صفحات

۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

تاثیر هدفمند كردن یارانه ها در افزایش یا كاهش قیمت مسكن

محمد قاسم پور كارشناس مسكن در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبر درباره تاثیر هدفمند شدن یارانه ها بر بازار مسكن گفت: بحث مسكن و تولید آن، مسئله ملی است و صنایع مختلفی را در بر می گیرد، بنابراین باید به صورت كلی به تمام صنایع وابسته به مسكن توجه كرد.

وی افزود: تولید مسكن در كشورمان سنتی است و شاخص تولید سنتی در كشور ما زیر دو درصد است، بنابراین عوامل متعددی سبب افزایش قیمت آن می شود و دلیل آن این است كه وقتی یارانه ها را به صنایع ربط می دهیم این صنایع به دلیل بازدهی كم و غیر اقتصادی بودنشان،سبب افزایش هزینه های تولید می شوند و در نهایت قیمت تمام شده مسكن را بالا می برند.

این كارشناس مسكن در ادامه گفت: وقتی یارانه ها را هدفمند كردیم در حقیقت تخصیص منابع را كنترل كردیم بنابراین در این بخش می بینیم كه خیلی از صنایع دچار معضلات عدیده ای می شوند و قیمت تمام شده محصول در این صنایع به شدت افزایش پیدا می كند.

وی افزود: نخستین كاری كه بعد از هدفمند كردن یارانه ها باید انجام دهیم این است كه صنایع مستقیم غیر مستقیم كه نمی توانند، در بازار رقابت جهانی ورود پیدا كنند را از چرخه تولید مسكن خارج كنیم،زیرا این صنایع سبب افزایش قیمت مسكن می شوند.

قاسم پور گفت: از طرف دیگر یارانه ها را به بخش حمل و نقل و صنایع از این دست تخصیص می دهیم كه این بخش نیز با توجه به بعد مسافتی كه طرح های ما به صورت پراكنده دارند، سبب افزایش قیمت تمام شده حمل و نقل می شوند.

وی افزود: ما باید با برنامه ریزی انبوه، متمركز و قابل كنترل بتوانیم شاخص های ملی خود را به دست آوریم (شاخص های ملی ما مثل ملاحظات زیست محیطی، پایداری ساختمان، افزایش طول عمر ساختمان ها) از طرف دیگر نیز ما باید شاخص های پروژه ای را شامل قیمت تمام شده را هم بدست آوریم .

این كارشناس مسكن در ادامه گفت: اكنون با صنعتی سازی  مسكن و استفاده از فن آوری های نوین می توانیم از نظر منابع كنترل داشته باشیم و برنامه ریزی كنیم؛ مانند طرح مسكن مهر، این طرح می تواند تحول بنیادی در تولید مسكن داشته باشد و از نظر خیلی از كارشناسان مسكن كشور بزرگترین طرح متمركز مسكن دنیاست و می تواند خیلی از نیازهای بخش مسكن را در كشور حل كند.

قاسم پور افزود: مسكن مهر همچنین سبب ایجاد اشتغال می شود و توسعه صنعتی كشور را در بر می گیرد و  اگر سیاست ها به سمتی رود كه بتوانیم طرح مسكن مهر را به صورت صنعتی اجرا كنیم، نه به صورت سنتی و پراكنده، می توانیم به اهداف ملی خود دست یابیم.

وی افزود: در حقیقت مدیریت جامع مسكن در افزایش یا كاهش قیمت مسكن تاثیر گذار است، و اگر دیدگاه مدیریت جامع كشور در خصوص تولید مسكن، استفاده از ظرفیت های كشور و سیستم های ساختمانی كه با اقلیم های مختلف كشور ما تناسب دارند، می توانند نیازهای تولید مسكن كشور ما را مرتفع كنند و اگر بر اساس این سیستم ها برنامه ریزی و اجرا شود و به صورت صنعتی وارد بحث تولید مسكن شویم، می توانیم از دور ریز مصالح جلوگیری كنیم و منابعی همچون زمان، نیروی انسانی و  هزینه را كنترل كنیم .

قاسم پور درادامه گفت طرح هدفمند كردن یارانه ها دوبخش دارد، یكی كوتاه مدت و یك بخش بلند مدت، اگر در بخش مدیریت، نگاه جامع مدیریت كشور، نگاه بلند مدت با استفاده از همین شاخص ها باشد، به راحتی می تواند هم در كوتاه مدت افزایش قیمت را كنترل كند و هم در بلند مدت باعث توسعه صنعتی كشور و در نهایت سبب استقلال ملی شود.

وی افزود: در بخش مسكن به خصوص بخش بین المللی، باید حرفی برای گفتن داشته باشیم،زیرا ما در آینده نزدیك وارد سازمان تجارت جهانی خواهیم شد و درهای اقتصاد ما به روی دنیا بازخواهد شد و با حجم انبوهی از فناوری های وارداتی و سیستم های ساختمانی و همین طور شركت های بزرگی كه میتوانند اقتصاد ما را ببلعند مواجه شویم كه اگر ظرفیت ها را استفاده نكنیم و توانمان را افزایش ندهیم، حتما صنعت ساختمان دركشورمان به صورت بومی محو می شود و دچار وابستگی كامل به شركت های خارجی خواهیم شد.

این كارشناس مسكن در پایان گفت: دولت وظیفه قانون گذاری و سیاست گذاری و همچنین وظیفه كنترل اجرای این قوانین را بر عهده دارد، اما عملیاتی و اجرایی كردن این قوانین در كشور ما به صورت خصوصی انجام می شود.http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده