صفحات

۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

مشوق‌هاي دولت براي توسعه انبوه‌سازي در ساخت و سازها

مشوق‌هاي دولت براي توسعه انبوه‌سازي در ساخت و سازها

معاون وزير مسکن گفت: انتشار اوراق مشارکت که مورد تاييد بانک مرکزي قرار گرفته، به‌منظور حمايت از انبوه سازان در نظر گرفته شده و انتظار آن مي رود که در اين شرايط انبوه سازان نيز به سمت صنعتي سازي حرکت کنند.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، منوچهر خواجه دلويي با اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن گفت: ساخت و ساز به روش سنتي به مصلحت کشور نيست و پاسخ حجم انبوه تقاضاي مسکن را نمي دهد.
وي با اشاره به اينکه سازندگان مسکن بايد تقويت شوند، گفت: بازار رهن ثانويه، شرکت‌هاي واسپاري و انتشار اوراق گواهي سپرده عام و خاص با نرخي بيش از نرخ سود علي الحساب از جمله مشوق‌هاي دولت براي توسعه انبوه سازي در ساخت و سازها است.
وي تاکيد کرد: به منظور اصلاح روش‌هاي ساخت و ساز بايد به سمت استفاده از فن آوري‌هاي نوين ساخت و صنعتي مسکن حرکت کنيم و در حال حاضر به منظور عملي کردن اين مهم از لحاظ تامين ماشين‌آلات و منابع انساني مشکلي وجود ندارد و تنها موردي که کيفي‌سازي و سريع‌سازي را ميسر مي‌سازد، ساخت و ساز به روش صنعتي يا نيمه صنعتي است.
وي اظهار كرد: با توجه به اينکه کشور ما در منطقه اي زلزله‌خيز واقع شده، ساخت و ساز از طريق روش‌هايي که حداکثر ايمني را داشته باشد، بسيار ضروري است.
وي ميزان استحکام و ايمني اين روش را مناسب توصيف کرد و افزود: با استفاده از روش صنعتي براي ساخت و سازها مي توان کيفيت ساختمان ها را افزايش و خطر زلزله را کاهش داد.
معاون امور ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازي بر ضرورت برنامه‌ريزي بلندمدت براي نهادينه کردن فرهنگ صنعتي سازي مسکن تاکيد کرد و افزود: اگر بخواهيم در اين زمينه پراکنده کاري کنيم به نتيجه نخواهيم رسيد، بلکه بايد در زمينه صنعتي سازي با مديريت متمرکز و ارائه الگوهاي صحيح و حمايت از توليدکنندگان مصالح نوين ساختماني، مجريان آنها را به سمت توليد صنعتي هدايت کنيم.
وي با اشاره به سهم ناچيز مسکن کشور از صنعتي سازي گفت: با توجه به نياز کشور به توليد سالانه حداقل يک ميليون واحد مسکوني در سال، روش هاي سنتي ديگر جوابگو نيستند.
خواجه دلويي اظهار كرد: انبوه سازان بهتر است از روش‌هاي توليد کارخانه‌اي استفاده کنند و با تکيه بر توليد صنعتي، ميزان توليد را افزايش و کيفيت ساختمان‌ها را ارتقا دهند و با اين کار، عمر مفيد ساختمان افزايش پيدا مي‌کند.
وي گفت: با اين وجود اما تاکنون در اين زمينه توفيق چنداني کسب نکرده‌ايم و توجه جدي به صنعتي سازي مسکن براي رفع مشکلات کنوني و بهره‌گيري از مزاياي خاص اين روش ضروري است.
ادامه مطلب

سقوط قطعات آسفالت‌ يك تني به سازه موقت تونل توحيد ضربه زد


مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران در گفت‌وگو با فارس:
سقوط قطعات آسفالت‌ يك تني به سازه موقت تونل توحيد ضربه زد

خبرگزاري فارس: مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران گفت: سقوط قطعات آسفالت‌ يك تني به سازه موقت تونل توحيد ضربه زد.
سيد مسعود نصرآزاداني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در پاسخ به اين پرسش كه شما اعلام كرديد كه كارگر بيل مكانيكي فوت نكرده است اين در حالي است كه دهقانپور، رئيس اورژانس تهران اعلام كرده كه اين كارگر فوت كرده است؟ گفت: آخرين خبري كه من از پيمانكار داشتم و خودم نيز به داخل تونل رفتم آنها در حال فعاليت بودند و به من اعلام كردند به مصدوم آب و هوا رسانده‌اند. حدود ظهر بود كه به بنده گفتند همه را خارج كرده‌اند. اين آخرين خبري است كه من از پيمانكار دارم. مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران در پاسخ به اين پرسش كه اخبار ضد و نفيض‌ و متفاوتي درباره اين حادثه شنيده شده است؟ گفت: حداقل در حاشيه اين پروژه 2 تا 3 نقطه ريزش داشته است. در عيد مبعث زير ايستگاه اتوبوس در كنار مسير به اندازه 2 اتوبوس حفره ايجاد شد. وي ادامه داد: همچنين در مقابل بانك كشاورزي در جنوب شرقي ميدان توحيد نيز يك حفره ايجاد شده بود كه آن هم در حاشيه مسير پروژه بوده است. مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران اضافه كرد: متأسفانه به دليل اينكه بافت زيرسطحي شهر تهران فرسوده است و بعضاً طرح و نقشه مشخصي ندارند، خيلي از قنات‌ها وجود دارند كه قدمت 100 ساله يا بيشتر دارند. نصرآزاداني ادامه داد: اين‌ها به مرور زمان به دليل آبي كه از آنجا رد مي‌شود و لايروبي‌هايي كه صورت نمي‌گيرد، باعث شسته شدن حاشيه مسير مي‌شوند. وي به فرونشست چهارراه سيروس در 3 سال پيش اشاره كرد و گفت: چنين نشستي هم در اين محدوده رخ داد كه يك تاكسي به داخل حفره سقوط كرد. مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران گفت: وقتي مردم مسير را مشاهده مي‌كنند كه زير آن تونل در حال ساخت است و چنين نشستي رخ داده در اظهارات اوليه مي‌گويند تونل ريزش كرده است و گر نه آسفالت و خاك در آنجا متراكم نمي‌شود، ولي وقتي وارد بحث كارشناسي مي‌شويم قضاوت‌ها متفاوت است. وي افزود: در حال حاضر تونل در عمق 20 متري است. نصرآزاداني گفت: در بازديدي كه از تونل داشتم مشي (مش توري فلزي است كه به عنوان سازه موقت وقتي خاك را حفاري مي‌كنند براي تثبيت موقت از آن استفاده مي‌شود. يك سازه موقت است، بعد لاينيگ مي‌شود و سازه دائمي نصب مي‌شود) كه به صورت سازه موقت اجرا مي‌كنيم فرو نشسته به همين خاطر بيل مكانيكي زير آن مش گير كرده است. مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران خاطرنشان كرد: هنگامي كه اين حفره ايجاد شده، قطعات آسفالت شكسته و هر قطعه حدود 500 تا يك تن وزن داشته و سقوط كرده و همين امر باعث ضربه زدن به سازه موقت شده است. وي يادآور شد: در حال حاضر مسير بسته است و در حال عمليات اجرايي براي باز كردن مجدد مسير هستيم. نصرآزاداني گفت: اين حفره ظرف مدت 3 روز پر مي‌شود.
ادامه مطلب

۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

اطلاعیه مهم

اطلاعیه مهم



از تاریخ 8 مرداد 1388 این وبلاگ به علت مشکلات موجود در بلاگفا در سیستم بلاگر و در آدرس:


 www.mahdihashemi.blogspot.com


به روز رسانی می گردد و تلاش می شود لینک عناوین مطالب آن در همین وبلاگ قرار گیرد بنابراین ادامه فعالیت رسمی این وبلاگ در بلاگر خواهد بود.


با تشکر سید مهدی هاشمی
 

ادامه مطلب

عناوین مطالب در آدرس جدید

ادامه مطلب

روسازي مناسب آسفالت خيابان‌ها با فن‌اوري نانو

روسازي مناسب آسفالت خيابان‌ها با فن‌اوري نانو/ پژوهشگران ايراني با کمک نانوذرات موفق به بهبود خواص قير شدند
پژوهشگران دانشگاه شهيد رجايي تهران با همکاري محققان دانشگاه صنعتي اميركبير، با بررسي تاثير نانوذرات رس بر عملکرد قير، توانستند يکي از بهترين نمونه‌هاي قير را جهت روسازي آسفالت خيابان‌ها معرفي کنند.
به گزارش سرويس فن‌اوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عمليات بهسازي از جمله فرآوري‌هايي است که به‌طور معمول بر روي آسفالت انجام مي‌شود. کاهش هزينه‌هاي نگهداري، رفع ناهمواري‌هاي سطحي، فراهم‌آوردن امکان رانندگي سريع و مطمئن و هم‌چنين افزايش قدرت باربري و عمر مفيد آسفالت از مهمترين اهداف انجام اين عمليات به‌شمار مي‌روند.
يکي از گزينه‌هاي بهسازي اجراي روکش است. آزمايش‌ها و بررسي‌هاي مختلف نشان مي‌دهند که با استفاده از نانوذرات، به‌ويژه نانوذرات رس، مي‌توان خصوصيات قير را بهبود داده و عمر روسازي را افزايش داد. اين امر سبب گرديده که توجه بسياري از محققان به موضوع روسازي‌هاي آسفالتي جلب شود.
سعيد غفارپور جهرمي، دانشجوي دكتري در تحقيقات خود با استفاده از دو نوع نانورس متداول و معروف Nanofill و Cloiste موضوع روسازي آسفالتي را مورد بررسي قرار داده است.
وي در اين پژوهش، ابتدا، فرآيند اختلاط نانورس‌ها با قير را بررسي کرده و سپس به روش آزمون و خطا، با تعريف چندين طرح اختلاط و تغيير پارامترهاي موثر (نظير درصد وزني نانورس، دماي اختلاط، سرعت همزن، مدت زمان اختلاط و نوع پره)، نمونه‌هاي متعددي را سنتز کرده و با روش XRD بررسي كرده است.
وي از اين طريق توانسته پراكنش و عملكرد صحيح صفحات نانورس را در قير تعيين كند.
در ادامه با انتخاب طرح اختلاط بهينه، نمونه‌هاي قير اصلاح شده با نانورس را در شرايط مختلف پيرشدگي، تحت آزمون‌هاي عملكردي و پيشرفته قير (رئومتر برش ديناميكي) قرار داده است تا با تعيين پارامترهاي مدول برش ديناميكي (*G) و زاويه اختلاف فاز، رفتار خستگي و تغيير شكلي قير اصلاح شده و قير خالص را مورد ارزيابي و مقايسه قرار دهد.
نتايج حاصل از مقاومت در برابر خستگي قير به وضوح نشان مي‌دهد كه اصلاح قير با نانورس سبب افزايش چسبندگي و مقاومت برشي قير مي‌شود به طوري كه، مقاومت در برابر تغييرشكل دائم، كه نوعي از تغييرشكل‌هاي برشي است، با به كارگيري نانورس افزايش خواهد يافت؛ اما افزودن نانورس، به دليل كاهش انعطاف‌پذيري قير، عملكرد قير در برابر خستگي را مخصوصا در دماهاي پايين كاهش مي‌دهد.
يافته‌ها حاکي از آن هستد که نانورسNanofill در مقايسه با Cloisite عملكرد مناسب‌تري در برابر رفتار خستگي دارد اما در برابر تغييرشكل دائم، هر دو نوع نانورس نتايج مشابهي را در بهبود رفتار قير نشان مي‌دهند.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فن‌اوري نانو، جزئيات اين پژوهش که در قالب رساله دکتري سعيد غفارپور جهرمي و با همکاري دكتر علي خدايي انجام شده، در مجله Construction and Building Materials(جلد23، صفحات 2894 -2904، سال 2009) منتشر شده است.
ادامه مطلب

طولاني ترين پل فلزي پايتخت مهرماه افتتاح مي شود

طولاني ترين پل فلزي پايتخت مهرماه افتتاح مي شود


معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: پل تقاطع هاي روشندلان و پيچ شميران که طولاني ترين پل فلزي سواره رو پايتخت است تا مهرماه به بهره برداري مي رسد. طولاني ترين پل فلزي تهران خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه شهري_ مهندس تشکري هاشمي، معاون شهردار تهران گفت: پل تقاطع روشندلان و پيچ شميران طولاني ترين پل فلزي سواره رو در تهران محسوب مي شود که 15 متر عرض و با احتساب رمپ ها 1 کيلومتر طول دارد. وي با بيان اينکه اين پل تاثير به سزايي در کاهش ترافيک محدوده دارد و براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته عمليات اجرايي احداث آن با شروع سال تحصيلي جديد به اتمام مي رسد؛ افزود: هم خودروهاي شخصي و هم اتوبوس هاي brt مي توانند از اين پل براي تردد استفاده کنند. معاون شهردار تهران تصريح کرد: بر روي پل، مسير ويژه براي تردد اتوبوس هاي تندرو به صورت کاناليزه ايجاد مي شود که اين مسير حدود 7 متر از عرض پل را در لاين وسط به خود اختصاص خواهد داد. وي در خصوص جزئيان اين پل نيز گفت: 2 خط عبوري نيز براي تردد خودروهاي شخصي برروي پل درنظر گرفته شده است تا خودروهاي شخصي نيز بتوانند در مسير رفت و برگشت از اين پل براي تردد استفاده کنند. به گزارش CHN، تشکري هاشمي يادآور شد: روي اين پل در تقاطع خيابان شريعتي يک ايستگاه احداث مي شود که مسافران از طريق پله برقي مي توانند به راحتي به اين ايستگاه دسترسي يابند. وي تاکيد کرد: براي تردد آسان و ايمن مسافران، ايمن سازي لازم در مسير و ايستگاه تقاطع شريعتي صورت خواهد گرفت و مسافران مي توانند با پله برقي به داخل ايستگاه وارد و يا از آن خارج شوند. معاون شهردار تهران با اشاره به نكات مثبت احداث اين پل تصريح كرد: ايجاد پل هوايي سواره رو تقاطع هاي روشندلان و پيچ شميران ضمن آنکه از ترافيک محدوده کاسته و سبب رواني ترافيک مي شود، زمان تاخير در خط يک brt را کاهش مي دهد و در نهايت برآورد مي شود زمان سفر در خط يک اتوبوسراني تندور با احداث اين پل هوايي 10 دقيقه کاهش يابد.
ادامه مطلب

دردسرهاي ساخت زيباترين پل خاورميانه در تهران


شهرداري راه را به روي مردم بسته است
دردسرهاي ساخت زيباترين پل خاورميانه در تهران

خبرگزاري فارس: شهرداري تهران براي ساخت زيباترين پل خاورميانه در منطقه جواديه راه را به روي مردم بسته و باعث سرگرداني مردم جنوب شهر شده است.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، از اواخر سال 86، عمليات ساخت پل كابلي جواديه به عنوان زيباترين پل خاورميانه در جنوب شهر تهران با هزينه‌اي بالغ بر 150 ميليارد ريال و به‌ صورت ساخت قطعات در كارگاه و نصب در محل آغاز شد. در سال 86 مسئولان شهري اعلام كردند كه در صورت رفع معارضان اين پروژه ظرف مدت 2 ماه به اتمام مي‌رسد. پل جواديه به‌صورت كابلي است و از ميان صدها طرح پيشنهادي در مسابقه طراحي برگزيده و مدت‌هاست در دست ساخت است. مسئولان شهري تاكنون چندين زمان براي افتتاح آن اعلام كرده‌اند، ولي محقق نشده است. اين پل در مسير ايستگاه راه‌آهن قرار دارد و با توجه به اهميت ايستگاه راه‌آهن، طراحي آن به‌گونه‌اي است كه بتواند به‌عنوان نماد و سمبل شهري و ريلي مطرح شود. در طرح معماري پل‌ها با نگرش جديد و حفظ ارزش‌هاي فرهنگي با ايجاد يك نماد شهري و استفاده از فناوري روز دنيا جزئي از الزامات سيماي شهري است كه به‌طور جدي در دستور كار مديريت شهري قرار گرفته است. در كلانشهر تهران كه به ‌علت مشكلات ترافيكي در تقاطع خيابان‌ها و شريان‌هاي شهري نياز به ساخت پل‌ها بيشتر احساس مي‌شود. ساخت اين سازه‌ با در نظرگرفتن بزرگي مقياس و قرارداشتن در موقعيت حساس مكاني و نقاط پر تردد به‌عنوان يك عنصر شهري مهم تأثير‌گذار مطرح است ولي به شرطي كه مزاحمت زيادي براي شهروندان ايجاد نكند. شهرداري تهران قبل از شروع ساخت پروژه بايد فكري براي مسيرهاي جايگزين مي‌كرد تا مردم دچار سرگرداني نشوند. ساخت اين پل باعث بروز مشكلات فراواني براي شهروندان در اين محدوده شده است. شهرداري تهران با بستن مسيرهاي اصلي باعث سرگرداني و معطلي مردم در خيابان‌هاي جنوب شهر شده است. * مسير 5 دقيقه‌اي را بايد نيم ساعته طي‌كنيم خانم حدود 35 ساله‌اي كه كارمند است، مي‌گويد: خانه ما در نازي‌آباد است. هر روز براي رفتن به محل كار بايد از ميدان راه‌آهن عبور كنم. چند ماهي است شهرداري تهران با بستن سر جواديه مشكلات فراواني براي ما ايجاد كرده است. با بستن سر پل جواديه ماشين‌ها بايد براي رسيدن به ميدان راه‌آهن مسير طولاني‌تري را طي كنند. خودروها ابتدا بايد به سمت چهار راه چيت سازي، شوش رفته تا بتوانند به ميدان راه‌آهن برسند. اين خانم معترض مي‌گويد: سر نواب را نيز بسته‌اند و همين امر باعث بروز مشكلات فراوان ديگري شده است. وي با بيان اينكه قبلاً از خانه تا ميدان راه‌آهن را 5 دقيقه‌اي طي مي‌كرديم، گفت: ولي الان بايد اين مسير را ظرف مدت نيم ساعت طي كنيم. ترافيك به شدت زياد است و باعث بروز مشكلات فراواني براي مردم شده است. اين خانم كارمند در ادامه مي‌گويد: ما قبلاً براي رسيدن به محل كار 350 تومان كرايه مي‌داديم ولي با اين كار شهرداري بايد حدود 650 تومان كرايه دهيم. *بستن مسيرها و افزايش بي‌حساب و كتاب كرايه تاكسي‌ها يكي ديگر از شهروندان جنوب شهر تهران مي‌گويد: با بستن مسيرهاي محدوده جواديه كرايه تاكسي‌ها به شدت افزايش يافته است. به عنوان مثال چند روز پيش يكي از تاكسي‌هاي خطي براي طي كردن مسير ترمينال جنوب تا فرودسي 2 هزار تومان درخواست كرد. وي ادامه داد: من سوار نشدم. ولي واقعاً چرا كسي نظارتي بر اين كارها ندارد. من كارمند هستم اگر قرار باشد هر روز اين قدر كرايه بدهم، واقعاً دچار مشكل مي‌شوم. اين شهروند با بيان اينكه شهرداري تهران از زماني كه خيابان‌هاي اين محدوده را بسته است، براي مسيرهاي جايگزين اطلاع رساني نكرده است، مي‌گويد: همين امر باعث سرگرداني مردم شده است. * مسئولان براي رفع مشكل مردم جنوب فكري كنند آقاي 30 ساله‌اي كه كارمند است، درباره بستن مسيرهاي منتهي به ميدان راه‌آهن مي‌گويد: مردم در اين منطقه مشكل تردد دارند و همچنين با بسن مسير فشار ترافيكي بر روي ساير محورهاي ديگر بسيار زياد شده است. وي ادامه مي‌دهد: با بستن انتهاي بزرگراه نواب شهروندان براي استفاده از اين مسير يا بايد وارد بزرگراه آيت‌الله سعيدي شوند يا وارد جواديه شوند كه ترافيك در اين محدوده كمر شكن است. وي با اشاره به اينكه براي طي كردن يك مسير بايد چندين خودرو عوض كرد، مي‌گويد: بهتر از مسئولان براي رفع اين مشكل فكري كنند. * ارتباط مردم جواديه با راه‌آهن قطع شد حسيني، يكي ديگر از شهروندان جواديه در اين‌باره به خبرنگار فارس، مي‌گويد: چند ماه است كه ارتباط مردم جواديه با راه‌آهن قطع شده است. ابتدا مجبور بوديم براي رفتن به مركز شهر از بزرگراه نواب استفاده كنيم ولي با بستن انتهاي نواب مشكلات چندين برابر شده است. وي با اشاره به اينكه اگر اتوبوس و تاكسي بخواهند از خاني‌آباد، نازي‌آباد، ياغچي‌آباد و جواديه به سمت نواب و بعد راه‌آهن حركت كنند، بايد از نهرفيروزآباد كه يك خيابان بسيار باريك است، عبور كنند. وي ادامه داد: روزهاي اول ترافيك در اين محدوده زياد بود، ولي با گذاشتن چند سنگ در وسط خيابان به عنوان ميدانگاه تا حدودي به ترافيك نظم داده‌اند. وي مي‌گويد: ساخت اين پل به كندي انجام مي‌شود. ما خوشحاليم كه اين پل را مي‌سازند ولي واقعاً چندين ماه است دچار مشكلات فراواني شديم و شهرداري سر و ساماني به اين مسيرها نمي‌دهد. وي با اشاره به اينكه مسئولان امر براي مسيرهاي جايگزين تابلوي نصب نكرده‌اند، مي‌گويد: حتي آژانس‌ها هم در اين محدوده گم مي‌شوند چه برسد به مردم عادي. وي با اشاره به اينكه كرايه جواديه تا راه‌آهن قبل از بسته شدن مسيرها 200 تومان بوده است، مي‌گويد: وقتي سر پل جواديه بسته شد كرايه‌ها 300 تومان شد و بعد از بسته شدن انتهاي نواب كرايه‌هاي به 400 تومان افزايش يافت. * پل جواديه امسال آماده بهره‌برداري مي‌شود سيامك عطايي، مدير نظارت ابنيه شهرداري تهران به خبرنگار فارس مي‌گويد: پل جواديه زيباترين پل خاورميانه است. وي با اشاره به اينكه پل جواديه فرسوده شده بود، مي‌افزايد: پل قديمي و غير قابل ترميم بود. وي درباره پلي كه در حال ساخت است مي‌گويد: اين پل در ادامه يادگار امام، ميدان حق شناس را به ميدان بهمن متصل مي‌كند و با ساخت اين پروژه ترافيك به شدت در اين مسير كاهش مي‌يابد. مدير نظارت ابنيه شهرداري تهران با اشاره به اينكه 300 نفر در اين پروژه كار مي‌كنند، مي‌گويد: فعاليت به صورت 2 شيفت است و اين پروژه در امسال آماده بهره‌برداري مي‌شود. وي افزود: اين پروژه در 2 باند رفت و برگشت و يك مسير توقف است. كابل‌هاي پل به صورت آويزان است. به همين دليل به آن پل كابلي آويزان مي‌گوبند كه باعث زيباتر شدن اين پروژه مي‌شود. مدير نظارت ابنيه شهرداري تهران درباره معارضان اين پروژه مي‌گويد: مسير روي نهر فيروزآباد احداث شده است. براي اينكه نهر ريزش نكند، مقاوم سازي‌هاي لازم انجام شده است. عطايي مي‌افزايد: تجيهزات اين پروژه خريداري شده و تمام تلاش خود را مي‌كنيم تا اين پروژه افتتاح و آماده بهره‌برداري شود. به گزارش فارس، اميدواريم اين پروژه زودتر آماده بهره‌برداري شود تا مشكلات شهروندان در اين محدوده برطرف شود.

ادامه مطلب
 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده