در پژوهشگاه بينالمللي زلزله شناسي انجام شد: آزمايش لرزهيي مدل ساختمانهاي تونلي براي نخستين بار در كشور
نخستين نمونه هاي آزمايشهاي لرزهيي بر روي مدل ساختمان هاي تونلي در كشور در آزمايشگاه سازه پژوهشگاه بينالمللي ززلهشناسي و مهندسي زلزله انجام شد.
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين آزمايشها به دنبال انجام مطالعات تئوريک و برنامه اي تحقيقاتي که از دو سال پيش به مديريت دکتر ساسان عشقي و همکاري مهندس عليرضا توافقي آغاز شده بر روي نمونه هاي ساخته شده در سه طبقه و با مقياس يک به پنج انجام شد.
کمبود تحقيقات انجام شده بر رفتار لرزهيي ساختمان هاي تونلي در مقايسه با ساير سيستم هاي سازهيي، به کارگيري ضوابط سيستم ديوار باربر بتني در مورد اين ساختمان ها و فقدان پيش بيني تمهيدات خاص و صريح براي طراحي سازه هاي بتني در آيين نامه هاي موجود و جبران خلاء موجود در اين زمينه، علت اصلي اين برنامه تحقيقاتي مي باشد.
گفتني است اين نمونه ها اولين نمونه هايي است که در ايران براي بررسي رفتار لرزهيي ساختمانهاي تونلي ساخته شده و مجموعه اي از آزمايشها بر روي آنها انجام خواهد شد. در مرحله اول، آزمايشات ارتعاشات اجباري جهت شناسايي رفتار ديناميکي سيستم در محدوده خطي، بارگذاري رفت و برگشتي جهت بررسي مکانيسمهاي خرابي، شناسايي سيستم سازه آسيب ديده و محاسبه ضريب رفتار انجام شد. در مرحله دوم بعد از ترميم و تقويت نمونه سازه هاي آسيب ديده مجددا آنها را تحت اثر بارگذاري قرار گرفت.
با توجه به نياز کشور براي استفاده از روشهاي صنعتي در توليد مسکن، ساختمانهاي پانلي بتني با سيستم تونلي که در آنها سيستم انتقال بار تنها از ديوارها و دالهاي بتني تشکيل شده است، مي تواند گزينه مناسبي براي اين کار محسوب شود.
مزيت نسبي اين ساختمانها نسبت به ساير سيستمهاي سازهيي مرسوم مانند سيستمهاي قابي يا سيستمهاي دوگانه(قاب-ديوار) را مي توان سرعت اجرا و مقرون به صرفه بودن آنها به خصوص در انبوه سازيها دانست.
گفتني است، سيستم تونلي به عنوان يکي از فن آوريهاي مورد تاييد وزارت مسکن و شهرسازي، امروزه مورد توجه بسياري از انبوه سازان داخلي کشور قرار گرفته است و در حال حاضر تعداد پروژههاي در حال احداث با اين روش رو به افزايش است. به علاوه در ساليان گذشته نيز در ايران بسياري از ساختمانها با اين روش ساخته شده و هم اکنون مورد بهرهبرداري است. http://mahdihashemi.blogspot.com/
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين آزمايشها به دنبال انجام مطالعات تئوريک و برنامه اي تحقيقاتي که از دو سال پيش به مديريت دکتر ساسان عشقي و همکاري مهندس عليرضا توافقي آغاز شده بر روي نمونه هاي ساخته شده در سه طبقه و با مقياس يک به پنج انجام شد.
کمبود تحقيقات انجام شده بر رفتار لرزهيي ساختمان هاي تونلي در مقايسه با ساير سيستم هاي سازهيي، به کارگيري ضوابط سيستم ديوار باربر بتني در مورد اين ساختمان ها و فقدان پيش بيني تمهيدات خاص و صريح براي طراحي سازه هاي بتني در آيين نامه هاي موجود و جبران خلاء موجود در اين زمينه، علت اصلي اين برنامه تحقيقاتي مي باشد.
گفتني است اين نمونه ها اولين نمونه هايي است که در ايران براي بررسي رفتار لرزهيي ساختمانهاي تونلي ساخته شده و مجموعه اي از آزمايشها بر روي آنها انجام خواهد شد. در مرحله اول، آزمايشات ارتعاشات اجباري جهت شناسايي رفتار ديناميکي سيستم در محدوده خطي، بارگذاري رفت و برگشتي جهت بررسي مکانيسمهاي خرابي، شناسايي سيستم سازه آسيب ديده و محاسبه ضريب رفتار انجام شد. در مرحله دوم بعد از ترميم و تقويت نمونه سازه هاي آسيب ديده مجددا آنها را تحت اثر بارگذاري قرار گرفت.
با توجه به نياز کشور براي استفاده از روشهاي صنعتي در توليد مسکن، ساختمانهاي پانلي بتني با سيستم تونلي که در آنها سيستم انتقال بار تنها از ديوارها و دالهاي بتني تشکيل شده است، مي تواند گزينه مناسبي براي اين کار محسوب شود.
مزيت نسبي اين ساختمانها نسبت به ساير سيستمهاي سازهيي مرسوم مانند سيستمهاي قابي يا سيستمهاي دوگانه(قاب-ديوار) را مي توان سرعت اجرا و مقرون به صرفه بودن آنها به خصوص در انبوه سازيها دانست.
گفتني است، سيستم تونلي به عنوان يکي از فن آوريهاي مورد تاييد وزارت مسکن و شهرسازي، امروزه مورد توجه بسياري از انبوه سازان داخلي کشور قرار گرفته است و در حال حاضر تعداد پروژههاي در حال احداث با اين روش رو به افزايش است. به علاوه در ساليان گذشته نيز در ايران بسياري از ساختمانها با اين روش ساخته شده و هم اکنون مورد بهرهبرداري است. http://mahdihashemi.blogspot.com/
0 نظرات:
ارسال یک نظر