صفحات

۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

تخریب70هزارمسکن درتهران با زلزله 8/6ریشتری

مديرکل دفتربازسازي و حوادث غير مترقبه استان تهران گفت: در صورت وقوع يک زلزله با قدرت 8/6 ريشتر در استان تهران حداقل 70 هزار واحد مسکوني بيش از 60 درصد آسيب ديده و تخريب مي شوند.

به گزارش ايرنا، "محمدرضا محمودي" روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: همچنين حدود 70 هزار واحد مسکوني در اين استان نيز کمتر از 60 درصد آسيب ديده و براساس برآوردها حدود 200 هزار نفر کشته و مجروح مي شوند.

وي تصريح کرد: در اين استان با توجه به وجود دو گسل مشاء و ري امکان وقوع زلزله وجود دارد ولي اقدامات خوبي نيز براي مقابله با اين حادثه طبيعي در سطح استان شکل گرفته تا بتوانيم از ميزان خسارت هاي مالي و جاني بکاهيم.

محمودي اظهار داشت: براساس استاندارهاي جهاني براي هر يک هزار نفر جمعيت بايد دو چادر گروهي، يک شير آب عمومي، چندين ست امداد و نجات و مواد غذايي مورد نياز داشته باشيم که استان تهران در اين راستا وضعيت خوبي دارد.

وي با اشاره به اينکه مواد غذايي مورد نياز براي هفت تا 10 روز آسيب ديدگان احتمالي در انبارهاي استان دپو شده است گفت: در سطح استان نيروهاي امدادي و دستگاههاي خدماتي و امدادي آمادگي اسکان موقت جمعيت آسيب ديده ناشي از حوادث طبيعي را بصورت 24 ساعته و تا قبل از رسيدن نيروهاي کمکي استان هاي معين دارند.

محمودي با اشاره به برگزاري مانور پنج روزه سنجش ميزان آمادگي دستگاهها و وزارتخانه هاي استان تهران افزود: اين براي نخستين بار بود که اين مانور در سطح وسيع در کشور برگزار مي شد و خوشبختانه نتايج خوبي نيز از ميزان آمادگي دستگاهها بدست آمد.

مديرکل دفتر بازسازي و حوادث غير مترقبه استان تهران يادآور شد: در راستاي اجراي اين مانور همه دستگاهها و وزارتخانه هاي مرتبط با امداد رساني و خدمات رساني موظف شدند 50درصد نيروهاي خود را به صورت آماده در داخل دستگاه و وزارتخانه حفظ کنند تا در صورت وقوع بحران در سريعترين زمان به محل مورد نظر اعزام شوند.

محمودي خاطر نشان کرد: اين مانور علاوه بر تهران توسط ستادهاي حوادث 13 شهرستان نيز به صورت همزمان برگزار شد و نيروهاي امدادي و مديرتي و خدماتي 5 استان معين تهران نيز بسرعت خود را براي امداد رساني به تهران رساندند.

به گفته وي، براساس پيش بيني هاي انجام شده مديران دستگاههاي اجرايي، خدماتي و امدادي استان اصفهان به عنوان استان معين ششم تهران وظيفه دارند در صورت وقوع بلافاصله جايگزين مديران استان تهران شوند تا فعاليت هاي امدادي و خدماتي در صورت آسيب ديدن مديران استان تهران متوقف نشود.

وي اظهار داشت: پيش بيني هاي لازم صورت گرفته تا در صورت وقوع حادثه طبيعي و به منظور جلوگيري از حضور و ازدحام جمعيت در جايگاههاي عرضه سوخت شهروندان استان بتوانند بدون نياز به کارت سوخت اقدام به سوختگيري کنند.

محمودي گفت: اين مانور بزرگ ملي، استاني براي نخستين بار در اين سطح درمدت پنج روز برگزار شد و نتايج بدست آمده حاکي از ميزان آمادگي بالاي ستاد حوادث و دستگاههاي امدادي و خدماتي استان تهران داشت.

وي يادآور شد: برنامه ريزي هاي لازم انجام شده تا سربازان مراکز نظامي تهران که بيش از 80 درصد آنها غير بومي هستند آموزش هاي لازم براي امداد و نجات را فرا گيرند تا در مواقع بحران از وجود آنها براي اين منظور استفاده شود.

وي از راه اندازي بانک نامه هاي اداري در استان خبر داد و افزود: در اين بانک همه نامه هاي مورد نياز براي بکارگيري وسايل و امکانات دستگاههاي مختلف به صورت امضاء شده نگهداري مي شود تا در شرايط حادثه بلافاصله شماره شده و به دستگاه مذکور ارايه شود.

وي با بيان اينکه در استان تهران هنوز به لحاظ ماشين آلات سنگين با کمبود مواجه ايم گفت: از وزارت کشور درخواست اعتبار براي خريد اينگونه وسايل کرديم تا با تخصيص بتوانيم ماشين آلات مورد نياز را براي آتش نشاني و ديگر واحدهاي امدادي خريداري کنيم.

وي از مقاوم بودن 50 درصد ساختمان هاي مراکز درماني وبيمارستان هاي استان خبر داد و يادآور شد: بخشي از 50 درصد ديگر اين مراکز امکان مقاوم سازي دارند اما درعين حال تعدادي نيز بايداز اساس تخريب و مجددا بازسازي شوند.

محمودي گفت: کمبود امکانات برق و آب اضطراري در مراکز درماني مهمترين مشکلي است که در صورت تامين اعتبار بايد بسرعت براي خريد اين تجهيزات اقدام لازم صورت گيرد.

مديرکل دفتر بازسازي و حوادث غير مترقبه استان تهران تصريح کرد: تدابير و هماهنگي هاي لازم انجام شده تا با توجه به مقاوم بودن متروي تهران در صورت وقوع زلزله با قدرت زياد از اين مسير براي جابجايي شهروندان و انتقال امکانات و تجهيزات امدادي استفاده شود بنابراين قصد خريد امکانات امدادي ريلي را داريم که در صورت تامين اعتبار براي اين منظور اقدام خواهيم کرد.

وي با اشاره به وضعيت مناسب امداد هوايي در استان گفت: خوشبختانه جمعيت هلال احمر با خريد چندين فروند بالگرد براي اين مهم برنامه ريزي کرده ولي هنوز تا رسيدن به حد مطلوب فاصله زيادي داريم.

وي تاکيد کرد: با توجه به وجود دو گسل مشا و ري در استان تهران در صورت وقوع زلزله در مسير گسل مشاء ميزان خسارت ها در محدوده شمال و شمالغرب تهران بسيار بيشتر از جنوب آن خواهد بود.
وي يادآور شد: مهمترين نگراني ما در صورت وقوع زلزله در منطقه شمال تهران آوار برداري از ساختمان هاي اين منطقه بدليل تراکم ساخت و ساز و وجود بناهاي بلند است که با توجه به امکانات موجود اين وضعيت مشکل است.

محمودي با اشاره به وجود 80 ايستگاه آتش نشاني درتهران و کمبود حدود 80 ايستگاه آتش نشاني ديگر دراين استان افزود: براساس استانداردهاي جهاني تعداد ايستگاههاي آتش نشاني در سطح استان تنها به اندازه 50 درصد مورد نياز است که بايد با تخصيص اعتبار در اين بخش به ميزان استاندارهاي مورد نظر برسيم.

مانور ملي استاني با حضور همه وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاههاي خدماتي و امدادي در استان تهران روز 27 مهرماه ساعت23 شب آغاز و به مدت پنج شبانه روز ادامه داشت. http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده