صفحات

۱۳۸۸ آبان ۲, شنبه

اكثر سازهاي كشور در برابر زلزله آسيب پذيرند

رئيس پژوهشكده بين‌المللي زلزله شناسي كشور: اكثر سازهاي كشور در برابر زلزله آسيب پذيرند
رييس پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي كشور با اشاره رعايت نكرده استانداردهاي لازم، گفت: اكثر سازهاي كشور در برابر زلزله آسيب پذيرند.
به گزارش ايرنا، دكتر تسنيمي پنجشنبه در آيين رونمايي از طرح پژوهشي فاب عكس العمل در مقياس واقعي بررسي مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله در دانشگاه ازاد اسلامي كاشان، در گفت و گو با خبرنگاران، مهمترين دليل وجود اشكالات فراوان در سازها را ضعف برخي ضوابط و آيين نامه در اين ساخت و سازها عنوان كرد.
وي، فرايند مقاوم‌سازي لرزه‌اي ساختمانهاي دولتي را با اهميت خواند و گفت : بايد كار مقاوم‌سازي بناها مورد توجه مسوولان قرار گيرد.
دكتر تسليمي تاكيد كرد: شرايط زلزله خيزي كشور ايجاب مي‌كند كه سازها در كشور داراي اسكلت بتن آرمه، اسكلت فولادي و يا تركيبي از آنها باشد.
وي با بيان اينكه هم اكنون آمار دقيقي از مقاوم‌سازي ساختمانهاي كشور وجود ندارد، اظهار داشت:بطور كلي حدود ‪ ۷۰‬درصد از ساخت و سازهاي كشور بر مبناي اصول مهندسي نيست و از قديم ساخته شده است.
اين عضو شوراي عالي پژوهش گفت: امروز مسلح كردن ساختمانهاي آجري هم در دستور كار محققان قرار گرفته است.
دكتر تسليمي در ادامه توجه به فرآيند پژوهش و تحقيق و بدست آوردن نتايج و بكارگيري آن در ضوابط آئين نامه‌اي را از الزامات اوليه مقاوم‌سازي در كشور خواند و افزود: اگر مجموعه فعاليتها هماهنگ و توام باهم به درستي صورت گيرد، به سمتي خواهيم رفت كه ايمني نسبي و خوبي در كشور فراهم شود.
وي، مصالح استاندارد واقعي ساختماني، و نظارت بر فرآيند توليد آن، حمل و نقل و رعايت كامل ضوابط در حين انجام ساخت را از جمله موارد مهم در مقاوم سازي نام برد و گفت: در كشور در اين عرصه‌ها خيلي جلو نرفته و بايد براي رسيدن به اين حد بيش از پيش تلاش كرد.
دكتر تسليمي يادآورشد: ساختمانهاي بم منطيق با فصل سوم آيين نامه طراحي ساختمانها در برابر زلزله يا استاندارد‪ ۲۸۰۰‬احداث شده و ايمني خوبي را از خود نشان داده است.
دكتر تسليمي با اشاره به زلزله چهار درجه در مقياس ريشتري اخير تهران را با عمق بيش از ‪ ۱۷‬كيلومتري تهران را به عنوان يك هشدار جدي ارزيابي كرد و اظهار داشت: صرف هزينه براي پژوهش و شناخت گسل‌هاي اطراف تهران يراي چگونگي احداث سازه‌هاي مقاوم در برابر زلزله‌هاي مخرب يك اقدام موثر است.
رييس انجمن مهندسي زلزله ايران، با اشاره به وجود گسلها در اطراف تهران، احتمال وقوع مجدد زلزله را قابل پيش بيني دانست و تصريح كرد: به هرحال بايد براي مقابله با زلزله بويژه در تهران كه استعداد زلزله را دارد، از قبل آماده شد.
وي خاطر نشان كرد: بيش از ‪ ۳۰۰‬زلزله در يك قرن اخير در منطقه تهران اتفاق اتفاده است كه از اين تعداد حدود ‪ ۱۱‬يا ‪ ۱۲‬زلزله ‪ ۵‬ويا بالاتر از ‪۵‬ در مقياس ريشتر يوده است.
عضو انجمن مهندسي زلزله ايران، از زلزله اخير تهران به عنوان زلزله‌هايي در رديف متوسط به پايين نام برد و يادآور شد: اين زلزله موجب شد تا مسئولان حساسيت مردم براي آمادگي آنها در مقابله با زلزله به خوبي استفاده كنندhttp://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده