به طراحی و ارائه طرح ساخت این نوع ساختمان‌ها شده است. بحث دیگر که در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن انجام شده صنعتی کردن شیوه‌های ساخت رایج در کشور است که در حال حاضر مطالعات لازم برای ساختمان‌های فولادی تا پنج طبقه انجام گردیده است.

واكنش احتمالي انبوه‌سازان
با ورود فناوري ساخت سريع مسكن به بازار ساخت‌وساز، اين احتمال وجود دارد كه برخي‌سازنده‌ها در مقابل اين طرح موضع‌گيري كرده و مانع از به‌كارگيري اين روش شوند. اما رئيس مركز تحقيقات ساختمان چنين عقيده‌اي ندارد. او معتقد است به محض ورود اين فناوري به بازار، انبوه‌سازان استقبال خوبي از آن كنند.

فاطمی عقدا در اين باره به دنياي اقتصاد گفت: فناوري سريع‌سازي مسكن مطمئنا به نفع همه خواهد بود؛ چرا که روشی است که خواب سرمایه و پرت مصالح به حد چشمگیری در آن کاهش پیدا مي‌کند و در کشوری که نیاز به تولید مسکن در حد بسیار زیاد است این نوع‌سازه بسیار مفید است.
وي افزود: هزينه‌ها در این نوع‌سازه نسبت به ساخت و‌ساز‌های سنتی حداقل 20درصد کاهش مي‌يابد که البته ممکن است اين رقم در آینده حتی بیشتر هم شود.

فاطمی عقدا درباره جزئيات اين فناوري گفت: از ویژگی‌های این نمونه آن است که تعداد قطعات واجزاي ساختمان کاهش یافته است تا نصب آن راحت‌تر وسریع تر باشد. ولی در نمونه‌های خارجی موجود تعداد اجزا و قطعات وهزینه‌های ساخت بسیار بیشتر است. در همین حال در این نمونه مبحث مقررات 19بدون تحمیل هزینه اضافی رعایت شده است.
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن در ادامه تصريح كرد: نوع 5طبقه این‌سازه برای ساخت‌وساز‌های مسکن مهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت که با تولید نمونه 5طبقه آن باید شاهد تحول در مسکن کشور باشیم.

معاون وزير مسكن در پاسخ به اين پرسش كه «چرا تاكنون ساخت صنعتي مسكن در كشور رايج نشده است درحالي كه در گذشته تجربه به كارگيري شيوه‌هاي صنعتي در شهرك‌هايي نظير اكباتان آن هم با قالب‌هاي پيش‌ساخته بوده‌ايم؟» گفت: مسکن جزو مواردی است که سلیقه مردم در طراحی و سایر موارد آن بسیار مهم است.
علت تداوم سنتی‌سازی در ساخت و‌سازهای کشور ما و نهادینه شدن آن نیز به همین دلیل است. چون مردم در خصوص نحوه ساخت آن هر نوع نظری که بر اساس سلیقه شخصی خود داشته باشند اعمال مي‌کنند و طراح بر اساس نظر مشتری اقدام به ساخت و‌ساز مي‌کند.

وي افزود: اما در تولید صنعتی یکسری محدودیت‌های خاص پیش مي‌آید چون شيوه ساخت انبوه‌سازی است. بر این اساس مردم در انتخاب ساخت‌وسازهایی که به روش صنعتی‌سازی در قالب انبوه‌سازی ساخته مي‌شوند، مجبور هستند‌سازه‌هایی که به سلیقه‌شان نزدیک نیست تن دهند. صنعتی‌سازی در عمل با فرهنگ کشور ما اندکی ناهمخوانی دارد و تا انطباق کامل با فرهنگ مردم نیاز به زمان دارد. مسکن در کشور ما با تعریفی که در کشورهای غربی وجود دارد، اندکی متفاوت است. چراکه در کشور ما بخش عمده‌ای از وقت ساکنان در خانه سپری مي‌شود. در زمینه صنعتی‌سازی با توجه به اینکه در گذشته بسترسازی لازم صورت نگرفته است، متاسفانه سهم صنعتی‌سازی در ساختمان بسیار اندک است.

فاطمي عقدا اظهار داشت: اما درحال حاضر با توجه به نیاز انباشته مسکن در کشور و نیز نیاز سالانه حدود 5/1‌میلیون واحد مسکونی در نتیجه طبیعی است که برای عبور از بحران مسکن راهکاری جز صنعتی‌سازی نداریم و باید با تولید انبوه مسکن، مشکل را برطرف کرد.

شورای راهبردی اقتصاد مسکن
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن در ادامه گفت‌وگوي خود با دنياي‌اقتصاد از تشكيل شورای راهبردی اقتصاد مسکن در اين مركز خبر داد و گفت: يكي از ماموريت‌هاي اين كميته شناسايي عوامل موثر بر رکود و رونق بخش مسكن است.

فاطمي عقدا افزود: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن همچنان که از عنوان آن پیدا است از بدو تشکیل تاکنون بیشتر به امر ساختمان پرداخته است و بررسی گزارش عملکرد این مرکز در سال‌های مختلف بیانگر انجام تحقیقات و مطالعات گسترده در تمام ابعاد مربوط به ساختمان است. البته این مرکز به بحث مسکن آنچنان که باید و شاید نپرداخته است. اما به منظور جبران این نقیصه از سال گذشته کمیته تخصصی اقتصاد مسکن در این مرکز راه‌اندازی شده است.
معاون وزير مسكن خاطرنشان كرد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسكن در زمینه مسکن به خصوص اقتصاد مسکن در شروع راه است. اما برنامه‌ای که طرح‌ریزی کرده حاکی از چشم‌انداز این بخش است تا برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی به منظور کنترل قیمت زمین و مسکن دخیل باشد.

رئيس مركز تحقيقات ساختمان افزود: قطعا شکل‌گیری بخش اقتصاد مسکن در مرکز تحقیقات ساختمان و مسكن به منظور رفع نیازهای پژوهشی وزارتخانه بوده است و وزارتخانه توجه جدی به این مساله داشته است که هم اجازه شکل‌گیری این بخش را داده است و هم از راه‌اندازی آن حمایت شده است. در همین حال موضوع دیگری که نشان مي‌دهد وزارت مسکن به این مساله اهمیت داده است راه‌اندازی مرکز آمار و اطلاعات ساختمان و مسکن کشور است و ادغام آن در مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن در همین راستا است.

وی تصریح کرد: طبیعی است که در یک دوره کوتاه زمانی نمی توان راجع به بازار مسکن قضاوت کرد. اما مهمترین هدف راه اندازی این کمیته، شناسایی شاخص‌های موثر در نوسانات بخش مسکن در کشور است و اقدام دیگری که در این کمیته انجام شده است. راه‌اندازی بانک اطلاعات مسکن است که تاکنون بالغ بر هزار رکورد وداده‌های آماری به منظور ثبت تهیه شده است. http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده