ساخت تونل توحيد در ارديبهشت سال 86 آغاز شد. پروژه تونل توحيد داراي 2 رشته تونل مجاور هم(دو قلو) و هر رشته داراي 3باند رفت و برگشت به طول 2 هزار و 136 متر است.
اتصال اين دو بزرگراه (از ميدان توحيد تا ميدان جمهوري) تا سال 1377 بلاتكليف بود اما با توجه به حساسيت، ترافيك سنگين و نياز شديد شهر به اتصال اين 2 بزرگراه، شهرداري تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور براي مطالعه و بررسي اتصال اين دو بزرگراه كرد، در همين راستا در اواخر سال 1385 پيمانكار انتخاب و در اوايل سال 86 رسماً عمليات اجرايي پروژه تونل توحيد شروع شد.
اين در حالي است كه با احتساب و برنامه زمانبندي شده، پروژه بايد در مدت 29 ماه از زمان عقد قرارداد اجرا، تكميل و بهرهبرداري ميشد كه البته چند ماهي تأخير داشت.
از ويژگيهاي خاص اين پروژه، بايد به تلاقي تونل با خط 2 و 4 مترو اشاره كرد.
در روند حفاري، تونل توحيد گاهي با ناپايداري خاك به ويژه در شمال شفت ميدان توحيد مواجه شد كه اين امر كندي عمليات اجرا را در برداشت. همچنين در طول مسير حفاري معارضاني از جمله لولههاي آب شرب، تأسيسات شهري، رشتههاي متعدد قنات، كانالهاي فاضلاب و غيره بود ولي موانع برطرف و پروژه اجرا شد.
براي اجراي اين پروژه 6 كارگاه اصلي در نقاط مختلف رمپ شمالي، ابتداي خيابان باقرخان، ميدان توحيد، نيايش، بين توحيد و آزادي، تقاطع خيابان آزادي و توحيد، ميدان جمهوري و تقاطع خيابان آذربايجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه كاري در محل مستقر و فعال بودند.
بر اساس اين گزارش، 70 عدد جتفن، 11 اگزوز فن براي تهويه و خروج هواي آلوده و ورود هواي تازه به تونل، ژنراتورهاي اختصاصي و اضطراري برق كه در صورت قطع برق تهران و شبكه سراسري به صورت خودكار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق كند و تأمين روشنايي استاندارد و پيشبيني تنظيم نور طبيعي بيرون و نور مصنوعي داخل تونل (عدمخيرگي)، تعبيه شبكههاي فاضلاب و همچنين نصب بيش از 3 هزار شمع و بيش از 25 هزار قطعه بتني و نصب سيستم هوشمند و محاسبه دقيق و مقاومسازي تونل در مواجهه با زلزله و تكانهاي تخريبي ناشي از گسلها از جمله ويژگيهاي اين تونل است.
تونل توحيد نخستين بزرگراه شمال به جنوب تهران است كه 2 بزرگراه شهيد چمران و شهيد نواب صفوي را به يكديگر متصل ميكند.
با بهرهبرداري از تونل توحيد، مشكل ترافيك در حد فاصل تقاطع خيابان باقرخان و بزرگراه شهيد چمران و خيابان آذربايجان و بزرگراه شهيد نواب صفوي رفع ميشود كه صرفهجويي در مصرف بنزين و كاهش آلودگيهاي هوا، صوتي و بصري را نيز به دنبال دارد. منبع فارس
اتصال اين دو بزرگراه (از ميدان توحيد تا ميدان جمهوري) تا سال 1377 بلاتكليف بود اما با توجه به حساسيت، ترافيك سنگين و نياز شديد شهر به اتصال اين 2 بزرگراه، شهرداري تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور براي مطالعه و بررسي اتصال اين دو بزرگراه كرد، در همين راستا در اواخر سال 1385 پيمانكار انتخاب و در اوايل سال 86 رسماً عمليات اجرايي پروژه تونل توحيد شروع شد.
اين در حالي است كه با احتساب و برنامه زمانبندي شده، پروژه بايد در مدت 29 ماه از زمان عقد قرارداد اجرا، تكميل و بهرهبرداري ميشد كه البته چند ماهي تأخير داشت.
از ويژگيهاي خاص اين پروژه، بايد به تلاقي تونل با خط 2 و 4 مترو اشاره كرد.
در روند حفاري، تونل توحيد گاهي با ناپايداري خاك به ويژه در شمال شفت ميدان توحيد مواجه شد كه اين امر كندي عمليات اجرا را در برداشت. همچنين در طول مسير حفاري معارضاني از جمله لولههاي آب شرب، تأسيسات شهري، رشتههاي متعدد قنات، كانالهاي فاضلاب و غيره بود ولي موانع برطرف و پروژه اجرا شد.
براي اجراي اين پروژه 6 كارگاه اصلي در نقاط مختلف رمپ شمالي، ابتداي خيابان باقرخان، ميدان توحيد، نيايش، بين توحيد و آزادي، تقاطع خيابان آزادي و توحيد، ميدان جمهوري و تقاطع خيابان آذربايجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه كاري در محل مستقر و فعال بودند.
بر اساس اين گزارش، 70 عدد جتفن، 11 اگزوز فن براي تهويه و خروج هواي آلوده و ورود هواي تازه به تونل، ژنراتورهاي اختصاصي و اضطراري برق كه در صورت قطع برق تهران و شبكه سراسري به صورت خودكار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق كند و تأمين روشنايي استاندارد و پيشبيني تنظيم نور طبيعي بيرون و نور مصنوعي داخل تونل (عدمخيرگي)، تعبيه شبكههاي فاضلاب و همچنين نصب بيش از 3 هزار شمع و بيش از 25 هزار قطعه بتني و نصب سيستم هوشمند و محاسبه دقيق و مقاومسازي تونل در مواجهه با زلزله و تكانهاي تخريبي ناشي از گسلها از جمله ويژگيهاي اين تونل است.
تونل توحيد نخستين بزرگراه شمال به جنوب تهران است كه 2 بزرگراه شهيد چمران و شهيد نواب صفوي را به يكديگر متصل ميكند.
با بهرهبرداري از تونل توحيد، مشكل ترافيك در حد فاصل تقاطع خيابان باقرخان و بزرگراه شهيد چمران و خيابان آذربايجان و بزرگراه شهيد نواب صفوي رفع ميشود كه صرفهجويي در مصرف بنزين و كاهش آلودگيهاي هوا، صوتي و بصري را نيز به دنبال دارد. منبع فارس
0 نظرات:
ارسال یک نظر