صفحات

۱۳۸۸ تیر ۱۱, پنجشنبه

سرنوشت «جاده پرحادثه»!

سرنوشت «جاده پرحادثه»!


پس از جاده مرگ در خراسان رضوی، این روزها جاده دیگری با عنوان «جاده پرحادثه» در اذهان مردم، خاطرات تلخ و صحنه های دلخراشی را به ثبت رسانده است.محور شاندیز-مشهد که به جاده «پرحادثه» شهرت یافته است هر هفته جان چند تن از هم وطنان را گرفته و این در حالی است که عده زیادی نیز بر اثر حوادث رانندگی و شدت جراحات وارده روانه بیمارستان ها می شوند.بیشترین حوادث رانندگی در روزهای پایانی هفته و تعطیلات روی می دهد و بررسی آمار کشته شدگان به خوبی نشان می دهد که در روزهای ۵شنبه و جمعه هر هفته تصادف و حوادث رانندگی مختلفی اتفاق می افتد.محور شاندیز- مشهد از جهات مختلف دارای شرایط خاصی است. وجود مناطق ییلاقی و تفرج گاه های زیبا، تردد اهالی بومی منطقه و از همه مهم تر رفت و آمد جمعیت زیادی از مسافران و گردشگران باعث شده که این محور بسیار پرتردد محسوب شود.در این بین پروژه تعریض، مرمت، بازسازی و آسفالت محور شاندیز-مشهد متأسفانه طی سال های اخیر از روند رو به رشدی برخوردار نبوده است و عملیات اجرایی آن نیز گاهی با رکود و حتی تعطیلی مواجه شده است.فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز چندی پیش موانع تسریع در روند اجرای این پروژه را تحصیل حریم، شرایط اجرایی پروژه و در نهایت بحث تأمین اعتبار ذکر کرده بود. وی طول این محور را ۱۷ کیلومتر اعلام کرده بود که برای هر یک کیلومتر آن بالغ بر...


سرنوشت «جاده پرحادثه»!


پس از جاده مرگ در خراسان رضوی، این روزها جاده دیگری با عنوان «جاده پرحادثه» در اذهان مردم، خاطرات تلخ و صحنه های دلخراشی را به ثبت رسانده است.محور شاندیز-مشهد که به جاده «پرحادثه» شهرت یافته است هر هفته جان چند تن از هم وطنان را گرفته و این در حالی است که عده زیادی نیز بر اثر حوادث رانندگی و شدت جراحات وارده روانه بیمارستان ها می شوند.بیشترین حوادث رانندگی در روزهای پایانی هفته و تعطیلات روی می دهد و بررسی آمار کشته شدگان به خوبی نشان می دهد که در روزهای ۵شنبه و جمعه هر هفته تصادف و حوادث رانندگی مختلفی اتفاق می افتد.محور شاندیز- مشهد از جهات مختلف دارای شرایط خاصی است. وجود مناطق ییلاقی و تفرج گاه های زیبا، تردد اهالی بومی منطقه و از همه مهم تر رفت و آمد جمعیت زیادی از مسافران و گردشگران باعث شده که این محور بسیار پرتردد محسوب شود.در این بین پروژه تعریض، مرمت، بازسازی و آسفالت محور شاندیز-مشهد متأسفانه طی سال های اخیر از روند رو به رشدی برخوردار نبوده است و عملیات اجرایی آن نیز گاهی با رکود و حتی تعطیلی مواجه شده است.فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز چندی پیش موانع تسریع در روند اجرای این پروژه را تحصیل حریم، شرایط اجرایی پروژه و در نهایت بحث تأمین اعتبار ذکر کرده بود. وی طول این محور را ۱۷ کیلومتر اعلام کرده بود که برای هر یک کیلومتر آن بالغ بر یک میلیارد تومان (به جز تحصیل حریم) هزینه نیاز است. اگرچه تلاش نماینده مجلس باعث شده این پروژه ملی تلقی شود اما به نظر می رسد برای جذب اعتبارات ملی چندان حرکتی مشاهده نمی شود.البته این مسئول اظهار امیدواری کرده که تا پایان فصل عمرانی سال ۸۹ مردم شاهد بهره برداری کامل از این محور باشند. منکر تلاش مسئولان نیستیم اما به نظر می رسد با وضعیت موجود مردم هنوز باید در این جاده پرحادثه شاهد حوادث خونبار و مرگ دلخراش عزیزان خود باشند. به راستی اجرای چنین پروژه ای با توجه به شرایط خاص آن نباید در اولویت کار برنامه ریزان منطقه و استان قرار گیرد؟ آیا پی گیری های انجام شده از طریق ادارات ذی ربط به سمع و نظر مردم رسیده است؟


امیدی نیست که این محور با روند موجود و تزریق قطره چکانی اعتبارات، تا سال ۸۹ به بهره برداری برسد چرا که وضعیت عملیات اجرایی آن طی سال های اخیر نشان داده است که روند مناسبی نداشته است.حال که اعتبارات، مشکل تحصیل حریم و... دست از سر این جاده بر نمی دارد حداقل می توان برای تسهیل در تردد خودروها تمهیداتی در نظر گرفت.مهم ترین اقدام در این خصوص می تواند حضور مستمر و مداوم پلیس راه در چند نقطه از این جاده باشد. این حضور پررنگ در جاده به ویژه در روزهای تعطیلی می تواند ضمن کاهش بار ترافیک سنگین جاده از بروز حوادث مرگ بار رانندگی نیز جلوگیری کند.برخورد قاطعانه و بدون چشم پوشی پلیس با متخلفان در شرایط حاضر یکی از راهکارهای موثر محسوب می شود.نصب تابلوهای هشداردهنده، ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در روزهای تعطیل و ممانعت از تردد موتور سیکلت سواران در روزهای شلوغ و پرترافیک از جمله راه هایی است که در برابر حوادث خونین رانندگی می تواند موثر واقع شود.یکی دیگر از تجربه های موفق در این محور که روز ۱۳ فروردین امسال اجرا شد طرح یک طرفه کردن جاده بود. در روز یاد شده به دلیل حجم زیاد خودروها و ترافیک سنگین، این محور یک طرفه شد و انصافا حرکت خوبی بود. در شرایط حاضر و بر اساس بررسی و تشخیص نیروهای پلیس می توان در روزهایی که احساس می شود ترددها بسیار زیاد است و احتمال بروز حوادث رانندگی وجود دارد، این طرح نیز اجرا شود.
http://mahdihashemi.blogfa.com/

www.mahdihashemi.blogspot.com

روزنامه خراسان

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده