راهآهن كرمان - بم - زاهدان ، شرق آسيا را به اروپا متصل كرد
خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: با بهرهبرداري از خط ريلي كرمان - بم - زاهدان خطوط ريلي شرق آسيا از سنگاپور به اروپا كه تا كشور فرانسه امتداد دارد، متصل شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، محمدرضا برزگر مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور امروز در جمع خبرنگاران درباره احداث مسير ريلي كرمان - بم - زاهدان، بيان داشت: اين مسير، شبكه ريلي جنوب شرق آسيا و شبه قاره هند را از طريق شهر زاهدان به خطوط راه آهن جمهوري اسلامي ايران متصل ميكند.
وي خاطرنشان كرد: راهآهن كرمان - بم - زاهدان كريدور ترانزيتي جنوب شرقي آسيا - اروپا را از طريق اتصال ريلي كرمان به
مرز رازي و شبكه راهآهن تركيه، از طريق مرز جلفا به شبكه راهآهن جمهوري آذربايجان و از طريق مرز سرخس به شبكه راهآهن تركمنستان متصل ميكند.
برزگر ادامه داد: اهميت بينالمللي اين طرح سبب شده است كه اجراي آن مورد تاكيد سازمان همكاريهاي اقتصادي اكو و سازمان اسكاپ (كميته وابسته به سازمان ملل) قرار گيرد.
به گفته برزگر راهآهن كرمان - بم - زاهدان از ايستگاه راهآهن كرمان آغاز ميشود و با عبور از شهرهاي راين، بم، فهرج به ايستگاه زاهدان در استان سيستان و بلوچستان ميرسد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور تصريح كرد: اين مسير ريلي موجب صرفهجويي در انرژي، كاهش ترافيك جاده، ايجاد اشتغال در شرق و جنوب شرقي كشور، اتصال شهر زاهدان از طريق مرز رازي به شبكه راهآهن تركيه، محروميت زدايي و توسعه اقتصادي در استان سيستان و بلوستان و كرمان و امكان انشعاب به سمت بندر چابهار براي اتصال آن بندر به شبكه كه در كريدور ترانزيتي شمال - جنوب خواهد شد.
وي افزود: اين خطوط ريلي 11 دستگاه پل دارد كه بزرگترين آن 400 متر است و داراي 20 دستگاه تونل در مجموع به طول 5 هزار و 320 متر است.
برزگر ادامه داد: در اين خط ريلي 546 كيلومتري، 77 هزار تن ريل و يك ميليون تراورس به كار رفته است و ظرفيت آن هشت ميليون تن بار و يك ميليون مسافر است.
وي درباره مسير ريلي كرمان - بم تصريح كرد: مسير كرمان ـ بم 225 كيلومتر است كه در سال 83 به بهرهبرداري رسيد.
وي افزود: در اين مسير 9 ميليون متر مكعب عمليات خاكبرداري و 12 ميليون متر مكعب خاكريزي انجام شد.
برزگر تصريح كرد: در ادامه مسير ريلي كرمان ـ بم، مسير ريلي بم ـ زاهدان بود كه از سال 83 پيگيري شد.
برزگر اظهار داشت: مسير بم ـ زاهدان 320 كيلومتر است كه قرارداد ساخت 307 كيلومتر از اين مسير ريلي با قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء بسته شد و قرارداد ساخت 13 كيلومتر باقيمانده در دو قطعه هفت و شش كيلومتري با شركت "بتونلر " منعقد شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور اظهار داشت: در مسير راه آهن بم - زاهدان دو ايستگاه اصلي شامل ايستگاه "فهرج " از توابع بم و ايستگاه "زاهدان " و نيز 13 ايستگاه فرعي وجود دارد.
برزگر اظهار داشت: در سالهاي نه چندان دور، راهآهن تنها توجيه جابهجايي بار و كالا داشت اما با افزايش سرعت و كيفيت قطارها هماكنون توجيه مسافري راهآهن اهميت بيشتري پيدا كرده است.
برزگر با اشاره به مسير ريلي بم - زاهدان خاطر نشان كرد: در مسير راهآهن مذكور حمل سوخت نيز انجام خواهد شد كه از نظر هزينه صرفهجويي مطلوبي در اين زمينه انجام ميگيرد.
وي با بيان اينكه مردم استان سيستان و بلوچستان و نيز مردم پاكستان از احداث مسير بم - زاهدان بسيار خرسندند، بيان داشت: مسير ريلي مذكور كه جديدترين مسير ريلي كشور است، فردا افتتاح ميشود.
برزگر با بيان اينكه در مسير ريلي بم - زاهدان مبلغ 258 ميليارد تومان هزينه شده است، افزود: بهرهبرداري اوليه در اين مسير انجام شده است و فعاليتها كماكان ادامه خواهد يافت.
وي تصريح كرد: در سال گذشته مبلغ 101 ميليارد تومان بودجه به مسير ريلي بم ـ زاهدان اختصاص يافت كه 100درصد آن جهت ساخت پروژه تخصيص يافت.
وي با اشاره به مسير ريلي كرمان ـ بم ـ زاهدان تصريح كرد: ايستگاههاي فرعي اين مسير در حين آمادهسازي است. اين در حالي است كه ايستگاه زاهدان در ايستگاه مسافري قبلي قرار گرفته و ايستگاه باري پيشرفت 80 درصدي داشته است.
وي افزود: در مسيرهاي ريلي يك خطه هر 15 كيلومتر يك ايستگاه ساخته ميشود تا قطاري كه از روبهرو ميآيد، با كنار گيري قطار مقابل، بتواند از آن مسير عبور كند كه به آن ايستگاه تلاقي (فرعي) ميگويند.
اين مقام مسئول اظهار داشت: در اين مسير ريلي دو ايستگاه اصلي كرمان و زاهدان موجود است كه بين آنها ايستگاههاي بم و فهرج قرار دارد و ساير ايستگاهها، ساختمانهاي كوچكي هستند كه در آنها تجهيزات الكترونيكي نصب ميشود و به ايستگاههاي تلاقي تعبير ميشوند.
*راهآهن ميانه ـ تبريز در اولويت بعدي وزارت راه و ترابري
وي با بيان اينكه آخرين راهآهن ساخته شده قبل از انقلاب اسلامي، مسير ريلي زرند ـ كرمان بود، افزود: تا قبل از انقلاب حدود چهار هزار و 565 كيلومتر راهآهن در كشور وجود داشت اما با بهرهبرداري از اين مسير ميزان ريلهاي كشور تا خرداد 88 به پنج هزار و 270 كيلومتر كيلومر افزايش يافت.
برزگر با بيان اينكه حدود سه هزار كيلومتر راهآهن نيز در دست احداث است، افزود: راهآهن اراك ـ كرمانشاه ـ خسروي، راهآهن قزوين ـ رشت ـ انزلي ـ آستارا، راهآهن ميانه، تبريز، راهآهن تهران ـ همدان ـ سنندج، راهآهن اردبيل ـ ميانه و راهآهن شيراز ـ بوشهر ـ عسلويه از اين قبيل هستند.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: ساخت راهآهن از اولويتهاي وزارت راه و ترابري است و نيز مبناي فعاليت شركت ساخت، ميزان تقاضا است و براساس تقاضا، پروژهها اولويتبندي ميشوند.
برزگر اظهار داشت: مسير راهآهن قزوين ـ رشت ـ آستارا، راهآهن مراغه ـ اروميه كه در سال جاري تا مهاباد ادامه خواهد يافت و راهآهن اراك ـ كرمانشاه ـ مرز خسروي از پروژههايي هستند كه بهرهوري بالاتري دارند و در اولويت قرار خواهند گرفت.
وي با بيان اينكه راهآهن ميانه ـ تبريز پس از راهآهن كرمان ـ بم ـ زاهدان در اولويت بعدي است، اظهار داشت: با ساخت و تكميل اين مسير ريلي مسافت بين تبريز ـ تهران كمتر از هشت ساعت طي ميشود.
برزگر خاطرنشان كرد: از ديگر پروژههاي حائز اهميت شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل، راهآهن سريعالسير قم ـ اصفهان است كه در مدت زمان دو الي سه ساعت مسير قم به اصفهان را طي ميكند.
*ادامه مسير آزادراه تهران - پرديس تا دماوند از اولويتهاي جادهاي وزارت راه و ترابري است
برزگر خاطر نشان كرد: مسير تبريز ـ صوفيان ـ مرند ـ اباوغلي، محور مشهد ـ تربت حيدريه، محور باباميدان ـ ياسوج، آزادراه قزوين ـ رشت، كمربندي شمالي مشهد و محور نشانآباد تبريز ـ ساوه ـ همدان از پروژههاي جادهاي در دست ساخت اين شركت هستند.
وي درباره پروژههايي كه در شركت ساخت داراي اولويت هستند، اظهار داشت: مسير جادهاي نيكشهر ـ ايرانشهر، مسير فيروزكوه ـ قائمشهر، باند دوم آزادراه پرديس كه تا شهرستان دماوند ادامه خواهد يافت، محور سرچم ـ اردبيل و بزرگراه بندرعباس ـ سيرجان، از پروژههايي هستند كه در اولويتهاي اصلي وزارت راه و ترابري و شركت ساخت قرار دارند.
وي درباره مسير جادهاي كمربندي اهواز اظهار داشت: هم اكنون يك باند كمربندي اهواز به بهرهداري رسيده است و باند دوم آن نيز به زودي به بهرهبرداري ميرسد.
*ساخت بزرگراه خرمآباد - پل زال در دولت نهم اجرايي شد
برزگر راجع به آزادراه خرمآباد ـ پل زال تصريح كرد: در احداث اين مسير بخش خصوصي سرمايهگذاري كرده است و پيمانكار اين طرح مسير ساوه ـ سلفچگان را نيز در چندي قبل ساخته بود.
وي بيان داشت: اين مسير 76 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه 26 كيلومتر تونل به صورت 13 تونل رفت و 13 تونل برگشت دارد و اين آزادراه مسير موجود را 55 كيلومتر كوتاه ميكند.
برزگر با بيان اينكه مسير مذكور زمان سير را براي وسائط نقليه سه ساعت كاهش ميدهد، اظهار داشت: طول اين مسير 104 كيلومتر است كه داراي 3 كيلومتر پل بزرگ است.
وي تصريح كرد: در اين مسير 40 ميليون متر مكعب عمليات خاكي و يك ميليون مترمكعب بتنريزي انجام شده است.
وي تصريح كرد: تا پايان سال گذشته 450 ميليارد تومان در اين مسير هزينه شده است و هزينه كل پروژه 650 ميليارد تومان خواهد بود.
وي افزود: طبق قانون مشاركت، در اين پروژه دولت 50 درصد هزينه پروژه را بر عهده گرفته است و بخش خصوصي نيز 50 درصد هزينه كرده است.
برزگر خاطرنشان كرد: آغاز عمليات اجرايي مسير خرمآباد - پل زال از يكم ديماه 84 در دولت نهم آغاز شده است. www.mahdihashemi.blogspot.com
خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: با بهرهبرداري از خط ريلي كرمان - بم - زاهدان خطوط ريلي شرق آسيا از سنگاپور به اروپا كه تا كشور فرانسه امتداد دارد، متصل شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، محمدرضا برزگر مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور امروز در جمع خبرنگاران درباره احداث مسير ريلي كرمان - بم - زاهدان، بيان داشت: اين مسير، شبكه ريلي جنوب شرق آسيا و شبه قاره هند را از طريق شهر زاهدان به خطوط راه آهن جمهوري اسلامي ايران متصل ميكند.
وي خاطرنشان كرد: راهآهن كرمان - بم - زاهدان كريدور ترانزيتي جنوب شرقي آسيا - اروپا را از طريق اتصال ريلي كرمان به
مرز رازي و شبكه راهآهن تركيه، از طريق مرز جلفا به شبكه راهآهن جمهوري آذربايجان و از طريق مرز سرخس به شبكه راهآهن تركمنستان متصل ميكند.
برزگر ادامه داد: اهميت بينالمللي اين طرح سبب شده است كه اجراي آن مورد تاكيد سازمان همكاريهاي اقتصادي اكو و سازمان اسكاپ (كميته وابسته به سازمان ملل) قرار گيرد.
به گفته برزگر راهآهن كرمان - بم - زاهدان از ايستگاه راهآهن كرمان آغاز ميشود و با عبور از شهرهاي راين، بم، فهرج به ايستگاه زاهدان در استان سيستان و بلوچستان ميرسد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور تصريح كرد: اين مسير ريلي موجب صرفهجويي در انرژي، كاهش ترافيك جاده، ايجاد اشتغال در شرق و جنوب شرقي كشور، اتصال شهر زاهدان از طريق مرز رازي به شبكه راهآهن تركيه، محروميت زدايي و توسعه اقتصادي در استان سيستان و بلوستان و كرمان و امكان انشعاب به سمت بندر چابهار براي اتصال آن بندر به شبكه كه در كريدور ترانزيتي شمال - جنوب خواهد شد.
وي افزود: اين خطوط ريلي 11 دستگاه پل دارد كه بزرگترين آن 400 متر است و داراي 20 دستگاه تونل در مجموع به طول 5 هزار و 320 متر است.
برزگر ادامه داد: در اين خط ريلي 546 كيلومتري، 77 هزار تن ريل و يك ميليون تراورس به كار رفته است و ظرفيت آن هشت ميليون تن بار و يك ميليون مسافر است.
وي درباره مسير ريلي كرمان - بم تصريح كرد: مسير كرمان ـ بم 225 كيلومتر است كه در سال 83 به بهرهبرداري رسيد.
وي افزود: در اين مسير 9 ميليون متر مكعب عمليات خاكبرداري و 12 ميليون متر مكعب خاكريزي انجام شد.
برزگر تصريح كرد: در ادامه مسير ريلي كرمان ـ بم، مسير ريلي بم ـ زاهدان بود كه از سال 83 پيگيري شد.
برزگر اظهار داشت: مسير بم ـ زاهدان 320 كيلومتر است كه قرارداد ساخت 307 كيلومتر از اين مسير ريلي با قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء بسته شد و قرارداد ساخت 13 كيلومتر باقيمانده در دو قطعه هفت و شش كيلومتري با شركت "بتونلر " منعقد شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور اظهار داشت: در مسير راه آهن بم - زاهدان دو ايستگاه اصلي شامل ايستگاه "فهرج " از توابع بم و ايستگاه "زاهدان " و نيز 13 ايستگاه فرعي وجود دارد.
برزگر اظهار داشت: در سالهاي نه چندان دور، راهآهن تنها توجيه جابهجايي بار و كالا داشت اما با افزايش سرعت و كيفيت قطارها هماكنون توجيه مسافري راهآهن اهميت بيشتري پيدا كرده است.
برزگر با اشاره به مسير ريلي بم - زاهدان خاطر نشان كرد: در مسير راهآهن مذكور حمل سوخت نيز انجام خواهد شد كه از نظر هزينه صرفهجويي مطلوبي در اين زمينه انجام ميگيرد.
وي با بيان اينكه مردم استان سيستان و بلوچستان و نيز مردم پاكستان از احداث مسير بم - زاهدان بسيار خرسندند، بيان داشت: مسير ريلي مذكور كه جديدترين مسير ريلي كشور است، فردا افتتاح ميشود.
برزگر با بيان اينكه در مسير ريلي بم - زاهدان مبلغ 258 ميليارد تومان هزينه شده است، افزود: بهرهبرداري اوليه در اين مسير انجام شده است و فعاليتها كماكان ادامه خواهد يافت.
وي تصريح كرد: در سال گذشته مبلغ 101 ميليارد تومان بودجه به مسير ريلي بم ـ زاهدان اختصاص يافت كه 100درصد آن جهت ساخت پروژه تخصيص يافت.
وي با اشاره به مسير ريلي كرمان ـ بم ـ زاهدان تصريح كرد: ايستگاههاي فرعي اين مسير در حين آمادهسازي است. اين در حالي است كه ايستگاه زاهدان در ايستگاه مسافري قبلي قرار گرفته و ايستگاه باري پيشرفت 80 درصدي داشته است.
وي افزود: در مسيرهاي ريلي يك خطه هر 15 كيلومتر يك ايستگاه ساخته ميشود تا قطاري كه از روبهرو ميآيد، با كنار گيري قطار مقابل، بتواند از آن مسير عبور كند كه به آن ايستگاه تلاقي (فرعي) ميگويند.
اين مقام مسئول اظهار داشت: در اين مسير ريلي دو ايستگاه اصلي كرمان و زاهدان موجود است كه بين آنها ايستگاههاي بم و فهرج قرار دارد و ساير ايستگاهها، ساختمانهاي كوچكي هستند كه در آنها تجهيزات الكترونيكي نصب ميشود و به ايستگاههاي تلاقي تعبير ميشوند.
*راهآهن ميانه ـ تبريز در اولويت بعدي وزارت راه و ترابري
وي با بيان اينكه آخرين راهآهن ساخته شده قبل از انقلاب اسلامي، مسير ريلي زرند ـ كرمان بود، افزود: تا قبل از انقلاب حدود چهار هزار و 565 كيلومتر راهآهن در كشور وجود داشت اما با بهرهبرداري از اين مسير ميزان ريلهاي كشور تا خرداد 88 به پنج هزار و 270 كيلومتر كيلومر افزايش يافت.
برزگر با بيان اينكه حدود سه هزار كيلومتر راهآهن نيز در دست احداث است، افزود: راهآهن اراك ـ كرمانشاه ـ خسروي، راهآهن قزوين ـ رشت ـ انزلي ـ آستارا، راهآهن ميانه، تبريز، راهآهن تهران ـ همدان ـ سنندج، راهآهن اردبيل ـ ميانه و راهآهن شيراز ـ بوشهر ـ عسلويه از اين قبيل هستند.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: ساخت راهآهن از اولويتهاي وزارت راه و ترابري است و نيز مبناي فعاليت شركت ساخت، ميزان تقاضا است و براساس تقاضا، پروژهها اولويتبندي ميشوند.
برزگر اظهار داشت: مسير راهآهن قزوين ـ رشت ـ آستارا، راهآهن مراغه ـ اروميه كه در سال جاري تا مهاباد ادامه خواهد يافت و راهآهن اراك ـ كرمانشاه ـ مرز خسروي از پروژههايي هستند كه بهرهوري بالاتري دارند و در اولويت قرار خواهند گرفت.
وي با بيان اينكه راهآهن ميانه ـ تبريز پس از راهآهن كرمان ـ بم ـ زاهدان در اولويت بعدي است، اظهار داشت: با ساخت و تكميل اين مسير ريلي مسافت بين تبريز ـ تهران كمتر از هشت ساعت طي ميشود.
برزگر خاطرنشان كرد: از ديگر پروژههاي حائز اهميت شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل، راهآهن سريعالسير قم ـ اصفهان است كه در مدت زمان دو الي سه ساعت مسير قم به اصفهان را طي ميكند.
*ادامه مسير آزادراه تهران - پرديس تا دماوند از اولويتهاي جادهاي وزارت راه و ترابري است
برزگر خاطر نشان كرد: مسير تبريز ـ صوفيان ـ مرند ـ اباوغلي، محور مشهد ـ تربت حيدريه، محور باباميدان ـ ياسوج، آزادراه قزوين ـ رشت، كمربندي شمالي مشهد و محور نشانآباد تبريز ـ ساوه ـ همدان از پروژههاي جادهاي در دست ساخت اين شركت هستند.
وي درباره پروژههايي كه در شركت ساخت داراي اولويت هستند، اظهار داشت: مسير جادهاي نيكشهر ـ ايرانشهر، مسير فيروزكوه ـ قائمشهر، باند دوم آزادراه پرديس كه تا شهرستان دماوند ادامه خواهد يافت، محور سرچم ـ اردبيل و بزرگراه بندرعباس ـ سيرجان، از پروژههايي هستند كه در اولويتهاي اصلي وزارت راه و ترابري و شركت ساخت قرار دارند.
وي درباره مسير جادهاي كمربندي اهواز اظهار داشت: هم اكنون يك باند كمربندي اهواز به بهرهداري رسيده است و باند دوم آن نيز به زودي به بهرهبرداري ميرسد.
*ساخت بزرگراه خرمآباد - پل زال در دولت نهم اجرايي شد
برزگر راجع به آزادراه خرمآباد ـ پل زال تصريح كرد: در احداث اين مسير بخش خصوصي سرمايهگذاري كرده است و پيمانكار اين طرح مسير ساوه ـ سلفچگان را نيز در چندي قبل ساخته بود.
وي بيان داشت: اين مسير 76 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه 26 كيلومتر تونل به صورت 13 تونل رفت و 13 تونل برگشت دارد و اين آزادراه مسير موجود را 55 كيلومتر كوتاه ميكند.
برزگر با بيان اينكه مسير مذكور زمان سير را براي وسائط نقليه سه ساعت كاهش ميدهد، اظهار داشت: طول اين مسير 104 كيلومتر است كه داراي 3 كيلومتر پل بزرگ است.
وي تصريح كرد: در اين مسير 40 ميليون متر مكعب عمليات خاكي و يك ميليون مترمكعب بتنريزي انجام شده است.
وي تصريح كرد: تا پايان سال گذشته 450 ميليارد تومان در اين مسير هزينه شده است و هزينه كل پروژه 650 ميليارد تومان خواهد بود.
وي افزود: طبق قانون مشاركت، در اين پروژه دولت 50 درصد هزينه پروژه را بر عهده گرفته است و بخش خصوصي نيز 50 درصد هزينه كرده است.
برزگر خاطرنشان كرد: آغاز عمليات اجرايي مسير خرمآباد - پل زال از يكم ديماه 84 در دولت نهم آغاز شده است. www.mahdihashemi.blogspot.com
0 نظرات:
ارسال یک نظر